17.6.2024 | Svátek má Adolf


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
BIS 16.4.2007 11:22

Re: Re: Ale jakepak vyderacstvi

No ano, proc ne? Najdou si jinou praci - treba u Toyoty, ktera nahradi skodovky.

BIS 16.4.2007 11:22

Zachraňte kapitalismus

Postkomunistický kapitalismus se radikalizoval a zhustil na svou nejzákladnější podobu - zisk; Vytváření peněz zastiňuje vytváření hospodářských hodnot. Co to znamená? Světový hrubý národní důchod, tedy hodnota všeho vytvořeného zboží a služeb, obnáší 45 bilionů dolarů. V akciích, dlužních úpisech a investičních fondech na suroviny, nemovitosti a podíly na firmách však rotuje daleko přes sto bilionů dolarů; žetony ve spekulativní ruletě. Hodnota těchto virtuálních peněz je tedy skoro třikrát vyšší než hodnota skutečně vyrobeného zboží. Po světě bloumají stovky virtuálních miliard, které se chtějí rozmnožovat, okamžitě a maximálně. Tuto bezbřehost moderního kapitalismu dokresluje skutečnost, že i burzy operují jako akciové společnosti a kupují jiné burzy; nejsou jen hřištěm, ale zároveň i hráči. Funkční rovnice kapitalistického hospodaření dnes zní jinak než dříve: Zisk již nestačí, maximální zisk v minimálním čase – to je cíl.

http://neviditelnypes.zpravy.cz/evropa-zachrante-kapitalismus-dz7-/p_zahranici.asp?c=A070413_183123_p_zahranici_wag

Mortimer 16.4.2007 11:21

Strach a závist

Z článku a řady příspěvků je cítit dvojí: 1. Strach z odborově organizovaných námezdních zaměstnanců. Jedince zaměstnavatel snadno zlomí, malou skupinu taky. Ale ne 15.000 lidí kteří jsou jednotní. Z toho vyplývá druhé - hodně se zde nadává na škodovácké odboráře, co jsou za vyděrače. Ale ve skutečnosti zatěmito prohlášeními stojí závist - závidí se jim právě ta síla, jednota a odvaha.

Našim propagátorům kapitalismu počátku 19. století musí takové silné a jednotné odbory způsobovat noční děsy. A to je dobře.

pavel 99 16.4.2007 11:21

Re: Ale jakepak vyderacstvi

"...Nechteji se podilet na dampingu...." - tak se holt budou podílet na tom, co se děje v západní Evropě - např. Belgii.

ok 16.4.2007 11:20

Re: Re: Re: pro ok:

No mě stačí už Maďarsko - už tam jdou technické schopnost dolů, a to jsou Maďaři jinak dost zdatní. Jahn má svobodu přestěhovat Škodovku na Ukrajinu, žijeme ve svopbodné zemi, a může začít třeba hned. Škodováci ho na Ukrajině rádi uvidí ;-D

Ivan Nový 16.4.2007 11:20

Čumile,

ano, a že vás hned napadne jen natáhnout ruku a říci dejte mi :-)))) A cenu diktuje trh. Bez ohledu na přání kohokoliv. Uvidíme jak Škodováci dopadnou a aby vítězství nebylo Pyrrhovo :-)))) Já Škodu nepotřebuji, Vy snad ano?

BIS 16.4.2007 11:17

Ale jakepak vyderacstvi

Vse je vec DOHODY mezi odborari a firmou.  TRZNI MECHANISMY

Vzdyt ta auto mohou vyrabet treba v Papui Nove Guinei, nebo v Gabunu. Za zlomek nakladu. Ale chteji pracovat zde, tak se musi prizpusobit.

Jo, pracovni smlouva je vlastne obchodni ujednani. A kdyz po cele Evrope zaviraji tovarny, tak jsou vlastne nasi odborari solidarni se zapadoevropskymi kolegy. Nechteji se podilet na dampingu.

