20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Práva nebo vděčnost, kořist nebo dar

Nedávno jsem čirou náhodou v rozhlase zaslechl mluvit jistou sociální pracovnici o pomoci bezdomovcům a o sociálním bydlení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Lenc 26.12.2018 10:59

Re: ŘEŠENÍ PROBLÉMU NAZNAČIL UŽ PAN DARWIN

Ano, ale říkejte to absolventu nějaké sociální fakulty, který je zaměstnatelný pouze jako zaměstnanec nějaké "neziskovky", případně jako "úředník" mající na starosti "sociálně nepřízpusobivé".A máte dnes už armádu těch, kteří radostně uskuteční tuto sebevraždu naší civilizace a tragikomické je, že za naše peníze.Ano, kéž by jste se nejen vy mýlil!

J. Pallas 26.12.2018 22:16

Re: ŘEŠENÍ PROBLÉMU NAZNAČIL UŽ PAN DARWIN

Na první pohled souhlas-

Na ten druhý otázka: Kolik je v naší (evropské) populaci nejodolnějších, nejzdravějších a nejdravějších jedinců? Obávám se, že oproti agresivním a vysvaleným jedincům z třetího světa nemáme šanci.

V. Kolman 26.12.2018 22:23

Re: ŘEŠENÍ PROBLÉMU NAZNAČIL UŽ PAN DARWIN

Pouštím se pane Pallasi na "tenký led".

Možná se bude jednat o konfrontaci hrubé síly proti vyspělé technologii - kdo ví? V minulosti bohužel většinou zvítězila hrubá síla.

J. Pallas 26.12.2018 22:32

Re: ŘEŠENÍ PROBLÉMU NAZNAČIL UŽ PAN DARWIN

Odpověď se mi zařadila nahoře. Díky.

D. Polanský 26.12.2018 9:57

To vše již věděl

František z Assisi. A ten šílenec to dokonce praktikoval ve svém životě. My, včetně autora, si jenom o tom pokecáme a za chvíli di dáme všichni dobrý oběd, když už si máme vážit každé chvíle. Peču kachnu.

M. Krátký 26.12.2018 10:45

Re: To vše již věděl

přesto, že se řítíme z kopce a brzdy již dávno shořely tak taky peču kachnu - žena k tomu uvaří bramborové knedle a dva druhy zelí - hezké vánoce

J. Schwarz 26.12.2018 9:54

Ten příměr s

kořistí a darem je sice hezký, ale nedotažený. S "nároky" by byl každý v (_!_) jako Baťa s dřevákama, kdyby neexistovaly společenské síly které s bůh ví jakých důvodů tyto nároky, mnohdy vůbec ne pro sebe, prosazují. Jde vlastně o násilné vnucování určité formy společnosti, protože nikdo jiný než "ti druzí" nemůže tato nároková "práva" uspokojit. Nemám nic proti, pokud jeden může bez nátlaku zůstat vně takových spolků, podobně jako v Izraeli nemusíte být zrovna členem kibucu. Podle mého názoru je "nezadatelným lidským právem" jen to, co by dotyčný měl i na pustém ostrově - tedy právo nebýt ze strany druhých otravován. Dalším problémem "nároků a práv" je pak právě absence vděku. Pokud je někomu v nouzi pomoženo má úplně jiné pocity pokud chápe, že mu okolí pomáhá z dobrého srdce než když se domnívá že se vlastně jen domáhá části toho, o co byl druhými okraden. Mimochodem v tom druhém prípadě se silně snižuje ochota potenciálních dárců pomáhat, protože obdarovaní mají namísto vděku na dárce ještě vztek že dali / vrátili / málo. Tyto pocity v lidech pěstuje právě levice svým žvaněním o "sociální spravedlnosti" a podobných bludech.

Z. Frys 26.12.2018 9:46

Ve skutečnosti neexistují

žádná "lidská práva", a už vůbec ne pozitivní, nároková. Existují jen práva negativní, která v konečném důsledku můžeme redukovat na jediné právo: (negativní) právo na svobodu.

Např. zmíněný bezdomovec má nepochybně právo na bydlení (negativní): nikdo mu nemůže branit v pořízení bydlení. Současně ale neexistuje žádné nárokové právo na bydlení, podle něhož by byl někdo povinnen bezdomovci bydlení obstarat.

