27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Kapitalismus u konce?

V poslední době už prakticky není poptávka po racionálních argumentech. Naopak stoupá poptávka po dojmologii. Můžeme to říct i tak, že v celých dějinách proti sobě vždy stál rozum a víra, argumenty a pocity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Čermák 6.5.2021 18:54

Nonono, Agrofert jsou prosperující firmy, to neví jen Čuňas vašeho typu...;-D

L. Novák 6.5.2021 20:30

No, prosperita založená na příjmech z dotací. Jinak by byl Agrofert v mínusu.

J. Effenberger 7.5.2021 20:21

Dluhy soukromé společnosti jsou její problém, ne náš. Ne, že bych se Babiše zastával, sere mě, jen ho vidím, ale ne vše je jeho vina.

V. Podracký 6.5.2021 13:52

Končí éra rozumu a racionality. Pokud je důležitější materiální svět, je realita nutná, aby nás informovala o stavu světa, potom pravdivé informace jsou zásadní. Pokud se začíná prosazovat postpravdivý svět, je to proto, že poznatelná realita se zúžila, většina věcí poznat přímo a viditelně nelze. Jsou skryty kdesi za obrazovkou. My se neumíme ještě v tomto světě pohybovat.

V. Čermák 6.5.2021 14:04

Tak já se již pomalu smiřuji s tím, že Pravda není podstatná, nyní ani Důkazy. Rozhodující je, Co řekne a Na koho ukáže Mocná skupina. Volby, vyšetřování a soudy jsou zbytečné. A co se týče dalšího skrytého vývoje Člověka ve Světě, tak v tom my Křesťané máme výhodu, že víme, že to bude těžké, ale Konec to bude mít Dobrý. Akorát nevíme, Kdy.... ;-D

P. Milan 6.5.2021 14:12

Svědkové Burešovi křesťany? :-P

V. Čermák 6.5.2021 14:18

Křesťané jsou Svědkové Ježíše Krista, to neví jen Moula...;-D

J. Jurax 6.5.2021 14:41

Speciálně v tomto případě je tedy svědkem obou, což je ovšem v rozporu s prvním přikázáním křesťanského desatera - v jednoho Boha věřiti budeš; nebudeš mít jiné bohy mimo mne.

V. Čermák 6.5.2021 19:05

Kontrolní otázka - Desatero, ze kterého jste něco málo pochytil, pochází od Ježíše Krista? ;-D

J. Jurax 7.5.2021 0:21

Nepochází. Proč se ptáte?

J. Jurax 6.5.2021 14:36

Konec to bude mít dobrý jen pro ty křesťany, co se nedostanou do pekla nebo aspoň očistce. Řekl bych, že nebe bude poloprázdné ... :-)

V. Čermák 6.5.2021 19:11

Vy toho ovšem více namluvíte, než víte. Nebe se už 2000 let naplňuje, naopak peklo se vyprázdnilo. Ovšem Perly sviním....;-D

A. Nový 6.5.2021 16:57

Spíš blbci než křesťané, šachystoši. :-P

V. Čermák 6.5.2021 19:19

Nepřehánějte to Oslíku...;-D

D. Mašek 6.5.2021 17:15

Jakmile odejdete ze svého těla...

V. Čermák 6.5.2021 19:17

Ano, pro jednotlivce, ale já mluvím o konečné světové Apokalypse, která bude současně začátkem nového světového řádu, Božího království...;-D

J. Vorlický 6.5.2021 13:35

Dobrý článek, obecně souhlasím.

Jedna věc se ale jaksi vymyká mému chápání. Zadlužování se - nad rámec svých schopností organizovaně dluh splácet - normálně vede aspoň k minimální ztrátě svobody a tím i schopnosti řídit svůj život dle vlastních představ. Velké, nebo rekordní zadlužování pak nutně vede k rekordní ztrátě svobody, atd.

Domnívá se autorka článku, že tato maxima bude platit i pro rekordně zadlužené státy? A když ano, v prospěch koho státy budou ztrácet svoji svobodu a schopnost jít svojí cestou (byť i třeba cestou nového socializmu nebo kapitalizmu)?

V. Čermák 6.5.2021 13:41

Tak Nejzadluženější státy jako USA, Francie, Španělsko, Itálie a další si ze svých dluhů nic nedělají. Banksteři, kteří státům rádi půjčují za přiměřený poplatek mají JEN peníze, ale státy mají Zbraně a to je mnohem víc...;-D

J. Vorlický 6.5.2021 14:17

Hmmm . . . buď tedy maxima, kterou jsem popsal neplatí a nebude platit, anebo bude platit i nadále a pak se dluhy splácet budou muset. Jak naznačujete, ten, kdo drží pistoli si se splácením dělat hlavu nebude. A ten, kdo bude umožňovat pistolníkovi aby mohl utrácet nebo rozdělovat peníze, které mu půjčil, určitě sám sobě dluh také nebude splácet - co by to bylo za bankéře, že ano?

Peníze však již nějakou dobu ztrácejí svoji podstatu (a počítám, bankéři - ti, kdo vědí, která bije - se modlí, abychom si mi nebankéři, toho nevšimli) a začínají být jen číslicemi na obrazovce. Spojme toto se skutečností, že je všeho dostatek - ve skutečnosti nadbytek - jídla, bot, aut, ošacení, kol i míst na bydlení. Potom není třeba se zadlužit, jde jen o to, jak se o to všechno podělit. A asi by nebylo únosné, aby někdo měl na sobě tři kabáty a druhý chodil nahý, ne? Jenomže, když všechno bude, nikdo nebude chtít nic dělat, no a pak se to nějak zvrtne - tem s pistolí bude nutit toho bez ní, aby pro něj pracoval.

