Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
ŠKOLSTVÍ: Ta matematika...
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
BEEF 21.3.2007 12:18Re: Na co matematika? Humorne, ovsem nepravdepodobne... |
kdokoli 21.3.2007 12:17Re: Zbytečné to vůbec číst, Zedník se zajímavým koníčkem - že by Radko Pavlovec ? |
vita 21.3.2007 12:14Re: Re: Re: Matematika a pamet Umět si odvodit součtové vzorce je výborné, ale když potřebujete integrovat, tak vám ten vzorec musí vyplynout automaticky - protože jinak vás ani nenapadne, jak a že vůbec tu funkci rozložit. Ovšem odvodit - to je základ. A uvedený příklad se stejně netýká autora a jemu podobných. |
Flasi 21.3.2007 12:12Na co matematika? Slyšel jsem historku, jak si jeden český montér kupoval v Iráku dva melouny. Ovšem ouha - prodavač neuměl počítat a nedokázal prodat dva melouny. Uměl prodat jeden meloun - věděl jaké mince vrátit, když dostane jakou minci od zákazníka. Ale to bylo všechno. Montér si musel koupit jeden meloun, zaplatit ho a potom si koupit druhý meloun a zaplatit podruhé. :-)) |
kdokoli 21.3.2007 12:10Re: Ach jo... První odstavec mohu potvrdit. Mimochodem, není to jen český problém. Viz Richard Feyman: To snad nemyslíte vážně. |
kdokoli 21.3.2007 12:08Re: Re: blábol Opravdu ? A proč to tam autor nenapsal ? Ve svém textu neustále kritizuje matematiku jako takovou, nejen její výuku. |
Flasi 21.3.2007 12:07Re: Ach jo... První odstavec podepisuji. |
R 21.3.2007 12:03Re: vzorečky Problém matematiky je tedy asi v ostatních předmětech, vyučující řekne toto je vzoreček na tento děj a uvede dalších pár vzorečků na příbuzné děje místo aby řekl když se mění tamto, tak toto se mění takhle, ktyž se mění ono, tak toto se zase mění zase jinak a když se to bude dít jinde, tak to zase bude o tolik jinak atd, vzorečky dělejte podle nepřímé úměry, kterou najdete ve skriptech z matematiky z minulého roku. |
HR 21.3.2007 12:02... Nejsem žádnej matematickej génius, ale když už sem to dočetla až sem...moc zajímavý. Matiku mám ráda od vždycky a nedokázalo mi ji znechutit ani stádo špatných učitelů. Tím chci jen říci, že souhlasím s názorem, že chyba není v matice, ale v lidech co ji učí a neumí to. A nejen ji, každej logickej předmět. Když sem před lety odevzdávala vypracovanej pascalovskej program paní Ing.Krčkové, který mi fungoval, vrátila mi ho s tím, že jistě nefunguje, protože to "není postup který jsme probrali v hodině" bez jakékoliv námahy se na něj podívat déle než pár vteřin a pokusit se mi říci, kde je tedy chyba...takováto výuka je dostupná na jakémkoliv školním stupni a není se tedy divit, že většina dětí, žáků, studentů matematiku nemůže ani cítit... "Lidské" vysvětlení a diskuzi o problému nemůže nahradit učebnice, tak jak je to možné v případě dějepisu, zeměpisu, biologie, filozofie atd. |
R 21.3.2007 12:01vzorečky Já myslím, že problém matematiky je problém vzorečků. Kdejaký "trouba", co získá ve svém oboru diplom nebo jen maturitu a dostane se k vypracování nějaké publikace, skripta nebo jen obyčejných návodů k laboratornímu cvičení, si musí vytvořit svoje vlastní vzorečky a chce, aby je žáci a studenti měli našprtané. Například v oblasti přímé a nepřímé úměry to mohou být až tisíce vzorečků, které učitelé chtějí na střední a vysoké škole našprtat, přitom ty vzorečky nemají žádnou informativní hodnotu, protože se liší od sebe jen grafickou úpravou a použitými názvy jednotlivých prvků vzorečku. Ale studenti se je vesměs učí místo toho, aby se učili proč to tak je, za jakých podmínek to je tak a za jakých to je jinak a jak je to propojené s tím, co se učili před měsícem nebo na jiném předmětu minulý den |