K. Janyška 26.12.2018 9:15

Tzv. levicoví liberálové jsou socialisté.

Musíte všichni ke kompozitivní teorii, popletové... Dzp.

I. Hendrych 26.12.2018 7:44

No comment ...

Ano...v písmu svatém lze nalézt odpovědi prakticky na všechny zásadní a základní otázky lidského bytí na tomto světě.

J. Anděl 26.12.2018 7:09

vina a vděk

Dobré zamyšlení nad pojmem "kořist" (a dobrý - inspirativní - starý překlad myšlenky "kořist Bohu roven býti").

Pro osoby v meditativním rozpoložení, jaké nabídl pan Drápal, nabízím srovnání s muslimským "inšallah". I v češtině dávno známe "dá-li Bůh", nejde tedy o cosi výsostně arabského či muslimského (proto nechápu, proč právě tímto úslovím jim mýt hlavu).

Souhlasím s panem Drápalem, že kdo se cítí obdarovaným, touží obdarovávat druhé. Někdy pak ti, co ukořistili, cítí vinu a potřebu dát ze své kořisti daň těm, kteří neukořistili, aby tak svůj pocit viny umenšili. Ti druzí, zmínění "obdarovávaní" jdou někdy možná životem a s postojem "dá-li Bůh" vrhají se i do nebezpečných situací (třeba na moře). A Bůh jim dává - mnohdy skrze subjektivní pocit viny těch, co se cítí být kořistníky.

Pocit viny je snad nejnenasytnějším a nejneuspokojitelnějším "chtíčem" - neřekneme-li si "dost", sám nemá dost až do úplného sebezničení. Mnohdy je pocit viny vnucený a implikovaný společenským tlakem (a je nejčastějším nástrojem manipulace ideologií), někdy je oprávněný (alespoň semínko oprávněnosti v něm bývá, aby se měl tlak a manipulace čeho chytit). Eliminovat pocit viny tak pomůže nekořistnit (dodržovat "desatero" především osvobozuje od pocitu viny a tak prostoru pro manipulaci) a jak píše pan Drápal, nahradit to vděkem za dar(y) života. Případná touha obdarovávat z přemíry vděku totiž na rozdíl od splátky daní z pocitu viny není sebezničující a ponechává prostor říci "ne". Ponechává svobodu.

Píšu to, že se mi to líbí a inspirovalo mě to k tomuto zamyšlení. Ne, že bych chtěl povýšeně poučovat z nebes - v žádných nebesích nejsem (samozřejmě) a ani se být nedomnívám. Díky za pochopení.

J. Anděl 26.12.2018 7:27

Re: vina a vděk

Ono i to "desatero" je otravné jen tehdy, chápe-li se mě právě za háčky viny (to je manipulace, již všichni známe třeba z historie křesťanství). S dodržováním nějakého souboru zásad se to má podobně, jako s tím placením. Jako se liší splátka dluhu od investice (do budoucnosti), liší se dodržování desatera z pocitu viny (za trest) od sebekontroly pro svobodu (i do budoucna, či vtípek, "po projevu"). Liší se dobré chování ve vězení od dobrého chování, aby člověk do vězení nepřišel. Je to nakonec vcelku banální. Na to není třeba se vězení bát, stačí vědět, kam chci jít - a jít tam (jdu-li "tam", nejdu "jinam", strachu z "jinam" netřeba). A stačí.

J. Schwarz 26.12.2018 10:02

Re: vina a vděk

Jenže ti, co opravdu hodně kořistí většinou pocity viny netrpívají, popřípadě je přenesou na ostatní prostřednictvím zmanipulovaných nebo zaplacených aktivistických blbečků z neziskovek. Sami si z kořisti ponechají dost, aby byli do smrti "za vodou" jako například pánové Soros a Bakala.

J. Anděl 26.12.2018 10:14

Re: vina a vděk

Tak právě proto se blbečci potřebují pocitu viny zbavit, aby nebyli za blbečky :-).

Je to smutné, ale i oni cítí vinu z kořistnictví, ačkoliv úplně jiného rozměru.

J. Chaloupka 26.12.2018 11:21

Ještě, že jsem v několika generacích "nevěřící"

v jakéhokoliv Boha. Těmito problémy se nemusím otravovat.

