9.6.2024 | Svátek má Stanislava


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
hugo 21.3.2009 7:13

tragedie českého školství

pouze  odráží tragedii české společnosti......neuvědomili jsme si,že jsme ve 21. století,že se doba za posledních 25 let radikálně změnila a nebereme si příklad ze zemí,kde si to již uvědomili a mají část reforem již těžce za sebou.....1.je třeba nic si nenamlouvat a skončit s rádoby vzdělávacím socialismem 20. století 2.zrušit povinnou školní docházku 3.vytvořit jednotný,ucelený ale vyriabilní vzdělávací systém(od kolébky do rakve).státní i soukromý...

p.s. k autorovi-učitel -chlap by měl rozhodně chodit alespoň v kravatě!!!!

fren440 21.3.2009 7:13

Re: Určitě souhlasím...

No a kde by měl setrvat učitel prvního stupně. Asi někde ve výrobě, aby uzrál. Ne?

Tx 21.3.2009 7:13

Tak já nevím.

jestli jsem oprávněn do toho vstupovat. Co píši se týká většinou moravské vesnice. Učil jsem v r. 45 (se souhlasem inspektora – byla to doba bohatýrská…) na obecný místo mámy a pod jejím dozorem (první 2 hodiny, když zjistila, že je to OK, tak se na dozor vykašlala) rok ruštinu, mlád 15 jar (to je kantor, co? – ale úspěšně!) ,  já ji totiž jakž-takž uměl, nikdo jiný ani slovo, potom asi týden suploval hudebku, vlastivědu (chemie, fyzika atd) a počty (to už mi bylo 18), později 2 roky na vysoký co asák,  oba rodiče i manželka učitelé, takže o tom přece jen něco vím. Táta byl povahou spíš vychovatel než učitel, učil 7-8 třídu, byl i skautský vůdce a velice oblíbený. Vydával i školní časopis. V jeho hodinách neměly děti ruce za zády, panovala tam uvolněná atmosféra, nicméně si dítka nedovolila žádnou drzost. Srandu ovšem jo, to táta bral. To bylo do r. 45, kdy padl při frontě. Matka byla elementaristka, tj. 1. třída. No, tam drzost ani nepřipadala v úvahu. Manželka naopak, v Praze, v 70tých létech, učila spíše 3-7 třídu, no, a občas (ale to pečlivě třídila, pokud vím  2x) použila jednou „náprdel“ (tatínek, navíc dost vysoký StBák, kterému to moje žena hned hlásila, jí řekl: jen se nežinýrujte a klidně mu nasekejte, když bude nutno) a jednou facku (těžkýmu frajerovi z osmičky) a ti postižení, protože přesně věděli proč, za ní pak chodili jako foxteriéři a velice si jí vážili a chránili ji. Takže: občas jo, ale ne jako základní trest. Opravdu ale nevím co s některým týpky. I manželka měla jednoho, kdy řekla, že tomu by tedy facku nedala, i když si ji velice zasloužil, protože ten na to čeká (měl skoro 2 m) a ihned by ji zmasakroval. Nemělo by to tedy  ten výchovný účinek jako v prvních dvou případech. To jsou ti, kteří by asi měli jít do polepšovny, nebo jak se tomu teď říká.

           

Sýček 21.3.2009 7:04

Re: nevím proc?

No to si samozřejmě nemyslím, jen si tak vzpomínám, jaká bouře se mezi učiteli strhla (minulý rok), když po nich chtěli a by zůstávali ve škole osm hodin denně a připravovali se na výuku na pracovišti. Hezky se to vykládá o časové náročnosti přípravy a obětavosti, když to nelze jakkoli prokázat. Jsem proto, aby se učitelé připravovali na pracovišti a zůstávali ve škole celých osm hodi denně jako každý, každý vysokoškolák, který se na svou profesi připravuje až ve svém volném čase.