Bubik 16.4.2007 11:16

Re: Re: Re: No, to je mi zase řečí, pane autore.

no Čumile týká, týká. Protože škodovka je jeden z největších zaměestnavatelů a je na ní navázáno mnoho dalších. takže odchod Škodovky poškodí celou ekonomiku a všechny lidi v téhle zemi. i Vás. I mne

Což je problém Váš, můj, vašich politiků, mých politiků ale ne Volkswagenu. Toho to fakt zajímat nebude.

Jenže ON tu fabriku případně zavře, bez ohledu na názor Váš, Vašeho politika,  můj, nebo politika mého

ok 16.4.2007 11:16

Re: Re: Re: to je pěkné, jak se nám ten komunismus a dělnická třída zažrali pod kůži, že vlali

Přesně tak - je to jeden hospodářský prostor - a to ještě připočtěme konjunkturu v Sasku, které má stejně kvalitní tradice jako Čechy, tyto dva regiony se navzájem budou pumpovat nahoru díky tradicím a lidem, kteří vědí, co chtějí.

To na Ukrajině Jahn nenajde. Tedy ne že bych Ukrajincům přál něco špatného, držím jim palce.

Zákazník 16.4.2007 11:13

ceny aut

Nezajímájí mě problémy ve škodovce, nezajímají mě platy. Zajímá mě cena výrobku. Nechápu proč jsou Octavie (podle nedávno zveřejněné informace na iDnes) na českém trhu nejdražší v Evropě? Kde končí zisky firmy? Buď atˇ přidá dělníkům, nebo srovná cenu výrobku aspoň na průměr Evropy. 

Psí vrah Čumil 16.4.2007 11:12

Re: Čumile,

To je ale smůla, pane Nový. Nedá se nic dělat, ceny práce stoupají, vláda nám slibuje dražší život, právěm každého je zajistit se, jak dovede. Prostě se vyjednává, tak to chodí. Přece by tak uvědomělý člověk, jako vy, nechtěl snad cenu práce DIKTOVAT jako nějaký bolševik?:-)

Bubik 16.4.2007 11:11

Re: Re: pro ok:

Ta Ukrajina se tu používá jako příklad. Pochopitelně že je tam problém s úplně jinými věcmi, než s výrobní silou. Ale jak správně říkáte - možná by odboráři měli zpozornět, že Rumunsko a Bulharsko už jsou taky v EU.

Bubik 16.4.2007 11:09

Re: Re: to je pěkné, jak se nám ten komunismus a dělnická třída zažrali pod kůži, že vlali

no VW je tady protože tady ta fabrika byla a dala se koupit a je po dálnici kousek od Německa a jsou tam lidi, kteří auta vyrábí celý život takže se nemuseli moc přeškolovat a výrobní náklady u nás jsou nižší než na západě a v jejím okolí je spousta subdodavatelů a trhy jsou okolo a naše právní prostředí je přes všechnu bídu ještě poměrně čitelné a směřovali jsme do EU a a ...

Jenže až se tenhle vybalancovaný mix změní více, než je systém schopen akceptovat, tak tady ta fabrika nebude.

Vlali 16.4.2007 11:08

opak je pravdou Bubíku

Komunistické (jednoduché řešení složitých problémů) myšlení co mě osobně vadí na příspěvcích rádoby pravičáků. Vztah zaměstnavatel a zaměstnanec je určován tržními principy ne vůlí politiků. A tady je to jak za komunistů jen obráceně. Dříve (já jen doufám, že ne ti samí) křičel každý komunista o vydírání kapitalistou dnes o vydírání zaměstnacem. Trh to je volnost vztahů. Kdyby kritizoval zákoník práce jako omezení pro zaměstnavatele pak by bojoval za trh takhle bojuje za omezení trhu a to je bolševizmus. Ač to tady řada lidí (mezi jinými vy) nerada slyší.

pavel 99 16.4.2007 11:08

Re: Re: to je pěkné, jak se nám ten komunismus a dělnická třída zažrali pod kůži, že vlali

ne všichni stejně snadno.

