26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Problém zvaný Charlie Hebdo

Ještě máme v paměti ony davy a nejen v Paříži, kteří si po vyvraždění redakce časopisu Charlie Hebdo připínali na kabáty heslo „Je suis Charlie“. Opravdu to tak vnímají všichni, nebo šlo jen o vyjádření momentálních sympatií k těm, kteří byli zabiti?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Gramblička 13.4.2021 11:50

Řeknu to za p. Vodvářku. Heydrich brutálně upíral základní lidská práva, řečeno s Rothbardem, útočil na vlastnická práva obyvatel protektorátu (jejich životy a majetek) a ti měli plné právo útok opětovat. A to taky učinili.

J. Ganaur 13.4.2021 13:49

Heydrich nepodlehl atentátu, byl zabit ve válce!Jako příslušník agresora!

J. Vlček 13.4.2021 14:11

Děkuji vám, pane Grambličko, za váš názor a odpověď na moji otázku, položenou panu Vodvářkovi. Nemějte mi to za zlé, ale chtěl jsem prostě znát názor právě od pana doktora.

Kdo v mé otázce hledal cokoli jiného se buď mýlí, nebo je hloupý. Doufám, že první možnost je dobře.

Mrzí mě, pane Vodvářko, že jste mou otázku neshledal jako relevantní k tomuto tématu. Pokud ji snad považujete za jakousi podpásovku, ujišťuji vás, že rozhodně nebyla položena s tímto úmyslem.

Jestliže ji přesto tak chápete, pak se vám tedy na žádost pana Schlägela omlouvám, i když s pochybnostmi, jestli je v tomto případě za co se omlouvat.

P. Milan 13.4.2021 14:52

Pochopil, že jste nepochopil? :-P

J. Vlček 13.4.2021 15:10

Pane Milane, přišel jste pozdě. Už i já jsem pochopil, a dokonce se i omluvil.

Nicméně to co jsem chtěl znát, jsem se nedozvěděl. Dobře mi tak. Nemám dělat chyby. ;-(

I. Schlägel 13.4.2021 13:57

Váš "útok" spočívá ve Vašem tvrzení, cituji: "...píšete, že zabití kohokoli je neomluvitelné, ať se stane kdykoli, kdekoli a na komkoli.". Pan Vodvářka to nikde nepíše a Vy se laskavě snažte poradit nejdříve sám sobě a až to zvládnete, klidně si založte poradenskou firmu. Zdarec.

J. Vlček 13.4.2021 14:31

Pane Schlägele, až teď jsem pochopil, proč vás má otázka panu Vodvářkovi tolik vytáčí.

Opravdu mě mrzí, že jsem moji otázku poněkud zevšeobecnil vypuštěním z textu pana Vodvářky slova "za názor". Tím jsem opravdu nemínil napadat jeho myšlenky. Mne pouze zajímal jeho názor na atentát z roku 1942. Nic víc, nic méně.

Za tuto moji chybu se opravdu omlouvám. ;-(

J. Anděl 13.4.2021 15:24

Záleží na tom, kým omluvitelné.

Heydrich by s profesorem myslím nesouhlasil.

To je ten problém - neexistuje jasná a zároveň všem srozumitelná autorita. Vy víte, že když někoho zabijete, tak do vás neudeří blesk, který by vás na místě usmrtil. Takže záleží spíš na tom, jak se k tomu postaví jiní lidé. Pokud se to dozvědí. A také, jak se k tomu postaví vaše svědomí a obecně vaše psychika.

Většina systémů správy věcí veřejných, které si lidé vytvořili, dovolují zabíjet jiné lidi jen určitým, k tomu určeným jednotlivcům (vojákům, katům atp.) a/nebo jen za určitých specifických podmínek (ve válce, v sebeobraně, na rozkaz velitele atp.).

Řada duchovních systémů zabíjení zapovídá jako hřích respektive karmickou zátěž, dluh, který bude nutné někdy v budoucnu nějak vyrovnat.

Spousta náboženství do toho pro lepší přehlednost zahrnula spoustu výjimek, kdy to hřích jako není. Nebo dokonce v některých případech válku a zabíjení nevěřících povyšují na ctnost a zásluhu. Třeba při boji s nevěřícími.

A vy se ptáte, jak to DOOPRAVDY JE?

Jestli nejste moc zvědavý :-)

J. Vlček 13.4.2021 15:44

Také vám, pane Anděli, děkuji za váš názor k mému dotazu. R^

Vězte, že v této konkrétní otázce zvědavý jsem. Proto jsem se také otázal pana Vodvářky na jeho názor, který mě zajímal. No nic. Dík ještě jednou.

