2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Ta matematika...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Flasi 21.3.2007 12:12

Na co matematika?

Slyšel jsem historku, jak si jeden český montér kupoval v Iráku dva melouny. Ovšem ouha - prodavač neuměl počítat a nedokázal prodat dva melouny. Uměl prodat jeden meloun - věděl jaké mince vrátit, když dostane jakou minci od zákazníka. Ale to bylo všechno. Montér si musel koupit jeden meloun, zaplatit ho a potom si koupit druhý meloun a zaplatit podruhé. :-))

BEEF 21.3.2007 12:18

Re: Na co matematika?

Humorne, ovsem nepravdepodobne... ;-)

vita 21.3.2007 12:23

Re: Re: Na co matematika?

Arab že by neuměl počítat? Pchchch...

Nechtělo se mu dát slevu na dva, což je běžné - tak blba neznalého smlouvání lohnul... Tedy z jeho hlediska blba, pochopitelně. A určitě si tek kšeft ani neužil.

Flasi 21.3.2007 12:29

Re: Re: Re: Na co matematika?

Co to má být? Ukázka rasově-národnostního stereotypu? Proč by někdo, kdo v životě nechodil do školy a neumí číst a psát, měl umět počítat jenom proto, že je Arab?

vita 21.3.2007 14:32

Re: Re: Re: Re: Na co matematika?

Protože když Araba pustěj na trh, tak proto, aby prodával, kšeftoval, vydělával. Kšeft je život Arabův a smlouvání jeho přirozenost. Až do té míry, že opovrhuje zákazníkem, který mu dal vydělat, ale nepobavil ho smlouváním.

Už představa Araba prodávajícího za pevnou cenu je tak šílená, že vysvětlení jsou jen dvě - byl to nejinteligentnější downista z rodiny downistů, který si nechal napsat cedulku a ukázat zpátky, a nebo si dělal z káfira nehoráznou řiť... Možná, že neuměl psát, ale odhadnout vracené peníze uměl určitě - a to správně, ne ve svůj prospěch. Natáhnout troubu vysokou a neusmlovanou cenou je OK, nevrátit přesně dohodnuté, je krádež a krádež - to je skoro jako vražda.

Jó - Arab, to je semita...

Flasi 21.3.2007 12:26

Re: Re: Na co matematika?

Mám to z první ruky, od člověka, kterému absolutně věřím. Ovšem jestli mi bude věřit někdo tady je mi šumafuk, psal jsem to jako tu humornou historku.

HR 21.3.2007 12:02

...

Nejsem žádnej matematickej génius, ale když už sem to dočetla až sem...moc zajímavý.

Matiku mám ráda od vždycky a nedokázalo mi ji znechutit ani stádo špatných učitelů. Tím chci jen říci, že souhlasím s názorem, že chyba není v matice, ale v lidech co ji učí a neumí to. A nejen ji, každej logickej předmět.

Když sem před lety odevzdávala vypracovanej pascalovskej program paní Ing.Krčkové, který mi fungoval, vrátila mi ho s tím, že jistě nefunguje, protože to "není postup který jsme probrali v hodině" bez jakékoliv námahy se na něj podívat déle než pár vteřin a pokusit se mi říci, kde je tedy chyba...takováto výuka je dostupná na jakémkoliv školním stupni a není se tedy divit, že většina dětí, žáků, studentů matematiku nemůže ani cítit... "Lidské" vysvětlení a diskuzi o problému nemůže nahradit učebnice, tak jak je to možné v případě dějepisu, zeměpisu, biologie, filozofie atd.

R 21.3.2007 12:01

vzorečky

Já myslím, že problém matematiky je problém vzorečků.  Kdejaký "trouba", co získá ve svém oboru diplom nebo jen maturitu a dostane se k vypracování nějaké publikace, skripta nebo jen obyčejných návodů k laboratornímu cvičení, si musí vytvořit svoje vlastní vzorečky a chce, aby je žáci a studenti měli našprtané.  Například v oblasti přímé a nepřímé úměry to mohou být až tisíce vzorečků, které učitelé chtějí na střední a vysoké škole našprtat, přitom ty vzorečky nemají žádnou informativní hodnotu, protože se liší od sebe jen grafickou úpravou a použitými názvy jednotlivých prvků vzorečku. Ale studenti se je vesměs učí místo toho, aby se učili proč to tak je, za jakých podmínek to je tak a za jakých to je jinak a jak je to propojené s tím, co se učili před měsícem nebo na jiném předmětu minulý den

R 21.3.2007 12:03

Re: vzorečky

Problém matematiky je tedy asi v ostatních předmětech,  vyučující řekne toto je vzoreček na tento děj a uvede dalších pár vzorečků na příbuzné děje místo aby řekl když se mění tamto, tak toto se mění takhle, ktyž se mění ono, tak toto se zase mění zase jinak  a když se to bude dít jinde, tak to zase bude o tolik jinak atd, vzorečky dělejte podle nepřímé úměry, kterou najdete ve skriptech z matematiky z minulého roku.

Vlad 21.3.2007 11:51

K čemu matematika?

