26.6.2024 | Svátek má Adriana


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Dora 30.1.2010 15:26

Re: Vícerychlostní zkoušky

Souhlas.Střední školy mimo gymnázii (někdy včetně) jsou v současnosti  náročnější základní školy. Školská politika je založena na kvantitě středního a vysokškolského vzdělání. Maturita se stává formální  záležitostí. Pokud to chceme zachovat, bylo by skutečně dobré zavést několik stupňů, s tím, že na VŠ by šli pouze maturanti toho nejkvalitnějšího. Mám však dojem, že trh ve všem i ve školství tomu brání. Školy jsou udržovány uměle, jediným motivem jejich existence je nezvyšovat nezaměstnanost pedagogů a absolventů škol, kteréna studiích rádi vydržují jejich rodiče a stát je takto ušetřený dalších dávek v nezaměstnanosti.  A stejně, k čemu nám je přespočet absolventů politologie, soclogie, filosofie, religiostiky, žurnalistiky. Pořádný hospodář si pipravuje zaměstnace, které bude jednou potřebovat / viz Baťovy školy/. Kromě toho stát zadarmo připravuje některé profese pro cizinu( např.lékaře).

r

Dora 30.1.2010 15:18

Re: Vícerychlostní zkoušky

Souhlas.Střední školy mimo gymnázii (někdy včetně) jsou v současnosti  náročnější základní školy. Školská politika je založena na kvantitě středního a vysokškolského vzdělání. Maturita se stává formální  záležitostí. Pokud to chceme zachovat, bylo by skutečně dobré zavést několik stupňů, s tím, že na VŠ by šli pouze maturanti toho nejkvalitnějšího. Mám však dojem, že trh ve všem i ve školství tomu brání. Školy jsou udržovány uměle, jediným motivem jejich existence je nezvyšovat nezaměstnanost pedagogů a absolventů škol, kteréna studiích rádi vydržují jejich rodiče a stát je takto ušetřený dalších dávek v nezaměstnanosti. 

zdenek 30.1.2010 13:18

Re: Prosadit povinnou maturitu z matematiky

Tak tohle je neštěstí, co tu vyvádíte. ad1) Tzv. filosofické bláboly dle Vás vznikly na základě mnoha empirií logiky a provázanosti. Je všeobecně známo, že velcí matemamatici byli i skvělými filosofy. ad2) Hovořit o užitečných idiotech z humanitních fakult je bezesporu silné kafe i pro objektivního matikaře. Ostatně co to je absolvent humanistích /resp. humanistních/ fakult, jak píšete? Že by nedostatek základů českého jazyka ze základní školy ve Vašem případě? Jak se pak asi vyjadřujete v matice! 

zdenek 30.1.2010 12:54

maturita z matiky

Z článku jsou pozitivní dvě věci. Matematika je dřina a musí se jí propočítat, porozumět souvislostem. To se v době notebooku zase tak moc nenosí. Díky za Einsteina, teď už vím, byl to genius především v matematice. P.S. Matika mně na střední škole ubíjela svými nároky pochopit, aplikovat. Maturoval jsem z ní s dvojkou, nijak si nestěžuji, výsledky se hodí do života. 

Verča 29.1.2010 18:59

Tercie

No jo, ale vy máte maturity za sebou!!!!!

sempervivum 28.1.2010 17:18

maturita

Nastoupila jsem na gymnázium v čase, kdy povinná maturita byla z češtiny, ruštiny, matematiky. Ve třeťáku nám zrušili povinnou ruštinu( ach ta úleva - s ruštinářkou jsem si nerozuměla) a povinnou matematiku. Maturovala jsem Čj, Aj, chemie, biologie. Rozhodně náš matikář byl větší dávač dobrých známek než dámy z přírodovědných oborů. Bohužel matematiku neumím tak jak bych chtěla. Díky povinné maturitě bych ji musela umět. Hlásila jsem se na vysokou a maturitní známky byly důležité.

hafusak2 28.1.2010 11:19

Rozšiřte a zpřísněte matiku a hromadu lidí tím připravíte o tu radost,

když si potom v supermarketu nebudou muset místo drahého kilového balení něčeho za dvacku výhodně koupit 800g balení za 19,- Kč a radovat se z ušetřené koruny.

