7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Ta matematika...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
BEEF 21.3.2007 12:18

Re: Na co matematika?

Humorne, ovsem nepravdepodobne... ;-)

kdokoli 21.3.2007 12:17

Re: Zbytečné to vůbec číst,

Zedník se zajímavým koníčkem - že by Radko Pavlovec ? ;-)

vita 21.3.2007 12:14

Re: Re: Re: Matematika a pamet

Umět si odvodit součtové vzorce je výborné, ale když potřebujete integrovat, tak vám ten vzorec musí vyplynout automaticky - protože jinak vás ani nenapadne, jak a že vůbec tu funkci rozložit.

Ovšem odvodit - to je základ. A uvedený příklad se stejně netýká autora a jemu podobných.

Flasi 21.3.2007 12:12

Na co matematika?

Slyšel jsem historku, jak si jeden český montér kupoval v Iráku dva melouny. Ovšem ouha - prodavač neuměl počítat a nedokázal prodat dva melouny. Uměl prodat jeden meloun - věděl jaké mince vrátit, když dostane jakou minci od zákazníka. Ale to bylo všechno. Montér si musel koupit jeden meloun, zaplatit ho a potom si koupit druhý meloun a zaplatit podruhé. :-))

kdokoli 21.3.2007 12:10

Re: Ach jo...

První odstavec mohu potvrdit. Mimochodem, není to jen český problém. Viz Richard Feyman: To snad nemyslíte vážně.

kdokoli 21.3.2007 12:08

Re: Re: blábol

Opravdu ? A proč to tam autor nenapsal ? Ve svém textu neustále kritizuje matematiku jako takovou, nejen její výuku. (Y)(Y)(Y)

Flasi 21.3.2007 12:07

Re: Ach jo...

První odstavec podepisuji.

R 21.3.2007 12:03

Re: vzorečky

Problém matematiky je tedy asi v ostatních předmětech,  vyučující řekne toto je vzoreček na tento děj a uvede dalších pár vzorečků na příbuzné děje místo aby řekl když se mění tamto, tak toto se mění takhle, ktyž se mění ono, tak toto se zase mění zase jinak  a když se to bude dít jinde, tak to zase bude o tolik jinak atd, vzorečky dělejte podle nepřímé úměry, kterou najdete ve skriptech z matematiky z minulého roku.

HR 21.3.2007 12:02

...

Nejsem žádnej matematickej génius, ale když už sem to dočetla až sem...moc zajímavý.

Matiku mám ráda od vždycky a nedokázalo mi ji znechutit ani stádo špatných učitelů. Tím chci jen říci, že souhlasím s názorem, že chyba není v matice, ale v lidech co ji učí a neumí to. A nejen ji, každej logickej předmět.

Když sem před lety odevzdávala vypracovanej pascalovskej program paní Ing.Krčkové, který mi fungoval, vrátila mi ho s tím, že jistě nefunguje, protože to "není postup který jsme probrali v hodině" bez jakékoliv námahy se na něj podívat déle než pár vteřin a pokusit se mi říci, kde je tedy chyba...takováto výuka je dostupná na jakémkoliv školním stupni a není se tedy divit, že většina dětí, žáků, studentů matematiku nemůže ani cítit... "Lidské" vysvětlení a diskuzi o problému nemůže nahradit učebnice, tak jak je to možné v případě dějepisu, zeměpisu, biologie, filozofie atd.

R 21.3.2007 12:01

vzorečky

Já myslím, že problém matematiky je problém vzorečků.  Kdejaký "trouba", co získá ve svém oboru diplom nebo jen maturitu a dostane se k vypracování nějaké publikace, skripta nebo jen obyčejných návodů k laboratornímu cvičení, si musí vytvořit svoje vlastní vzorečky a chce, aby je žáci a studenti měli našprtané.  Například v oblasti přímé a nepřímé úměry to mohou být až tisíce vzorečků, které učitelé chtějí na střední a vysoké škole našprtat, přitom ty vzorečky nemají žádnou informativní hodnotu, protože se liší od sebe jen grafickou úpravou a použitými názvy jednotlivých prvků vzorečku. Ale studenti se je vesměs učí místo toho, aby se učili proč to tak je, za jakých podmínek to je tak a za jakých to je jinak a jak je to propojené s tím, co se učili před měsícem nebo na jiném předmětu minulý den