Stačí množiny. Když kunčoft dá stovku a má platit korunu, tak zadám kase Dal 100, Plati 1, a vyjde mi Vratit 93, 40, zaokrouhlim to nahoru  a Vratim 39.0.

Co je na tom složitého?

Lapil 21.3.2007 14:09

Re: K čemu matematika?

To je jak Jiránkův řezník z dob zavádění DPH: "Samozřejmě, že jsem to špatně sečetl a daň přirazil dvakrát, nejsem přece blbej"

Kustuho 21.3.2007 11:39

Feynman říká - Matematika je jazykem přírody,

Matematika je jazykem přírody, říkával Dick Feynman. A nikdo neví proč tak  příroda funguje. Existuje také mnoho oblastí matematiky, které v současnosti nemají vůbec žádný odraz v reálném světě. Kdo chce porozumět vztahům mezi jevy v přírodě detailně, použije k popisu matematiku. Lepší nástroj  zatím lidstvo nevymyslelo. Matematika ale přírodu vůbec nepotřebuje, stojí sama o sobě se svými definicemi a důkazy. Jednou dokázaná věta platí navždy. Žádná jiná věda nemá tak absolutní platnost. A to je krása. Chcete-li pocítit trochu radosti z poznávání zkuste tyto knížky: "Nula" nebo "Velka Fermatova věta" nebo "Kniha kodů a šifer" a nakonec vnitřní výpověď matematika Obrana matematikova . Pozn: Odkazy mě to nechtělo brát, hoďte to do googlu.

Další téma článku o výuce matematiky na školách bych shrnul do věty.  "Záleží na učiteli" zažil jsem výuku od dobrého učitele Krčka na základce, přes vinikajícího profesora Šádka na gymplu v Liberci až po katastrofální způsob prezentace matematiky na ČVUT elektro u profesora Pišla. Tož tak.  

Chris Kelvin 21.3.2007 15:11

Re: Feynman říká - Matematika je jazykem přírody,

Pišl tam nebyl sám.... bylo jich tam celé hnízdo takových ;-)

Kustuho 21.3.2007 16:44

Re: Re: Feynman říká - Matematika je jazykem přírody,

Souhlas.

Ale jen prof. Pišl  dokázal vyredukovat na tři termíny v prvním semestru elektrofakulty přes polovinu posluchárny č.209. Což bylo cca 80 chytrých lidí, kteří díky matematice  skončili. Nakonec musel děkanáty zkoušet někdo jiný, protože ostatní kantoři měli obavu, aby nějací studenti zůstali do dalších ročníků a aby bylo koho  vůbec učit.

MB. 21.3.2007 23:43

Re: Re: Re: Feynman říká - Matematika je jazykem přírody,

Tenhle?

http://www.math.muni.cz/math/biografie/milan_pisl.html

Kustuho 23.3.2007 8:33

Re: Re: Re: Re: Feynman říká - Matematika je jazykem přírody,

Jo

Jan 21.3.2007 16:46

Re: Feynman říká - Matematika je jazykem přírody,

To, že matematika je jazykem přírody, řekl chvíli před Feynmanem Galileo Galilei :-D

Kustuho 21.3.2007 17:16

Re: Re: Feynman říká - Matematika je jazykem přírody,

Asi jo. Dík. Asi nejstarší historicky doložitelní byli v Evropě Pythagorejci. Je vidět, že je to už dost stará pravda.

Jarda 21.3.2007 11:31

Co je matematika

Informační struktury lze zhruba rozdělit do dvou kategorií. Datové a jazykové. Datové představují konkrétní fakta. Kdy byla bitva na Bílé Hoře, či jaký je teplota tání cínu. Jazykové neobsahují konkrétní fakta, ale slouží k jejich sdělování a také zpracování (k myšlení - přemýšlíme vždy pomocí nejaké jazykové struktury). Jazykovou strukturou jsou především jazyky, ale také matematika. Je to nástroj pomocí něhož můžeme sdělovat a přemýšlet. Je to jazyk (viz. např. Dirak). Matematika sice vznikla z počítání, ale počty nejsou matematika (stejně, jako zvuky nejsou jazyk, i když stály u jeho zrodu). Matematika je tedy jazyk, který je vhodný pro popis přírody a je použitelný i v oblasti techniky. Tím je dán její význam. "Kolik znáš jazyků, tolikrát jsi člověkem". Matematika do toho patří také.

Hanka 21.3.2007 11:17

Ach jo...

Kdyz jsem se seznamila s manzelem, ktery vystudoval pred skoro 40 lety "jaderku", byla jsem prekvapena, kolik ma cizojazycne matematicke lilteratury. A tehdy mi rekl, ze hlavni rozdil mezi ceskoua cizi ucebnici je v tom, ze ty cizi vas to chteji naucit, zato ty nase chteji predvest, jak je autor chytry. Od te doby se nic nezmenilo.

