19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Ta matematika...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Chris Kelvin 21.3.2007 16:00

Re: oprava

Berete si to moc osobně, Portwyne. Třeba jste ten řídký případ vynikajícího učitele s naprosto tupými žáky. Jinde to může být i naopak ;-);-);-)

portwyn 21.3.2007 16:08

Re: Re: oprava

Kelvine, a Vy znáte nějakou současnou základku, kde takové dělení zpaměti chtějí? Nebo jsou všichni matikáři, co znám, taky řídkými případy vynikajících učitelů s naprosto tupými žáky? ;-D 

BTW učím celkem inteligentní děti - jinde je to prý ještě horší. Kolega mi dnes říkal, jak udělal pedagogický experiment. Dal písemku na převod na základní jednotky (např. 12,1 km = .......m) a zkusil tam dát 3,5m = ......m. (to není překlep - opravdu tam mělo být "= 3,5m". Jen opsat.) Šest (6) dětí z 24 mělo v této "úpravě" chybu. To už je fakt na mašli...

Chris Kelvin 21.3.2007 16:17

Re: Re: Re: oprava

Mě kdyby někdo do písemky dal převeďte 3,5m na metry, tak se buď překouknu a převedu to podle toho, co bylo výše (což nevypovídá o ničem), nebo se přihlásím a zeptám se, jestli to není chyba. Určitě nevyplním jen tak

3,5m = ..... m (3,5)

Nás kdysi ve fyzice např. učili, že x km/h = 3600/1000 y m/s a já dlouho nevěděl proč. Musel jsem si na to přijít sám.

portwyn 21.3.2007 16:24

Re: Re: Re: Re: oprava

Tak to vás učili špatně. Neměli jste na to ženskou? Nebo někoho, kdo to učil z nouze? Já to dětem vysvětluji, vyvodím převod, ale ony si stejně většinou vyberou ten způsob, kdy se naučí zpaměti "krát 3,6" nebo "děleno 3,6". Je to pro ně asi jednodušší. Uznávám oba postupy.

Výše byly různé převody, takže se nemohli chytit ostatních příkladů. V zadání bylo "převeďte na základní jednotky".

Tentýž učitel dal jednou (taky experiment) v devítce po 14 dnech úplně stejnou písemku. Děti počitaly, až asi tak po čtvrt hodině se někdo podezíravě zeptal "a pane učiteli, nedělali jsme to už někdy?"

Chris Kelvin 21.3.2007 16:36

Re: Re: Re: Re: Re: oprava

A ostatní děti toho šprta nezabily na místě.....????? ;-)

portwyn 21.3.2007 16:52

Re: Re: Re: Re: Re: Re: oprava

Ale houby - měly tam chyb jak máku.

Chris Kelvin 21.3.2007 16:56

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: oprava

Zase ty hloupé děti a geniální učitelé.... co jenom s tím. Vyměnit děti ;-)

portwyn 21.3.2007 17:26

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: oprava

NIKDY jsem netvrdil, že děti jsou hloupé a učitelé geniální; ztrapnit někoho tím, že mu vložíte do úst něco, co neřekl, je snadné...

Jsem přesvědčen, že děti, které učím já, by na to přišly. Tohle byla ilustrace, že jinde je to ještě horší, že neschopnost spočítat "300.0,6=180" (či spíše neochota se zamysleta neplácat náhodné tipy) není zdaleka to nejhorší, co můžete dnes slyšet. Snažím se Vás dostat k tomu, abyste zkusil diferencovat. Uznávám, že paušálně odsoudit celé školství a cokoli pozitivního odbýt jako jednu vlaštovku, co jaro nedělá je snadnější. Já si s učením práci dávám a mezi dětmi diferencuji. Prosím, zkuste diferencovat i Vy mezi školami a učiteli. Dejte si tu práci.

kanuk 21.3.2007 18:59

Re: Re: Re: Re: oprava

Kelvine, to jste teda měl hodně divného učitele (profesora) fyziky.

kanuk 21.3.2007 19:17

Re: Re: Re: Re: Re: oprava

Omyl, omlouvám se.

portwyn 21.3.2007 16:28

Re: oprava

Debil, debil, debil.

"...o půl jedné v sedmé třídě šťasten, kdyby uměli..." Napíšu opravu a dám tam stejnou chybu. Grrrrr.

portwyn 21.3.2007 15:45

A může pan autor říci, na které základce se učí nějaká "sigma"?

Tedy v oboru statistického zpracování dat. Nevykrujte se, prosím, že jste psal o SŠ. Napsal jste doslova Bohužel, vyučuje se tak, že se žákům (později středoškolským studentům) vtluče do hlavy ta "sigma". Takže kde? Název základní školy, ročník. Jinak to jsou jen kecy.

Taky neberu žádné "byla to novinářská nadsázka" a "chtěl jsem vzbudit diskuzi". Fakta, prosím.

autor 21.3.2007 18:31

Re: A může pan autor říci, na které základce se učí nějaká "sigma"?

Portwne, štěstí zde vyjádřil autor článku před několika dny ? 13. 3.?, respektive prohlásil v titulku (který možná upravila redakce), ale i v samotném textu (do kterého snad nevrtala), že je dobré, když děti matematiku nenávidí.

Tou sigmou jsem myslel (a z kontextu to jednoznačně plyne), že se učí něco, co se dětem nevysvětlí, co to je, a tím pádem je ta výuka po věcné stránce k ničemu (nevím-li, jakou hodnotu dosadit za který symbol v nabiflovaném vzorci, je jeho znalost naprosto na nic).