Jar Jar Binks 21.3.2007 11:55

Re: Re: Programatroi matice obvykle nijak nerozumeji

K výčtu těch zaměstnání, jejichž znalost matematiky je asi záporná, bych přidal i většinu poslanců i právníků - když se má např. podle jimi vyprodukovaných daňových nebo mzdových zákonů něco logicky naprogramovat pro počítač, tak tam ta matematika a hlavně logika zoufale chybí. :-((

PetrF 21.3.2007 11:54

Re: Příklad s mostem

Tak se tedy zamysleme - jak se měří třeba běhy v atletice? Zastaví se čas v okamžiku, kdy cílem "proběhne" první část běžcova těla, nebo jeho poslední část? No jistěže ta první, nikdo přece neměří, kdy se nad cílovou čárou mihla něčí pata. A přesto se říká, že někdo uběhl dejme tomu 100 metrů za 10 s, ne za 10,03 (to by byla ta pata na noze). A všem je to srozumitelné, nikdo to nezpochybňuje - proč tedy najednou vést debaty na dítmo příkladem? Kdybychom místo auta použili třeba brouka, tak by ty rozdíly předek-zadek taky nikdo neřešil, ale to auto je v tomto případě jaksi více ze života, ne?

Vlad 21.3.2007 11:51

K čemu matematika?

Stačí množiny. Když kunčoft dá stovku a má platit korunu, tak zadám kase Dal 100, Plati 1, a vyjde mi Vratit 93, 40, zaokrouhlim to nahoru  a Vratim 39.0.

Co je na tom složitého?

enci 21.3.2007 11:49

Re: Doplním

Obávám se, že auto, které přední nápravou vyjede z mostu OPRAVDU tento most nepřejelo, neboť celý jeho zbytek ještě na mostě je. To chce přesnost vyjadřování: Přední náprava auta od okamžiku, kdy vjede na most, po okamžik, kdy z něho vyjede, urazí dráhu rovnající se délce mostu. Takto uvedeno je to opravdu přesné, ale chápu, že v běžném životě (mimo matematické příklady) je možno to brát i tak.

Kustuho 21.3.2007 11:39

Feynman říká - Matematika je jazykem přírody,

Matematika je jazykem přírody, říkával Dick Feynman. A nikdo neví proč tak  příroda funguje. Existuje také mnoho oblastí matematiky, které v současnosti nemají vůbec žádný odraz v reálném světě. Kdo chce porozumět vztahům mezi jevy v přírodě detailně, použije k popisu matematiku. Lepší nástroj  zatím lidstvo nevymyslelo. Matematika ale přírodu vůbec nepotřebuje, stojí sama o sobě se svými definicemi a důkazy. Jednou dokázaná věta platí navždy. Žádná jiná věda nemá tak absolutní platnost. A to je krása. Chcete-li pocítit trochu radosti z poznávání zkuste tyto knížky: "Nula" nebo "Velka Fermatova věta" nebo "Kniha kodů a šifer" a nakonec vnitřní výpověď matematika Obrana matematikova . Pozn: Odkazy mě to nechtělo brát, hoďte to do googlu.

Další téma článku o výuce matematiky na školách bych shrnul do věty.  "Záleží na učiteli" zažil jsem výuku od dobrého učitele Krčka na základce, přes vinikajícího profesora Šádka na gymplu v Liberci až po katastrofální způsob prezentace matematiky na ČVUT elektro u profesora Pišla. Tož tak.  

zdeněk 21.3.2007 11:35

Re: Ach jo...

To že se neznalostí matematiky kde kdo chubí to je dáno celkovou úrovní "héreček" a "novinářů" co většinou umí velký kulový, ty první hlavně vyspat se s někým v postely, ty druhý podepisovat antichartu a lhát podle toho kdo je platí.

Goniometrické funkce použijete třeba i když budete zahradníkem, a co kdo bude dělat v deváté třídě ještě není jisté. Jakýkoli dělník u soustruhu vám řekně že goniometrické funkce potřebuje, takže nešiřte bludy. Jinak s těmi učebnicemi jsem to tady již psal, záleží na jakého autora narazíte, jsou takoví co píšete, ale i tací co se vám snaží látku vysvětlit.