Psí vrah Čumil 16.4.2007 11:07

Re: Re: No, to je mi zase řečí, pane autore.

Ale, milí liberálové, tak Škodovka půjde jinam a odbory utřou hubu. Co VÁM  na tom vadí? VÁS se přece nijak NETÝKÁ, co mají nějaké odbory se Škodovkou... ;-D

pavel 99 16.4.2007 11:07

Re: pro ok:

No s tou Ukrajinou jsou i jiné potíže než samotná kvalita. (Ta je mimochodem dost hrozná.) Různí automobiloví dodavatelé už tam zkoušeli rozjet fabriky a někteří je zase urychleně zavřeli. Ono když se Vám párkrát stane, že neuplatíte včas (či správného) celníka a dodávka uvízne měsíc na hranicích a odběrateli zastavíte linku, tak onen efekt "levné pracovní síly" není až tak významný. Takové Rumunsko, které je nyní v EU je v tomto ohledu zajímavější.

vera 16.4.2007 11:03

Re: Podívejme se na fakta

Vypadá to jako text plnýý argumentů, ale když to přetransformuji do poměrů naší malé firmy, tak: 1) Mzdy v ní jsou srovnatelné v průměru se mzdami ve Škodovce (jen další přilepšení chybí - např sleva při koupi auta cca 34000,- závodní dovolená, důchodové připojištění atd.)   2) Kdyby zaměstnanci přišli s navýšením mezd o 17%, v žádném případě bychom na to nepřistoupili.   3) Srovnávat v této souvislosti příjmy dělníků s obdobnou firmou kdekoli v Evropě mi přijde absolutně nesmyslné vzhledem k různým ekonomickým podmínkám v různých zemích.    4)Vzhledem k velikosti naší firmy (16 zaměstnanců) bych řekla, že zisk 6 mil. také není zanedbatelný, ale je třeba ho investovat jinak, než jen do mezd zaměstnanců (potřebujeme rozšířit výrobní objekt, nakoupit nové stroje, splnit požadavky všech našich statních institucí - FÚ, IBP, hygieny, živnost.úřadu...   5) Jediný rozdíl je jen v tom, že jako spolumajittelé firmy máme i s jednatelem nižší plat, než je průměr vy firměa tudíž i mnohem nižší než majitel jakékoli srovnatelné firmy v Evropě.

Každopádně souhlasím s tím, že požadavky odborářů ve Škodovce jsou vydíráním. Když už chcete srovnávat, podívejte se za jaký procentuální růst mezd bojují dbory v Evropě. Určite to není 17%, či v sumě se vším 24%.

Bubik 16.4.2007 11:01

pro ok:

programátor linky není dělník. Dneska to fakt už nejede na děrnou pásku;-D

Ale jinak - jakýkoliv zaměstnanec ( to se netýká jen dělníků ale zaměstnanců obecně) má pro majitele nějaký ekonomický přínos. Když majitel zjistí, že náklad na zaměstnance je vyšší, než je jeho přínos do firmy, může majitel buď zvýšit profit ze zaměstnance, nebo snížit náklady na něj. Třetí varianta, že by si ho nechal a trvale na něj doplácel je jak jistě uznáte nesmyslná.

No a když se nedaří zvýšit profit, nebo to nejde a zaměstnance nelze propusit a najít si levnějšího, tak se prostě podnikání zavře. A otevře jinde, kde jsou bnižší náklady. Tečka.

Mimochodem, já bych se té kvality aut z Ukrajiny nebíál. Víte kolik se vyrábí aut v Turecku?

Filip 16.4.2007 10:59

Re: to je pěkné, jak se nám ten komunismus a dělnická třída zažrali pod kůži, že vlali

Proč mluvíte jen o dělnících. Nahraditelní jsou úplně všichni.

ok 16.4.2007 10:56

Re: to je pěkné, jak se nám ten komunismus a dělnická třída zažrali pod kůži, že vlali

Honza pravdu nemá, protože nechápe, že mzda vzniká na trhu práce.

