30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Lze odpustit komunistům?

S posledním vystoupením poslankyně Marty Semelové v Parlamentu ČR se nutně vrací otázka, zda je vůbec možné nějaké odpuštění těm, kteří tuto zemi mrzačili 40 let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Anděl 14.12.2014 14:01

Re: Odpuštění versus prominutí

Reakce v souvislostí s pocitem křivdy navíc nemusí být ta nejlepší, protože se pak snažíte "pomstít", místo toho, abyste učinil racionální opatření, která vás budou do budoucna chránit. A nebo sám sebe jako "správný křesťan" přesvědčíte, že musíte prominout, žádná opatření nepřijmete, a ti, co "správnými křesťany" nejsou, si z vás pak dělají prdel (nebo cíl sebevražedných útoků či alespoň vandalismu).

Bůh taky necítí pocity křivdy, ale dokud neučiníte pokání či jinak neočistíte svou duši, do ráje vás nepustí. Jak je to tedy - odpouští Bůh, nebo neodpouští?

Jako rodič taky nejste povinen cítit se zraněn chováním svých dětí, přesto chcete-li je dobře vychovat, nemůžete jim promíjet důsledky jejich špatného chování, aniž by si je uvědomili a snažili se je napravit.

Lze to popsat různými slovy. Jisté je, že lidé vůči vám mohou cítit zášť až do smrti, i kdybyste se kál, sypal si popel na hlavu, polil se dehtem a vyválel se v peří nebo výkalech. A nebo vám mohou odpustit, ale vy se budete dál užírat nebo se všemi psychologickými kličkami vyhýbat přiznání si vlastních chyb a pokání a nikdy nevystoupíte ze sebezničující spirály.

Proto ty věci spolu přímo nesouvisí. Odpuštění druhých lidí si nelze koupit žádným i sebeupřímnějším pokáním, k vzdání se pocitu křivdy a zášti nepotřebujete pokání druhých.

J. Anděl 14.12.2014 14:21

Re: Odpuštění versus prominutí

Ještě připomenu kontext z článku, na co reaguji:

"Jedním ze základních atributů humanity je schopnost odpouštět svým bližním viny, kterých se na nás dopustili. Naopak, žít s pocity neustáleho ukřivdění je proviněním na sobě samotném. Základním předpokladem odpuštění je však pokání viníka, tedy uvědomění a přiznání si viny..."

V reakci na to tvrdím, a snažím se vysvětlit, že ke zbavení se pocitu neustálého ukřivdění není pokání nutné.

J. Schwarz 13.12.2014 17:23

Socialismus je problém,

ne komunisti. Kdyby neexistovala "povinnost solidarity" se všemi, tak bych se na komunisty vykašlal jako na plochý kámen.Pokud bych se nemusel společně s nimi účastnit důchodového, sociálního  a zdravotního systému mohli by mi být ukradeni. Budování komunismu ani socialismu nikdo nezakázal a pokud se dotyční nebudou snažit mne "zapojit" jsou mi větrem severním. Ovšem snaha "zapojit"  ty, co nemají zájem by měla být trestná stejně jako znásilnění.

J. Boleslav 14.12.2014 10:18

Re: Socialismus je problém,

Komanči a komunismus jsou prokazatelně jednou z největších tragédií a pohrom v dějinách lidstva.

M. Steiner 13.12.2014 17:15

v. čermák 160

V. Čermák 160

Máté dotaz z 16,22 hod.

Jak jste se vyrovnal se svou minulostí?

L. Kubeš 13.12.2014 17:14

Semelová je důkazem toho

že samet a tlustá čára byly historickým omylem, s gaunery není možné jednat v rukavičkách !

Z. Baldova 13.12.2014 17:12

Nana Semelova

Nikdy nic nepochopi,protoze  je blba jako poleno a patri bud do blazince a nebo zavrit Ona si jeste k tomu sedi na dobre placenem miste nami  a my si to musime nechat od ni libit Vlada uz konecne by mela resit komunisty a zrusit je  Tech par babek a dedku co vzpominaji na leta kdy masirovali v LM s puskou na zadech se nema brat vubec v uvahu Komunismus je zhouba  naroda

Autor napsal dobry clanek patri mu dik..

M. Steiner 13.12.2014 17:22

Re: Nana Semelova

Blbá není. Svoje postoje dokáže velmi dobře zpeněžit.

S. Donát 13.12.2014 17:45

Re: Nana Semelova

Souhlas, Semelová je vyčůraná rudá stvůra. Jenže paní Baldová považuje za hloupého každého, kdo má jiný názor než ona.

