6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Ta matematika...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
autor 21.3.2007 19:21

Pár autorových připomínek(2)

3. V podobném stylu vidím vyučovat matematiku i nyní, u svých dětí (a to jsem rád, že je minul množinový nesmysl); opět na gymnáziu, které patří mezi "top ten" v ČR (jiné, než jsem navštěvoval já). Proto jsem nabyl přesvědčení (a citovaný článek i v něm citovaný průzkum mě v tom spíše dávají za pravdu), že je podobné prznění výuky jevem spíše rozšířeným než výjimečným (portwyn je holt bílá vrána).

4. O kvalitě (či spíš nekvalitě) výuky jsem se zmiňoval, druhou věcí je obsah. Učí se tam spousta naprostých zbytečností - přirovnal bych to k situaci, kdybychom ve školské zdravovědě učili, jak si před zrcadlem vyříznout slepé střevo, s odůvodněním, že jednou za generaci se najde někdo, kdo by to mohl potřebovat (ale neučili třeba dýchání z úst do úst). Nebo jako by se v kursu office na PC vyučovaly znalosti potřebné pro programátory jádra operačního systému. (Čímž netvrdím, že by obojí nebylo někdy užitečné.)

5. Někdy mi ta výuka matematiky na SŠ připadala, jako kdyby v autoškole učitel žákům neřekl, co je volant a co řadící páka - a k čemu v autě jsou, ale neřekl jim to ani poté, co se marně snažili měnit směr jízdy tou pákou mezi předními sedadly. A v řadě případů se podobným stylem chovají i autoři matematických učebnic a podobných textů (ani ten Bartsch, kterého mám a občas využívám) není vždy ideální.

6. Jestliže spousta normálně chytrých a nadaných středoškoláků jde na VŠ s cílem jít tam, kde je minimální nebo žádná matematika, tak je asi něco v nepořádku. Některé reakce ukazují spíše na tendence tento problém někam odsunout, ale on by se měl asi řešit (už proto, že ty obory "bez matematiky", mnohdy naprosto únikové "aby byl titul", asi moc po hospodářské stránce přínosné nejsou). Otázkou také zůstává, kolik takový styl výuky odradí potenciálních talentů.;-€

kanuk 21.3.2007 19:17

Re: Re: Re: Re: Re: oprava

Omyl, omlouvám se.

autor 21.3.2007 19:02

Pár autorových připomínek(1)

1. Matematiku jsem na základní škole měl spíše dobrou než špatnou. Na střední škole to byl děs a běs, a přitom jsem chodil na gymnázium, které patřilo a patří vždy mezi špičková a na přírodovědné obory zaměřená (ať už se vezmou jako měřítko různé nadstandardní přeshraniční aktivity, výkony studentů v různých soutěžích i úspěšnost absolventů v přijímání na vysokou školu - kritérium pro gymnázia asi nejpodstatnější.

Měli jsme za 4 roky 4 různé profesory matematiky, střídané v nepravidelných intervalech. Vyučovali 4 různé matematiky, které se nijak obsahově ani terminologicky nedotýkaly (a byl tam i minimální vztah k učebnicím, které jsme prakticky nepoužívali). Vše se vyučovalo stylem "odprostřed": Něco vám řeknu, neřeknu vám pojmy, které v té promluvě budou, a vy si to musíte nějak zapsat. Ve třídě byl vždy určitý segment studentů (2-3), kteří díky dobrému rodinnému zázemí ovládali látku podstatně lépe než vyučující. Zajímavé je, že v deskriptivní geometrii, která do matematiky také patří (alespoň mi není známo, kam bych jinam zařadil 3D geometrické úlohy), jsem se k tomu citovanému segmentu přidal, protože se tam vše vysvětlovalo "od píky", nikoli prostřednictvím neznámých a nikde nedefinovaných pojmů. (Nakonec jsem maturoval za 1 i z té matematiky i z deskriptivní geometrie.) To, jak mizerně se tam matematika učila, mi více-méně došlo až s léty pedagogické praxe na vysoké škole.

2. Za problematické považuji i haldy opisování z tabule, navíc věcí inkoherentních s jakoukoli dostupnou učebnicí - jako dysgrafik jsem to po sobě jednoduše nepřečetl a "pečlivě" se psát nedalo - opisovalo se i 15 - 20 tabulí za vyučovací hodinu. Nakonec z toho vyšel nějaký vzorec, ale už nebyl čas ny výklad, co to tedy znamená a k čemu je to dobré.

kanuk 21.3.2007 18:59

Re: Re: Re: Re: oprava

Kelvine, to jste teda měl hodně divného učitele (profesora) fyziky.