Kiri 21.3.2009 7:01

Re: rakoska

Začal jsem školní docházku v roce 1950. A náš pan učitel nás nešvihal rákoskou na dlaně hned, ale psal nám čárky a v sobotu byla výplata. Vždy jsem jich dostal alespoň 15, jsa tenkrát dítětem velice neposedným. Autoritu měl, ve třídě se dbalo na kázeň a excesy urážek, či nadávek učiteli bylo něco nepředstavitelného. V dalších letech pak přišlo na tahání šístků a pod. A řekl li učitel tátovi, co jsem prováděl, tak jsem dostal doma znova a rodiče nikdy nenapadlo chodit do školy a stěžovat si na učitele. 

M.Lapin 21.3.2009 6:58

Re: nevím proc?

A to si myslíte, že učiteľ pracuje len vtedy, keď je so žiakmi v triede. Choďte si to na jeden rok vyskúšať a budete prekvapený!

fren440 21.3.2009 6:37

Re: rozhodně nesouhlasím

Pane, nejsme ze stejné školy! To co říkáte o ředitelovi a vedení je naprosto stejné. Ředitel, zástupce a předseda PK netuší co dělám ani jak dělám ve svém předmětu. Za 2 roky nikdo nepřišel na hospitaci. Jak může rozdělovat odměny. Jedině svým patolízalům. RVP k ničemu. Prosazují se lokální zájmy, aby ti co rozhodují o dotacích urvali co nejvíce hodin. Tedy ne co máme žáka naučit, ale kolik hodin si urvem. Co fungovalo se zruší, co bylo k ničemu se posílí. Do řešení se nezapojují učitele na nejnižší úrovni. Vše se odehrává v kroužku předsedů PK, kde postupně všechno odkývají, aby nepřišli o prebendy.  Učitelům se to předloží již jako hotové. Potom ve vyučování řeším disproporce mezi předměty, doučuji co mají žáci znát, abych mohl pokračovat ve své výuce. Kvalita výuky záleží na samotných učitelích (v první řadě). Jakou mají podporu od vedení. Já necítím žádnou.  

Didaktika. Schází mi školení v didaktice ne přednášky, ale praktický trenink např. v použití didaktiky v odborných předmětech. Odborná školení si zvládnu sám.

Sýček 21.3.2009 6:32

Pane Martine Profante,

Očekávám, že učitel mé děti naučí, nepožaduji, aby byl při tom zábavný, aby děti každým svým výkladem zaujal. Učitel má povinnost ve škole učit a děti mají povinnost se učit. Co je navíc, je dobré, pokud to není na úkor vzdělání. Očekávám, že učitel zvládne žáky s osobností v šedé zóně různých vrozených psychopatií a rozzívennost ostatních tak, aby mu nenarušovali výkla. Na rozdíl od dnes módních přístupů "o dítěti jako nepopsané knize", jsem stoupencem pana Matějčka, příznivcem Jeronýma Klimeše - včasný a uměřený fyzický trest je nejúčinější a psychicky nejšetrnější pro další vývoj osobnosti dítěte. Vynětím fyzických trestů ve výchově stavíte člověka mimo jeho mnoha tisíciletý vývoj i zcela mimo vývoj života na této planetě. Ano, pokud je člověk cizorodým prvkem na Zemi, pak je možné uvažovat o racionalitě vašeho přístupu. Zajímavé (a varující zároveň) na dnešním školství je jeho efektivita. Při polovičním počtu žáků a nižším úvazku, nejsou učitelé schopní naučit totéž, co zvládli před petatřiceti lety s počtem žáků dvojnásobným a vyšším úvazkem. Opravdu by mne zajímalo, co soudruzi na vaší univerzitě udělali špatně, když se mi děti vrací ze školy a vypráví co tam zažily a zjišťuji, co se naučily.

ceskej Honza 21.3.2009 6:29

nevím proc?

Ale pod pojmem ucitel si predstavím nadrazeného arogantního mentora, který ví vsechno nejlépe, nic nevysvetlí a nenaucí a rád se poslouchá. Lepsí zkusenost jsem za zivot s uciteli neudelal !

