4.12.2021 | Svátek má Barbora


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Práva nebo vděčnost, kořist nebo dar

Nedávno jsem čirou náhodou v rozhlase zaslechl mluvit jistou sociální pracovnici o pomoci bezdomovcům a o sociálním bydlení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Frys 26.12.2018 20:24

Re:

To neplatí nijak obecně, někdy ano, jindy ne. Težko třeba ctít otce recidivistu alkoholika, který vás při každé vhodné příležitosti ztluče.

J. Jurax 26.12.2018 20:44

To máte jistě pravdu, nicméně i nesesmilníš, nepožádáš manželky bližního svého, nepokradeš, nepodáš křivého svědectví i nezabiješ může mít dobře odůvodněné výjimky.

J. Jurax 26.12.2018 19:10

No a proč v tom vidíte potíž? Ono to v jednoho boha věřiti budeš atd. je pro ateisty a jinověrce vcelku nanic - navíc ten jinověrec může věřit v boha sice jednoho, ale jiného, což bývá zárodkem sváru zejména proto, že ten bůh má být jediný.

To šestero pro zajištění funkčnosti jakékoliv společnosti postačí.

Z. Frys 26.12.2018 9:48

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Můžete popsat ty povinnosti? Nějak netuším, jaké by to měly být.

J. Fridrich 26.12.2018 10:12

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

" Můžete popsat ty povinnosti? Nějak netuším, jaké by to měly být " - pak je zbytečné a ztráta času vám něco vysvětlovat..

O. Uživatel 26.12.2018 10:29

Uživatel požádal o vymazání
Z. Frys 26.12.2018 11:32

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Přiznám se, že jsem to čekal. Ono to tak nějak nejde, že. Takže jinak: zkuste mi napsat nějakou konkrétní povinnost, kterou mám já vůči vám (nebo obráceně). Tvrdím, že vůči vám žádné povinnosti nemám.

A nebo možná chce ANOfert zavést pracovní povinnost? To už tady taky kdysi bylo...

Ony ty "povinnosti" jsou zhruba tak na stejné úrovni jako "sociální spravedlnost".

A co tak místo toho hloupého desatera NAP a přirozené právo?

J. Fridrich 26.12.2018 11:40

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Dnes jste kandidát na první místo v hlouposti - držte se..

Z. Frys 26.12.2018 11:45

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Takže nejsou argumenty, začne se urážet. Napište mi prosím, co z toho, co jsem napsal, je hloupost.

J. Anděl 26.12.2018 14:25

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Povinností máte jen pár - platit daně (je-li z čeho), posílat děti do školy či očkování (máte-li nějaké), starat se o svůj majetek do té míry, aby neškodil druhým (třeba aby na ně nespadl váš balkón).

O. Uživatel 26.12.2018 12:05

Uživatel požádal o vymazání
J. Jurax 26.12.2018 19:14

Pokud nejste dosud důchodce a pracujete, máte vůči mně konkrétní povinnost platit sociální pojištění, aby v našem průběžném systému bylo z čeho mi vyplácet starobní důchod ... :-)

Z. Frys 26.12.2018 19:33

Re:

Nemám vůči vám žádnou povinnost přispívat na váš důchod. To, že tuto špinavou práci (vymáhání sociální daně) hodíte na stát neznamená, že tuto povinnost mám. Jenom jednáte jako zbabělec, který svůj problém hodí na někoho jiného. Kdybyste měl sám osobně přijít ke mě a vymáhat na mě svůj důchod, vsadím se, že byste to neudělal.

J. Jurax 26.12.2018 20:19

Ale kuš ... Vy račte být s prominutím diplomaticky řečeno krapet exot, není-liž pravda?

Z. Frys 26.12.2018 20:33

Re:

Proč exot? Že si hájím svoji svobodu, aniž bych někomu škodil? Že nechci přispívat (nuceně) nikomu na živobytí? To je tak exotické?

A co pro ten váš důchod, přijdete si ke mě pro něj? Nebo vám to přijde trošku žinantní?

