4.12.2021 | Svátek má Barbora


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Práva nebo vděčnost, kořist nebo dar

Nedávno jsem čirou náhodou v rozhlase zaslechl mluvit jistou sociální pracovnici o pomoci bezdomovcům a o sociálním bydlení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rameš 27.12.2018 15:04

Vážně pořád dokola?

Člověk má právo na vše, čeho může dosáhnout aniž by se dostal do rozporu se zákonem a, řekněme, společností akceptovanými pravidly. Nemá na to NÁROK.

J. Pallas 27.12.2018 9:12

Souhlas

J. Anděl 26.12.2018 23:35

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

To je pregnantní vyjádření, ale já bych si to nechal pro sebe :)

Z. Frys 26.12.2018 23:27

Re:

Tak. Své děti jsem vychovával dle zásady: "Neubližuj lidem, neber jim jejich věci, nerozděluj co ti nepatří. A nenech si nic líbit."

Z. Frys 26.12.2018 23:23

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Myslím, že jste to pochopil velice dobře.

J. Pallas 26.12.2018 23:08

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Hezké.

Víte, jsem, jak s oblibou říkám, vyučený kantor češtiny. Se slovíčky si hraji moc rád, takže zítra zkusím říct manželce: „Miláčku, sice tě nepouslouchám, ale určitě tě poslechnu.“

J. Anděl 26.12.2018 23:01

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Možná to slovo nepoužívám úplně správně. Já bych klidně poslední dvě věty přeformuloval tak, že nesympatické zákony respektuji, ale necítím k nim respekt.

J. Pallas 26.12.2018 22:48

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Asi bych rozlišoval respekt vnucený zvenku a vyvěrající zevnitř.

Respektuji Vás a Vaše názory - je mi to vlastní.

Respektuji pravidla a zákony, se kterými souzním.

Pravidlům a zákonům, se kterými nesouhlasím, se podvoluji, jinak bych byl trestán. Respekt k nim však necítím.

J. Pallas 26.12.2018 22:32

Re: ŘEŠENÍ PROBLÉMU NAZNAČIL UŽ PAN DARWIN

Odpověď se mi zařadila nahoře. Díky.

J. Pallas 26.12.2018 22:30

re

Ano, pane Kolmane, naše vyspělá technologie by jistě byla schopna porazit jejich hrubou sílu. Další otázka je nabíledni: Jsme ochotni ji použít?

J. Anděl 26.12.2018 22:28

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

...samozřejmě bude mít trochu jiné významy respektovat uniformu a respektovat osobnost. Respektovat přírodu, respektovat svobodu druhého, respektovat nadřízeného. Dost jiný bude zřejmě respekt dětí k rodičům a respekt rodičů k dětem. Různá míra dobrovolnosti, různá míra povinnosti, různá míra obdivu, úcty.

Používám to slovo i proto, že vytváří svým vnitřním významem jistý tlak, dává sdělení jinou formu, než vyjádření, že někoho musím "poslouchat".

Volím respekt k policii, protože ji nechci poslouchat.

Asi tak.

M. Pivoda 26.12.2018 22:25

Něco více pro Jindřicha Anděla

Patentové právo je určitou odměnou vynálezcům, čímž je stimuluje k žádoucímu technologickému pokroku země. Moc dlouhé ochrané právo je ale pro technologický pokrok země kontraproduktivní. --- V Číně jsou patentová i osobní práva málo respektovaná.

Ale pak je tady ten společenský dopad inovace na občany. Jak ta změna postihne nemajetné občany? Zakonzervováním současného stavu bylo možná přijatelné řešení v době nevolnictví: Královna Alžběta I chránnila v roce 1589 údajně své poddané z ušlechtilosti, ale fakticky hlavně, aby tak i mohla nadále zůstat královnou. Revoluce poddaných by ji totiž mohla smést z královského postu. Má dnešní společnost občanů (nikoliv poddaných) právo na technologický pokrok a současně právo ušetřit nemajetné občany od negativních společenských dopadů změny?

Koncem roku 2015 na Neviditelném psovi, ekonomka Šichtařová z Institutu Václava Klause, zde srdnatě bránila technologii Dieselů proti tzv. zeleným trotlům. Zdraví a technologický pokrok byl pro ekonomy druhořadý. (Elon Musk prosazuje právě elektromobily, přestože mu ekonomové hází klacky pod nohy.) Mají občané 21. století právo na čistý vzduch a levnou dopravu? Mají mít stejné právo i na (autorem článku zmíněné) bydlení?

