30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Lze odpustit komunistům?

S posledním vystoupením poslankyně Marty Semelové v Parlamentu ČR se nutně vrací otázka, zda je vůbec možné nějaké odpuštění těm, kteří tuto zemi mrzačili 40 let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Matousek 15.12.2014 16:43

Re: doporucuji

tak se mi jeví, ze patríte také do rezervace.

Z. Baldova 15.12.2014 3:20

Re: V. Čermák 160 Datum: 13.12.2014 12:32

Vase odpoved presne obsahuje obsah odpovedi mistra  Donata  J. Kulheim Vase uvazovani o amnestii ze byla udelena podle zakonu CR  je absolutne blbost Proc teda byl navrh soudit Klause za velezradu? Jsem rada ze nejsem sama a ze nas je miliony co prokoukli podvodnika Klause  Tomu ze zasahl  prezident VZ ktereho Klaus i se svoji podarenou rodinou prosazoval a od ktereho dostal take odmenu postu velvyslance na Slovensku  jedine tomu muze Klaus dekovat jinak uz byl davno v teplakach  VK upozornoval na nebezpeci na Ukrajine a pritom podlizave schvaloval anexi Krymu ze ktere by mohlo dojit k 3 S.V  Na jedne strane Klaus upozornuje a druhe strane podporuje  vse zle co se tam deje .... Fales na fales  tecka

R. Szewczyk 14.12.2014 22:03

Re: doporucuji

ano,to jest kultůra,post muchomůrky bíle,,,,ha ah ah ah ha ha ha

R. Szewczyk 14.12.2014 22:01

Re: Na Semelovou a spol. je třeba pohlížet jako na nacistu

ha ha ha ,zajímavé,že fšici tvrdí,že ta ruská vláda byla demokraticky zvolena,nebo snad máte jiné informace?Takže ano,demokraté masakrují v Grozném,,,,,,nebo jsem udělal logickou chybu ,nějakou?

R. Szewczyk 14.12.2014 21:58

Re: Na Semelovou a spol. je třeba pohlížet jako na nacistu

jestli myslíte tu horákovou,která pomáhala rozbít Rakousko v 1918 ,tak ta pomatená je mi šumafuk,,,,,ohledně nikdo nic netvrdil máte pravdu,nikde nikdo nic netvrdil

J. Václavíková 14.12.2014 21:26

Re: V. Čermák 160 Datum: 13.12.2014 12:32

Nejste na něj moc náročný? :-)

J. Urban 14.12.2014 21:21

Re: Odpustit se dá,

No přesně. Tady o tom nemůže být ani řeči.

V. Vaclavik 14.12.2014 20:48

Re: V. Čermák 160 Datum: 13.12.2014 12:32

"dokáže myslet, tak jak řekl pan Tygrid, několik tahů do předu."

Mate zvlastni Cestinu, jako kdyz muj dedecek, dejz mu pambu vecnou slavu, byl mlady. Ale k veci, i kdyz ne k tematu clanku. Klaus prece pripustil chybu, kdyz rekl, ze myslel ze pravice nastavila v devadesatych letech takove prostredi, tolik zasadnich zmen, ze ani ve snu nepocitali s tim, jak se situace vyvine, jak se to vse zvrhne do dnesniho stavu... moje slova, ale tak nejak to rekl. A tomu ja nerikam 'videt dopredu par tahu'.

Je pravda, ze v nejakych nepodstatnych, vetsinou mocenskych trenicich, videl dale dopredu, nez ostatni ambiciozni poiticti karieriste, proto taky jeho politicka kariera byla tak dlouha, ale v klicovych zalezitostech, tykajicich se spolecnosti, vzdy prisel az s tim prislovecnym krizkem po funuse, jako kdyz zacal videt nebezpeci zelene ekologie az kdyz uz byli zajici davno z pytle venku.