V. Čermák 6.5.2021 14:27

Dovedete si představit "Toho smělce", který bude držet pistoli u hlavy USA křičet : Zaplať dluh, nebo...;-D

J. Vorlický 6.5.2021 14:43

Tak néééé pochopitelně, pistoli bude držet ten, kdo se bude vydávat za vládu, a bude mířit na toho, kým byl zvolen, no a dluhy budou jen číslice na obrazovce, a bankéři budou ti, co s těmi číslicemi budou šoupat sem a tam a budou nosit bílé košile - číslic se však nikdo nenají, a ani nikoho nezahřejí . . no a ten s pistolí si pracovat odvykl, a ten v bílé košili, pokud bude moci, pracovat nebude . . . a eště, aby to těm pracantům nebylo líto, budou ti s pistolí strašit ty bez pistole a budou jim říkat, že se o ně postarají, aby měli klid na práci!! Nepřipadá vám to jako něco, co už je jaksi kolem nás??

J. Jurax 6.5.2021 14:53

Půjdou-li USA cestou Demokraty naznačenou, řekl bych, že dnešní dvacátníci se toho mohou dožít. A ta pistole nemusí být přímo pistole, ale jen ekonomické zbraně.

P. Milan 6.5.2021 14:14

Je-li stát dostatečně veliký, musí se jeho krachu obávat spíš věřitel a ztráta svobody nehrozí. U malých států jo, ale tam je ta ztráta části svobody pravděpodobná i při malém zadlužení.

V. Chrastina 6.5.2021 13:09

Významný článek, paní Šichtařová. Svou hodnotu prokázal rovnou zde na NP, oddělil zrno o plev, racionálně smýšlející čtenáře, od těch co by pořád něco řídili a nařizovali jakási řešení, od multikulti, přes 56 pohlaví, až po nařizování nulového O2, čili jedni jsou pro čistou dermokracii a ti druzí pro demokracii podmíněnou nějakou vymyšlenou ideologií, jednou krvavě rudou a nyní zelenorudou. Shodou trapných okolností se ti druzí ukázali bez výjimky jako skalní eurohujeři. Podobné dělení nastalo i v USA: Trampovi příznivci versus Bidenoobamovci se svou kohortou BLM a Antifou. Tož tak!!

M. Pivoda 6.5.2021 12:52

Cituji z článku: "... Dějiny nelze lineárně projektovat, protože společnost má sklon vyvíjet se kyvadlově. A rychlost kyvadla se v čase mění. ..."

Něco pozitivního, jako komentář:

Jasný a nezpochybnitelný historický trend má určitě technologický vývoj. A ten má i své společenské důsledky.

Vzpomeňte například, jakou "paseku" v tehdy stávajícím společenském zřízení způsobil objev knihtisku (technologie dnes stará cca 500 let).

A co dál? Především IT technologie plus tzv. umělá inteligence způsobí ještě větší budoucí společenský převrat. Komunismus? V principu je i toto budoucí uspořádání možné, ale tam technologický vývoj zdaleka ještě není. Člověk je totiž od přírody soutěživá bytost. Takže přechodu na budoucí komunismus by musel předcházet jakýsi radikální zásah do lidského genomu (aby lidé spolu jen spolupracovali).

POKUD! Pokud technologický vývoj bude pokračovat stávajícím tempem, pak v průběhu 30. let 21. století by v USA mohla proběhnout sociální revoluce a být zaveden minimální nepodmíněný příjem (Universal Basic Income) pro každého amerického občana. Soutěživost lidí tím ale určitě nezanikne. Takže tomu budoucímu eventuálnímu stavu společnosti můžeme dnes předběžně říkat "technologický socialismus".

Ale o tom bude rozhodovat až budoucí generace, nikoliv dnešní důchodci. A na dnešní tlachání ekonomky Šichtařové si už nikdo nevzpomene. Pravdu má Šichtařová určitě v tom, že kapitalismus zatím u konce není. Záleží jak daleko do budoucnosti máte odvahu nahlédnout.

L. Novák 6.5.2021 13:20

Tak tady netlachej komunistické pindy o min. podmíněném příjmu, dědku s rudým mozkem, a nechej to na mladé... Ti na dementní pindy agenta StB "Akát" nejsou zvědaví!

R. Gramblička 6.5.2021 11:32

Amen R^

P. Aron 6.5.2021 11:17

S Markétou naprosto souhlasím, jen mám pocit, že pro část a bohužel velkou je to marnost. Oni prostě touží po tom státu, kterým jim bude vládnout a nebudou muset sami za nic nést odpovědnost. Ostatně diskuse pod článkem ukazuje, že takových, o kterých autorka mluví je stále dost.

V. Kain 6.5.2021 12:36

K tomu aby se to všechno zvrhlo stačil jeden slovák který se dostal do funkce premiéra.Ti kteří to po něm budou dávat do pořádku budou mít velmi těžkou pozici pokud vůbec.

V. Čermák 6.5.2021 13:29

Ale houby. To se akorát vám zvrhlo to mléko, co nakupujete od farmáře, který PRÝ nepobírá ty dotace...;-D