K341sko 28.1.2010 11:14

Naprostý souhlas!

Paroubek končil s matematikou u násobilky

Ludva 28.1.2010 10:27

Použitelné pro budoucnost

Takové má být učivo. Bohužel, tak 90% učiva jen cirkuluje mezi učiteli a žáky.

mercedes 28.1.2010 9:53

Re: Matematika - dobrá.

Jendo, takhle se učil dějepis ve vaší době (bohužel i v mé). Teď DOBŘÍ dějepisáři učí tak, jak jste se právě dočetl.

eva 28.1.2010 8:54

Re: Matematika ... Vera nepochopila podstatu clanku ...

Lékař,který neumí pravopis,naznačuje, že není schopen si zapamatovat či naučit nazpamět gramatická pravidla tak, aby se mu stala rutinou, tudíž vzbuzuje pochybnosti o hloubce svých odborných znalostí, které jsou jistě obtížněji osvojitelné než pravopis.

A.S. Pergill 28.1.2010 7:45

Re: To je prostě matematika

Za 4 roky jsme měli 5 profesorů a 5 různých matematik, které se nesešly ani na úrovni bazálního názvosloví (asi jako kdybychom měli předmět "cizí jazyk" a každý rok, někdy i půlrok, jsme se učili nějaký zcela odlišný - včetně neindoevropských - a pak z toho guláše maturovali).

Jinak ta dívenka byla chytrá a neobyčejně pilná, její samostudijní záběr na SŠ odpovídal rozsahu samostudia na náročné vysoké škole (takové, kde potřebujete na jeden předmět stovky až tisíce hodin samostudia mimo 100% účasti ve výuce).

Věra 28.1.2010 0:31

Re: návrh

Nejlepší je pitvat dílo Karla Čapka, ale toho my měli bohužel zakázaného... ;-(

Milan 28.1.2010 0:23

Ve zdejší diskusi...

...lze celkem snadno rozlišit, kdo patří k těm, kteří chápou, o čem matematika je a kdo patří k těm, kteří to nechápou.

Člověk znalý matematiky je schopen sledovat logickou argumentaci odborníků z většiny ostatních přírodovědeckých oborů a je schopen si ověřit, zda dotyčný vaří z vody či ne. Takové znalosti matematiky nebude většina populace nikdy schopna dosáhnout, proto se také na takovéto úrovni vyskytuje jen na nejkvalitnějších školách. Není vysokoškolská matematika jako vysokoškolská matematika.

Gymnaziální matematika nemá ovšem s vědou nic společného, způsob jakým je vyučována je tak prostý, že by to opravdu měl zvládnout každý, kdo touží po maturitním vysvědčení. Příklady u maturity jsou jednoznačně typové, nejjednodušší, jaké se na danou otázku dají představit. Většina příkladů, která se řeší při hodinách, je složitějších. Se znalostmi z gymnázia přežije student matfyzu právě tak akorát zápočet ze středoškolské látky, u zkoušky zažije takovou potupu, že se o tom humanitním oborům může jen zdát.

Šprt, který odmaturuje z matematiky, aniž by měl nějaké tušení o tom, o čem vlastně mluví, je jednoznačně selhání systému. Od toho je zkouška ústní, aby se zkoušející studenta ptali na jeho postup či na používanou teorii. Pokud není schopen reakce, má smůlu. Stačí jednoduchá otázka k tomu, aby se takový člověk vyhodil z nadrčeného tempa. Naopak studentovi, který sice nemá tolik napočítáno, ale chápe principy úlohy, kterou má řešit, stačí položit vhodný dotaz a už sám pochopí, jestli počítá správně nebo udělal chybu.

