20.6.2021 | Svátek má Květa


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Problém zvaný Charlie Hebdo

Ještě máme v paměti ony davy a nejen v Paříži, kteří si po vyvraždění redakce časopisu Charlie Hebdo připínali na kabáty heslo „Je suis Charlie“. Opravdu to tak vnímají všichni, nebo šlo jen o vyjádření momentálních sympatií k těm, kteří byli zabiti?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Brzák 14.4.2021 0:45

svoboda neexistuje bez odpovědnosti - takže je-li nějaká svoboda absolutní, je spojena s absolutní odpovědností...a takovou má každý pouze za svůj vlastní život - anebo musí být bohem, který má odpovědnost za vše...

D. Šimáček 13.4.2021 23:30

a jak by autor z hlediska morálky reflektoval skutečnost , že někdo penetroval 9ti letou dívenku?

V. Čermák 13.4.2021 22:54

Jste moc vztahovačný, já to myslel obecně. Naštěstí jiní se beztrestně urážet nenechají a tím vyvažují nevychovanost těch, co si myslí, že si mohou dělat vše, co je napadne. Absolutní svoboda je svoboda Zlá, protože omezuje svobodu druhých. A to je velký problém současného světa...;-D

R. Brzák 13.4.2021 20:13

nepovažuji ty dámy a pány z dotyčné redakce za hrdiny - jen za lidi, kteří testují svobodu slova. A z toho hlediska, že je nutné zachovat absolutní svobodu slova omezenou pouze osobní odpovědností ve výše mnou uvedených případech, dělají dobrou práci.

R. Brzák 13.4.2021 20:12

dokud to bude dělat jen v uvozovkách, jediné, co bude z mého pohledu poškozeno je jeho dobré jméno. Prostě bude za arogantního hlupáka.

Pokud však jeho slovy dojde k poškození například mé značky (očerní mne u obchodního partnera apod), jde zajisté o poškození mého majetku - a tehdy ho mohu úspěšně zažalovat.

Mrtvého brouka dělám ke všemu, co mne nezajímá. A tedy i k tomu, že mne pomlouvá nějaký hlupák.

V. Čermák 13.4.2021 18:58

A toto přesně dělají ti "hrdinové" z Charlie Hedbo...;-D

V. Čermák 13.4.2021 18:57

Ale houby. Když vám někdo "čurá" na hlavu a vy budete dělat mrtvého brouka, bude vám dotyčný příště na hlavu i "kakat"...;-D

V. Čermák 13.4.2021 18:53

Problém je tento. Neomezená Svoboda je Svoboda Zlá a nazývá se Svévole. Dobrá svoboda je pak svoboda omezená především zodpovědností ale i jinými zlými přílepky k ní, např. nenávistí, povýšeností, či závistí, kdy pak tzv. svobodný projev je urážlivý, lživý, pomlouvačný apod. Sám pan autor s tím má bohaté zkušenosti. Jakési vodítko předkládá Ježíš - Nedělej druhým to, co nechceš, aby druzí dělali tobě...;-D

R. Brzák 13.4.2021 18:53

Svoboda slova nemá hranici - krom odpovědnosti jedince v případě, že bude jeho slovem poškozena svoboda, zdraví, život či majetek jiného jedince.

Pokud chce někdo tvrdit, že je vtipem (sebekrutějším) poškozen, nechť uplatňuje náhradu škody u svobodného soudu. Takový ovšem neexistuje ve státním, tedy regulovaném prostředí...

Jestliže jsem sám tím, kdo se cítí poškozen brutálním vtipem, vypovídá to o mé citlivosti více, než o zlém záměru vtipkujícího...

P. Brich 13.4.2021 17:30

Podle koránu existují dva světy: svět míru, kde vládne islám a svět války, který není dosud ovládnut. Takže se nedivte.

V. Klepetko 13.4.2021 17:18

Njn., máte pravdu, je stejně nechutný jako Charlie Hebdo, ten Lidl, snad proto jsem si na něj vzpomněl. ..

