29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Lilka 27.1.2010 19:28

Matematik neumí malovat

Matematik neumí malovat, zpívat  a nikomu to nevadí. Když umělec,výtvarník,hudebník apod. nebude mít maturitní zkoušku z matematiky, pak prostě dle článku vlastně nemůže už dál studovat. To nehovořím o dalších povoláních, které jsou na pomezí nutné diskutabilní znalosti matematiky(např. lékaři, sestry). Obecně se ví, že jednotlivých lidských činností se účastní vždy jiná část mozku(pravá a levá hemisféra).Proč tedy jednu nadřazovat druhé. Smutné je hlavně to, že v našich krajích se matematika učí tak příšerně, že ji má rádo málo žáků a studentů, asi to chce jiný přístup.

cipísek 27.1.2010 19:21

Re: Každá mince má dvě strany,pane Čermáku.

Já právě kvůli matice na VŠ raději nešel a udělal jsem dobře.Všichni z našeho maturitního ročníku (až na jednoho,ten ale dělal architekturu a tam se matika tenkrát tolik nepotřebovala) na matice pohořeli a jsou tak "předčasně promovaní".Otázkou je,jak bychom dopadli,kdybychom bývali měli až do konce průmky toho mlaďocha.

NevericiTomas 27.1.2010 19:20

Ale jinak

ja bych mezi povinne predmety zaradil vytvarnou vychovu (hadejte proc) a vyradil bych naopak cizi jazyky (hadejte proc)

cipísek 27.1.2010 19:15

Re: omluva

No,neměl bych to moc zveřejňovat,ale já 46.

A. S. Pergill 27.1.2010 19:15

Re: Matematika v té formě, jak se na středních školách vyučuje,

On vše, co prodává, taky sám vyvinul. Původně zcela sám, teď už má i nájemné síly. Prodej přenechává odborníkům na prodej.

cipísek 27.1.2010 19:13

Re: Každá mince má dvě strany,pane Čermáku.

Možná je současná výuka matematiky k ničemu,to nemohu posoudit-já totiž absolvoval průmku v ranných šedesátých.Ale ono záleží (všeobecně,bez ohledu na předmět) hlavně na vyučujících,jak dovedou vysvětlit a podat látku.Ten můj první byl mladý a výborný matikář s darem matematiku vysvětlit,ten druhý nás alespoň naučil něco o včelách (ale matematiku ač ovládal,vysvětlit neuměl). Takže jsme se ji museli nadrtit,ovšem logiku nám to nevypěstovalo vůbec-alespoň do té matematické jsme se nějak nevžili.

A. S. Pergill 27.1.2010 19:10

Absence povinné maturiuty může matematice jako oboru prospět

To by ovšem na rozhodujících místech nesměli sedět vyžírkové, třepající se o peníze za naprosto nekvalitně "proučené", leč zaplacené, hodiny.

"Dobrý hráč vyroste na porážce více než na vítězství" - praví staré heslo hráčů go. To by ovšem znamenalo přestat blábolit o "líných studentech, kteří nechtějí ušlechtilý logický obor", ale analyzovat skutečné příčiny, proč se matematika stala typickým oborem "paměťovým" a její preferovanou výukovou metodou "biflování bez ladu a skladu". A tvrdě začít pracovat na nápravě. Odřezat nesmysly, sjednotit pojmosloví, doplnit aktuální věci atd. A reflektovat skutečnost, že je velice špatné, když absolventi 90% toho, co potřebují na vysoké škole (nebo po jejím absolutoriu) se učí nějakou formou samouky a 90% toho, co se do nich vtloukalo na střední škole, je jen bezcenná veteš, kterou uplatní leda absolventi některých oborů na matematicko-fyzikálních fakultách, a zdaleka ne všichni. Případně rezignovat na "matematiku" a zavést místo toho předmět "výpočetní postupy" (třeba integrovaný s výukou počítačů a informatiky (taky by tam nemuseli pořád a jenom psát testy s otázkami typu "na kolikáté liště shora a na které pozici zleva leží ve wordu tlačítko na změnu písma na tlusté"). Což by mělo tu výhodu, že by se od něj mohli zcela odříznout nepoužitelní (tak 70 - 80 %) matematici.