Na právo zaručující minimální nepodmíněný příjem občanů (se kterým budou moci volně disponovat) si prý (dle Ray Kurzweila) budeme muset počkat až do 30. let 21. století. Zavedení toho občanského práva umožní právě technologický pokrok.

V. Kolman 26.12.2018 22:23

Re: ŘEŠENÍ PROBLÉMU NAZNAČIL UŽ PAN DARWIN

Pouštím se pane Pallasi na "tenký led".

Možná se bude jednat o konfrontaci hrubé síly proti vyspělé technologii - kdo ví? V minulosti bohužel většinou zvítězila hrubá síla.

J. Anděl 26.12.2018 22:22

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Tady bych trochu polemizoval. Říká se "respektovat zákony" a podle mě tím není nutně míněno "mít je v úctě". Ostatně respekt sice znamená ohledy a úctu, ale nemusí znamenat sympatie či souhlas. Což podle mě na vztah třeba k policii vcelku sedí.

Ta wikina mě zaujala, jak tam dokázali přicpat ekologii.

J. Pallas 26.12.2018 22:16

Re: ŘEŠENÍ PROBLÉMU NAZNAČIL UŽ PAN DARWIN

Na první pohled souhlas-

Na ten druhý otázka: Kolik je v naší (evropské) populaci nejodolnějších, nejzdravějších a nejdravějších jedinců? Obávám se, že oproti agresivním a vysvaleným jedincům z třetího světa nemáme šanci.

J. Pallas 26.12.2018 22:10

Re:

Ještě bych přidal nesrat se jiným do života.

J. Pallas 26.12.2018 22:08

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Podle mě je velkým problémem používání slov v jiném než původním významu.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Respekt

Činí tak neomarxisté a novináři s nimi souznící. My ostatní jsme z toho občas zblblí.

J. Anděl 26.12.2018 21:43

Re: Právo na patent své technologie. Je to lidské právo?

Právo na patent podle mě neexistuje (protože samo o sobě neexistuje žádné). Ale zajímá mě, čím to je, že by odmítnutí udělení patentu mohlo uchránit zaměstnání poddaných. Nejsem moc vzdělaný v oboru patentových práv.

J. Jurax 26.12.2018 20:44

To máte jistě pravdu, nicméně i nesesmilníš, nepožádáš manželky bližního svého, nepokradeš, nepodáš křivého svědectví i nezabiješ může mít dobře odůvodněné výjimky.

Z. Frys 26.12.2018 20:33

Re:

Proč exot? Že si hájím svoji svobodu, aniž bych někomu škodil? Že nechci přispívat (nuceně) nikomu na živobytí? To je tak exotické?

A co pro ten váš důchod, přijdete si ke mě pro něj? Nebo vám to přijde trošku žinantní?

Z. Frys 26.12.2018 20:24

Re:

To neplatí nijak obecně, někdy ano, jindy ne. Težko třeba ctít otce recidivistu alkoholika, který vás při každé vhodné příležitosti ztluče.

J. Jurax 26.12.2018 20:19

Ale kuš ... Vy račte být s prominutím diplomaticky řečeno krapet exot, není-liž pravda?

Z. Frys 26.12.2018 19:33

Re:

Nemám vůči vám žádnou povinnost přispívat na váš důchod. To, že tuto špinavou práci (vymáhání sociální daně) hodíte na stát neznamená, že tuto povinnost mám. Jenom jednáte jako zbabělec, který svůj problém hodí na někoho jiného. Kdybyste měl sám osobně přijít ke mě a vymáhat na mě svůj důchod, vsadím se, že byste to neudělal.

J. Anděl 26.12.2018 19:28

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

K oběma rozehraným vláknům: termín "ideologie" nebyl nejvhodnější a nemyslím si, že třeba vy či autoři děl, co jste odkazoval, jste revolucionáři. Ale myslím si, že záměrně změnit formu správy státu k něčemu hodně odlišnému od současného stavu, přičemž uvažujeme o změně, která hodně lidem, kteří po státu požadují podporu atd., lze provést jen revolucí, navzdory tomu, co chtějí ostatní. S větším či menším násilím.