Robin 21.3.2007 18:53

Re: auto

Kolik má vteřina sekund? Je to čas, za který se  Země otočí o jednu vteřinu (úhlovou)? 

autor 21.3.2007 18:31

Re: A může pan autor říci, na které základce se učí nějaká "sigma"?

Portwne, štěstí zde vyjádřil autor článku před několika dny ? 13. 3.?, respektive prohlásil v titulku (který možná upravila redakce), ale i v samotném textu (do kterého snad nevrtala), že je dobré, když děti matematiku nenávidí.

Tou sigmou jsem myslel (a z kontextu to jednoznačně plyne), že se učí něco, co se dětem nevysvětlí, co to je, a tím pádem je ta výuka po věcné stránce k ničemu (nevím-li, jakou hodnotu dosadit za který symbol v nabiflovaném vzorci, je jeho znalost naprosto na nic).

Myslel jsem, že matematikové pojem zobecnění chápou ;-D

vita 21.3.2007 17:53

Re: Re: Na ZS a SS se neuci matematika, ale pocty

A na takovéhly by byla povinná a srovnatelná maturita bič!

withson 21.3.2007 17:51

co upravit zadání

poněkud logičtěji by znělo nahradit spojení "auto přejede most" na "auto dojede na konec mostu". Nebo ne? Vyvarovali bychom se hrůzných článků jako je tento.

Gogo 21.3.2007 17:33

Re: Re: Re: Feynman atd.

Bylo to v roce 1919, v roce 1916 zemřel Franz Joseph I.

portwyn 21.3.2007 17:32

Re: Re: zdá se mi to nebo ne,

Matika je to, co dnes měli deváťáci děti mezi čéjinou a fráninou. ;-) Hlé volé, ty neznáš tydle hustý slova, volé?

portwyn 21.3.2007 17:30

Re: Já bych matematiku

R^R^R^

portwyn 21.3.2007 17:26

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: oprava

NIKDY jsem netvrdil, že děti jsou hloupé a učitelé geniální; ztrapnit někoho tím, že mu vložíte do úst něco, co neřekl, je snadné...

Jsem přesvědčen, že děti, které učím já, by na to přišly. Tohle byla ilustrace, že jinde je to ještě horší, že neschopnost spočítat "300.0,6=180" (či spíše neochota se zamysleta neplácat náhodné tipy) není zdaleka to nejhorší, co můžete dnes slyšet. Snažím se Vás dostat k tomu, abyste zkusil diferencovat. Uznávám, že paušálně odsoudit celé školství a cokoli pozitivního odbýt jako jednu vlaštovku, co jaro nedělá je snadnější. Já si s učením práci dávám a mezi dětmi diferencuji. Prosím, zkuste diferencovat i Vy mezi školami a učiteli. Dejte si tu práci.

Kustuho 21.3.2007 17:25

Re: Feynman atd.

V dětech je potřeba podporovat zvídavost, představivost a fantazii. To za nás rodiče škola neudělá. Poctivě dětem odpovídat na otázky typu JAK a hlavně PROČ. Svatým grálem je odpověď TO NIKDO NEVÍ. Protože potom se dá diskutovat.

Kustuho 21.3.2007 17:16

Re: Re: Feynman říká - Matematika je jazykem přírody,

Asi jo. Dík. Asi nejstarší historicky doložitelní byli v Evropě Pythagorejci. Je vidět, že je to už dost stará pravda.

Jana 21.3.2007 17:11

Před lety

Před lety manžel ještě jako student VŠ připravoval jednu holku k maturitě. Narazil na to, že nevěděla o existenci záporných čísel! Mimochodem, sčítáním "do mínusů", jak tomu říkal,  uchvátil náš syn učitelky při zápisu do 1. třídy obecné školy.

Chris Kelvin 21.3.2007 16:56

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: oprava

Zase ty hloupé děti a geniální učitelé.... co jenom s tím. Vyměnit děti ;-)

RZ 21.3.2007 16:56

Re: Re: Re: Re: Logické myšlení a úvaha.