J. Anděl 26.12.2018 14:19

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Zajímavý soubor "povinností" je obsažen v jógických pojmech jama a nijama. Jama jsou "zákazy", nijama pak "povinnosti". A podotýkám, že jde o zákazy a povinnosti adepta jógy, nikoliv státní legislativu, vynucovanou represí...

Dle nějakého jogínského webu je:

"jama: NE-násilí, NE-lhaní, NE-kradení, NE-lakota a uvážené požitky

nijama: čistota, spokojenost, askeze, studium a akceptování existence Boha (vyšší moci / formy energie / zákonitosti, principu)" (konec citace)

Stát by měl podle mě povinnosti omezit na povinnost dodržovat zákony a platit daně. Smysl dává ještě školství a esenciální zdravotnictví (kvůli epidemiím a tak).

Z. Frys 26.12.2018 14:41

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Povinnost platit daně? Když vás přepadne lupič se zbraní v ruce, je vaše povinnost odevzdat mu peněženku s penězi?

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/021/100/taxationistheft.jpg

Povinná školní docházka? Není ta povinnost spíš otroctví nebo nevolnictví? Vzdělání je zcela normální komodita na volném trhu, kterou si můžete zakoupit, nikoliv vnucená povinnost. Jako povinnost to smysl nedává.

Povinnost dodržovat zákony? Tedy pozitivní právo? To ani v principu nejde, neb pozitivní právo je nekonzistentní, samo se sebou v rozporu. Leda tak právo přirozené, ale jeho dodržování je zahrnuto už v principu neagrese. V konečném důsledku neexistuje žádná eticky obhajitelná povinnost.

Stát by se neměl vůbec vměšovat lidem do života. Neměl by vůbec existovat. Jsem anarchokapitalista a stát nenávidím: https://www.mises.cz/clanky/nenavidite-stat--525.aspx . BTW, zkuste Rothbarda, Etiku svobody: https://www.mises.cz/literatura/etika-svobody-73.aspx

J. Anděl 26.12.2018 14:56

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Já nejsem moc na různé ideologie, beru svět, jaký je.

Z. Frys 26.12.2018 15:17

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Domnívám se, že klasický liberalismus není ideologie, ale jednoduchý sociálně-ekonomický model, založený na jednoduché větě: nechte nás být (laissez faire). Tedy na svobodě (negativní).

J. Jurax 26.12.2018 19:18

No jo, a já zas nenávidím anarchisty - i ty s všelikými předponami a příponami ... :-)

J. Hruška 26.12.2018 11:56

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Matouš 22/37. "Miluj Hospodina, Boha svého jediného, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí". Jasná povinnost, že. Zdař Bůh.

Z. Frys 26.12.2018 12:13

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Takový předpis ovšem neplatí obecně, ale pouze pro množinu lidí, indoktrinovaných konkrétní náboženskou doktrínou. Pro mě, ateistu a pastafariána, nevěřícího v žádnou magickou / supernaturální / transcendentní entitu, vyjma Špagetového monstra, platí něco naprosto jiného. Nemáme povinnosti, nýbrž doporučení. https://www.pastafariani.eu/ctime-tradice/

Vypálen budiž Lihus Špiritus.

J. Sova 26.12.2018 10:16

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Ježíš v Lk 18,20 uvádí jen Patero: Přikázání znáš: Nezcizoložíš, nezabiješ, nebudeš krást, nevydáš křivé svědectví, cti otce svého i matku.“

Pokud myslíte Desatero, které dostal Mojžíš na kamenných deskách, tak to je něco úplně jiného. Vy ho snad dodržujete?

Možná byste měl tu knihu sám znovu přečíst, když ji tak doporučujete.

J. Fridrich 26.12.2018 11:36

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Vy se naučte oddělovat podstatné od nepodstatného.. Takovým, jak to chcete rozpitvávat se říká POTÍŽISTA..

J. Ticháček 26.12.2018 16:58

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Ani ne tak potížisty, jako realista. Nebo snad pragmatik. Ono totiž to desatero (včetně těch bodů, které dle jiného příspěvků Ježíš vypíchl), není soupisem lakonických přikázání, ale jde spíše o souvětí, která ta přikázání definují dosti přesně, včetně oblasti jejich platnosti.