Chtělo by to ovšem průzkum, co potřebuje reálně absolvent (třeba i ten doktor na anesteziologii. Má zkušenost je taková, že stávající středoškolská matematika se dělá stylem "co nejsložitějším postupem k řešení", takže na jednoduchý příklad pro trojčlenku se sestavují složité soustavy rovnic, jejichž řešení zpravidla trvá déle, je to daleko náchylnější k chybám (protože ty rovnice zakrývají vzájemné logické vztahy) a někdy je i závěrečný numerický  postup složitější (což může vést např. k větší sumě zaokrouhlovacích chyb).

cipísek 27.1.2010 19:01

Re: Ups - to snad ne

Já totéž zažil v ranných šedesátých.

NevericiTomas 27.1.2010 19:00

Re: Každá mince má dvě strany,pane Čermáku.

Ja podobne stupidni pristup zazil s vyukou deskriptivni geometrie na VS. Obor ktery ma rozvinout vase prostorove vnimani se smrsknul na reseni prikladu s tremi nedostupnymi body...a beda jak jste mel kanku...

kocour 27.1.2010 19:00

Re: Souhlasit nemohu

soudruhu jebotoji zrejmne ti chibjej ty spravny kolecka. To nic, se dej na polityku, tam zadnou matematyku ani logyku nebudes potrebovat

NevericiTomas 27.1.2010 18:59

Re: Každá mince má dvě strany,pane Čermáku.

No on ma ale pravdu. Zpusob vyuky matematiky na nasich strednich skolach je k nicemu. Zahlti zaka hromadou paojmu na biflovani a na nacvik logickeho mysleni se nedostava casu. Vede to ktomu ze zak nema potrebu se k vysledku dopracovat spravnym postupem. Proste sezene testy z jineho rocniku a nafrci se to nazpamet.A takhle spusta lidi prolejza i vejsku.

A. S. Pergill 27.1.2010 18:52

Kauza množiny

je vcelku známá. Zavedla se výuka matematiky "na základě množin" a trvalo to něco přes 20 let, než se to podařilo zlikvidovat. Nepomohl odpor odborné veřejnosti. Zastánci této 3.14oviny nebyli schopni ani pochopit bazální poznatky z pedagogiky a vývojové psychologie, že dítě mladšího školního věku prostě nemá uzpůsobený mozek a myšlení na takto vysoce abstraktní pojmy. Takže se to zavádělo přes odpor učitelů na školách, rodičů, i odborných pedagogů. Pochopitelně to zkrachovalo, zcela zákonitě, nicméně to vychovalo celou generaci dětí, které jsou nyní ve věku rodičů dětí ve školách a na gymnáziích, kteří se (1) bez školní matematiky zcela obešli (protože ta jim byla na exkrement) a potřebné se doučili nějak sami, takže školskou matematiku právem považují za bezcennou, (2) v důsledku uvedeného experimentu se v nich podařilo vůči matematice vypěstovat odpor, takže jejich děti mají v tomto jednoznačnou podporu.

Josef 27.1.2010 18:50

Re: Souhlas a to naprostý

Hele, Juro, vzdelani v technickych oborech (mat.fiz.chem.) ti stat poskytuje zistne, tzn. ze pocita s tim, ze investice vynalozene na tve vzdelani se mu bohate vrati na danich, ktere budes z vysokeho platu platit .Humanitarni vzdelani ti naopak stat dava uplne nezistne! A o to vice bys to mel ocenit ! Cini z tebe kulturniho cloveka a nejenom masinu.Nauci te jak ocenit kulturu kolem sebe (vytvarnou, hudebni, literarni). Ze vseho mas vetsi pozitek(divadla,galerie,koncerty, zajezdy) a v neposledni rade to z tebe dela i odpovednejsiho volice(dejepis) . Tak si toho vaz !!