J. Anděl 13.4.2021 15:47

Je rozhodně v pořádku, že se ptáte. Moje otázka na konci mého příspěvku byla spíš řečnická a měla podtrhnout, že názory se různí a pravdu neznáme. Bylo by zajímavé jí znát.

Přeji vám hezký den, pane Vlčku :-).

J. Pankovic 13.4.2021 10:07

Takze: muzu svobodne zesmesnovat americkeho prezidenta?

Ano, pokud je to Donald Trump. Ne, kdyz je to Joe Biden... a uz vubec ne, az to bude Kamala, ze?

Muzu svobodne zesmesnit ceskeho prezidenta?

Ano, pokud je to Zeman, nebo Klaus...

Havel je uz svaty, ze?

Muzu zesmesnovat Zidy? Ano, to neni antisemitizmus. A co Araby? Pozor! To je antisemitizmus!!

...ale Abraham byl jejich spolecny praotec...?

To see musi brat spravne dialekticky ;-)!!

I. Schlägel 13.4.2021 10:59

Tak Havel není svatý a zesměšňoval ho kde kdo. Pravda, nedával karikaturistům tolik materiálu jako ostatní naši velikáni. Možnost dělat si z hlavounů srandu je přímo úměrná prostředí - režimu, ve kterém si tu srandu děláte, případně přímo úměrná postihu, který na Vás může dopadnout. V lepším případě žaloba pro újmu na cti, v tom horším železná pěst ideologické policie nebo nábožensky založených ublíženců, což přímo souvisí právě s tím prostředím - režimem. Výsledkem je svoboda slova na straně jedné nebo autocenzura na straně druhé.

Z. Lapil 13.4.2021 11:57

Pozor: můžete ho zesměšňovat nebo jakkoliv jinak kritizovat skrze jeho činy a názory. Činíte-li tak skrze jeho barvu, výšku a podobně, může vás kdokoliv označit za hňupa.

M. Grundmann 13.4.2021 12:02

Zcela zjevně popíráte existenci všudypřítomného rasismu. Pohybujete se na tenkém ledu, můžete na Západě rychle skončit ve vězení.

K. Křivan 13.4.2021 15:08

Rasista je přesvědčen že se lidstvo vyvíjelo na různých místech v různých podmínkách různou rychlostí a směrem. Tím vznikly u různých ras a skupin různě položené Gaussovy křivky vlastností, což vyjadřuje v podstatě pravděpodobnost té vlastnosti.

Xenofob má strach z cizích vetřelců. Já taky.

Pořád lepší být rasista a xenofob, než dementní rovnostář a hloupý sluníčkář.

J. Jurax 13.4.2021 16:54

Ani skrze činy a názory ne. Nesmíte se kupříkladu dotknout náboženství a jeho projevů, je to trestné a u jednoho do Evropy importovaného náboženství Vás za nevlídné slovo podřežou jen to fikne. A postavíte-li proti názoru BLM názor ALM nebo dokonce WLM, se zlou se potážete.

Ono vlastně byste ani neměl vtipy o blondýnkách - dotýká se to zjevu - ani o policajtech nebo třeba sportovcích, je to zesměšňování skupiny obyvatel ... :-)

V. Klepetko 13.4.2021 9:11

V zásadě souhlasím - nezakazovat, ale nepodoprovat (koupí) a nepropagovat!

Ale podobný přístup bych uplatnil u všech (pro někoho) kontroverzních projevů. A je jedno, zda jde o náboženské, národnostní, bukvobianebinární, rasové, politické nebo třeba lidožroutské kontroverze... Zakázal bych to pouze v rámci komerční reklamy (jako v LIDLu, cenzura křížů za na křesťanských chrámech za účelem vyššího zisku z prodeje, vzpomínáte?) , vzdělávacího systému, veřejnoprávních médií a politické reklamy v předvolebním období, ale jinak bych to vyřešil podobě jako lid ve sporu s Larry Flintem!

Svoboda slova má totiž sama o sobě vyšší hodnotu, než hodnoty, které by chránilo její zrušení, protože ty bez svobody slova stejně buď odumřou, nebo svou hodnotu ztratí! :-)

Satira je jedním z posledních ostrůvků v moři kriminalizujících zákazů, a ten ostrov je třeba bránit, i kdyby vypadal hodně divoce a ošklivě! Žádný jiný už nám totiž nezbyl, a voda stoupá...

