4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Když svoboda slova uráží

Islámským světem se nese rozhořčení nad karikaturami Mohameda. Evropští novináři odpovídají: „Máme svobodu slova karikovat i Mohameda.“ Vzápětí objevuje se odpověď na tento argument...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
? 14.2.2006 12:36

pokus

xxx
Občan ČR 13.2.2006 19:12

Svoboda

Dělej si naprosto co chceš, ale pak se vůbec ničemu nediv...
lumír 13.2.2006 4:57

svoboda slova a její aplikace

V zásadě jsem pro absolutně neomezenou svobodu slova. Problém však nastává s tribunou, ze které to slovo mohu hlásat. Jestliže dnes nemám přístup do televizní hlasatelny kdykoliv uznám za vhodné, či nemám možnost vrhnout do světa milion výtisku svých svobodoslovných produktů, je tato svoboda dobrá akorát k tomu, abych bučel do záchodové mušle. A tento rozpor, mezi abstraktní absolutní svobodou slova a možnosti její aplikace kterýmkoliv z deseti miliard občanů této země, či spíše nemožnosti aplikace který mkoliv  subjektem z deseti miliard světoobčanů, dělá z diskuse o svobodě slova festival pokrytectví a svátek rezignace na rovnost mezi lidmi. Adios , amigos. Vaya con Dios!
JM 12.2.2006 22:48

odstřel Buddhových soch Taliby odsoudili do posledního všichni muslimové, se kterými jsem mluvil

jen tak pro zajímavost: pamatujete se někdo, jaké byly tenkrát *oficiální* reakce muslimských zemí?
chemik 12.2.2006 21:53

Re: Re: Svobodu slova

Jste mimo pane, či paní!
pbla4024 12.2.2006 21:12

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kde jste vsichni byli?

Takže starosta se nesnažil nic zakázat, pouze zastavit přísun veřejných peněz, je to tak?
moebius 12.2.2006 20:46

svoboda slova

Trestné je pořizování dětské pornografie, protože porušuje právo dítěte, které není schopno samo o sobě rozhodovat, je to zneužití dominantního postavení dospělého, tomuhle se snaží společnost zabránit. V tomto případě je právo dítěte na osobní integritu nad právem dospělého ho fotografovat, tohle nemá se svobodou slova nic společného. Globálně jsem proti jakémukoliv zákazu ohledně svobody slova, naprosto kontraproduktivní je i zákaz propagace fašismu nebo komunismu. Přečetl jsem si Main Kampf i Učebnici Marxismu-Leninismu, takovou naprosto nezáživnou magořinu bych doporučil jako povinnou četbu na všech základních školách. V tu chvíli by preference komunistů i fašistů klesly na nulu. Ovšem zakázané ovoce nejlíp chutná a každý rebel si na tom přihřeje polívčičku, obzvlášť když ukážou reportáž na Nově. Přestaňte je zakazovat a nikoho už najímat nebudou. S každým zákazem se objeví propaganda. I ti muslimové nikdy žádné dánské karikatury neviděli, vždyť je mají zakázané. Považuju za naprosto přirozené, že v rámci svobody slova můžu říct co chci, pokud se někdo mými řečmi urazí, nemusí mě poslouchat, nemusí číst moje noviny, nemusí koukat na mojí televizi, nemusí se se mnou stýkat. Pokud budou jeho řeči urážet mě, zachovám se stejně. Ovšem nemám potřebu urážet cizí lidi a těžko kdo urazí mě. Urážet a nechat se urazit jsou strany jedné mince, která vypovídají o duchovní nezralosti dotyčných. Pokud je uražená celá "muslimská" civilizace, vypovídá to o její duchovní nezralosti, náš tolerantní vztah jak k jiným náboženstvím, tak k ateismu, ale i ke zesměšňování Ježíše nebo Mohameda je znakem duchovního dozrávání. Neslouzněme zase zpátky.
Zuzana W 12.2.2006 20:15

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kde jste vsichni byli?

