19.5.2024 | Svátek má Ivo


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
mp 27.1.2010 11:24

Re: Podle mně Einstein a podobní géniové matematiku ve škole často neuměli.

A Einstein se proslavil právě jednou z těch debilností - totiž debilním vzorcem E = mc2 ...

Frog 27.1.2010 10:59

Matematika ano, ale....

Dobry den, vystudovala jsem odbornou matematiku, v podstate me i zivi. Maminka uci matematiku na gymnaziu.Citim se tedy dostatecne kvalifikovana k reakci :-)

Matematika je krasna, tvoriva zalezitost. To co se vsak na gymnaziich uci neni matematika, ale naprosto tupy dril. Mate hromadu vzorcu, nejaka x a y a upravujete vyrazy aplikaci tech vzorcu. Logika se zvrhla v naprosto mechanicke zonglovani s predikaty P a Q a honbe za jakousi tautologii.... Otevrete ucebnice na jakekoliv strance a uvidite na co se klade duraz.

Samozrejme takovato numericka zdatnost je nutna u lidi, kteri dale studuji technicke  obory, ale tech je jen mensi cast. To co potrebuji vsichni je kreativni mysleni, schopnost  kriticky rozebrat problem, navrhnout nekolik reseni a z nich vybrat to nejoptimalnejsi (v nekterych pripadech to nejmensi zlo). Musite umet najit analogie mezi situacemi. Kde v zivote budete mit problem formulovany jako rovnice s x a y. Ty rovnice a vztahy byste si ale meli umet vytvorit na zaklade znalosti systemu. Reknete mi, na ktere stredni skole se to uci? Doucovala jsem kamaradku, ktera studovala na vysoke ucitelstvi pro prvni stupen. Ucili je teorii mnozin, dokonce ve forme definic a vet. Dopadlo to tak, ze se to holky ucily nazpamet, byla to ztrata casu pro vsechny. Ale nebyla to jejich chyba, bez dukazu a "osahani si vztahu" proste nemely sanci udelat si mapy souvislosti v mozku. Ale rozhodne netvrdim, ze by jim to ted meli zacit prednaset  i s dukazy !!! :-)

Bylo by prima, kdyby ucitele matematiky po vystudovani chvili pracovali mimo skolstvi, nacichli praxi a pak se vrhli nadsene do vyuky. Zatim je tady zakonzervovany system, ktery se setrvacnosti jede dal a zije sam sebou. Abych svuj prispevek shrnula: maturita z matematiky ano, ale  jedine tehdy, pokud se osnovy stredoskolska matematiky zmeni. Pribyde vice propojeni s jinymi predmety i realnym svetem (ano, slo by to a velice dobre). Rikejme tomu aplikovana matematika - a proc ne?

 

liberal shark 27.1.2010 11:02

Re: Matematika ano, ale....

Posouváte problém do jiné roviny - úroveň výuky matematiky (a obecně přírodních věd) na SŠ. Nejste první - viz R.Feynman: To snad nemyslíte vážně ?. Nicméně na nutnosti maturity z matematiky se tím nic nemění.

Frog 27.1.2010 11:21

Re: Matematika ano, ale....

No jo, ale kdyz ja si myslim, ze je lepsi zadna maturita nez maturita z matematiky s blbou koncepci. A pripravovana forma statni maturity, to je teprve neco :-)

Anebo uz jsme se smirili s tim, ze skola je dobra jen k ziskani papiru? Rozvoj cloveka, to uz neni dulezite?

-pp-) 27.1.2010 11:31

Re: Matematika ano, ale....

JAK TO, že se tím na nutnosti maturity z matematiky nic nemění? Argument pro maturitu zní, že matematika učí lidi logicky myslet. Pokud v reálu matematika neučí lidi logicky myslet, argument pro maturitu padá, ne? Co vaše dítě, studuje na střední škole? A učí ho tam v matematice logicky myslet? Anebo ho učí biflovat se nepochopené vzorečky a definice?

Já z matematiky maturoval, protože jsem si ji v roce 1983 na průmyslovce vybral jako nepovinný předmět. Tvrzení, že nepovinná matika je demokratický výdobytek revoluce, mi tedy zní jako nepravda.

liberal shark 27.1.2010 12:17

Re: Matematika ano, ale....