Jar Jar Binks 21.3.2007 11:55Re: Re: Programatroi matice obvykle nijak nerozumeji K výčtu těch zaměstnání, jejichž znalost matematiky je asi záporná, bych přidal i většinu poslanců i právníků - když se má např. podle jimi vyprodukovaných daňových nebo mzdových zákonů něco logicky naprogramovat pro počítač, tak tam ta matematika a hlavně logika zoufale chybí. :-(( |
PetrF 21.3.2007 11:54Re: Příklad s mostem Tak se tedy zamysleme - jak se měří třeba běhy v atletice? Zastaví se čas v okamžiku, kdy cílem "proběhne" první část běžcova těla, nebo jeho poslední část? No jistěže ta první, nikdo přece neměří, kdy se nad cílovou čárou mihla něčí pata. A přesto se říká, že někdo uběhl dejme tomu 100 metrů za 10 s, ne za 10,03 (to by byla ta pata na noze). A všem je to srozumitelné, nikdo to nezpochybňuje - proč tedy najednou vést debaty na dítmo příkladem? Kdybychom místo auta použili třeba brouka, tak by ty rozdíly předek-zadek taky nikdo neřešil, ale to auto je v tomto případě jaksi více ze života, ne? |
Vlad 21.3.2007 11:51K čemu matematika? Stačí množiny. Když kunčoft dá stovku a má platit korunu, tak zadám kase Dal 100, Plati 1, a vyjde mi Vratit 93, 40, zaokrouhlim to nahoru a Vratim 39.0. Co je na tom složitého? |
enci 21.3.2007 11:49Re: Doplním Obávám se, že auto, které přední nápravou vyjede z mostu OPRAVDU tento most nepřejelo, neboť celý jeho zbytek ještě na mostě je. To chce přesnost vyjadřování: Přední náprava auta od okamžiku, kdy vjede na most, po okamžik, kdy z něho vyjede, urazí dráhu rovnající se délce mostu. Takto uvedeno je to opravdu přesné, ale chápu, že v běžném životě (mimo matematické příklady) je možno to brát i tak. |
Kustuho 21.3.2007 11:39Feynman říká - Matematika je jazykem přírody, Matematika je jazykem přírody, říkával Dick Feynman. A nikdo neví proč tak příroda funguje. Existuje také mnoho oblastí matematiky, které v současnosti nemají vůbec žádný odraz v reálném světě. Kdo chce porozumět vztahům mezi jevy v přírodě detailně, použije k popisu matematiku. Lepší nástroj zatím lidstvo nevymyslelo. Matematika ale přírodu vůbec nepotřebuje, stojí sama o sobě se svými definicemi a důkazy. Jednou dokázaná věta platí navždy. Žádná jiná věda nemá tak absolutní platnost. A to je krása. Chcete-li pocítit trochu radosti z poznávání zkuste tyto knížky: "Nula" nebo "Velka Fermatova věta" nebo "Kniha kodů a šifer" a nakonec vnitřní výpověď matematika Obrana matematikova . Pozn: Odkazy mě to nechtělo brát, hoďte to do googlu. Další téma článku o výuce matematiky na školách bych shrnul do věty. "Záleží na učiteli" zažil jsem výuku od dobrého učitele Krčka na základce, přes vinikajícího profesora Šádka na gymplu v Liberci až po katastrofální způsob prezentace matematiky na ČVUT elektro u profesora Pišla. Tož tak. |
zdeněk 21.3.2007 11:35Re: Ach jo... To že se neznalostí matematiky kde kdo chubí to je dáno celkovou úrovní "héreček" a "novinářů" co většinou umí velký kulový, ty první hlavně vyspat se s někým v postely, ty druhý podepisovat antichartu a lhát podle toho kdo je platí. Goniometrické funkce použijete třeba i když budete zahradníkem, a co kdo bude dělat v deváté třídě ještě není jisté. Jakýkoli dělník u soustruhu vám řekně že goniometrické funkce potřebuje, takže nešiřte bludy. Jinak s těmi učebnicemi jsem to tady již psal, záleží na jakého autora narazíte, jsou takoví co píšete, ale i tací co se vám snaží látku vysvětlit. |