Ale na zákaz to zatím zralé není :-)

M. Pivoda 13.4.2021 17:11

Vězte, že případ Charlie Hebdo je jen ilustrací obecnějšího problému.

Cituji z textu článku: "... pravidla mravnosti. A jednotlivec v souladu s obecným souhlasem by měl pokládat taková pravidla za závazná pro své konkrétní chování a jednání. Jednodušeji řečeno, je třeba se vyhnout takové činnosti či slovům, jež by mohl ten druhý považovat za natolik závažná, že již narušují jeho etickou integritu..."

1. V různých kulturách existují různé hranice nevhodného chování. To je první problém.

2. Řešit problém "neetického jednání" ekonomickými prostředky není dostatečný způsob, jak se efektivně vyhnout všem porušení pravidel. Dokonce lze říci, že ekonomické zájmy pomáhají překračovat ony vytyčené morální hranice. Mohl bych zde uvést hodně takových případů.

3. Přiznám se, že nechtěl bych sedět v komisi posuzující etiku lidského jednání.

Závěr: Fakt ale je, že pokud dovolíte úplně všechno, je jen otázkou času, než vás to eticky nevhodné lidské chování také jednou zasáhne. Alespoň jednou a nepříjemně.

J. Jurax 13.4.2021 17:02

Cenzura křížů za na křesťanských chrámech za účelem vyššího zisku z prodeje ... no, taky by se dalo kontrovat zobrazováním minaretů a vůbec mešit s křížem ... v takovém řetězci bych s potěšením utratil, kdežto Lidl bojkotuju ... :-)

J. Jurax 13.4.2021 16:55

Viděl bych to podobně ...

J. Jurax 13.4.2021 16:54

Ani skrze činy a názory ne. Nesmíte se kupříkladu dotknout náboženství a jeho projevů, je to trestné a u jednoho do Evropy importovaného náboženství Vás za nevlídné slovo podřežou jen to fikne. A postavíte-li proti názoru BLM názor ALM nebo dokonce WLM, se zlou se potážete.

Ono vlastně byste ani neměl vtipy o blondýnkách - dotýká se to zjevu - ani o policajtech nebo třeba sportovcích, je to zesměšňování skupiny obyvatel ... :-)

K. Křivan 13.4.2021 15:58

A proto MUSÍ islám zůstat mimo Evropu ! Proto je nutné likvidovat nejen islámské vetřelce, ale i věšechny jejich vítače !

J. Anděl 13.4.2021 15:53

Tak svým způsobem to může být i znak nezdravé sebejistoty a špatného odhadu. Tak je to s úplně každou provokací. Ať vědomou, nebo nevědomou. Ať jde o minisukni v noci cestou z diskotéky, nebo karikaturu Mohameda.

A jak píšete, v obou mnou zmíněných extrémně odlišných případech platí, že ani u jednoho není v naší kultuře omluvitelné této provokaci podlehnout a dopustit se násilí.

V jiných kulturách to však je ospravedlnitelný důvod k násilí. Někdy je to až povinnost či otázka cti - tedy otázka přijetí ostatními.

To je jeden z důvodů, proč jsou některé kultury obtížně kombinovatelné.

J. Anděl 13.4.2021 15:47

Je rozhodně v pořádku, že se ptáte. Moje otázka na konci mého příspěvku byla spíš řečnická a měla podtrhnout, že názory se různí a pravdu neznáme. Bylo by zajímavé jí znát.

Přeji vám hezký den, pane Vlčku :-).

J. Vlček 13.4.2021 15:44

Také vám, pane Anděli, děkuji za váš názor k mému dotazu. R^

Vězte, že v této konkrétní otázce zvědavý jsem. Proto jsem se také otázal pana Vodvářky na jeho názor, který mě zajímal. No nic. Dík ještě jednou.

K. Křivan 13.4.2021 15:32

V Evropě si můžeme dělat srandu jak z Lenina, tak i z Mohameda. Oba jsou nepřátelé naší evropské civilizace a kultury.