Logická chyba - fakt, že se na některých školách učí matematika špatně, neimplikuje závěr, že matematika není užitečná pro rozvoj myšlení, nemá se učit a nemá se z ní maturovat.

Frog 27.1.2010 13:28

Re: Matematika ano, ale....

Az budou statni maturity, bude se na strednich skolach ucit matematika jako priprava na tuto zkousku!!! A beda kantorovi, ktery to nebude respektovat, rodice ho uslapou a deti budou mit spatne percentily. Takze pokud se nastavi spatne parametry shora, zformatuje to vyuku na vsech skolach v republice. To je to nebezpeci....

R 27.1.2010 11:24

Re: Matematika ano, ale....

Ale to je dané masovostí výuky středních a nakonec i vysokých škol.  Inteligenční křivka dnešní mladé populace je zhruba stejná jako inteligenční křivka mladé generace kdysi. Jenže kdysi šlo střelím na vysoké školy 5 - 10 % mladé populace a na střední s maturitou 30 - 40 % .  A je logické, že to byli ti inteligentnější. Dneska cpou na vysoké školy k 60 % současné mladé populace a na střední školy s maturitou jde odhaduji ještě o nějakých 20 % populace víc.

Je tedy logické, že průměrná inteligence středoškoláků i vysokoškoláků podstatně poklesla, může se dokonce říct, že průměrná inteligence dnešních vysokoškoláků je nižší než průměrná inteligence středoškoláků s maturitou před takovými 30 lety.  No a tomu se musí přizpůsobit úroveň učiva, mají li to ti studenti  zvládat.  U matematiky to znamená, že je třeba omezit chápání matematiky a upřednostňovat bezduchou šprtací složku učiva, mají li si ti horší odnést z matematiky aspoň něco....

V jiných předmětech to zase může být rezignace na vlastní učení  a tolerance opisování z internetu i přímo mezi sebou.....

děteněkam 27.1.2010 12:11

Re: Matematika ano, ale....

Když "vybrat to nejoptimalnejsi", tak se ti, holka už nedá věřit.

Míra Kulička 27.1.2010 12:14

Re: Matematika ano, ale....

Dobrý komentář, jen jej celý jako matematik Frogu deklasujete slovem nejoptimálnější. To je 5. stupeň a bohužel existují jen 3. Pokud je něco optimální, nic lepšího opravdu neexistuje. Tedy QED pro vás je matematiky škoda.

Frog 27.1.2010 13:41

Re: Matematika ano, ale....

Dekuji, pokud je polemizujete jenom s timto detailem, jsem spokojena :-)

Jenda 27.1.2010 15:53

Re: Matematika ano, ale....

Jak je ctvrty stupen? ;-)

liberal shark 27.1.2010 10:58

souhlas

Maturita bez matematiky NENÍ maturitou. Člověk, jehož mozek nezvládně středoškolskou matematiku, prostě nemůže být uznán za vzdělaného (a vzdělatelného). Posílat někoho takového na univerzitu je plýtvání časem a penězi. A umělci žádný diplom nepotřebují.

Jan Růžička 27.1.2010 10:39

Vy ste dobrej,

jak by se asi na vysokou dostali všichni ti studenti kulturní antropologie, sociální personalistiky, managementu neziskových organizací a romské urbanistiky? Požadavkem na maturitu z matematiky je diskriminujete. Nemluvě o jejich katedrách, které by přišly o rozpočty.

27.1.2010 10:19

Souhlas.

Maturita bez matematiky není žádná maturita.

-pp-) 27.1.2010 10:11

...a ještě jste mi připomněl...

Pamatuju mlhavě někdy z druhé poloviny osmdesátých let medializovaný případ mladého kluka, fenomenálně nadaného trumpeťáka, který měl i tu vzácnou schopnost, že u něj hudební podněty vyvolávaly optické vjemy, teď nevím, jak se tomu učeně říká. Chodil na individuální výuku k učiteli z konzervatoře, ale na konzervatoř se nedostal, hádejte proč? Nezvládal udělat přijímačky z matematiky, která se tam tuším ani neučila...

-pp-) 27.1.2010 10:12

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

Synestezie, už jsem to našel.

Petr benes 27.1.2010 10:14

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

ze by v tomto pripade lenost? protoze vlohy k matematice a hudebni nadani jsou casto spojene.