Opírám se o své zkušenosti loňského maturanta, který viděl i maturity jiných, bavil se o maturitách se svými spolužáky z vysokých škol, které zrovna studuji, a kde je matika jednoznačným sítem, kterým neprojde ani polovina studentů.

w4c 28.1.2010 0:13

Re: Šprtání vs. pochopení

za těch 1000 let a nebo i víc se shromáždilo hodně učebnic. Takže je z čeho si vybírat. Podle mne jsou žáci líní a myslí si, že když vypočtou jeden příklad, že něco umí. Jsou líní si rozepsat příklad a nebo nakreslit slovní úlohu. Je jednodušší říct na to nemám buňky a je vymalováno

fo_cz 28.1.2010 0:13

Re: Vícerychlostní zkoušky

Ale takhle to uz davno ve vyspelem svete chodi.

fo_cz 28.1.2010 0:09

Strucne, jasne

Souhlas. Tecka.

w4c 28.1.2010 0:07

Re: To je prostě matematika

to je jak v tý pohádce o Matyldě s velkou hlavou

Věra 28.1.2010 0:00

Re: Naše maturity stejně nejstojí za nic.

Něco podobného jsem zažila i já, ale šlo o lékařku, potažmo o lidské životy. Na jistém lůžkovém interním oddělení pracovala lékařka, která absolvovala LFUK s červeným diplomem, ale byla tak neschopná, že pacientům šlo doslova o život. Neuměla rozpoznat žádnou nemoc (na příjem ji nebylo možno vypsat), neustále nosila v tašce haldy odborné literatury, do které často nahlížela (i při vizitě), fakt obrovský malér. Pak byla nějaký čas na obvodním středisku, ale to taky nebyl nejlepší nápad (nevěděla, co a kolik tablet dát na teplotu při nachlazení) - prostě obraz bídy a utrpení. Nevím, jak přesně dopadla, ale před několika málo lety jsem ji viděla podivně sestrojenou bloumat po ulici, tak nevím ....

Věra 27.1.2010 23:43

Re: Ups - to snad ne

Cipísku, já vlastně taky, základka v 50. letech, zdrávka v první polovině let šedesátých.:-)

gog 27.1.2010 23:26

Prosadit povinnou maturitu z matematiky

je základ každého alespoň trochu kvalitního nejen středního ale i vysokého školství. Stačí se zamyslet nad stavem především tzv. humanistních fakult kteréžto instituce může dnes absolovovat i takřka úplný imbecil(protože není nucen skládat maturitu z matematiky kterážto by ho bezpečně vyřadila z oběhu zpátky kam patří), stačí aby na nějaké filosofické fakultě stále dokola opakoval momentálně modní a "in" fráze i když jsou sebepitomější , absolventi těchto fakult jsou dnes vpodstatě přehlídkou individuí neschopných ani elementárního myšlení -a  přitom právě na humanitníh fakultách by měli být lidé s nadprůměrnou schopností logicky myslet tj. oddělit filosofické bludy, nesmysly a podvody toho co je a může být pro společnost prospěšné - dnešní absolventi tzv.humanistích fakult jsou ideálními užitečnými idioty , zápočty z matematiky(tj.vpodstatě testy schopnosti logicky myslet ) by v dnešních tzv.humanistických fakultách rozpoutaly holokaust

Jura Jurax 27.1.2010 23:18

Re: Souhlasit nemohu

Hm ... a umíte si spočítat výplatu? Patrně jste měl smůlu na pedagogy a taky trošku přeháníte, že ... a to co děláte je specifický obor ...