K. Křivan 13.4.2021 15:25

Muslim nemá právo zakazovat v Evropě Evropanovi cokoliv. Není tu doma, takže smí držet akorát hubu. Že muslimák chce v Evropě určovat co se smí a co ne, TO je neslýchané a neomluvitelné !!!

J. Anděl 13.4.2021 15:24

Záleží na tom, kým omluvitelné.

Heydrich by s profesorem myslím nesouhlasil.

To je ten problém - neexistuje jasná a zároveň všem srozumitelná autorita. Vy víte, že když někoho zabijete, tak do vás neudeří blesk, který by vás na místě usmrtil. Takže záleží spíš na tom, jak se k tomu postaví jiní lidé. Pokud se to dozvědí. A také, jak se k tomu postaví vaše svědomí a obecně vaše psychika.

Většina systémů správy věcí veřejných, které si lidé vytvořili, dovolují zabíjet jiné lidi jen určitým, k tomu určeným jednotlivcům (vojákům, katům atp.) a/nebo jen za určitých specifických podmínek (ve válce, v sebeobraně, na rozkaz velitele atp.).

Řada duchovních systémů zabíjení zapovídá jako hřích respektive karmickou zátěž, dluh, který bude nutné někdy v budoucnu nějak vyrovnat.

Spousta náboženství do toho pro lepší přehlednost zahrnula spoustu výjimek, kdy to hřích jako není. Nebo dokonce v některých případech válku a zabíjení nevěřících povyšují na ctnost a zásluhu. Třeba při boji s nevěřícími.

A vy se ptáte, jak to DOOPRAVDY JE?

Jestli nejste moc zvědavý :-)

K. Křivan 13.4.2021 15:22

Ve Francii si může Francouz dělat srandu z koho chce. Třeba i z Mohameda. V muslimské zemi nemůže. Tam jde o kojhák. Muslim nemá právo zakazovat v Evropě Evropanovi cokoliv. Není tu doma, takže smí držet akorát hubu. V muslimáckých zemích je doma a tam může zakazovat karikaturu Mohameda.

I. Mertl 13.4.2021 15:19

Ale, pane Křivane, to je přece stejný, jakoukoli kulturu popírající, postup, jako ta neslýchaná a neomluvitelná pomsta na Charlie Hebdo.

K. Křivan 13.4.2021 15:15

Pokud Charlie Ebdo vystřílí Francouzi, nebudu smutný a nebudu jim za to nadávat. Pokud to udělají muslimáci, nebudu smutný ale nas,,,ý a budu požadovat jejich eliminaci, případně jenom repatriaci všech co mají v palici islám.

I. Mertl 13.4.2021 15:14

Ano, ale o kultuře svědčí i to, čemu se vysmívám a jakým způsobem. Vysmívat se tomu, co někdo jiný považuje za posvátné, je provokace a taková provokace je průkazem nízké nebo chybějící kultury, i když tu víru považuji za nesmyslnou. Což nemění nic na tom, že trestat takovou provokaci teroristickým činem je proti všem obecně lidským zákonům a proto neomluvitelné.

J. Vlček 13.4.2021 15:10

Pane Milane, přišel jste pozdě. Už i já jsem pochopil, a dokonce se i omluvil.

Nicméně to co jsem chtěl znát, jsem se nedozvěděl. Dobře mi tak. Nemám dělat chyby. ;-(

K. Křivan 13.4.2021 15:08

Rasista je přesvědčen že se lidstvo vyvíjelo na různých místech v různých podmínkách různou rychlostí a směrem. Tím vznikly u různých ras a skupin různě položené Gaussovy křivky vlastností, což vyjadřuje v podstatě pravděpodobnost té vlastnosti.

Xenofob má strach z cizích vetřelců. Já taky.

Pořád lepší být rasista a xenofob, než dementní rovnostář a hloupý sluníčkář.

P. Brich 13.4.2021 15:02

Miloš Forman na podobné téma natočil film.

M. Sedláček 13.4.2021 14:53

R^