1.5.2024 | Svátek práce


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Patron Divný 3.10.2009 19:29

Re: Není řeč o "hodně dávno"

Ale vy teď vlastně tvrdíte, že způsob výuky se zlepšil. To je dobře.

portwyn 3.10.2009 19:38

Re: Není řeč o "hodně dávno"

Způsob ano - ale jde o to, že se zhoršila spolupráce druhé strany. Učitel dejme tomu chce vědomost "Francie má asi 60 milionů lidí", jenže dítě není ochotno se tohle naučit...takže vzdělání stejně není, protože výuky musí mít adresáta, který je ochoten nechat se vzdělávat.

Jiný příklad: často povoluji dětem o písemkách z fyziky otevřený sešit, aby si mohly najít vzorečky. Jenže co je to platné, když (některé) nejsou ochotny se naučit, že to "P" znamená výkon a že to vyjde ve wattech. Pak je vzorec k ničemu...leda že bych jim místo úlohy z reality dal "vzorečkovou" úlohu, kdy bych zadal rovnou značky veličin (jenže to je fyzika k pr.du).

Mimochodem: netvrdím, že se už vůbec neučí zbytečná fakta. Ale častější případ je, že naopak potřebné faktické znalosti (nutný základ) chybí.

hugo 4.10.2009 4:48

Re: Není řeč o "hodně dávno"

:-Dvy dáváte písemky!!!!!ale to riskujete8-o.......no jedině,že je opravíte a že si je pak žáci sami  oznámkují......jinak je to jasné porušování demokratických práv a svobod dítěte!

Jura Jurax 3.10.2009 21:43

Re: Není řeč o "hodně dávno"

Nezlepšil. Přizpůsobil se realitě, což není totéž.

Jura Jurax 3.10.2009 21:42

Re: Víte,

No, víte, já jsem se zase setkal s tím, že absolvent střední školy měl na mapě ukázat, kde asi bylo Rakousko-Uhersko ... i šátral někde kolem Sýrie a zakotvil, ovšem nejistě, v Libanonu - sám jsem nevěřil vlastním očím, ale dotyčný bezelstně pravil, že zeměpis nebyl jeho koníčkem ... holt nebifloval ... ;-P

jenicek 4.10.2009 1:37

Re: Víte,

Já měl na střední spolužačku co se jí nedařilo nalézt sever (neomylně zamířila na jih). Dneska je paní magistra (nebo inženýrka) přes farmakologii...

Jura Jurax 4.10.2009 12:32

Re: Víte,

čím ten sever hledala? ;-)

jenicek 4.10.2009 19:24

Re: Víte,

Aha, už jsem chytrej jak ona;-)

Měla ho najít na mapě. Přesněji "normálně pověšené normální mapě".:-(

Jura Jurax 3.10.2009 21:38

Re: Víte,

R^R^R^

Karla 4.10.2009 16:44

Re: Víte,

musím se k vám přidat. Biflováním by při tomhle způsobu myšlení byla i poučka, že vlastní jméno píšeme s velkým písmenem. Za třicet let praxe jsem se s chybujícími nesešla a ni na zednickém učilišti. Až nyní, na VOŠ, u absolventů s maturitou!! Vzhledem k školským trendům se učím zážitkově vyučovat "kompetence k náležitému používání vyjmenovaných slov". Zautomatizovat je v paměti kdosi opomněl.. U našich politiků mi připadá, že všichni ve škole propadali a mindrák z nějaké své nedostatečnosti si teď kompenzují na celé mladé generaci i učitelích.

Pavel 4.10.2009 17:59

Re: Víte,

Vyjmenovaný slova vyjmenovat nedokážu, ale i/y psát dokážu. Čim to asi bude?

Karla 4.10.2009 22:24

Re: Víte,

Hodně čtete? Zapomněl jste už, že vás to učili, ale co se do mozku včas nasouká, to už z něj nedostanete ani kramlí.Také jste se mohl pocvičit psaním dopisů.

Právě to, jak to ti malí odříkávají a pořád opisují, to je zautomatizování. Já si dodnes při svých diplomech kontrolně píšu pod sebe kyblík, a kiblík, mrknu a mám to. Ale u svých studentů tomu přece jen věnuji chvilku - jedni zřídka v životě budou psát ten kyblík, jiní se zas zřídka sejdou se slovy jako krystal.. inu, škola. Když něco uděláte 1000x, získáte v tom mistrovství. Například tím odstraněním lopoty s čtením a ručním psaním se odbourává vazba ruka- oko. Učil jste se i tak, že jste po sobě soustavně kontroloval a hýbal při tom rukou. Považte, jak malé, přesné pohyby jste nacvičil hrotem tužky a  soustavou svalů ručičky. Človíček ve vývoji synaptické mapy mozku síť zahušťuje a posiluje, když se to vše dělá najednou. Dítě a mladý človek je prý skoro absolutní přijímač, jako by se mu do plasteliny mozku obtiskovalo vše, co vnímá smysly.Tz vjemy tam někde sídlí, nevíte o nich.. Trenink opakování je na to, abyste zapsané mohl vybavit a použít. Trénuje se cosi jako střelhbitá odezva počítače. Takže jste dobře vytrénovaný a klidně můžete zapomenout, kde jste k tomu přišel.. účelem bylo naučit vás to používat, ne odříkávat. Ale mnohé jde do mozku drilováním dostat nejvydatněji, hlavně jednoduché věci, takže ta metoda není vždy nepřijatelná.  Třeba starším lidem se doporučuje učit se cizí jazyk hlasitým odříkáváním slovíček za chůze.