A nejvíc je mi jich líto za ten 25. hodinový pracovní týden a za ta vselijaká volna a prázdniny.

gogo 21.3.2009 6:02

Re: Chudáci učitelé

jestli MV znamená ministerstvo vnitra, pak chápu, že Vaše mentální schopnosti nejsou příliš na výši.

lerak 21.3.2009 5:48

Re: Chudáci učitelé

Jsi mimo realitu,chlapče!

lerak 21.3.2009 5:47

Jediné řešení!

Řezat,mlátit a tlouci!

kodek 21.3.2009 5:18

rozhodně nesouhlasím

Učil jsem na více školách, zažil jsem několik ředitelů, žádný nevěděl, co učitelé dělají. Před rozdělováním odměn si sami vypisujeme "žebračenky", tedy naše aktivity. Nedělají to ani předsedové PK. No a někdo má drzé čelo a napíše si tam s prominutím každé uprdnutí a jiný reálně zvažuje, jaké to hrdinské činy zasluhující zvláštní odměnu vlastně vykonal...

Pedagogické vzdělání (aspoň formou postgraduálu) je nutné. Didaktika, pedagogika, různé metodiky určitě.

Pravda je, že kdo to nemá v sobě, nemůže se to naučit a nebude nikdy učitelem.

A k jiným příspěvkům: právě díky RVP je strašný rozdíl při přestupu žáka z jedné školy na druhou.

Murphyho zákony: Když něco funguje, je potřeba to změnit.

Antonín I. 21.3.2009 5:02

Re: Vrátit rákosku?

Jirko, 100 procent souhlas

J,G. Pašek 21.3.2009 5:01

Vraťte školám rákosku a tátovi pásek . . .

!!

MV 21.3.2009 3:56

Re: Chudáci učitelé

No jo...  Holt kazdy neni takovy borec a maser jako vy. Ja ucitel nejsem, ale mnoho mych pratel vc. me sestry je a nezavidim jim. Kdyz Vam 10l lety spratek prohlasi, ze tlusta pani uklizecka ma velkou p..u, kde se vlezou  dva c...i najednou,  jak reagovat?  Ale jiste, podle Vas si ucitele stezuji neopravnene. Co by chteli, ze? Hafo prace delaji doma, vychovavaji spratky misto rodicu a 12000 je jim malo. Jestli jste ucil nebo ne je mi u prdele, nicmene za ucitele bych Vas nechte a Vas nazor povazuji za scestny... zdarec! (Y)

Martin Profant 21.3.2009 2:40

Re: Chudáci učitelé

Zjednodušeně: Rámcový vzdělávací program (RVP), dříve osnovy, je závazný dokument, vydávaný ministrem školství. Určuje to nejobecnější, co by žák měl znát a jakých kompetencí by měl dosáhnout (tedy kupř., že by na konci základní školy měl vědět, kdy skončila 1. světová válka apod.). Od předchozích osnov se RVP liší tím, že určuje požadované výsledky vzdělávání, ale nepředepisuje postup, jak k nim dojít. Ten si volí svobodně školy a zakotvují ho ve svém Školním vzdělávacím programu (ŠVP). Přitom je na školách, zda si opravdu zpracují svůj vlastní ŠVP anebo zda si vyberou z dosti bohaté nabídky ten, který se jim hodí.

Z logiky věci je tedy zřejmé, že kdyby ministerstvo zpracovávalo školám jejich ŠVP, nebyl tu prostor pro jejich svobodnou volbu.

Osobně nejsem celým tím systémem příliš nadšený, radši bych viděl jednotné osnovy, ale jednak byly všechny změny v základním a středním školství někdy od první poloviny devadesátých let směřovány k rozvolnění jednotných osnov, jednak byla před zavedením  RVP faktická situace taková, že stejně byl rozdíl reálných znalostí žáků jednotlivých škol už na druhém stupni obrovský - přestěhujete se a Vaše dítě se bude v sedmé třídě v nové škole v polovině předmětů celý rok nudit, protože to už probírala v šesté třídě na předchozí škole a v té druhé polovině pracně dohánět. Takže zavedení RVP přinášelo spíše jednotící prvek.  

