3.5.2024 | Svátek má Alexej


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
OneTearofBlueDeer 8.11.2007 21:26

mozna ze by bylo vhodne rozlisovat

statni prislusnost a narodnost. Totiz v CSR zilo mezi valkami 2 000 000 Cechoslovaku nemecke narodnosti, Pokud zajdeme dale do historie, tak Bedrich Smetana neumel poradne cesky a libreto na Prodanku musel napsat nekdo uplne jiny. Taky tady byl Franz Kafka a Zikmund (Sigismund) Freud, nemluve o Gregoru Mendelovi. Pak take existuji Romove, Zide, Rusini, Slovaci, Polaci, Madari a sposta dalsich narodnosti. Olympijsky vitez v hodu diskem Imre Bugar se nestihl nikdy naucit slovenstinu, zacal rovou cestinou. Takze treba je dulezitejsi statni prislusnost, ne?

Buvol 9.11.2007 11:00

Re: mozna ze by bylo vhodne rozlisovat

"Takze treba je dulezitejsi statni prislusnost, ne?" Přesně tak! Proto bylo třeba tzv. sudetské Němce po válce odsunout, neboť se jednalo o cizí státní příslušníky! Oni totiž měli od roku 1938 občanství třetí říše potažmo Německa ....

Buvol 9.11.2007 11:02

Re: Re: mozna ze by bylo vhodne rozlisovat

V podstatě se jednalo o organizační opatření v rámci uspořádání střední Evropy po válce ....

Gugu 10.11.2007 9:22

Re: mozna ze by bylo vhodne rozlisovat

.....ano, souhlasím s Vámi jen drobné detaily:

Pražští židé se z velké části hlásili k německé národnosti - skladatelé si obyčejně libreto nepíší, i když jazyk ovládají (to až Václav Klaus napíše obojí) - Franz Kafka byl židovského původu - Sigmund Freud (jeho otec se jmenoval Šolem a byl židovského původu), a na území ČR žil jen do tří let a pak se sem nikdy nevrátil - o jazykových schopnostech Imricha Bugára (Maďar, žijíc na Slovesku se údajně systematicky od dětství slovnenštinu odmítal učit) se vyprávějí různé veselé historky.

kop 8.11.2007 20:46

-

Emil Škoda (1839-1900), tschechischer Industrieller, Namensgeber der Marke Škoda

tak to stoji v nemecke vikipedii - cesky prumyslnik

kop 8.11.2007 20:42

Hitlera nechteji Nemci ani Rakusaci, dokonce se ho pokusili soupnout do Cech

To mate jako zda byl Kopernik Nemec nebo Polak. Nic nerozbesni Polaky vic, nez kdyz jim reknete, ze Kopernik byl Nemec. Zkuste to a o zabavu mate postarano.

Kanuk 8.11.2007 20:18

Sudetští "Češi"

A co takhle pan Prof. Dr. h.c. Ferdinand Porsche, který se narodil ve Vratislavicích u Liberce a neměl ani pořádnou průmyslovku?

Rampouch 8.11.2007 20:33

Re: Sudetští "Češi"

Ale fuj. Ten přisluhovač nacistům?

A. 8.11.2007 19:18

Nepoučitelní

Za starých časů se otázce národnosti přikládala asi stejná váha jako barvě vlasů nebo příslušenství k fandům Sparty nebo Slavie.  Státy byly vybudovány na principu občanském, nikoli pak národnostním.  Za mnohem podstatnější se pokládalo náboženské vyznání. Panovníci věřili tomu, že jejich moc pochází od Boha a nepotřebovali o ni s nikým soutěžit.  Jenže s příchodem tzv. demokracie se strhl boj o moc a korzta. Pro politiky, kteří se dostali k veslu bylo výhodné řídit se starým římským "Divide et impera". A tak se z národnosti stal trumf v boji o moc. Jenže se záhy ukázalo, že stát, postavený na národnostním principu může fungovat jen za cenu genocidy. Tedy vytlačení nebo vyhubení spoluobčanů jiné národnosti. Názorně to vidíme v bývalé Jugoslávii, pobaltských státech, Maďarsko  -  Slovenských vztazích atd.  Každé dítě se rodí s dušičkou čistou a až v rodině a škole mu do ní začnou očkovat pocit jinakosti vůči ostatním národnostem, někdy i nadřazenosti a nenávisti. Kdo neskáče, není Čech! Jedná se o umělé rozsévání nenávisti a umělé rozdělování lidí, aby mohli být lépe ovládáni. Snad jde o jakýsi pud stáda, kdy se člověk bojí být osobností, odpovědnou sám za sebe. Dokud tohle bude trvat, budeme se chovat jako stádo a odpovídat zlem na zlo. Odsun sudeťáků je tomu nádhernou ilustrací. Tím, že jsme jim oplatili stejným zlem, zařadili jsme se na jejich úroveň. Tak hop hop a do mně!:-P