Dodatek: Má-li být auto uvažováno jako hmotný bod, mělo by to být v zadání. Nebo použít cirkusovou jednokolku. Promiňte mé proslavené puntičkářství.

portwyn 21.3.2007 16:52

Re: Re: Re: Re: Re: Re: oprava

Ale houby - měly tam chyb jak máku.

pbla4024 21.3.2007 16:50

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Feynman atd.

Jako alternativní pohled je Feynman vynikající. Kdysi vyšel ve slovenštině.

Jan 21.3.2007 16:46

Re: Feynman říká - Matematika je jazykem přírody,

To, že matematika je jazykem přírody, řekl chvíli před Feynmanem Galileo Galilei :-D

Hnyk 21.3.2007 16:45

Re: Na ZS a SS se neuci matematika, ale pocty

Nevíme? V případě LC oscilátoru a závaží na pružině bych se na "Boha matematika" neodvolával. Obojí je o přelévání energie mezi dvěma zásobníky, přičemž jeden z nich se vyznačuje setrvačností. Matematika je především schopnost logicky myslet, umět abstrahovat, rozpoznat souvislosti a rozeznat důležité od nedůležitého. Až potom vesmír sám pro sebe. Ale samozřejmě když se na školách bifluje počítání a vzorečky a studium se absolvuje pro známky bez toho, aby učitelé ukázali proč a k čemu je to všechno dobré, tak se ani pro matematiku nikdo nenadchne a ani se nenaučí logicky myslet.

Připomíná mi to výrok bývalého kolegy který se pokoušel udělat večerní průmku a na matematiku měl nějakou soužkučitelku co si vyučováním na večerní průmyslovce přivydělávala: Matematika je absolutně nelogická, obzvlášt když ji učí tahle ...!!!

Chris Kelvin 21.3.2007 16:45

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Feynman atd.

Standardními kursy jsem již prošel. Teď si to chci jenom zopakovat a na to mi připadají více než dobré.

Kustuho 21.3.2007 16:44

Re: Re: Feynman říká - Matematika je jazykem přírody,

Souhlas.

Ale jen prof. Pišl  dokázal vyredukovat na tři termíny v prvním semestru elektrofakulty přes polovinu posluchárny č.209. Což bylo cca 80 chytrých lidí, kteří díky matematice  skončili. Nakonec musel děkanáty zkoušet někdo jiný, protože ostatní kantoři měli obavu, aby nějací studenti zůstali do dalších ročníků a aby bylo koho  vůbec učit.

pbla4024 21.3.2007 16:41

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Feynman atd.

Feynmanovy přednášky nejsou dobrý způsob jak se naučit fyziku. Lepší je absolvovat standardní kurzy a pak si přečíst Feynmana jako alternativní pohled.

Ps.: U symetrií se šeredně plete, když tvrdí že symetrie neplatí pro zvětšování a zmenšování. Tehdy ještě nebyly fraktály v módě.

nepolitik 21.3.2007 16:38

Mnozí naši redaktoři i politici si pletou pojmy a dojmy

a tak za matematiku pokládají i obyčené kupecké počty, tj. sčítání, odčítání, násobení, dělení a procentový počet. Mechanické počítání není matematika.

Chris Kelvin 21.3.2007 16:36

Re: Re: Re: Re: Re: oprava

A ostatní děti toho šprta nezabily na místě.....????? ;-)

Chris Kelvin 21.3.2007 16:35

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Feynman atd.

Co to je, anglická verze na netu.....???? Pamatuji si to úplně jinak, kouknu do svých dvou domácích výtisků (a do jeho přednášek, co to je Brewsterův úhel) a navrhuji slovní souboj přeložit na zítřek touhle dobou ;-)

pbla4024 21.3.2007 16:30

Re: Re: Re: Re: Re: Feynman atd.

http://www.gorgorat.com/

In regard to education in Brazil, I had a very interesting  experience...

Then I said, "Have you ever heard of Brewster's Angle?"

"Yes, sir! Brewster's Angle is the angle  at which light reflected from

a medium with an index of refraction is completely polarized."

portwyn 21.3.2007 16:28

Re: oprava

Debil, debil, debil.

"...o půl jedné v sedmé třídě šťasten, kdyby uměli..." Napíšu opravu a dám tam stejnou chybu. Grrrrr.

RZ 21.3.2007 16:25

Re: Re: Re: Re: Logické myšlení a úvaha.

Úplně správné je : Počet správných řešení není definován (je jich nekonečné množství, neboť každá délka auta má jiné řešení).