J. Kulheim 14.12.2014 18:42

Re: V. Čermák 160 Datum: 13.12.2014 12:32

"Za vsechny podvody a zlocinou amnestii pri ktere prisli o zivotni uspory nevinni lide a zlodeji a podvodnici dostali od Klause milost." Amnestie byla provedena podle zákonů ČR. Občané svěřili svoje peníze dobrovolně podvodníkům a mají možnost tyto lidi žalovat u občanského soudu. Hlavní otázkou je, jestli podvodníci nějaké peníze mají. Orgánům činným v trestním řízení se nepodařilo mnohé usvědčit ani za 10 let po trestním činu. Nebylo by lepší zeptat se jich, co tuto dobu dělali? Dokázali by to za dalších 10 let? Nebo by si pouze na těchto kauzách mastili kapsy právníci?

"Mohla bych jmenovat destiky zla co nadelal tento slapatel .." Nic vám v tom nebrání. Můžete pokračovat. To, že si vy něco myslíte, neznamená, že to objektivně tak je.

"...jeden ze zrudnych a falesnych zradcu nasi CR a ten zrudam leze nejvice do rite a take Putinovi a celemu Rusku."

Celé kauze kolem Ukrajiny a Ruska, moc nerozumím. Vím pouze to, co je v otevřených zdrojích. 1/ Byl Putin nebo V.K. na barikádách v Kyjevě? Pokud je mi známo, tak nebyl. Byli tam Zaorálek a další ministři a poslanci EU. 2/Protestoval někdo z EU proti tomu, že byla porušena dohoda o předčasných volbách, kterou také podepsali dva ministři zahraničních věcí ze států EU? Neprotestoval nikdo. 3/Protestoval někdo proti tomu, že byla poslaná armáda proti občanům, kteří žijí na východě Ukrajiny? 4/Pokud by chtěl Putin poslat pravidelnou armádu na Ukrajinu, tak pokud by začali bojovat po snídaní, tak mohou večeřet ve Lvově. K čemu by Rusku bylo 50 milionů krků? 5/Každý stát si hájí svoje zájmy. Dělá to Rusko, USA. Němci a Francouzi to dělají pomocí EU. To se nám může líbit nebo nelíbit,ale je to tak.

V.K. na nebezpečí rozdělení upozorňoval už před konfliktem. Kdo teď pomůže těm chudákům, kteří nemají kde bydlet,co jíst a přitom za nic nemůžou? Budou v zimě mrznout a ti kteří jim slibovali modré z nebe si budou hovět v teple. Snad si nemyslíte, že mysleli na blahobyt Ukrajinců? Hledali pouze trh pro svoje zbraně a výrobky.

M. Pivoda 14.12.2014 17:34

Realismus, nikoliv sebemrzkačství!

Zde nejde o dělání radosti komunistům, zde vůbec nejde o sebemrzkačství. Většina bezpartijních obyvatel Československa, která po roce 1968 pravidelně chodila k volbám (a ty pak na 99% komunisté formálně vyhrávali), vůbec nebyla spoluvinníky tehdejšího politického režimu, ale pouze tehdejšími realisty. V zemi obsazenými cizími vojsky nemělo smysl zbytečně provokovat. Nešlo samozřejmě o plné žití, ale jen o přežívání národa ve středu Evropy. Taková je ale realita života, bohužel. A člověk nemusí studovat politologii, aby toto pochopil.

Disidenti jako Václav Havel byly postaveni do role hrdinů - bylo to sice po zásluze, ale jen do té doby, než se ukázalo, že čeští disidenti neměli připraven vůbec žádný program pro případ pádu komunismu v roce 1989. Následně se nechali opít rohlíkem Václava Klause (narcise, který přihlášku do KSČ podal, ale bohužel ho tam tehdy nevzali). Disident Václav Havel jako prezident ČR působil navenek jako záruka správnosti polistopadové politiky, ale ta v pořádku určitě nebyla.

Takže poučení: než lidé vyjdou do ulic protestovat jako disidenti, měli by nejdříve za domácí úlohu si ujasnit, čeho vlastně chtějí dosáhnout. Takový postup je reálný postup a disidentství má smysl. Na ulici se program vymyslet nedá.