Pamatuji se , ze v 70 letech jsem nemohla pochopit na co je zakovi 9. tridy, ktery chce byt kucharem nebo zahradnikem, znalost co jsoun to goniometricke funkce. A tak to jde dal. A pritom se zrovna tento tyden chlubila jedna televizni hvezda, z neni schopna secist ctvrtiny a osminy dortu a to ma zarucene aspon maturitu...

zdeněk 21.3.2007 11:35

Re: Ach jo...

To že se neznalostí matematiky kde kdo chubí to je dáno celkovou úrovní "héreček" a "novinářů" co většinou umí velký kulový, ty první hlavně vyspat se s někým v postely, ty druhý podepisovat antichartu a lhát podle toho kdo je platí.

Goniometrické funkce použijete třeba i když budete zahradníkem, a co kdo bude dělat v deváté třídě ještě není jisté. Jakýkoli dělník u soustruhu vám řekně že goniometrické funkce potřebuje, takže nešiřte bludy. Jinak s těmi učebnicemi jsem to tady již psal, záleží na jakého autora narazíte, jsou takoví co píšete, ale i tací co se vám snaží látku vysvětlit.

Flasi 21.3.2007 12:07

Re: Ach jo...

První odstavec podepisuji.

kdokoli 21.3.2007 12:10

Re: Ach jo...

První odstavec mohu potvrdit. Mimochodem, není to jen český problém. Viz Richard Feyman: To snad nemyslíte vážně.

kdokoli 21.3.2007 12:24

Re: Re: Ach jo...

pardon, Richard Feynman, ... :-/

Goro 21.3.2007 11:00

Nerozumím

Nechápu, jak někdo může tvrdit, že: Matematika je prakticky všemi (kromě matematiků) chápána jako "vysoce náročný paměťový předmět" , vždyť matematika je pouze snúška trivialit, které lze dokázat pomocí logiky - například dokazovat Pythagorovu větu pomocí integrálů je hon na zajíce v tanku, protože je mnohem jednodušší si to namalovat.

Podle mého je "vysoce náročný paměťový předmět" například dějepis - kdo si má pamatovat, kdy byla bitva u řeky sv. Vavřince, kdo tomu velel a o co šlo nebo jazyky - musí te se nabiflovat slovíčka a různá "plusqanperfekta" (jen bůh ví jak se to píše a co to znamená) nebo použití tvrdých a měkkých I/Y (používám vzorec i^2+2iy+y^2 ;-P), popřípadě vyjmenování všech básnických sbírek Jaroslava Vrchlického a jejich rozboru. (rozbor básně považuji za obzvlášť praktickou činnost (Y))

BEEF 21.3.2007 10:40

To je vazne bolest.....

Pane autore... Prosim uvedte alespon jeden, JEDINNY priklad! Podivne definice, nebo cehokoliv... jinak je vetsina vasich "argumentu" pouhymyi prazdnymi blaboly... Stejne jako zbytek vaseho, zjevne zcela afektovaneho, textu. ;-O

F.Havala 21.3.2007 10:36

Logické myšlení a úvaha.

K řešení tohoto úkolu mohu přistoupit i jinak. Auto jedoucí rychlostí 90 km/h ujede za 1 minutu 1,5 km. 14 vteřin je něco méně než 1/4 minuty (1/4 z 1500m je 375m) a tak délka mostu bude cca 350m. K takové úvaze nepotřebuji kalkulačku či dlouhé výpočty, ale mám okamžitě představu o délce mostu. K takovému logickému myšlení a úvahám také vede dobrý učitel matematiky, protože lidé, kteří logicky myslí, nevkládají své peníze do firem, které slibují zisk 30% za rok, jsou opatrní k nabídkám typu spotřebuj dnes a splácej potom a také nevěří politikům, co slibují sladký živod bez tvrdé práce. Společenský problém může být v tom, že takovýto lidé jsou hůře manipulovatelní a jako voliči ČSSDKSČM nepoužitelní.

Hezký den a zkuste se držet hesla: "Věř pouze svému rozumu, ne protože by byl neomylný, ale protože víš, že tě úmyslně neklame".

jarda 21.3.2007 11:00

Re: Logické myšlení a úvaha.

Ja klidne slibim 100% za minutu. Jen bych k tomu podotknul, ze to mozna nevyjde. Prece jen ruleta je osidna.

RomanL 21.3.2007 13:40

Re: Logické myšlení a úvaha.

Hurá, první člověk, který pochopil, o co v úloze v podstatě jde.

Jinak ten příklad jsem zadával já, ale jeho autorem nejsem, započítat délku auta mě ovšem skutečně nenapadlo - nebyla v zadání - bral jsem automaticky jako zjednodušení v příkladech pro 10 leté děti... Autora ovšem naopak nenapadlo žádné řešení...

RZ 21.3.2007 14:46

Re: Re: Logické myšlení a úvaha.

Otázkou ovšem je, zda nejde hlavně o délku auta. Odpověď tedy zní: "Úloha nemá řešení, neboť neznám délku (přesněji rozvor náprav) auta." Tento úkol nám před lety zadal kantor na gymnáziu. Šlo mu skutečně o tu délku auta. Ostatní je triviální, jemu ovšem šlo o logické, nikoli mechanické myšlení a naučené vzorečky.