Myslel jsem, že matematikové pojem zobecnění chápou ;-D

portwyn 22.3.2007 13:08

Re: Re: A může pan autor říci, na které základce se učí nějaká "sigma"?

Pane autore, pan Čermák není ani učitel, ani matematik. Je novinář. Tudíž titulek je lživý.

portwyn 22.3.2007 13:13

Re: Re: A může pan autor říci, na které základce se učí nějaká "sigma"?

No, když už jsme ve výrokovélogice, tak obecný výrok lze vyvrátit jediným protipříkladem. To ví i tak nesmírně hloupá bytost, jako český učitel ;-) jern nevím, zda to víte Vy. Tudíž existuje-li jeden jediný učitel, který nevyžaduje biflování pouček (jakože takových mezi fyzikáři a matikáři existují spousty), je Vaše tvrzení nepravdivé ;-D

portwyn 21.3.2007 15:39

Může autor jmenovat jednoho matematika,

který vyjádřil štěstí? Upozorňuji, že pan Čermák není matematik.

pbla4024 21.3.2007 15:59

Re: Může autor jmenovat jednoho matematika,

Třeba Nash.

portwyn 21.3.2007 16:10

Re: Re: Může autor jmenovat jednoho matematika,

Nash píše na Psa? 8-o Nebo to je diskutující, který mi unikl?

pbla4024 21.3.2007 16:16

Re: Re: Re: Může autor jmenovat jednoho matematika,

John Forbes Nash Jr.

Co jiného je Nashova rovnováha?

:-)

portwyn 21.3.2007 16:19

Re: Re: Re: Re: Může autor jmenovat jednoho matematika,

Aha :-) já se nepřesně vyjádřil. Tak to pardoooon :-) Měl jsem na mysli, který matematik či učitel matematiky zde na PSU nebo v LN vyjádřil štěstí nad tím, že matematika je neoblíbená. Reaguji na titulek článku.

R 21.3.2007 15:28

Výzva pro autora

Proč nepopíšete třeba ten postup výpočtu lineární regrese případně i jiné postupy výpočtu třeba tou hrubou silou někde na specializovaném webu? Tak, aby nějaký středoškolák nebo vysokoškolák, kterému nestačí učebnice a skripta, když jsou psána tak  nesmyslně, tomu rozuměl a naučil se podle toho?

Chris Kelvin 21.3.2007 15:07

Feynman atd.

Richard Feynman, kterého už kdosi zmiňoval níže, ve své skvělé knize "To snad nemyslíte vážně, pane Feynmane" popsal svoji návštěvu na brazilské univerzitě. Tak ke své hrůze zjistil, že studenti se cosi učí nazpaměť, aniž by řečenému rozumněli. Uváděl tam příklad lomu paprsku na planparalelní desce, kdy mu student sice z rukávu vysypal jakýsi vztah, ale vůbec netušil, co se to s tím světelným paprskem vlastně děje. Tušil-li vůbec, že se jedná o paprsek světla.

Podle mých minulých zkušeností se studiem základní, střední i vysoké školy, i po zkušenostech současných s mým dítětem na ZŠ se domnívám, že české školství je tak na čtvrt cesty (kdoví jestli) mezi oním brazilským školstvím šedesátých let (Feynman ho později pomáhal zlepšovat; věřím, že měl úspěch) a školstvím ne snad přímo ideálním, ale alespoň trochu normálním. A neplatí to jen pro výuku matematiky.

P.S Existují i u nás vynikající učitelé, kteří své předměty učí dobře. Někdy i celé školy, na kterých se vyskytl skvělý ředitel, který si ony vynikající učitele sehnal. Ale je to vždy navzdory systému a spíše výjimečně.

vita 21.3.2007 15:15

Re: Feynman atd.

Měl jsem vynikajícího učitele dějepisu. Naprosto vyhovoval mé matematické dušičce tím, že nevykládal dějepis jako soubor událostí a dat, ale jako události příčinně propojené, kde čas je jen pomocná veličina určující, co může a hlavně co nemůže být příčinou něčeho jiného.

Ale dnes by nejspíš narazil, protože to bylo hodně ekonomistické a tedy materialistické a marxistické.

Jeník 21.3.2007 15:22

Re: Re: Feynman atd.

Viťo - materialistické nerovná se marxistické ! O ekonomii a marxismu ani nemluvě ...

Chris Kelvin 21.3.2007 16:03

Re: Re: Feynman atd.

16.6.1916 byla založena Maďarská republika rad. My měli bohužel v TP na gymplu dějepisáře úplné hovado. Kromě toho, že vše bral přísně marxisticky, bylo mu třeba při zkoušení odříkat přesně to, co předtím nadiktoval do sešitu. Stačilo říct slovo jinak, o stupeň horší známka.... ;-(

Gogo 21.3.2007 17:33

Re: Re: Re: Feynman atd.

Bylo to v roce 1919, v roce 1916 zemřel Franz Joseph I.

Chris Kelvin 22.3.2007 8:42

Re: Re: Re: Re: Feynman atd.

Kruciš nojo, asi spíš 1919, 1916 je moc brzy. To by byla koule jako Brno :-P

pbla4024 21.3.2007 15:53

Re: Feynman atd.

To byla poučka "světlo odražené pod Brewsterovým úhlem je plně polarizováno v rovině dopadu". Speciální případ Fresnelových rovnic.

Chris Kelvin 21.3.2007 15:58

Re: Re: Feynman atd.

Mám asi jiný překlad ;-)

pbla4024 21.3.2007 16:06

Re: Re: Re: Feynman atd.

Podle mně je ten samý příklad, jen dvě odlišné formulace.