Věra 27.1.2010 23:12

Re: Souhlasím s autorem

To, co popisuje čtenář, by nebyl problém ani pro mě, my měli v 50. letech na 2. stupni matiku typu a + b na druhou (algebra) a všichni jsme s tím měli potíže. Do toho geometrie a s hrůzou vzpomínám na tzv. "úsudkové" počty ve 2. třídě. Problémy jsem měla s příklady typu: Maminka koupila v jednom obchodě 3 kg jablek a ve druhém 2 kg hrušek. Kolik kg ovoce maminka koupila? Ovšem nutno dodat, že tehdy jsem kvůli nemoci zameškala téměř 400 vyučovacích hodin, asi mi chybělo systematické procvičování. Příklady typu: Vlak jede z místa A do místa B... to jsem nepochopila dodnes. Spočítat peníze u kasy v supermarketu umím, s tím nemám problémy, ale kdybychom měli klasické "počty", bylo by to v pohodě.

Jura Jurax 27.1.2010 23:11

Re: Matematika v té formě, jak se na středních školách vyučuje,

Ale kuš - mám dojem že jste s matykou tvrdě bojoval (žížaly a muří nohy - chachachachá) a že o ní moc nevíte - budete zjevně chemik :-)

Že se matyka leckde učí blbě je jistě pravda, ale to platí i o chemii a všech ostatních předmětech. A dostat třeba z zkoušku z analytické geometrie za oddrcení nabifleného je po mém soudu obtížné až nemožné - ledaže byste měl neskutečnou kliku a examinátor na to kašlal.

No a k tomu Vašemu kamarádovi - spolužačka odmaturovala z angličtiny za čtyři, z češtiny za tři, emigrovala a teď se živí překlady mezi angilčtinou a češtinou ... no a?

A kšeftsman matikuvskutku  moc nepotřebuje - zato ten, kdo ty IT a počítačové technologie vymýšlí a konstruuje, ji potřebuje nezřídka docela dost.

Jura Jurax 27.1.2010 22:59

Re: Matematik neumí malovat

Maturitní zkouška z matematiky je zkouška z počtů, co se učí na gymplu bylo známo v 19. století ... to není žádná věda. Ono zase musíte povinně maturovat z cizího jazyka, ač na to nemáte buňky a plusquamperfekta vám nelezou do hlavy; domluvíte se sice jak massa Bob, ale na studium teoretické fyziky nebo medicíny to stačí - odbornou přečtete - ovšem neprolezete maturou ... proti tomu je matyka jednoduchoučká :-)

Rybák 27.1.2010 22:59

Re: To je prostě matematika

Bezobsažná hloupost je hlavně to, co jste napsal. Ale před tou dívenkou, pokud ovšem opravdu taková byla, bych smeknul.

JardaZ 27.1.2010 22:55

Neshoda

Vídíte p.Čermáku, neshodneme se v ničem, ani v tak evidentním problému, co se máme naučit, tak jak se máme domluvit na daleko podstatnějších věcech.Máte pravdu, mnoha lidem,kteří tady napsali svoje názory, matematická průprava, o které jste napsal, zcela jistě chybí.Od lenosti k tuposti je jen malý krok...

Jura Jurax 27.1.2010 22:55

Re: Vícerychlostní zkoušky

Souhlas. Kdysi jsem tady navrhoval maturitu bodovat od jedné do sta. Nad řekněme 80 by jeden mohl na VŠ, nad řekněme 40 by odmaturoval. A bylo by jasno - z matiky máš 45, na matfyz nelez, z jazyků 90, jdi na fildu. A i zaměstnavatel by věděl - maturoval z chemie za 42,  chce dělat laboranta v chemické laboratoři - nevím, nevím ..

Jura Jurax 27.1.2010 22:51

Re: To je prostě matematika

No, tohle je kec nebo ta dotyčná musela mít fotografickou superpaměť a hlavu jak barel a ještě profesor(ka) matiky to flákala ...

Jura Jurax 27.1.2010 22:49

Re: děláte tu s obyčejnejch středoškolskejch počtů kovbojku

Moc palců nahoru :-)