Z. Baldova 14.12.2014 17:16

Re: V. Čermák 160 Datum: 13.12.2014 12:32

Za vsechny podvody  a  zlocinou amnestii pri ktere prisli o zivotni uspory nevinni lide  a zlodeji a podvodnici dostali od Klause milost  Mohla bych jmenovat destiky zla co nadelal tento slapatel na kuri oka jak pisete Klaus videl nekolik tahu dopredu a za jeho vlady se nejvice kradlo  a podvadelo Taham VK sem proto,protoze on jeden ze zrudnych a falesnych  zradcu nasi CR a ten zrudam leze nejvice do rite a take Putinovi a celemu Rusku

P. Kmoníček 14.12.2014 16:08

Odpustit se dá,

ale ten komu by se odpouštět mohlo, si to musí zasloužit a hlavně o to musí viditelně stát.

J. Kulheim 14.12.2014 15:56

Re: V. Čermák 160 Datum: 13.12.2014 12:32

V.K. je pouze člověk. Tak jako každý z nás, je omylný. Na rozdíl od většiny rádoby politiků, dokáže myslet, tak jak řekl pan Tygrid, několik tahů do předu. Chápu, že je to pro řadu lidí flustrující. Zejména ty, kterým zrovna šlápne na kuří oko. V tomto směru je naprosto čitelný.

Za co by měl být potrestán? Není mi jasné proč do diskuse o zrůdnosti socialistické ideologie taháte V.K.

Z. Baldova 14.12.2014 14:52

Re: V. Čermák 160 Datum: 13.12.2014 12:32

Zapominate na jednu z hlavnich veci povahy Klause  Klaus rad radi a hlavne kritizuje,ale dela uplny opak toho co pise a nebo kritizuje Pise proti komunismu a sam jim leze do rite vsemi smery  Lide zasadne nemaji brat Klause podle toho co pise ale co dela . Jak se  verejne ke vsem  politickym tak i hospodarskym proslovum stavi  Kdyz si rozlozite Klause zjistite ze to je clovek falesny a zakerny a hlavne jde na ruku tem z kterych on a jeho rodina  ma hmotny prijem .Na CR a lid kasle z vysoka uz nadelal tolik zla ze je to neunosne  a podle spravedlnosti kterou ja zastavam mel byt uz davno potrestan.tecka.

S. Donát 14.12.2014 14:37

Re: V. Čermák 160 Datum: 13.12.2014 12:32

Naopak paní Baldová. Přesně před tím Václav Klaus opakovaně varoval. Dovolím si citát z jeho knihy, Modrá, nikoliv zelená planeta (vydáno 2007). Snad je to napsáno dostatečně srozumitelně i pro lidi s Vaší úrovní vnímání. "Mají pravdu v tom, že největším zdrojem ohrožení svobody, demokracie, tržní ekonomiky a prosperity na konci dvacátého a na počátku dvacátého prvního století přestal být socialismus (a 17 let po sametových revolucích už vůbec ne jeho extrémní verze, kterou jsme na vlastní kůži poznali jako komunismus), ale že se jím stala ambiciózní,

velmi arogantní a téměř bezskrupulózní ideologie politického hnutí, které-původně skromně a snad i s dobrými

úmysly-začínalo s tématem ochrany životního prostředí, ale které se postupně

přeměnilo na s přírodou

téměř nesouvisející environmentalismus."

K. Janyška 14.12.2014 14:29

Socialistům všech druhů tedy fašistům, nacistům, komunistům,

sociálním demokratům a náboženským fanatikům všech barev odpustit nelze nikdy. Jsou permanentním ohrožením lidského světa i lidského rodu. Napadají ho v jeho samotné podstatě, napadají spontánní řád lidské interakce... Dzp.

J. Anděl 14.12.2014 14:21

Re: Odpuštění versus prominutí

Ještě připomenu kontext z článku, na co reaguji:

"Jedním ze základních atributů humanity je schopnost odpouštět svým bližním viny, kterých se na nás dopustili. Naopak, žít s pocity neustáleho ukřivdění je proviněním na sobě samotném. Základním předpokladem odpuštění je však pokání viníka, tedy uvědomění a přiznání si viny..."

V reakci na to tvrdím, a snažím se vysvětlit, že ke zbavení se pocitu neustálého ukřivdění není pokání nutné.