J. Anděl 26.12.2018 13:52

Re: Ještě, že jsem v několika generacích "nevěřící"

Nikdo nemusí, stejně jako nikdo nemusí sbírat známky nebo zachraňovat uprchlíky. Můžeme si každý dělat, co chceme (leda za něco nás někdo klepne přes prsty).

J. Jurax 26.12.2018 18:45

Přesněji můžeme si každý dělat ne co chceme, ale co můžeme. Ono je celkem dost omezení různého druhu, jež naše chtění objektivně omezují.

Například já opravdu nemůžu udělat salto nazad z místa, ač bych chtěl ... a ono je toho víc ... :-)

J. Vintr 26.12.2018 12:58

Re: vina a vděk

Křesťanství, na rozdíl od Islámu, nevede k fatalismu. Naopak spoléhání jen na Boží pomoc bez toho, že by se člověk snažil pomoci si sám, se považuje za hřích. Křesťan také nemůže přenést zodpovědnost za důsledky svého jednání na Boží vůli.

J. Anděl 26.12.2018 13:50

Re: vina a vděk

Já myslím, že může a v některých případech vede, ať už u některých jednotlivců či exotických křesťanských sekt. Ale - snad pochopitelně - tyto směry v historické soutěži moc neobstály.

A ani svádění realizace vlastních (třeba politických) cílů na vůli Boha také není v křesťanském světě zcela neznámé.

Hrozí-li západní kultuře od islámu cokoliv, není to fatalismus. Fatalismus se dnes, mám takový dojem, projevuje nejvíc právě na Západě - že prý "se přece" musí pomáhat, že musíme tohleto a nezmůžeme nic s támhletím. To je fatalismus, skrytý za jetřebismem.

J. Sova 26.12.2018 13:54

Re: vina a vděk

Mt 6,25 Proto vám pravím: Nemějte starost o svůj život, co budete jíst, ani o tělo, co budete mít na sebe. Což není život víc než pokrm a tělo víc než oděv? Pohleďte na nebeské ptactvo: neseje, nežne, nesklízí do stodol, a přece je váš nebeský Otec živí. Což vy nejste o mnoho cennější?

A o oděv proč si děláte starosti? Podívejte se na polní lilie, jak rostou: nepracují, nepředou – a pravím vám, že ani Šalomoun v celé své nádheře nebyl tak oděn jako jedna z nich.

Jestliže tedy Bůh tak obléká polní trávu, která tu dnes je a zítra bude hozena do pece, neobleče tím spíše vás, malověrní? Nemějte tedy starost a neříkejte: Co budeme jíst? Co budeme pít? Co si budeme oblékat? Po tom všem se shánějí pohané. Váš nebeský Otec přece ví, že to všechno potřebujete.

J. Anděl 26.12.2018 14:05

Re: vina a vděk

Má pravdu, přecedo. "Dělání si starostí" košili neušije. :)

Ale ještě tam maj křesťani třeba to podobenství o hřivnách.

J. Sova 26.12.2018 15:40

Re: vina a vděk

Taky tam je podobenství o dělnících na vinici. Po denáru obdrželi ti, kteří pracovali celý den i ten, kdo pracoval hodinu. Chtěl byste mít takového zaměstnavatele? Bible je rozporuplná kniha.

Mk 6,8 Přikázal jim, aby si nic nebrali na cestu, jen hůl: ani chleba, ani mošnu, ani peníze do opasku.

Lk 9,3 A řekl jim: „Nic si neberte na cestu, ani hůl ani mošnu ani chléb ani peníze ani dvoje šaty."

Vzal byste si hůl nebo ne?

J. Jurax 26.12.2018 18:56

No, svatá kniha nám vydržela tak dlouho hlavně proto, že v ní naleznete podporu pro cokoliv - pro A i pro non A - stačí jen hledat a správně interpretovat.

J. Anděl 26.12.2018 19:01

Re: vina a vděk

Je rozporů plná, bezesporu, ale je zajímavá.