A co se týče práce na ministerstvu - vedl jsem tam pár let určité množství lidí, jejich platy byly v průměru nižší než u učitelů na základní škole při stejném počtu let atd. A kdyby mi někdo z nich řekl, že není schopen do měsíce zvládnout prostudovat něco v rozsahu potřebných informací k napsání ŠVP a zpracovat pak požadovaný dokument, musel bych se takového člověka zbavit - protože by nestačil na svou práci. Sám jsem skutečnou úředničinu moc nedělal, ale jak jsem se ty roky na tu práci podřízených  díval, je to tvrdý chleba.

Chris Kelvin 21.3.2009 2:25

Re: Určitě souhlasím...

Netvrdím, že je to ne-učitel. Ale není to člověk, který by ihned po studiu pedagogiky ihned nastoupil do školy a v tomto skleníku setrval až do penze. Asi si vzdělání nějak doplnil.

Zato existují učitelé, kteří sice příslušné vzdělání mají, nicméně to na nich nikterak není znát. To jsou u mě ne-učitelé.

fg 21.3.2009 2:01

Re: Chudáci učitelé

můžete mi vysvětlit, proč to Rvp nevypracují na ministerstvu školství? Určitě je jich tam jako much a nemají co dělat. A proč má nějaká učitelka dělat zadara ve volném čase.

fg 21.3.2009 1:56

Re: Určitě souhlasím...

nikde

Pavel72 21.3.2009 1:51

Re: Určitě souhlasím...

Maji na prvnim stupni ne-ucitele v prvni tride? Kde prosim Vas....

Martin Profant 21.3.2009 1:26

Chudáci učitelé

Vážený pane učiteli,

až trnu, jak na vás bylo ministerstvo zlé. Hodilo vám RVP ache, aby si školy uzpůsobily výuku podle svého. abyste nad tím přemýšleli, něco si o tom přečetli a žádá "de facto manažerské schopnosti". Děs a hrůza. Něco takového chtít od vysokoškolsky vzdělaných lidí, kteří právem za svojí práci požadují zřetelně nadprůměrný plat. Měl jsem s tímto zločinem na českém učitelstvu dost společného. Nikoliv s koncepcí RVP, ale s postojem, který při zavádění RVP MŠMT zaujalo. Totiž, že odborně vyškolený pedagog musí zvládnout problematiku RVP vlastní iniciativou a že bychom z učitelů dělali blbce, kdybychom je přitom vodili úředně za ruku. Štve mě, že se v letech 2002 - 2006 nepodařilo zvednout učitelské platy tak, jak jsme tehdy slíbili a ještě mnohem víc mě štve, že se od roku 2006 do roku 2009 ty platy opět propadly na republikový průměr. Za podíl na tom neúspěchu let 2002 až 2006 se zcela upřímně omlouvám, ale veřte zkušeností vykoupenému přesvědčení, že dokud se učitelé nezbaví návyku naříkat, co všechno se očekává aniž by k tomu byli speciálně doškolováni, tak se zvyšování jejich platů výrazně nad obecný průměr bude prosazovat špatně. Bez ohledu na to, kdo bude vládnout.

A abych předešel obvyklým reakcím. Učil jsem na střední škole, učím na vysoké, podílel jsem se na přípravě několika ŠVP, prostě trochu vím, co ty práce obnášejí. A mimochodem, moje studentky nejsou o tolik starší než ty středoškolské, ale abych čekal, až mě ony - jaksi jsem byl vychován v tom, že pozdrav je výraz obapolné úcty (poctivě ale musím říct, že jsa poloslepý jsem asi nikdy žádnou studentku nestihl pozdravit jako první, ony mě prostě vidí dřív). Pokud skutečně ke své sebeúctě potřebujete ostentativní zdravení stvrzující Vaše nadřazené postavení a pokud Vám navíc chybí rákoska, zvažte, zda jste si zvolil tu správnou profesi.

S pozdravem Martin Profant

Chris Kelvin 21.3.2009 1:25

Re: Určitě souhlasím...