Ale jo, i v tomhle světě k sobě můžeme přistupovat s respektem a bez pocitu, že si něco dlužíme (když jsme si navzájem nepůjčili) a máme vůči sobě nějaké povinnosti či na něco od sebe nějaká práva. Tak třeba lze, kousek po kousku, po pár generacích, dospět třeba i do toho stavu anarchokapitalismu či podobného.

Z mého pozorování světa kolem sebe se mi ale zdá, že co se formuje, je jakási kombinace svobody, oligarchie, vlády nadnárodních koncernů či jim konkurujících nadnárodních institucí. A že to bude trvat ještě pár cyklů a změn, než by mohl přijít stav, o kterém píšete.

J. Jurax 26.12.2018 19:22

No, moslemíni zodpovědní sami k sobě budou a k ostatním moslemínům taky, k tomu je vede korán - ovšem k nevěřícím psům nebudou a nemohou, neboť jsou moslemíni a vede je k tomu korán.

J. Jurax 26.12.2018 19:18

No jo, a já zas nenávidím anarchisty - i ty s všelikými předponami a příponami ... :-)

J. Jurax 26.12.2018 19:14

Pokud nejste dosud důchodce a pracujete, máte vůči mně konkrétní povinnost platit sociální pojištění, aby v našem průběžném systému bylo z čeho mi vyplácet starobní důchod ... :-)

J. Jurax 26.12.2018 19:10

No a proč v tom vidíte potíž? Ono to v jednoho boha věřiti budeš atd. je pro ateisty a jinověrce vcelku nanic - navíc ten jinověrec může věřit v boha sice jednoho, ale jiného, což bývá zárodkem sváru zejména proto, že ten bůh má být jediný.

To šestero pro zajištění funkčnosti jakékoliv společnosti postačí.

J. Anděl 26.12.2018 19:01

Re: vina a vděk

Je rozporů plná, bezesporu, ale je zajímavá.

Ten pokyn k tomu, aby si nic nebrali na cestu, je, nepletu-li se, konkrétně pro apoštoly, je to tak? Bral bych si hůl, být apoštol? To je těžká otázka. Ale zažil jsem ve svém životě stav, kdy jsem vyrazil do světa symbolicky nahý a s vírou a věci fungovaly (kdybych byl doopravdy nahý, tak by nefungovaly). Existují ověřené příběhy těch, co vyrazili bez záloh, podpory, s minimem prostředků, jen s vírou, vůlí a cílem (zdaleka nikoliv nutně náboženskou vírou) a uspěli. Ten symbolický krok do prázdna a nejistoty bez záloh je v tolika kulturách, že se podle mě jedná o univerzální obraz. A vydá-li se někdo na cestu jako apoštol (což možná nemám zrovna v plánu - být apoštol -, ale nechci tu přímo psát, co mám v životě v plánu, to se mi nejeví zdravé), nemá si asi brát nic, co by poutalo jeho pozornost a o co by se musel starat. Je to myslím taková jízda na horské dráze. Lidé podnikají podobné poutě a uspokojují je. Sám jsem takovou podnikl, nikoliv organizovanou, nikoliv mnohadenní, také mě taková zkušenost obohatila.

No. Práce jen hodinu versus celý den. Dneska bych asi řekl, že záleží, jakou měli smlouvu. Tam šlo zřejmě o obraz, který měl povzbudit hříšníky k obrácení, protože "nikdy není úplně pozdě". Trochu se mi ale tenhle příběh míchá s podobenstvím o návratu ztraceného syna a uspořádání veselice na jeho oslavu, v kontrastu k synům, kteří nebyli ztraceni a pracovali a žádnou párty neměli.

Ona odměna snad přijde, i když se člověk přidá později, ale v jiných zdrojích se píše, že kdo odkládá osvícení na stáří, umírá mladý. Takže je to pro ty, co jsou už staří, ale ještě tady, jako že "teď a tady" mohou něco udělat a má to smysl. Jak se říká - nikdy není pozdě začít se učit hrát na klavír. A odměna - ona radost z té hry - tam bude taky. Ačkoliv virtuozita, získaná lety cvičení, už nejspíš ne. Zeptejme se ovšem třeba hráče ve filharmonickém orchestru, zda každý den zažívá rauš rozkoše z toho, že zvládl pár akordů.

J. Jurax 26.12.2018 18:59

No, třeba ctít otce svého a matku svou mi redundantní nebo úplně nesmyslné nepřijde.