J. Anděl 14.12.2014 14:01

Re: Odpuštění versus prominutí

Reakce v souvislostí s pocitem křivdy navíc nemusí být ta nejlepší, protože se pak snažíte "pomstít", místo toho, abyste učinil racionální opatření, která vás budou do budoucna chránit. A nebo sám sebe jako "správný křesťan" přesvědčíte, že musíte prominout, žádná opatření nepřijmete, a ti, co "správnými křesťany" nejsou, si z vás pak dělají prdel (nebo cíl sebevražedných útoků či alespoň vandalismu).

Bůh taky necítí pocity křivdy, ale dokud neučiníte pokání či jinak neočistíte svou duši, do ráje vás nepustí. Jak je to tedy - odpouští Bůh, nebo neodpouští?

Jako rodič taky nejste povinen cítit se zraněn chováním svých dětí, přesto chcete-li je dobře vychovat, nemůžete jim promíjet důsledky jejich špatného chování, aniž by si je uvědomili a snažili se je napravit.

Lze to popsat různými slovy. Jisté je, že lidé vůči vám mohou cítit zášť až do smrti, i kdybyste se kál, sypal si popel na hlavu, polil se dehtem a vyválel se v peří nebo výkalech. A nebo vám mohou odpustit, ale vy se budete dál užírat nebo se všemi psychologickými kličkami vyhýbat přiznání si vlastních chyb a pokání a nikdy nevystoupíte ze sebezničující spirály.

Proto ty věci spolu přímo nesouvisí. Odpuštění druhých lidí si nelze koupit žádným i sebeupřímnějším pokáním, k vzdání se pocitu křivdy a zášti nepotřebujete pokání druhých.

Z. Baldova 14.12.2014 13:56

Re: Na Semelovou a spol. je třeba pohlížet jako na nacistu

Souhlas

Z. Baldova 14.12.2014 13:53

Re: V. Čermák 160 Datum: 13.12.2014 12:32

Presne to co jste napsal  ze delaji exofasiste dela Vas opevovatel a zlocinec Klaus

J. Anděl 14.12.2014 13:32

Re: Odpuštění versus prominutí

Nemusíte samozřejmě souhlasit. Ostatně přiznávám sám, že jsem si musel význam slov pro sebe trochu "přiostřit", čímž sám uznávám, že to je trochu slovíčkaření.

Ovšem význam spočívá v řešení toho paradoxu - jak nebýt ničen pocitem křivdy jen proto, že viník není ochoten činit pokání. Moje řešení je rozlišovat mezi odpuštěním jako vzdáním se pocitu křivdy či zášti vůči viníkovi, a prominutím takových opatření, aby se daná křivda v budoucnu znovu neopakovala - vůči vám nebo ostatním.

Do jisté míry to takto děláme v naší společnosti, protože vy jako oběť můžete agresorovi odpustit, ačkoliv to neznamená, že mu soud promine trest. No a naopak leckomu je prominut trest, ale lidé dále cítí křivdu.

To, že mezi těmito dvěma věcmi neumíme rozlišovat, naši společnost podle mě oslabuje. Například v "boji s terorismem".

Jsem zkrátka přesvědčen, že křesťanské odpuštění viníkovo pokání nevyžaduje. Že pocit křivdy není privilegium, kterého se blahosklonně vzdáte, až když se viník kaje, nýbrž jed, kterým sám sobě ubližujete i po tom, co reálný dopad viníkova činu dávno pohltila minulost a viník sám si žádné pocity viny třeba ani nepřipouští a může se vám smát do obličeje.

S. Donát 14.12.2014 13:31

Re: V. Čermák 160 Datum: 13.12.2014 12:32

Souhlas, skvěle napsáno. Snad bych dodal, že teď se nám to rudé svinstvo pěkně transformuje na svinstvo zelené. Stejně jako dříve komunisté, se teď ekofašisté snaží ostatní lidi postupně a plíživě zbavit svobod, navenek ve jménu páchání dobra, ve skutečnosti z touhy po moci a po vlastním obohacení. Že tím oslabují celý "západní svět" a činí jej zranitelnějším vůči dalším nebezpečím zvenku, to si buď neuvědomují, nebo je jim to jedno, dle hesla, po mě potopa.

F. Matousek 14.12.2014 13:31

doporucuji

vsem zde prítomnym diskutérum i autorovi !

https://www.youtube.com/watch?v=-G9_duLeUms

M. Steiner 14.12.2014 13:29

Re: V. Čermák 160 Datum: 13.12.2014 12:32

Pan V Čermák 160 se nějak odmlčel.