-pp-) 27.1.2010 10:20

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

Sám teda jsem programátor a amatérský muzikant, ale jinak jsem z muzikantské rodiny, sestra profesionální muzikantka, otec byl dirigent, a vaší poznámce o častém spojení vloh by prospělo otestování někde v orchestřišti nebo na pódiu.

Petr Benes 27.1.2010 11:26

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

cetl jsem jen, ze tyhle vlohy sidli ve stejne casti mozku. jak je to ve skutecnosti to je tezko rict. ono taky spousta lidi nemusi ty vlohy ani objevit. no ale vy jste, zda se, dobry priklad. :-) uznejte ale, ze zkousky z matematiky na konzervator jiste nebudou az tak narocne. mozna lehci nez na ekonomku a to uz je co rict. :-)

-pp-) 27.1.2010 11:39

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

Pokud se správně pamatuju, tak ty přijímačky právě byly pro všechny školy dané, konzervatoř si neurčovala, co mají uchazeči zvládat z matematiky, jinak by si jistě určila, že nic. V tom je právě ta potíž "povinné úrovně vědomostí" pro všechny bez ohledu na to, zda v daném kontextu ten člověk dané vědomosti potřebuje anebo někdy využije. Nicméně jak se zde ukazuje, názory na toto mohou být diametrálně odlišné. Když budu parafrázovat, co v článku zaznělo, tak posluchač na koncertě má přece právo požadovat, aby sólista zvládal na určité úrovni matematiku.

liberal shark 27.1.2010 11:00

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

Na co potřebuje muzikant papír s maturitou ? Hrát na trupetu může přece i bez něj.

-pp-) 27.1.2010 11:57

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

Popíliť, všetkých popíliť... ja som bol dobrý muzikant a nikedy som maturity něpotreboval...

Říkáte, ať jde hrát do baru nebo dělat někde skladníka a hudební vzdělání si doplňuje po večerech soukromýma hodinama, konzervatoř ani AMU potřebovat nebude, na to se ho nikdo v životě nezeptá, nic důležitýho tam neučej, potřebuje akorát vědět kudy se do toho fouká a kde se to kdy zmáčkne.

liberal shark 27.1.2010 12:23

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

A na tu konzervatoř či AMU chodí kvůli papíru, nebo a by se naučil hrát ? A při příjmání do  angažmá po něm chtějí diplom nebo předvést umělecký výkon ? A ptá se snad malíře či sochaře někdo na diplom ze školy nebo si raději prohlédne dílo ?

R 27.1.2010 11:03

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

Hudební podněty vyvolávaly optické vjemy, to snad je u nějaké celé třetiny populace, co má zvukovou paměť?

-pp-) 27.1.2010 11:10

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

Nejsem na to odborník, ale mínil jsem ten jev, kdy lidé "vidí" tóny barevně, případně u nich vyvolávají hmatové vjemy, určitý zvuk nebo tón je "drsný" nebo "špičatý" a podobně. Jmenuje se to obecně synestezie, konkrétně při vazbě z hudby na barvu synopsie.

http://www.vesmir.cz/clanek/chut-tonu-barva-cisla-synestezie-dar-o-nemz-se-moc-nemluvi

Jenda 27.1.2010 11:25

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

Pripomina to popisy nasledku poziti LSD.

-pp-) 27.1.2010 11:43

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

Ano, LSD tyhle stavy pozkratovaných smyslů vyvolává.

R 27.1.2010 12:00

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

Aha, tak to je ten důvod, proč si špatně pamatuji jména, názvy nebo vzorečky a podobně. Na čísla jsem na gymplu vyvinul mnemotechniku. Já si tyhlety věci pamatuji ne jako slova, ale jako prostorové, barevné, hmatové a možná i jiné vjemy. Dokud si ten vjem nevytvořím, slovo si nezapamatuji a to chvíli trvá.

Pokud se někdo jmenje stejně jako nějaký můj dobrý známý, možná si zapamatuji jeho jméno hned napoprvé. Pokud se jmenuje nějak jinak , tak nejdřív napodesáté, napodvacáté.....

lada 27.1.2010 10:04

návrh

Já bych zrušil maturitu z češtiny (kromě škol pro cizince), protože česky mluvit umí každý Čech už od pěti let a psát se naučí již v základní škole.