Dělníci ve Škodovce jsou i seřizovači strojů, programátoři stojů atd. nejen ti u pásu. Ti u pásu dobře vědí, že jsou nahraditelní.

Ale Škodovka má přece možnost všechny Čechy vyhodit a najmou místo nich Ukrajince nebo třeba levné Romy ze severních Čech !!

Ať to tedy udělá. Uvidíme, jak to ustojí. Ať se přestěhuje na Ukrajinu, to budou pane zisky - proč tam není už dnes - co na to říkají akcionáři - není Škodovka v Čechách mrháním peněz? Jahne - jak si to zodpovíte? Proč už nejste na Ukrajině? Koukejte na tom makat, a hned !!

ok 16.4.2007 10:49

Re: Re: Re: Bolševický relikt - odboráři

Kolik procent zaměstnanců jsou ti u pásu? Jsou tam také seřizovači a údržbáři té techniky, programátoři strojů - to všechno jsou dělnické profese.

Nastudujte si základy ekonomie - mzda je dána trhem, nikoliv rozhodnutím zaměstnavatele, zaměstnavatel ve skutečnosti nemůže mzdu ovlivnit vůbec, mzda mu prostě "vyjde". I vyjednávání je součástí trhu.

Bubik 16.4.2007 10:48

to je pěkné, jak se nám ten komunismus a dělnická třída zažrali pod kůži, že vlali

Interakce, spolupráce, kooperace mezi manažery a dělníky - tohle může fungovat možná v nějaké malé firmičce, zámečnictví, malé truhlárně, nebo tam, kde je majitel i řemslníkem nebo má k němu blízko.

Ve velké fabrice s linkou viz Škoda to tak opravdu fungovat nemůže. Dělník tam je opravdu JEN námezdní síla pracující s výrobními prostředky zaměstnavatele podle jím určených jednoznačných postupů, jehož cena je daná pouze situací na trhu práce. Dělník na lince většinou nemusí být profesionál svářeč, klempíř, motorář, elektrikář. Dělník na lince má určené pracovní postupy, na které je zaškolen a tak neprodává majiteli svoje znalosti, ale píli, šikovnost, pečlivost, vytrvalost a odpovědnost.

To není málo a toho, kdo dokáže dělat monotonní práci na lince aniž by se zbláznil je třeba respektovat, já bych to osobně nedokázal. Ale na druhou stranu takových lidí jsou na světě miliardy a není problém je kdykoliv nahradit. Kdykoliv, když získali pocit, že jsou nenahraditelní se to taky ve světě stalo. V Německu nebo v Belgii se dá o tom najít spousta studijního materiálu.

Honza má v tomhle naprostou pravdu ač to tady řada lidí nerada slyší.

Frant. Lukeš 16.4.2007 10:38

Podívejme se na fakta

        1) Mzdy ve Škodě auto nejsou - pokud lze věřit údajům ve sdělovacích prostředcích - nijak vysoko nad celostátním průměrem - jsou ca 22.000 měsíčně, zatímco  celostátní průměr je slabě nad 20.000 Kč (mimochdem na internetu se objevila zpráva, že průměrné mzdy v Avii jsou ca 27.000 Kč).

         2) Požadovaný nárůst 17% je požadavek na růst za dva roky.

         3) Zajímalo by mne jaký je průměr mezd ve Vokswagenu vůči celostátnímu průměru mezd v SRN.

        4) Podle údajů v tisku byl čistý zisk Škoda Auto loni přes 11 miliard Kč, tedy při asi 25.000 zaměstnanců v podniku zhruba  440.000 Kč na zaměstnance - to jistě není málo. O takových ziscích se Volkswagenu mimo ČR nemůže ani zdáít. Vyhrožování pana Bartoně dělníkům a jejich kritikou, která svědčí o tom, že jimi pohrdá a považuje ze bezprávné tvory, kteří jsou dobří nanejvýš k tomu, aby pracovali ale jinak drželi hubu a krok připomíná nejhorší formy kapitalismu z jeho počátků nebo právě z takových zemí jako je dnes Čína, kde samozřejmě dělníky nemůže ani ve snu napadnout, že by mohli klást nějaké požadavky.Je to opravdu smutné čtení dokazující kam až  někteří  "liberálové" dokázali klesnout. 