Kouba 8.11.2007 19:59

Re: Nepoučitelní

R^R^R^

Buvol 9.11.2007 10:54

Re: Nepoučitelní

Myslím, že jste s tím odsunem na omylu! Sám píšete, že kdysi "Státy byly vybudovány na principu občanském" a odsun se také udal na principu občanském! Ti sudetští Němci totiž byli od roku 1938 občani třetí říše potažmo Německa, takže tady po válce logicky neměli co dělat! Jednalo se o cizí státní příslušníky!

Á 9.11.2007 22:02

Re: Re: Nepoučitelní

Obávám se, že se odsun neudál na občanském principu ale na principu kolektivní viny. Odsun na občanském principu předpokládá např soudem prokázanou vlastizradu. Ale ani to by nebylo čisté, protože trestní řád, pokud vím, nemá ve výčtu trestů odsun cizích ani vlastních státních příslušníků.  Nejsem právník a tak to dál nerozvádím.   Z hlediska zdravého rozumu mi to ale silně připomíná princip krevní msty u primitivních národů. "Tvůj bratranec mi znásilnil tetičku, tak mám právo zabít tebe i celou tvou rodinu... "  Nemluvě o tom, že dekrety měly post faktum zlegalizovat divoký odsun i se všemi jeho svinstvy.

Fleischer 10.11.2007 18:24

Re: Nepoučitelní

Naprostý souhlas!!!

Atei 8.11.2007 18:44

U Sudeťáku logiku nečekejme

Divím se, že  se nad   tím  autor pozastavuje. 

Kubeš 8.11.2007 16:17

Vzkaz autorovi

K poznámce autora, že Škodův vnuk Emil zemřel v internačním táboře, bych chtěl upřesnit, že zemřel umučen u soudu v Plzni, Veleslavínova ul. Asi by to zajímalo historiky, chtěl jsem to odepsat autorovi, ale na jeho webové stránce jsem adresu nenašel.

Lubomír Stejskal 9.11.2007 10:47

Reakce autora

Díky za upřesnění, vážený pane Kubeši, bylo-li tomu tak - a já nemám důvod Vám nevěřit - , pak pohnutý úděl Emila Škody-vnuka jen potvrzuje mé stále vzrůstající přesvědčení, že od mnohého  z toho, co se  v RČS po válce dělo - jakkoli to bylo lidsky "pochopitelné" -  se musíme  distancovat a  excesy - jak tehdy řekl sám Beneš "nehodné zeme Masarykovy" -nazvat po pravdě excesy a odsoudit je.

Pokud jde o e-mailový kontakt na mém webu: když otevřete Lubomírovy Listy, můžete si v levém MENU vybrat buď "Formulář pro vaše e-mailové vzkazy", nebo "Návštěvní knihu". V  obojím mi můžete zanechat vzkaz.

Hanák 8.11.2007 12:48

honba za celebritami

Pokud se nějaký národ, stát nebo skupina lidi hrdě hlásí ke svým celebritám, nemělo by se v takovém případě zapomínat i na ten protiklad. V dějepise sudetských Němců v podstatě chybí období 1939-45. Asi dobře vědí proč. Někde jsem četl (potvrdit jsem si to ale nemohl), že podíl původně rakouských občanů na válečných zločinech byl podstatně vyšší než jejich podil na obyvatelstvu 3. Říše. Nikdy se mi nepodařilo zjistit alespoň přibližně účast a podíl těch t.zv. sudetských Němců na válečných zločinech. Vždy se mluví jen o tom, že a jak byli podvedeni a trpěli. Ostatně i Rakušáci po válce ze sebe velmi rychle učinili pouze oběť. Takže za válečné zločiny mohou výlučně jen ti t.zv. říšští Němci, kdo to ale byl (rozhodně ne ti z DDR)?