Pane, nenechte do teto 'debaty nahlednout sveho nadrizeneho, ni podrizeneho natoz pak ev. zakaznika. ;-)
Zasekl jste se tady na slovu zakazat i kdyz je jasne, ze 'end of public funding' primo souvisi se zakazem a jeho laickym zasahovanim do zalezitosti, do ktere mu ani profesne, ani pravne zasahovat nenalezelo. Protipravne se pokusil zrusit pripravovanou akci, ze na to nema nejmensi pravo mu vysvetlili u soudu. Pochybuji vsak, ze by se jim podarilo vysvetlit to vam.  Pekny den preju.  
Rys 12.2.2006 19:26

Kardinal Vlk ma pravdu

Kardinál Vlk (HN, 3.2.): „…jestliže se někdo dotýká něčeho, co je druhému svaté, tak porušuje základní princip svobody slova, protože porušuje právo druhého – právo na jeho vyznání a respekt…“ ...a presne to se stalo a nejvetsi ironii je ten fakt ze dansky list omitl karikovat Jezise ale karikoval Mohameda. Podle uvah z danskeho tisku POLITIKEN slo o umyslnou provokaci proti imigrantum z islamskych zemi.
pbla4024 12.2.2006 19:24

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kde jste vsichni byli?

.. (Giuliani) called for an end of public funding for the museeum that presented it. To jste sem sama napsala. Kde je zakazování?
Rys 12.2.2006 19:15

Re: Re: Re: BTW, Da Vinci Code

...Svoboda slova nesmí znamenat ani povinnost publikovat ani zákaz publikovat, toliko svobodu (možnost) publikovat....A presne to je spatne! Tahle definice totiz vynechava zodpovednost kterou maji redakce vuci spolecnosti. Nemuzu ze svetoveho deni vybirat co chci to je pak manipulace ani nesmim vybirat skupinu spolecnosti kterou urazim kdezto na jinou beru ohled. Moralni komponenta hraje u svobody tisku dnes podstatnou ulohu protoze zakony zabiraji az pri dokazatelnych nepravdach anebo pomluvach.
Zuzana W 12.2.2006 19:04

Re: Re: Re: No me jen zaujalo

Ano, mela jsem zduraznit nekterych 'mohamedanu'.
Zuzana W 12.2.2006 19:02

Re: Re: No me jen zaujalo

Mozna to v tom bude, ale nejen na rozdil od mohamedanu, nybrz i nekterych krestanu, jak popisuju vys na pripade mayora Giulianiho. Dnesniho starostu Bloomberga by ani nenapadlo vystavu zakazat, naopak ji uz v dobe starostovani Giuli. podporoval. Vzdelany, kulturni clovek.
Lojza 12.2.2006 18:59

ad nová historická zkušenost

Aby dřív než zákaz minisukní aj. nepřišla např. tolerance vražd ze cti. V Německu se jejich počet odhaduje na 5-100 ročně. Nikde jsem dosud na netu nenašel, že by se dle islámu mohla rozvést i žena. Dle mnou nalezeného má právo na slušné zacházení, materiální zajištění a absolutní poslušnost. Zato jsem našel případy, kdy byla za rozvod/odchod od muže zavražděna. Také stojí za to všimnout si případů, kdy Evropanka/Američanka (někdy mezitím konvertující k islámu, často jej pak opouštějící) po svém odchodu od muže změnila ze strachu jméno i bydliště.
Zuzana W 12.2.2006 18:33

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kde jste vsichni byli?