Jarda 21.3.2007 11:31

Co je matematika

Informační struktury lze zhruba rozdělit do dvou kategorií. Datové a jazykové. Datové představují konkrétní fakta. Kdy byla bitva na Bílé Hoře, či jaký je teplota tání cínu. Jazykové neobsahují konkrétní fakta, ale slouží k jejich sdělování a také zpracování (k myšlení - přemýšlíme vždy pomocí nejaké jazykové struktury). Jazykovou strukturou jsou především jazyky, ale také matematika. Je to nástroj pomocí něhož můžeme sdělovat a přemýšlet. Je to jazyk (viz. např. Dirak). Matematika sice vznikla z počítání, ale počty nejsou matematika (stejně, jako zvuky nejsou jazyk, i když stály u jeho zrodu). Matematika je tedy jazyk, který je vhodný pro popis přírody a je použitelný i v oblasti techniky. Tím je dán její význam. "Kolik znáš jazyků, tolikrát jsi člověkem". Matematika do toho patří také.

Hanka 21.3.2007 11:17

Ach jo...

Kdyz jsem se seznamila s manzelem, ktery vystudoval pred skoro 40 lety "jaderku", byla jsem prekvapena, kolik ma cizojazycne matematicke lilteratury. A tehdy mi rekl, ze hlavni rozdil mezi ceskoua cizi ucebnici je v tom, ze ty cizi vas to chteji naucit, zato ty nase chteji predvest, jak je autor chytry. Od te doby se nic nezmenilo.

Pamatuji se , ze v 70 letech jsem nemohla pochopit na co je zakovi 9. tridy, ktery chce byt kucharem nebo zahradnikem, znalost co jsoun to goniometricke funkce. A tak to jde dal. A pritom se zrovna tento tyden chlubila jedna televizni hvezda, z neni schopna secist ctvrtiny a osminy dortu a to ma zarucene aspon maturitu...

jarda 21.3.2007 11:12

Re: Pár poznámek

dost bych pochyboval, ze pamet pocitace se jen vzdalene blizi paneti lidske. Mozek mimo jine vi o vsech bunkach v tele a i o jejich vazbach a umi je koordinovat. Diky tomu treba muzeme chodit. Pocitacovych 10^15 instrukci za sekundu je proti mozku zalostne malo. Pocitace zvladnou jednu instrukci rychleji nez mozek, ale nemaji ty uzasne schopnosti paralelismu. Biliony soucasne pracujicich a kooperujicich neuronu kremikovy procesot nikdy nedozene.

I.L. 21.3.2007 11:02

Re: Re: Matematika a pamet

...a tim lepe proniknete do podstaty tohoto oboru. Snazit si pamatovat si klicove

myslenky, vymyslene praci nejchytrejsich lidi historie  (treba takovy Gauss, povazte, vynalezl  komplexni cisla  o 100 let drive, nez se to stalo naprostou nezbytnosti mnoha oboru) to samozrejme ano, pamatovat si vysledky bez plneho porozumeni postupu - zcela zbytecne. (Pro matematiku samotnou, pro aplikace jiste nikoliv.)

jarda 21.3.2007 11:00

Re: Logické myšlení a úvaha.

Ja klidne slibim 100% za minutu. Jen bych k tomu podotknul, ze to mozna nevyjde. Prece jen ruleta je osidna.

Goro 21.3.2007 11:00

Nerozumím

Nechápu, jak někdo může tvrdit, že: Matematika je prakticky všemi (kromě matematiků) chápána jako "vysoce náročný paměťový předmět" , vždyť matematika je pouze snúška trivialit, které lze dokázat pomocí logiky - například dokazovat Pythagorovu větu pomocí integrálů je hon na zajíce v tanku, protože je mnohem jednodušší si to namalovat.

Podle mého je "vysoce náročný paměťový předmět" například dějepis - kdo si má pamatovat, kdy byla bitva u řeky sv. Vavřince, kdo tomu velel a o co šlo nebo jazyky - musí te se nabiflovat slovíčka a různá "plusqanperfekta" (jen bůh ví jak se to píše a co to znamená) nebo použití tvrdých a měkkých I/Y (používám vzorec i^2+2iy+y^2 ;-P), popřípadě vyjmenování všech básnických sbírek Jaroslava Vrchlického a jejich rozboru. (rozbor básně považuji za obzvlášť praktickou činnost (Y))

Dan 21.3.2007 10:54

Re: Matematika a pamet

Ono by se tam toho dalo doplnit ponekud vice. Cim min si toho budete pamatovat, tim vice si toho budete muset odvozovat..............