A ještě malá poznámka v této souvislosti. Aby jedinec dosáhl jistého úspěchu, je zapotřebí nejen subjektivních schopností, ale i objektivního prostředí. Proč tedy ti schopní boehmische Deutsche nešli tvořit, vynalézat, podnikat - zkrátka slavit svůj národ - do Rakouska či Německa? Proč ostatně dodnes němečtí vědci odchází do USA nebo Švycarska, aby tam potom získali třeba i Nobelovy ceny? Ale ať už ocenění získali kdekoliv, málokdy se jedná o výlučně OSOBNÍ přednosti, a ten (biologický) národ s tím nemá absolutně nic společného.

Fleischer 10.11.2007 18:31

Re: honba za celebritami

Jsem přesvědčen o tom, že čeští Němci, spáchali za války méně zločinů, než Češi po válce (BOHUŽEL).

Proč by čeští Němci měli chodit tvořit, vynalézat a podnikat co ciziny, když tady byli doma? Byli tady doma stejně jako my!

miro 8.11.2007 12:30

A není to snad jedno?

Obsáhlý článek o něčem tak nedefinovateném a nesmyslném jako je národnost. K čemu je tato kategorie? Co poznáme z "národnosti"? Nic.

S/kepticus Maxi/mus 8.11.2007 13:52

Nesmyslném? Řekněte to Židům, kteří na základě tohoto obsadili Palestinu :-)))

Možná byste to mohl začít vykládat Francouzům, turkům, Řekům, Baskům atd. Stačí? ;-D

strejda 8.11.2007 13:55

Re: A není to snad jedno?

Máte internet? Zadejte si heslo národnost a dostanete dost odpovědí. Vládnete-li i jiným jazykem, zkuste to i v něm. zajímavé čtení.

pokušitel 8.11.2007 12:05

potomci

Jak zjistil Cimrmann, na Řípu stanuli praotec Čech, praotec Němec a praotec cikán. Žádný praotec sudeťák - takže by mělo být vše zářivě jasné...;-D

S/kepticus Maxi/mus 8.11.2007 13:13

Že by Smoljak se Svěrákem vynechali svého praotce Žida?

;-D

Vlastimil 8.11.2007 13:15

Re: potomci

naopak, rakouští vědci zjistili, že na Říp přišel jako první praotec Böhm a to ze Sudet.

balthasar 8.11.2007 14:45

Re: potomci

A co by dělal praotec Sudeťák na Řípu? Ten na to představení shovívavě shlížel z pohraničních hvozdů.;-)

petrph 8.11.2007 11:52

a proč???

tohle to je snad věc historiků, kteří se o tom můžou dohadovat na seminářích (když jim na to někdo zaplatí grant), nebo to poslat do Blesku (byl xxxY mimozemštan) ???. Jinak je to dneska snad jedno. Jestli zase dneska začneme rozlišovat Němec/ Čech / ..tak tu máme z a chvilku norimberské zákony a židovské hvězdy....

sice se můž

R 8.11.2007 11:38

Tatra

A autor koncepce českých ( v podstatě moravských) nákladních aut Tatra byl němec Hans Ledwinka a v době, kdy tu koncepci dal oficiálně dohromady  tatrovku vlastnil Ringhoffer, což byli taky němci (nebo rakušani) Taky jako němec byl Ledwinka po 45 roce z Kopřivnice odsunut spolu s několika desítkami ostatních němců, vesměs vrchních úředníků Tatry s rodinami. Ale dělal v týmu s několika dalšími, tím myslím úplné jeho začátky, kdy třeba jako učeň pomáhal stavět Presidenta a to byli tuším všichni češi.

Jura Jurax 8.11.2007 19:10

Re: Tatra

A Ledwinka je ovšem typicky německé jméno, hojné zejména ve Šlesvicku-Holštýnsku ... :-D

Fleischer 10.11.2007 18:35

Re: Re: Tatra

Juraxi, např. Gottwald, Fierlinger a mnoho a mnoho dalších jsou typicky česká jména z Vysočiny!

OneTearofBlueDeer 8.11.2007 21:18

Re: Tatra

sorry, ale vecna chyba, Hans Ledwinka se narodil v Klosterneuburgu u Vidne jako Rakusan, statni prislusnosti rakousko-uherske. A byl v CSR po valce uveznen. Zemrel v Mnichove. O jeho podilu na stavbe Presidenta nevim,  President byl hotov ve stejnem roce, co 19 Ledwinka do NW  (Nesselsdorferwerke=Tatra Koprivnice) nastoupil