Z. Baldova 14.12.2014 4:05

Re: Nana Semelova

Kazdeho ne ale Vas uricte  Divim se ze Vy zastance komunistickeho pochlebovace Klause  pisete o jeho soudruzce Semelove ze je stvura   Semelova stvura je to mate pravdu ,ale ten kdo  jeji strane pochlebuje a leze ji do rite jako VK je stvurak:):)

M. Steiner 13.12.2014 17:11

v. čermák 160

V, Čermák 160

Máte dotaz na Vás z 16,22 hod.

Jak jste se vyrovnal se svou minulostí?

M. Pivoda 13.12.2014 16:43

Soudružka Semelová žádá o odpuštění mrtvé komunisty

Nejdříve historická fakta: Před listopadem 1989 nalezli do KSČ četní kariéristé, ze kterých se obratem roku 1989 stali "rodilí pravičáci" - viz například křiklavý případ Vlastimila Tlustého. Tito lidé přísahali věrnost komunistickým ideím, za které kdysi na barikádách umírali jejich předchůdci - skuteční komunisté z přesvědčení. Ale pak náhle na tu přísahu kariéristé zapomněli.

Soudružka Semelová chce proto nyní požádat o odpuštění především dávno mrtvé komunisty (aktivní před rokem 1948), že KSČ takové svinstvo dovolila. Omluvit se za to, že (před listopadem 1989) KSČ dovolila šmejdům vstup své strany - a proto také na to tato strana doplatila. Samozřejmě, že na šmejdy ve své straně doplatila později i pravicová strana ODS. Tak už to v životě chodí: kdo čím zachází, tím také schází.

Poznámka: O to víc mne dnes překvapuje, že současná KSČM (včetně soudružky Semelové) nechce dovolit vstup do své strany evidentním komunistům z přesvědčení, jakými jsou například Rostislav Kotrč, husitský farář. Znamená to snad, že KSČM je stále stranou bezpáteřních kariéristů, kteří omylem zapomněli ze strany včas vystoupit a nyní stále čekají na svou další historickou příležitost, přičemž skuteční komunisté z přesvědčení (jako Rostislav Kotrč) by jim v tom mohli vadit? Požádejte o odpuštění i Rostislava Kotrče.

J. Vintr 13.12.2014 17:07

Re: Soudružka Semelová žádá o odpuštění mrtvé komunisty

Neexistují dobří komunisté. I ti, kteří "to mysleli upřímně", nesou svůj díl viny na zločinech komunismu.

D. Nowodny 13.12.2014 19:00

Re: Soudružka Semelová žádá o odpuštění mrtvé komunisty

DA !!

J. Kombercová 13.12.2014 20:53

Re: Soudružka Semelová žádá o odpuštění mrtvé komunisty

A co my ostatní, ta mlčící většina, poctivě chodící k volbám (jak jinak by mohla být téměř stoprocentní účast), účastnící se radostně prvomájových průvodů... i tohle udržovalo režim při životě.

P. Vaňura 13.12.2014 20:56

Re: Soudružka Semelová žádá o odpuštění mrtvé komunisty

Chtělo to vzít do ruky zbraň, jako Mašínové a Paumer!

J. Vintr 13.12.2014 22:51

Re: Soudružka Semelová žádá o odpuštění mrtvé komunisty

Člověk není povinen být hrdinou, ale za žádnou cenu by neměl být svině. Svině je ten, kdo se podílí na svinstvu aktivně a z vlastní vůle.

J. Boleslav 14.12.2014 10:16

Re: Soudružka Semelová žádá o odpuštění mrtvé komunisty

Tak. Sebemrskačské pocity jsou přesně to, co by v nás komanči v této souvislosti rádi probudili. Nedělejme jim tuto radost.

M. Pivoda 14.12.2014 17:34

Realismus, nikoliv sebemrzkačství!

Zde nejde o dělání radosti komunistům, zde vůbec nejde o sebemrzkačství. Většina bezpartijních obyvatel Československa, která po roce 1968 pravidelně chodila k volbám (a ty pak na 99% komunisté formálně vyhrávali), vůbec nebyla spoluvinníky tehdejšího politického režimu, ale pouze tehdejšími realisty. V zemi obsazenými cizími vojsky nemělo smysl zbytečně provokovat. Nešlo samozřejmě o plné žití, ale jen o přežívání národa ve středu Evropy. Taková je ale realita života, bohužel. A člověk nemusí studovat politologii, aby toto pochopil.

Disidenti jako Václav Havel byly postaveni do role hrdinů - bylo to sice po zásluze, ale jen do té doby, než se ukázalo, že čeští disidenti neměli připraven vůbec žádný program pro případ pádu komunismu v roce 1989. Následně se nechali opít rohlíkem Václava Klause (narcise, který přihlášku do KSČ podal, ale bohužel ho tam tehdy nevzali). Disident Václav Havel jako prezident ČR působil navenek jako záruka správnosti polistopadové politiky, ale ta v pořádku určitě nebyla.