Vy jste moji odpoved bud necetl, nebo nerozumite psanemu textu. 
Giuliani ZAKAZOVAL vystavovat muzeu vystavu Sensation  Pletl se do odpovednosti muzejni komise, ktera rozhoduje, co vystavit a co ne. Starosta neni odbornik na umeni ( a Giuliani konkretne uz vubec ne) aby mohl muzeu mluvit do neceho, cemu nerozumi.
Poulicni vystavu, ktera vy ofendovala kolemjdouci, by dle zdejsiho zakona by eventualne zakazat mohl, v pripadech, ktere jsem uz popsala. 
Do muzea nikoho nikdo nenuti, proto, pokud lide nechteji byt tim ci onim ofendovani, nemusi vystavu navstivit. Muzeum tedy zadny zakon neprekrocilo a Giuliani to u soudu prohral a nemohl muzeum o dotace pripravit, nemel na to zadne pravo..
Pokud tomu jeste ted nerozumite, nemohu pomoci :)
 
J.V.Pospíšilová- Šteflová 12.2.2006 18:31

Re: S v o b o d a v ů b e c

Milí diskutující, navazuji sice jen na jeden příspěvek,, ale má slova platí všem. Děkuji za reakce, kdybych byla novinář, měla bych z odezvy radost..Prosím vás, všichni, uvědomte si, že musulmani žijí současně teprve ve středověku, jen na rozdíl od toho našeho mají ničivější zbraně. Mají jiný systém hodnot, jako soused, který svou zahrádku obdělává prostě jinak, ale potrpí si na své ovoce. Mají jinou historii, původ, životní styl. Mají taky ropu, mimochodem. Považuji - můj osobní názor, prosím- že karikovat cokoliv z toho, na čem si soused na záhoně zakládá, je zbytečné, pošetilé a svědčí spíš o bezmoci autora - jako děti jsme se pošklebovali těm silnějším, když jsme věděli, že je nepřeperem. Spíš je lepší mít na paměti ty rozdíly času a hodnot a proti zlu bojovat důstojněji, tak, aby to bylo hodno hodnotnějšího ducha než je posmívaný. Ale už to, že se, korespondenti, zamýšlíte, je dobré. Fajn. Jen tak pokračujte a hodně úspěchu! J.V.Pospíšilová
Sarka 12.2.2006 18:01

Doxo,

ja znam spoustu "mahomedanu" kteri maji "rozum" a neblbnou. Jenze bohuzel, ti kteri se v tomto smyslu ozvou - viz jiz vyse zmineny Jordansky novinar, jsou velice efektivne a briskne umlceni, za naseho hlasiteho mlceni.
léna 12.2.2006 18:01

Re: Re: Muslimský stát

K té hrozbě islamizace Evropy - v kterémže roce táhli Turci na Vídeň? ale z pokusu zavést tu Islám by se nikdo nikdy neodvážil žádné muslimy podezírat... a Vy, Noe, jste totálně minul metu. Hlavně že jste ethický a morální. Nešpiňte se s námi a už se tu prosím Vás neukazujte.
doxa 12.2.2006 17:58

Re: No me jen zaujalo

A nebude to spíš tím, že Židi mají na rozdíl od mahomedánů rozum a neblbnou kvůli nějakým obrázkům či sochám?
pbla4024 12.2.2006 17:53

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kde jste vsichni byli?

Tedy starosta nic nezakazoval, jen to nechtěl platit. Je na tom něco špatně?
Zuzana W 12.2.2006 17:51

Re: Re: Re: BTW, Da Vinci Code

Ano, ale pokud muslimove vidi tento dvoji metr, (Krista ne, Mohameda ano) jak si takovy vzkaz prelozi? Zejmena ti mladi....
Kristina 12.2.2006 17:46

Re: Tak jsem si dal práci

Ještě jeden nález: Už v roce 1973 publikoval známý francouzský karikaturista Marcel Gotlib sérii karikatur s názvem Gods Club, ve které, považte, karikuje samotného Allaha. Moc si na tu dobu nepamatuju, byla jsem malá, ale nemám pocit, že by tehdy kvůli tomu došlo k takovému celosvětovému kraválu, jako v současné době. Mám dojem, že co si Gotlib dovolil tehdy, dnes už by nemohl.
Zuzana W 12.2.2006 17:35

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kde jste vsichni byli?