Pavel 4.10.2009 23:02

Re: Víte,

Jenže já je nikdy pořádně odříkat neuměl. Nikdy jsem se je nebifloval, stačilo, abych je viděl při čtení.

pás 3.10.2009 18:59

Re: Uplný souhlas

Naopak,narosté nepochopení," o čem je řeč."

Pavel 3.10.2009 19:37

Re: Uplný souhlas

To není nepochopení, to je fakt.

Bolek 3.10.2009 17:58

Přesné a výstižné.

R^R^R^

ironik 3.10.2009 17:24

Smysl vzdělávání má mnoho aspektů.......

jedním nikoli zanedbatelným je pěkné zarámování ,a slouží jako dekorativní prvek aby případná návštěva  ihned poznala jak velký je jeho majitel vůl.

Kavon 3.10.2009 16:39

Souhlas

Maje za sebou 61 let služeb střednímu obchodnímu školství nemohu než plně s obsahem článku souhlasit.

Petr Kersch 3.10.2009 16:06

příspěvek

Dovoluji si uvést důležitou publikaci, která vloni vyšla v českém překladu:

Konrad Paul Liessmann - Teorie nevzdělanosti / Academia Praha 2008, překlad Jana Zoubková (Theorie der Unbildung, Paul Zsolnay Verlag, Wien 2006)

portwyn 3.10.2009 18:38

Re: příspěvek

Právě čtu...a rovněž doporučuji R^

68 4.10.2009 1:09

Re: příspěvek

Taková náhoda.

Václav Dostál 3.10.2009 15:08

Obsah vzdělání je důležitější

Jsem učitel - důchodce. Máte stoprocentní pravdu. Dobře si z mládí pamatuji, že má teta, ačkoli prošla jenom tehdy povinnou pětiletou školní docházkou (čili absolvovala Obecnou školu) doučovala svého syna, když studoval Lékařskou fakultu Univerzity Palackého. Bratranec přitom nebyl žádný trouba nebo lenoch! Jen když se své mámy ptal, dovedla mu odpovědět! Chci doložit, že úroveň vzdělání na předválečné Obecné škole byla velmi vysoká. Od dob studia bratrance uplynulo už moc let. Že by se průběžně ona úroveň zvyšovala? Naopak: snižovala se! Zbývá ironicky dodat: Kupředu, zpátky ni krok!

Patron Divný 3.10.2009 16:33

Re: Obsah vzdělání je důležitější

Co konkrétně ho doučovala?

68 4.10.2009 1:17

Re: Obsah vzdělání je důležitější

No, některá "s" a "z", potom pár "i" a "y" a možná některá léčiva a diagnosy, chování u stolu, a tak a tohle.

Martin 3.10.2009 13:36

Obávám se, že jde i o něco jiného

Délka vzdělávání se neustále prodlužuje. Jednotlivé státy si tak zajišťují, že se rodiče starají o své studující děti čím dál tím déle. Tak se tedy (mimo jiné) snižuje počet nezaměstnaných.

slovan 4.10.2009 0:04

Re: Obávám se, že jde i o něco jiného

Na druhou stranu nam do hlavy neustale cpou, ze je malo pracujicich a prilis mnoho duchodcu a je potreba odchod do duchodu oddalit - tim se zase zvysuje pocet nezamestnanych.

Pavel 3.10.2009 13:27

Naopak

Naopak, problém je právě ono tupé biflování. Od základky a někdy dokonce až k VŠ. Ale schopnost nabiflované použít nebo něco vymyslet je rozvíjena naprosto nedostatečně.

Jenda 3.10.2009 18:48

Re: Naopak

Problem byvalo tupe biflovani! V soucasne dobe uz je vetsinou problem prave opacny.

Ode zdi ke zdi.

pás 3.10.2009 19:06

Re: Naopak

Jak potom vysvětlíte úspěchy našich studsentů v mezistátních soutěžích?A co Vám například říká např.gymnaziální akce Fyzika před radnicí?

Patron Divný 3.10.2009 19:26

Re: Naopak

Tak teď už tomu vůbec nerozumím. Jsou naše školy dobré nebo špatné?