        5) Také by mne zajímalo jestli i pracovníci managementu mají asi 4x nižší platy než ve Wolfsburgu. Odpovědět si dokážu sám. Samozřejmě, že ne, mají je nepochybnmě srovnatelné.

mh od Labe 16.4.2007 10:36

Nedivím se zaměstnancům německých firem u nás

Výška platů se řídí zemí narození. Toto mi řekl český zaměstnanec dnes německé fy Metal v Trmicích u UL, nemám důvod si myslet, že lže. Nadutost německých specialistů "na utažení jednoho šroubu" je všeobecně známá. Také jsem ji zažil. Nemají ani vyšší morálku, ani produktivitu. Asi proto ten průmyslový "Drank nach Osten". Sami jsou strašně drazí.

vi 16.4.2007 10:35

Re: Re: Re: No milý vi, vytrhnout větu z kontextu umí každý

A znáte nějaké české, nebulvární médium?

R 16.4.2007 10:33

Re: Re: Nikdo tady není, aby tomu rozuměl

A protože i pro dodavatelské firmy platí ISO,  tak mohou dosáhnout i toho, že cizí firma od začátku bude muset dodávat ty zámky ve stoprocentní kvalitě, zatímco kdyby to dělali sami, museli by respektovat období záběhu strojů i zaměstnanců.

sakra-dědek 16.4.2007 10:31

Re: Re: znal jsem jednu prosperující firmičku, pracovala sedm dnů v týdnu na tři směny, Naposledy z pátku na sobotu, ráno přijelo deset kamionů a z neděle na pondělí totéž v rumunsku

Taková bolševická revoluce by byla pro stát požehnáním. Dnes není nikde za bukem SSSR a také nemáme podělané politiky. On by se jistě takový Franco či Pinochet našel a konečně bychom zametli s bolševiky. Tak jen do toho.

DD 16.4.2007 10:31

Zákony ekonomie

Já bych to viděl celkem jednoduše - potíže ve výrobě = ztráta. Pokud tyto ztráty budou větší než celkové náklady na přemístění výroby do levnější krajiny, tak se budou Škodovky montovat jinde. Nutno podotknout, že přemístit výrobu není jednoduché, nicméně důležitý je impuls pro přijetí rozhodnutí. A tady odbory dělají asi opravdu co nejlépe svoji práci .... R^ Na druhou stranu stávka není ta jediná ztráta. Už jen myšlenka na možné potíže v budoucnu má pro vedení konkrétní ekonomickou váhu.

Nebo zná někdo zaměstnavatele, který by mohl zvýšit zisk přesunutím výroby jinam a neudělá to jenom proto, že má rád své rebelující zaměstnace, kteří mu vyhrožují přerušením práce ??? O tom, že pro ŠKODU není přesunutí technickým problémem, ale jen otázkou nákladů snad nepochybuje nikdo.

Takže páni odboráři - jen houšť, ukažte všem jak se to dělá, jak se přichází během takových 5 let o dobře placené dělnická místa ....

Bubik 16.4.2007 10:31

Re: No, to je mi zase řečí, pane autore.

taky se ale Čumile může stát, že ten, kdo si na trhu kupuje pracovní sílu usoudí, že za ty peníze ji nechce a půjde ji koupit jinam.

Tohle už většinou pochopili odboráři v Německu. Když jim fabriky začali stavět místo u nich tak za humny. Ale jistě to naši odboráři mají dobře spočítané a vědí, že to nehrozí. Nebo že by jo?

Ono zavřít nadnárodní fabriku zas není takový problém. Viz Hranice s jeho Philips tubes. Nebo tisíce dalších jinde.