Například ono - nezabiješ - se vztahuje pouze na bližního. Původně Israelitu, evangelia jej díky příběhu o cizinci že Samaří rozšířila na další lidi, kteří zachovávají jakýsy étos, který je našemu blízký. Ale ono - nezabiješ - nám umožňuje zamordovat každého, kdo se nechová jako bližní náš.

Tak to chce do té knihy občas kouknout.

J. Pokoutný 26.12.2018 18:49

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Ovšem moderní překlad hebrejského výrazu "nezabiješ" je spíše "nezabiješ zákeřně" resp. nezavraždíš". Připadá mi to rozumnější, než plakat nad někým, koho jsem musel zabít v sebeobraně. Koneckonců, i křesťanům trvalo cca 300 let. nž při obranných bojích proti džihádu přišli na koncept "obranné", resp. náboženské války. Byzantincům se to nepodařilo do pádu Konstantinopole.

J. Kovaříček 26.12.2018 5:34

Lidské právo.....

Ach jo, ti křesťané mají v hlavách zmatek. Cítí potřebu pomáhat Afričanům, posílají léky a potraviny, a potom se divi, že se ti lidé přemnožují. A změnit reprodukční chování Afričanů? Jak pošetilý to nápad! Rozumější by bylo poslílat do Afriky kondomy, to ale papež asi nedovolí! Takže křesťanským Evropanům zůstává jedno šlechetné lidské právo: otevřít dveře do svých příbytků a trvale ubytovat u sebe dvacet nebo i více afrických muslimů. Vždyť ta jejich nábožensrví jsou ze stejného kořene, tedy od Abraháma.

J. Vintr 26.12.2018 12:51

Re: Lidské právo.....

Afričanům nepomáhají jen křesťané. Ale na rozdíl od těch ostatních "pomahačů", kteří "respektují jejich kulturu a způsob života", se je křesťané snaží přivést ke křesťanské morálce, která vede k zodpovědnosti k sobě a ostatním.

J. Jurax 26.12.2018 19:22

No, moslemíni zodpovědní sami k sobě budou a k ostatním moslemínům taky, k tomu je vede korán - ovšem k nevěřícím psům nebudou a nemohou, neboť jsou moslemíni a vede je k tomu korán.

J. Krásenský 26.12.2018 5:10

Děkuji

za článek a přeji požehnané svátky vánoční a Boží požehnání v novém roce.

Kladete si otázky: "Jaké je tedy řešení? Nevidím jiné než zásadní změnu reprodukčního chování afrického obyvatelstva. Může k ní ale dojít? Jakým způsobem?" Je tu jedno hodně nekřesťanské řešení - umořit "afriku" blahobytem (https://ifenomen.cz/veda/dokonaly-zivot-zabiji-experiment-ktery-prekvapil). Nekřesťanské proto, že úmysl zničit druhým budoucnost, není nijak omluvitelný. V Evropě, USA a dokonce i v Rusku (ač jejich blahobyt je daleko skromnější) tento princip funguje spontánně. Porodnost klesá a klesá i množství obyvatel. A pokud "blahobyt" okořeníme rozvratem hodnot (a možná je rozvrat hodnot přirozeným důsledkem blahobytu) může být efekt ještě výraznější.

Křesťané, ale spíš postkřesťané, v pomoci zapomněli na "Hledejte především jeho království a spravedlnost, a všechno ostatní vám bude přidáno." (Mat 6,33). Materiální pomoc - je dobrý úmysl jímž je cesta do pekel dlážděná. Nasytit hladové, ošetřit nemocné, poskytnout přístřeší pocestným je nezbytnou součástí křesťanství. Ovšem sytit každý den hladového, který si svůj chléb vezdejší dokáže vydobýt sám, ošetřovat zraněné, kteří místo každodenní lopoty, si navzájem ubližují, či darovat dům či zem cizincům, kteří odešli ze svých zemí právě proto, aby získali půdu i příbytek bezpracně - to není křesťanské, tedy ani rozumné. To je nezvládnutý sentiment, planý soucit, který s láskou k bližnímu nemá nic společného. A to v tom lepším případě. Duchovní pomoc je základ, ostatní pak přijde samo - viz. jezuitské redukce v Jižní Americe.