Jarda 21.3.2007 11:31Co je matematika Informační struktury lze zhruba rozdělit do dvou kategorií. Datové a jazykové. Datové představují konkrétní fakta. Kdy byla bitva na Bílé Hoře, či jaký je teplota tání cínu. Jazykové neobsahují konkrétní fakta, ale slouží k jejich sdělování a také zpracování (k myšlení - přemýšlíme vždy pomocí nejaké jazykové struktury). Jazykovou strukturou jsou především jazyky, ale také matematika. Je to nástroj pomocí něhož můžeme sdělovat a přemýšlet. Je to jazyk (viz. např. Dirak). Matematika sice vznikla z počítání, ale počty nejsou matematika (stejně, jako zvuky nejsou jazyk, i když stály u jeho zrodu). Matematika je tedy jazyk, který je vhodný pro popis přírody a je použitelný i v oblasti techniky. Tím je dán její význam. "Kolik znáš jazyků, tolikrát jsi člověkem". Matematika do toho patří také. |
Hanka 21.3.2007 11:17Ach jo... Kdyz jsem se seznamila s manzelem, ktery vystudoval pred skoro 40 lety "jaderku", byla jsem prekvapena, kolik ma cizojazycne matematicke lilteratury. A tehdy mi rekl, ze hlavni rozdil mezi ceskoua cizi ucebnici je v tom, ze ty cizi vas to chteji naucit, zato ty nase chteji predvest, jak je autor chytry. Od te doby se nic nezmenilo. Pamatuji se , ze v 70 letech jsem nemohla pochopit na co je zakovi 9. tridy, ktery chce byt kucharem nebo zahradnikem, znalost co jsoun to goniometricke funkce. A tak to jde dal. A pritom se zrovna tento tyden chlubila jedna televizni hvezda, z neni schopna secist ctvrtiny a osminy dortu a to ma zarucene aspon maturitu... |
jarda 21.3.2007 11:12Re: Pár poznámek dost bych pochyboval, ze pamet pocitace se jen vzdalene blizi paneti lidske. Mozek mimo jine vi o vsech bunkach v tele a i o jejich vazbach a umi je koordinovat. Diky tomu treba muzeme chodit. Pocitacovych 10^15 instrukci za sekundu je proti mozku zalostne malo. Pocitace zvladnou jednu instrukci rychleji nez mozek, ale nemaji ty uzasne schopnosti paralelismu. Biliony soucasne pracujicich a kooperujicich neuronu kremikovy procesot nikdy nedozene. |
I.L. 21.3.2007 11:02Re: Re: Matematika a pamet ...a tim lepe proniknete do podstaty tohoto oboru. Snazit si pamatovat si klicove myslenky, vymyslene praci nejchytrejsich lidi historie (treba takovy Gauss, povazte, vynalezl komplexni cisla o 100 let drive, nez se to stalo naprostou nezbytnosti mnoha oboru) to samozrejme ano, pamatovat si vysledky bez plneho porozumeni postupu - zcela zbytecne. (Pro matematiku samotnou, pro aplikace jiste nikoliv.) |
jarda 21.3.2007 11:00Re: Logické myšlení a úvaha. Ja klidne slibim 100% za minutu. Jen bych k tomu podotknul, ze to mozna nevyjde. Prece jen ruleta je osidna. |
Goro 21.3.2007 11:00Nerozumím Nechápu, jak někdo může tvrdit, že: Matematika je prakticky všemi (kromě matematiků) chápána jako "vysoce náročný paměťový předmět" , vždyť matematika je pouze snúška trivialit, které lze dokázat pomocí logiky - například dokazovat Pythagorovu větu pomocí integrálů je hon na zajíce v tanku, protože je mnohem jednodušší si to namalovat. Podle mého je "vysoce náročný paměťový předmět" například dějepis - kdo si má pamatovat, kdy byla bitva u řeky sv. Vavřince, kdo tomu velel a o co šlo nebo jazyky - musí te se nabiflovat slovíčka a různá "plusqanperfekta" (jen bůh ví jak se to píše a co to znamená) nebo použití tvrdých a měkkých I/Y (používám vzorec i^2+2iy+y^2 ), popřípadě vyjmenování všech básnických sbírek Jaroslava Vrchlického a jejich rozboru. (rozbor básně považuji za obzvlášť praktickou činnost ) |