V. Klepetko 13.4.2021 9:59

P. S. K tomu LIDLUu, to byl odstrašující příklad: zakázal bych podobnou cenzuru (stejne tak jako aktivní náboženskou, LGBT, rasovou a třeba lidožroutské propagaci) z komerčních důvodů při prodeji zboží a v komerční reklamě. Křížek na chrámu nepovažuji za propagaci náboženských symbolů, ale za přirozenou součást toho chrámu, a teprve jeho cenzura znamená nepřípustný zásah do obsahu sdělení za účelem podpory prodeje :-)

I. Schlägel 13.4.2021 11:00

Ano.R^

D. Zítko 13.4.2021 11:20

Správný názorR^

J. Jurax 13.4.2021 17:02

Cenzura křížů za na křesťanských chrámech za účelem vyššího zisku z prodeje ... no, taky by se dalo kontrovat zobrazováním minaretů a vůbec mešit s křížem ... v takovém řetězci bych s potěšením utratil, kdežto Lidl bojkotuju ... :-)

V. Klepetko 13.4.2021 17:18

Njn., máte pravdu, je stejně nechutný jako Charlie Hebdo, ten Lidl, snad proto jsem si na něj vzpomněl. ..

Ale na zákaz to zatím zralé není :-)

F. Navrátil 13.4.2021 9:09

Morálka je pro lidi jako pan Vodvářka velmi pružným pojmem. Na jedné straně ukazují prstem na chybějící morálku karikaturisty, ale na druhé straně mlčky přechází například výzvu radního ODS Langa, aby byl prezident podřezán jako prase. Tak nějak mi jeho moralizování připomíná jednání páprdy, který myje auto u rybníka a rozčiluje se, že kluci čurají do vody.

T. Vodvářka 13.4.2021 9:18

Máme svobodu slova, pane Navrátile, a proto nemám nic proti tomu, že píšete podobné věci. Z hlediska morálky však uvádím, že píšete odporné diskusní fauly. Co víte o mém postoji k radnímu Langovi? To, že do článku nezahrnu podobné výroky popsaných jedinců za cca posledních 5 let ještě neznamená, že k nim nemám svůj postoj, který - a to Vás možná překvapí - je léta neměnný. I o svém postoji vůči podobným projevům jsem zde na NP již psal, ale to Vám samozřejmě nebrání, abyste vypustil podobný hanopis.

F. Navrátil 13.4.2021 9:56

Pane Vodvářko, přečtěte si prosím ještě jednou vaše komentáře s tematikou domácí politiky. Přeji vám, abyste svůj vnitřní zápas o morálku vítězně vybojoval.

T. Vodvářka 13.4.2021 10:12

Váhám, jestli na Vás vůbec reagovat. Pokud považujete odlišný politický názor za "pružnou morálku", pak je velmi těžké nalézt jakýkoliv pevný bod. To, že nemám rád presidenta Miloše Zemana či premiéra Andreje Babiše neznamená, že jim přeji cokoliv zlého. Kritizuji jen jejich postoje, na což mám jako občan plné právo (jsou mimochodem placeni i z mých daní). Pokud bude Miloše Zeman či Andrej Babiš obyčejný občan, nebudou mne zajímat vůbec. To, že mi kdokoli zde na NP přisuzuje nenávist je pouze a jen jejich problém, nikoli můj, já tento pocit nemám vůči žádnému tvoru na planetě. O mou morálku se nemusíte starat. Spíše bych Vám radil, abyste, než plivnete, dával pozor. Často se stane, že slina přistane na Vašem oděvu.

Přeji každopádně hezký den. A hodně zdraví.

F. Navrátil 13.4.2021 10:43

Jestliže kritický názor považujete za plivání, pak se omlouvám za urážku vašeho majestátu. Jen bych připomněl, že váš názor není zjevená pravda a nemusíte propadat panice, když s ním někdo nesouhlasí.

T. Vodvářka 13.4.2021 10:51

Kritický názor není urážka. Vy urážíte (pružná morálka atd.) a plivete. V tom je ten zásadní rozdíl. A to, že se mnou jistý typ člověka nesouhlasí, je pro mne pozitivní signál. Mějte se fajn.,

F. Navrátil 13.4.2021 12:01

Také se mějte fajn. Obdivuji vaši sbírku židovských anekdot.

I. Schlägel 13.4.2021 11:01

Napíšu to za pana Vodvářku, jste vůl.