BEEF 21.3.2007 10:40

To je vazne bolest.....

Pane autore... Prosim uvedte alespon jeden, JEDINNY priklad! Podivne definice, nebo cehokoliv... jinak je vetsina vasich "argumentu" pouhymyi prazdnymi blaboly... Stejne jako zbytek vaseho, zjevne zcela afektovaneho, textu. ;-O

I.L. 21.3.2007 10:39

Re: Matematika a pamet

Myslim, ze Einstein je autorem vyroku "predstavivost je dulezitejsi nez pamet"

mozna si to pamatuji nepresne :-)

F.Havala 21.3.2007 10:36

Logické myšlení a úvaha.

K řešení tohoto úkolu mohu přistoupit i jinak. Auto jedoucí rychlostí 90 km/h ujede za 1 minutu 1,5 km. 14 vteřin je něco méně než 1/4 minuty (1/4 z 1500m je 375m) a tak délka mostu bude cca 350m. K takové úvaze nepotřebuji kalkulačku či dlouhé výpočty, ale mám okamžitě představu o délce mostu. K takovému logickému myšlení a úvahám také vede dobrý učitel matematiky, protože lidé, kteří logicky myslí, nevkládají své peníze do firem, které slibují zisk 30% za rok, jsou opatrní k nabídkám typu spotřebuj dnes a splácej potom a také nevěří politikům, co slibují sladký živod bez tvrdé práce. Společenský problém může být v tom, že takovýto lidé jsou hůře manipulovatelní a jako voliči ČSSDKSČM nepoužitelní.

Hezký den a zkuste se držet hesla: "Věř pouze svému rozumu, ne protože by byl neomylný, ale protože víš, že tě úmyslně neklame".

I.L. 21.3.2007 10:36

Matematika a pamet

Jsem matematik a zastavam nazor, ze toho,  co je treba si matematice pamatovat neni mnoho: binomicka veta,  soucet geometricke rady,  souctove  goniometricke vzorce (ktere  pro ty s chatrnejsi pameti lze zase nahradit vzorci pro - komplexni - exponencialu, coz je zase v podstate  binomicka formule atd. :-) navyky psat veci  spravne do sloupcu ci radek, par dalsich  vyraznych  zpusobu  manipulaci se symboly podle zvolenych pravidel (algebra, analyza popr. funkcionalni analyza, ale i diskretni matematika)  nejak si ted nemohu vzpomenout  na  dalsi priklady,   :-)

Cimz chci rict, ze ackoliv clanek je velmi jednostranny a v leccems uplne ujety  tak se aspon snazi o vlastni kriticky pohled. (Ma navic v necem i pravdu, treba v tom, ze lecktere - zdaleka ne vsechny - partie matematiky byly patricne rozvinuty az v momente, kdy se jich  chopili  ti, co  je potrebovali v aplikacich).

A to je prece  to nejdulezitejsi, k cemu ma matematika vychovavat :-)

nik 21.3.2007 10:31

Re: Re: Obávám se,

... do roka a do dne ? ... ;-)

vita 21.3.2007 10:23

Re: Re: Ta matematika!

Ta na to má kasu, ta jí to spočte...

Ale viděl jsem nakupovat v sámošce kluka, věkem i vzhledem by neměl být úplně neznalý počtů. Peníze mu nestačily - a až kasírka mu musela vybrat, co nebrat, aby stačily. Stál tam jak tvrdý BŽ, čuměl do vozejku a zdržoval...

BEEF 21.3.2007 10:16

ach jo.... Nemam to ve zvyku ale musim reagovat uz v prubehu cteni...

Zapricinilo vznik cele jedne generace neschopne pocitani? Ja sel do prvni tridy v roce 1990 a zminene mnoziny me velice brzy potkaly... A presto, nebo i prave proto pocitat umim.

Dale se mi nelibi vas utok na matematicke ucebnice. Pokud potrebujete rychle neco najit, doporucuji koupit si nejaky prehled matematiky, ve kterem jsou jednotlive kapitoly a okruhy latky od sebe oddeleny. Pokud se koukate do komplexni ucebnice matematiky(a nejlepe nekam doprostred), tak chapu ze se zorientovat neumite....