Z první třídy si toho vybavuji poměrně dost, byl jsem vnímavé dítě :-)

Nicméně co si vybavuji určitě, jsou první až třetí třída mého dítěte s jistou paní učitelkou, kterou toto vzdělání asi příliš nepostihlo. Děti se jí bály, přesto jsme neustále řešili spoustu "poznámek" v žákovské. Komunikace s rodiči také dost problematická. Teď dostali chlapa, člověka, který evidentně přišel do školství až po nějaké praxi, tedy zřejmě ten pán má i trochu větší rozhled. A je po poznámkách, i bez rákosky. A děti se do školy dokonce těší. To jsem za dobu mého "studia" na základní škole sám nezažil.

Jenda 21.3.2009 1:22

Souhlas se vsemi ctyrmi body

Rakoska by mela byt az posledni moznost, opravdu posledni. Ale porad moznost.

kopec 21.3.2009 1:17

Re: rakoska

tuto nahravku na smec jste si nahral sam. Pokud uvazujete,tak snadno zjistite, ze nam v padesatych letech bylo 10-15 let

lapil 21.3.2009 1:11

Re: rakoska

Já teď možná urazím slušného člověka, ale tuhle nahrávku na smeč si nemůžu nechat ujít, takže:

Bodejť, vy jste v 50. letech kradli ten soukromý.

kopec 21.3.2009 1:03

rakoska

U starsich ctenaru vzbudi slovo rakoska ruzne asociace. Ja jsem jsem chodil do obecne skoly v poslednich letech protektoratu a tesne po valce. Rakoska byla takovy bambusovy proutek sotva 1cm silny a cca 70cm dlouhy a rikalo se mu ukazovatko.Byla soucasti tridniho inventare jako kridy a houba.Zadny vyucujici nenosil ukazovatko ssebou do vyucovani. Bylo tam pohotove. Rana na dlan sice dlouho palila, ale na zadek se to sneslo.Malo ktery ucitel daval vic jak jednu ranu.A taky posviceni nemela rakoska denne.Nekdy lezela nekolik dnu na spodnim ramu tabule bez povsimnuti.Nic se proste neukazovalo.Pozdeji po valce byla rakoska nahrazena tvrdym dubovym soustruzenym ukazovatkem na zacatku asi 2cm silnym a na konci asi 0,5cm. Toto ukazovatko nebylo pruzne, rany nebolely ani tak jako bambusovym, ale po exekuci zustavala jelita. Co jsou jelita na zadku, to se dnesnim mladym generacim tezko vysvetluje. Neumim zhodnotit , zdali vychova pomoci rakosky je spravna nebo humani, ale vim jedno, ze my co jsme byli takto vychovavani, jsme se vetsinou nezucastnili ani rozkradani staniho majetku, kdyz se v devadesatych letech minuleho stoleti zhaslo.

Pavel72 21.3.2009 1:00

Re: Určitě souhlasím...

Ono to bude tim, ze cim mensi decka, tim vice potrebujete "ucitelske" vzdelani, z 1. tridy si tezko muzete neco objektivne vybavovat.

Jirka 21.3.2009 0:54

Vrátit rákosku?

Ano.Jenže tou rákoskou by někdy spíš pořebovali dostat rodiče,spíš než žáci.:-P

Chris Kelvin 21.3.2009 0:46

Určitě souhlasím...

...s body 1 a 3. Takto to totiž funguje skoro všude. Prostě vedoucí (v tomto případě ředitel) musí nejlépe vědět, jak jeho podřízení pracují, a podle toho je odměňovat. Dělá-li to špatně, musí být vyměněn.

Dále bych umožnil volný vstup do školství vysokoškolákům s praxí i bez učitelského vzdělání. Tento druh vzdělání je totiž dle mého zcela zbytečný. Nikdy jsem jeho kladný přínos u nějakého učitele nezaregistroval. A kdo má talent, toto vůbec nepotřebuje. Samozřejmě by se předpokládalo, že poctivý a schopný učitel se sám bude vzdělávat ve svém vlastním zájmu, ale to už opět souvisí s body 1. a 3.