Takže poučení: než lidé vyjdou do ulic protestovat jako disidenti, měli by nejdříve za domácí úlohu si ujasnit, čeho vlastně chtějí dosáhnout. Takový postup je reálný postup a disidentství má smysl. Na ulici se program vymyslet nedá.

P. Bolec 13.12.2014 16:30

Nechte tu šedesátiletou dobu.....

historikům, ať to vyhodnotí v souvislosti s tehdejšími podmínkami a situací. Po tolika letech je zbytečné stavět někoho ke zdi jen proto, že byl komunista. Všichni občané žijící v tzv. totalitě mají máslo na hlavě, neboť tehdejší režim udržovali při životě. Jestli bylo někomu někým ublíženo, tak si to s ním má vyřídit a ne si nenávist vylévat anonymně. Dnešní komanči jsou řádně schválenou stranou a každé volby získávají značný počet hlasů. Je zajímavé, že politické strany, které otevřeně proti nim vystupují, jsou před voličským bankrotem. Je třeba naslouchat nezávislým historikům a mluvit především o současných problémech.

P. Vaňura 13.12.2014 16:39

A co říkáte soudu se STOLETÝM bývalým nacistou?

Ostatně i držení stařičkého Rudolfa Hesse ve vězení do jeho 93 let; jeho propuštění blokoval SSSR, bylo velice sporné, protože Hess byl od 10 května 1941 v britském zajetí a nemohl se proto podílet na nejhorších nacistických zvěrstvech.

A další paradox je, že až do 22. 6. 1941 byl SSSR spojencem nacistického Německa a bolševici by tudíž měli, pokud jde o Hesse držet hubu.

P. Bolec 13.12.2014 17:38

Re: A co říkáte soudu se STOLETÝM bývalým nacistou?

Chybí vám tam zdůvodnění proč Stalin to spojenectví s Hitlerem uskutečnil. Vím jen, že ho k tomu vedly důvody spočívající v tehdejší slabé úrovni vyzbrojení a s tím souvisejícím nedostatku velících kádrů (kterých se nepředloženě zbavil. Stalin se konfliktu bál, nebyl připraven.

D. Nowodny 13.12.2014 19:07

Re: A co říkáte soudu se STOLETÝM bývalým nacistou?

On se nebal, dodaval Nemecku a rozdelil si Polsko, rychle zorganizoval Katynsky masakr !

Hitler si mohl varit " polivku" na zapade a Stalin byl spokojeny !

P. Vaňura 13.12.2014 16:44

I Hitler se dostal k moci zcela legální cestou jako premiér

koaliční vlády. R. 1932 získala jeho NSDAP 38% hlasů.

A jak mohli Češi neudržovat režim při životě, mi je záhadou. Museli bychom totiž vést proti SSSR válku, tak, jako r. 1939-1940 Finové s mnohem menší šancí na úspěch. Husákův režim stál na sovětských bodácích a skončil v momentě, kdy začalo být jasné, že SSSR v jeho prospěch vojensky nezasáhne.

J. Vintr 13.12.2014 17:11

Re: I Hitler se dostal k moci zcela legální cestou jako premiér

Maďaři to v padesátých letech zkusili - a Rusáci jejich pokus utopili v krvi. Podobně by nepochybně probíhalo v každém státě, kde Rusáci instalovali bolševický režim.

J. Boleslav 14.12.2014 10:45

Re:

Je to tak. Zkoušeli to i Poláci v 80. letech a nakonec i my tady v 68. O tom, jak hnusně fungovali ivani v Maďarsku v 56., jsem nedávno četl. Otřesné, v hlavní roli Andropov.

I. Hendrych 13.12.2014 16:16

Bolševismus

Bolševická syčárna má v Česku dlouhou tradici....to je v lidech.

A bylo to tak vždy i za první republiky. Jedno z prvních hlášení Heydricha do Berlína znělo: V protektorátu existuje velké nebezpečí infiltrace obyvatelstva bolševismem...To se doslova a písmene potvrdilo v praxi.

J. Dvorská 13.12.2014 15:09

Semelová

Kdybychom všechny Semelové a spol. postavili po roce 1989 ke zdi, tak bychom už nemuseli poslouchat ty jejich komunistické kecy !

K. Vyšata 13.12.2014 15:29

Re: Semelová

Nejste trochu nasáklá podobnou ideologií jako byla komunistická a fašistická? Ty hlásaly stavění ke zdi. V demokracii vítězí něco jiného, ne vraždění odpůrců.

P. Mach 13.12.2014 15:50

Re: Semelová

Je zajímavé jak se bolševici hystericky brání tomu používat pojem nacismus nebo-li nacionální socialismus. Čím to asi bude, že by strachem z faktů? :-)