Dan 21.3.2007 10:54Re: Matematika a pamet Ono by se tam toho dalo doplnit ponekud vice. Cim min si toho budete pamatovat, tim vice si toho budete muset odvozovat.............. |
BEEF 21.3.2007 10:40To je vazne bolest..... Pane autore... Prosim uvedte alespon jeden, JEDINNY priklad! Podivne definice, nebo cehokoliv... jinak je vetsina vasich "argumentu" pouhymyi prazdnymi blaboly... Stejne jako zbytek vaseho, zjevne zcela afektovaneho, textu. |
I.L. 21.3.2007 10:39Re: Matematika a pamet Myslim, ze Einstein je autorem vyroku "predstavivost je dulezitejsi nez pamet" mozna si to pamatuji nepresne :-) |
F.Havala 21.3.2007 10:36Logické myšlení a úvaha. K řešení tohoto úkolu mohu přistoupit i jinak. Auto jedoucí rychlostí 90 km/h ujede za 1 minutu 1,5 km. 14 vteřin je něco méně než 1/4 minuty (1/4 z 1500m je 375m) a tak délka mostu bude cca 350m. K takové úvaze nepotřebuji kalkulačku či dlouhé výpočty, ale mám okamžitě představu o délce mostu. K takovému logickému myšlení a úvahám také vede dobrý učitel matematiky, protože lidé, kteří logicky myslí, nevkládají své peníze do firem, které slibují zisk 30% za rok, jsou opatrní k nabídkám typu spotřebuj dnes a splácej potom a také nevěří politikům, co slibují sladký živod bez tvrdé práce. Společenský problém může být v tom, že takovýto lidé jsou hůře manipulovatelní a jako voliči ČSSDKSČM nepoužitelní. Hezký den a zkuste se držet hesla: "Věř pouze svému rozumu, ne protože by byl neomylný, ale protože víš, že tě úmyslně neklame". |
I.L. 21.3.2007 10:36Matematika a pamet Jsem matematik a zastavam nazor, ze toho, co je treba si matematice pamatovat neni mnoho: binomicka veta, soucet geometricke rady, souctove goniometricke vzorce (ktere pro ty s chatrnejsi pameti lze zase nahradit vzorci pro - komplexni - exponencialu, coz je zase v podstate binomicka formule atd. :-) navyky psat veci spravne do sloupcu ci radek, par dalsich vyraznych zpusobu manipulaci se symboly podle zvolenych pravidel (algebra, analyza popr. funkcionalni analyza, ale i diskretni matematika) nejak si ted nemohu vzpomenout na dalsi priklady, :-) Cimz chci rict, ze ackoliv clanek je velmi jednostranny a v leccems uplne ujety tak se aspon snazi o vlastni kriticky pohled. (Ma navic v necem i pravdu, treba v tom, ze lecktere - zdaleka ne vsechny - partie matematiky byly patricne rozvinuty az v momente, kdy se jich chopili ti, co je potrebovali v aplikacich). A to je prece to nejdulezitejsi, k cemu ma matematika vychovavat :-) |
nik 21.3.2007 10:31Re: Re: Obávám se, ... do roka a do dne ? ... |
vita 21.3.2007 10:23Re: Re: Ta matematika! Ta na to má kasu, ta jí to spočte... Ale viděl jsem nakupovat v sámošce kluka, věkem i vzhledem by neměl být úplně neznalý počtů. Peníze mu nestačily - a až kasírka mu musela vybrat, co nebrat, aby stačily. Stál tam jak tvrdý BŽ, čuměl do vozejku a zdržoval... |
BEEF 21.3.2007 10:16ach jo.... Nemam to ve zvyku ale musim reagovat uz v prubehu cteni... Zapricinilo vznik cele jedne generace neschopne pocitani? Ja sel do prvni tridy v roce 1990 a zminene mnoziny me velice brzy potkaly... A presto, nebo i prave proto pocitat umim. Dale se mi nelibi vas utok na matematicke ucebnice. Pokud potrebujete rychle neco najit, doporucuji koupit si nejaky prehled matematiky, ve kterem jsou jednotlive kapitoly a okruhy latky od sebe oddeleny. Pokud se koukate do komplexni ucebnice matematiky(a nejlepe nekam doprostred), tak chapu ze se zorientovat neumite.... |