Ten pokyn k tomu, aby si nic nebrali na cestu, je, nepletu-li se, konkrétně pro apoštoly, je to tak? Bral bych si hůl, být apoštol? To je těžká otázka. Ale zažil jsem ve svém životě stav, kdy jsem vyrazil do světa symbolicky nahý a s vírou a věci fungovaly (kdybych byl doopravdy nahý, tak by nefungovaly). Existují ověřené příběhy těch, co vyrazili bez záloh, podpory, s minimem prostředků, jen s vírou, vůlí a cílem (zdaleka nikoliv nutně náboženskou vírou) a uspěli. Ten symbolický krok do prázdna a nejistoty bez záloh je v tolika kulturách, že se podle mě jedná o univerzální obraz. A vydá-li se někdo na cestu jako apoštol (což možná nemám zrovna v plánu - být apoštol -, ale nechci tu přímo psát, co mám v životě v plánu, to se mi nejeví zdravé), nemá si asi brát nic, co by poutalo jeho pozornost a o co by se musel starat. Je to myslím taková jízda na horské dráze. Lidé podnikají podobné poutě a uspokojují je. Sám jsem takovou podnikl, nikoliv organizovanou, nikoliv mnohadenní, také mě taková zkušenost obohatila.

No. Práce jen hodinu versus celý den. Dneska bych asi řekl, že záleží, jakou měli smlouvu. Tam šlo zřejmě o obraz, který měl povzbudit hříšníky k obrácení, protože "nikdy není úplně pozdě". Trochu se mi ale tenhle příběh míchá s podobenstvím o návratu ztraceného syna a uspořádání veselice na jeho oslavu, v kontrastu k synům, kteří nebyli ztraceni a pracovali a žádnou párty neměli.

Ona odměna snad přijde, i když se člověk přidá později, ale v jiných zdrojích se píše, že kdo odkládá osvícení na stáří, umírá mladý. Takže je to pro ty, co jsou už staří, ale ještě tady, jako že "teď a tady" mohou něco udělat a má to smysl. Jak se říká - nikdy není pozdě začít se učit hrát na klavír. A odměna - ona radost z té hry - tam bude taky. Ačkoliv virtuozita, získaná lety cvičení, už nejspíš ne. Zeptejme se ovšem třeba hráče ve filharmonickém orchestru, zda každý den zažívá rauš rozkoše z toho, že zvládl pár akordů.

J. Vintr 26.12.2018 18:23

Re: vina a vděk

A díky tomu "nestarání se" se bílá křesťanská civilizace dopracovala dnešního stavu. Zato zbytek světa by bez přejímání toho, co vyprodukovala ta křesťanská civilizace, byl dodnes v hlubokém středověku.

J. Jurax 26.12.2018 18:53

No, ona se ta bílá křesťanská civilizace do dnešního stavu dostala hlavně tím, že se na podobná boží nabádání o nestarání se vybodla.

Protože kdyby ne, zbytek světa by neměl co přejímat, neboť ta bílá křesťanská civilizace by dodnes byla v hlubokém středověku.

J. Fridrich 26.12.2018 6:26

Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velmi důležitou věc - a to, že k jakýmkoliv lidským právům musí vždy přináležet i POVINNOSTI, ODPOVĚDNOST, ETIKA, OHLEDUPLNOST.. Říká se, že pokud by lidé dodržovali jen jeden jediný pradávný zákon - tedy křest'anské DESATERO, tak lze zrušit další právní a represívní systémy naší civilizace, tedy soudy, policii - byli by nepotřební.. Pro ateisty a jinověrce doporučuji si DESATERO vyhledat, přečíst a snažit se ho dodržovat.

http://www.desetprikazani.cz/zneni-desatera-bozich-prikazani-a-jeho-lidska-varianta/

J. Skála 26.12.2018 8:02

Je všeobecně rozšířený názor,

že desatero je obecným řešením všeho zla "kdyby jej všichni dodržovali". Potíž je v tom, že pro "ateisty a jinověrce" se desatero smrskne na maximálně poslední ŠESTERO (v té starozákonní formě). Znám to z debat s lidmi, kteří o potřebě dodržování desatera zasvěceně hovoří a přitom ho nedovedou ani vyjmenovat.

Z. Frys 26.12.2018 9:47

Re: Je všeobecně rozšířený názor,

Maximálně tak 3: 5.Nezabiješ / 6.Nepokradeš / 7.Nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví. Ostatní jsou buď redundantní, nebo úplně nesmyslná.

J. Jurax 26.12.2018 18:59

No, třeba ctít otce svého a matku svou mi redundantní nebo úplně nesmyslné nepřijde.