Má výzvu k pokračováním v diskuzi. Svým oponentům vytýká, že jsou zamrzlí antikomunisté, kteří se nevyrovnali se svou minulostí na rozdíl od něho.

Již 12.12.2014 v 16,22 hod. jsem váženého pana V. Čermáka 160 vyzval, aby nám sdělil, jak se konkrétně vyrovnal se svojí minulostí, s jakými aspekty své minulosti cítil potřebu se vyrovnat, jak toto vyrovnání probíhalo, jak dospěl k závěru, že je 100 % vyrovnán apod.

Zároveň jsem ho vyzval k věcnému pokračování diskuse. Vše bezvýsledně.

Zdá se, že je zamrzlý on, nikoliv my!

J. Kulheim 14.12.2014 12:39

V. Čermák 160 Datum: 13.12.2014 12:32

„Komunismus ani kapitalismus za to nemohou. Mohou za to zlí lidé, kteří se nakonec vždy proderou nahoru přes ty dobré lidi.“

Mohou za to lidé. Kdo jiný? Otázkou je, kteří lidé. Lidé, kteří na planetě zemi žijí, mají stejnou genetickou výbavu, jako jejich předkové před 30 000 lety. Socialistickým dobrákům se nového člověka, zatím, udělat nepodařilo. V dávnověku se lidé museli v prvé řadě postarat sami o sebe a svoji rodinu. Přežili jenom ti, kteří to uměli. "Dobráci", kteří čekali, že úlovek přinesou domů a on se bude hostit, se nedočkali. Sežrali je medvědi.

Základní ideou, na které socialismus staví je, že lidé se dají „předělat“. Ale to nejde. V současnosti, jedni pracují a ti kterým práce nevoní, se s nimi "spravedlivě" podělí. Na poloviny, fifty, fifty. Vzniká vrstva lidí, kteří říkají, že jsou sociálně cítící, "Rudí Šibalové". Ti přerozdělují to, co vyrobí otroci. Jenomže hňupů, kteří budou pracovat, bude čím dál méně.

Občas je potřebné ohlídnout se do minulosti.Komunisté zůstávají stále stejní a propagují stejné metody. Vycházejí z toho, že lidi je potřebné zbavit majetku tj. ekonomické svobody a potom svobody politické. Je potřebné si uvědomit, že komunista to není červená legitimace, to je způsob myšlení a hierarchie hodnot.

P. Mach 14.12.2014 11:43

Re: Na Semelovou a spol. je třeba pohlížet jako na nacistu

Jasně bIbečku, když už tvoje vylízaná palice učinila ten hyperprostorový skok od svině semelové k policejním zásahům a masakrům tak by asi nebylo na škodu připomenout, že před několika lety ruská policie zmasakrovala několik stovek lidí v divadle na Duborvce a ve škole v Beslanu, případně, že ruská armáda zmasakrovala desetitisíce civilistů v do základu vybombardovaném grozném nebo že momentálně ruské polovojenské jednotky vraždí na východní Ukrajině civilisty.

V. P 14.12.2014 11:40

Re: Na Semelovou a spol. je třeba pohlížet jako na nacistu

Žádný demokrat nikdy netvrdil, že civilisté v My Lai byli zavražděni právem, tak jako to opakovaně tvrdí Semelová a spol. o Miladě Horákové.

J. Boleslav 14.12.2014 10:52

Re: Semelová

Přesně tak.

J. Boleslav 14.12.2014 10:51

Re: Semelová

Nacisté se dostali v Německu k moci mj. proto, že v nich Němci viděli spásu před bolševiky, kteří po 1. světové válce v Německu dělali taky pěkné swiňárny s cílem uchopení moci. Tento svůj boj s nacisty tehdy soudruzi prohráli a pak se to už celé nějak zvrtlo.

J. Boleslav 14.12.2014 10:45

Re:

Je to tak. Zkoušeli to i Poláci v 80. letech a nakonec i my tady v 68. O tom, jak hnusně fungovali ivani v Maďarsku v 56., jsem nedávno četl. Otřesné, v hlavní roli Andropov.