Pardon: nekde, kde se lide nemohou tomu, co je (eventualne) obtezuje vyhnout.......atd..
68 12.2.2006 17:35

Re: Re: Zvědav, co za spoušt nastane,

Šak čas neztrácím. (Na "však" si to opravte sama, Wendy.)
Jan Novák 12.2.2006 17:17

Re: Re: Tak jsem si dal práci

To, že to těm machometánům v případě U.S.A. nevadilo, jsem měl dát asi do uvozovek. Myslil jsem to samozřejmě ironicky. Vadilo jim to, vadí jim to a bude jim to vadit. Ale už i ti pitomečci s ručníkama na hlavách zjistili, že Amerika je pro ně příliš veliké sousto.
Evropa je cíl daleko snazší. A uvažují-li v dějinných souvislostech, (ti musulmanové), tak jako tak, nakonec Ameriku do té války zatáhnou. Až bude potřetí zachraňovat neschopnou a nevděčnou Evropu. A nebo taky ne.
Zuzana W 12.2.2006 17:14

Re: No me jen zaujalo

Souhlas, Sarko.
 
Kristina 12.2.2006 17:13

Re: Tak jsem si dal práci

Také jsem si dala práci a zjistila, že na stránkách francouzského týdeníku Charlie Hebdo (http://www.actuabd.com) se už od listopadu 2002 vede celkem v poklidu diskuse ohledně karikatury, kterou zmíněný deník znázorňuje Proroka jako obšourníka a zhýralce se sklenicí vína v ruce. Nějaké francouzské muslimské asociace proti tomu protestovaly, nějaká ta výhrůžka také padla, ale to je tak vše, co se stalo.
zíralek 12.2.2006 17:10

Re: Re: Tak jsem si dal práci

A kdo rozmýchává vášně v Polsku, viz černou madonu? Že by ti oškliví amíci?
Sarka 12.2.2006 16:53

No me jen zaujalo

ze ta "mocna Zidovska lobby" ktera udajne "hybe svetem" a "ovlada svetovy tisk" nezahajila kampan za jeho odstraneni, protoze jeho zobrazeni je z hlediska Judaismu rouhacske (BTW a pochybuji ze se "k nemu" chodili Zide modlit - podstatou Judaismu je ze modlit se lze pouze k jednomu Bohu).
Tim chci rici, ze vse je otazka miry - a toho, co se kdy "hodi". Zobrazeni Mohameda existovala, dokonce i v ramci islamu a muslimskych zemi protoze Koran je nikde vyslovne nezakazuje; prohibice proti zobrazovani je v islamu tradici, a nevychazi z koranu. Proc se tento skandal hodilo rozvirizt zrovna ted, to je prave ta zajimava otazka.
Jeste zajimavejsi otazka je, proc treba Bush, ktery sliboval ve svem State of the Union address: "All who live in tyranny and hopelessness can know: The United States will not ignore your oppression, or excuse your oppressors. When you stand for your liberty, we will stand with you." nejak zapomnel stat vedle jednoho z mala skutecnych hrdinu teto cele zalezitosti, Jihada Momaniho. Momani je editorem Jordanskeho platku al-Shihan a dovolil si zverejnit recene obrazky proto, aby jeho ctenari meli predstavu, proti cemu tak vehementne protyestuji. Dokonce si dovolil napsat: "Muslimove sveta, mejte rozum - co si myslite ze vyvola vice predsudku proti islamu - tyto karikatury nebo obrazky unoscu podrezavajicich hrdlo sve obeti..."
No a osviceny kral Abdullah jej za to strcil do diry, a bojovnik za svobodu a lidska prava G W Bush ani nezminil jeho jmeno kdyz se minulou stredu nechaval fotit s Abdullahem v Oval Office.
Tomu rikam dvoji metr, a pokrytectvi. Navic neslysim ani nectu prilis mnoho hluku v Americkem ci Evropskem tisku na obranu Jihada Momaniho. Pratele, nemuzeme to mit pod oboji: bud hlasame svobodu projevu, a nebo ne. Jediny, kdo mel skutecne uslechtily a poctivy duvod ty maluvky zobrazit (nikoli pravo,  to ma kazdy), byl Jihad Momani. A my ho nechavame na holickach. TO je nase ostuda v tehle veci