Flasi 27.1.2010 18:49

Re: Matematika v té formě, jak se na středních školách vyučuje,

Tak váš kamarád prošel technikou, aniž se matematiku naučil a neživí se jako inženýr-technik, ale jako inženýr-obchodník, takže ji ani nepotřebuje.

No takových je spousta. Ale inženýři-technici jsou taky potřeba.

A. S. Pergill 27.1.2010 18:43

Matematika v té formě, jak se na středních školách vyučuje,

je naprosto bezcenná. Dělat z něčeho takového maturitu je nesmysl. Považovat to za "cvičení logického uvažování" je také nesmysl. Je to jen učení nazpaměť, pro řadu studentů, kteří postrádají vizuální paměť komplikované tím, že se jedná o jakési žížaly a muří nohy, jejichž tvar navíc není nijak exaktně definován (takže se poznatky z jedné a druhé knihy nedají spojit). IMHO se chemie stala vědou v momentě, kdy se od alchymistických symbolů odpoutala a zavedla vzorce založené na latince, matematika z tohoto hlediska vědou ještě není.

Aby matematika mohla fungovat, musela by mět jasně definované pojmy a jasně definované vztrahy mezi nimi, potom by skutečně bylo věcí logické úvahy a rozvíjením logického myšlení doplňování odvozených vztahů mezi tím. Možná nějaké takové pojmy a vztahy má nějaká ideální matematka, podobná platonovskému ideálnímu stolu, tedy něco, co v reálném světě neexistuje. Reálná středoškolská matematika má jakési vágně definované pojmy, a vztahy mezi nimi definují naprosto nesmyslné bláboly (podobné říkankám z Alenky). Tudíž se nedá učit podle logických vztahů, ale jedině drcením se nazpaměť. V podstatě se takto (něco o tom vím) učí matematika už na pedagogických fakultách. Patrně i na technikách (mám kamaráda, který absolvoval brněnský VUT a komentoval to slovy "musím se to učit nazpaměť, vždy jsem to odsuzoval, ale zjišťovat, co ty bláboly vlastně znamenají, udělat s tím nějakou logickou operaci a pak to zpátky převádět do těch blábolů, je podstatně méně efektivní" - po absolutoriu emigroval a živi se nyní, a velice úspěšně, dodávkami IT a počítačových technologií pro US armádu, takže "línej b*l*b", jak se snaží autor presentovat lidi s tímto přístupem k matematice to asi nebude).

Jane 27.1.2010 18:27

Re: Ups - to snad ne

Kéž bych přeháněla, bohužel nepřeháním

Věra 27.1.2010 18:22

Re: Ups - to snad ne

Stejně se matika vyučovala v 50.letech - mechanické biflování až do zblbnutí. Kvůli ní jsem šla na zdrávku, ale co čert nechtěl, zrovna náš ročník vyfásl matiku až do konce 3. ročníku (předtím byla jen dva roky a ještě dřív jen v prváku). Následuje smajlík s vyceněným chrupem!

Minutus 27.1.2010 18:21

Re: Ups - to snad ne

To dost přeháníte, ne?

Věra 27.1.2010 18:15

Re: Souhlasit nemohu

Jsem na tom stejně, mívala jsem na základce (8. a 9. ročník - 50.léta) doučování, naštěstí prima gymnazistku, která pak absolvovala matfyz. Nakonec mě doučoval jeden mladík z VŠ (ČVUT), trochu mi to pomohlo, abych nepropadla.(:-)

Emy 27.1.2010 18:13

Re: Matematika

O mojí ženskosti nikdo nepochybuje, ale s matematikou jsem nikdy problémy neměla, ač jsem   vysokoškolsky vystudovala humanitní obor. I tam matematiku potřebujete. Jen malá vzpomínka : na prvním cvičku ze staroslověnštiny se nás pan profesor Večerka ptal, co jsme měli z matematiky. Všichni sdělovali s hrdostí ( sic!), že matematika není jejich parketa. Byla jsem poslední, a tak jsem svoji maturitu na přírodovědném gymnáziu  a dobrý vztah k matematice přiznávala skoro provinile. K mojí radosti se pan profesor rozzářil a sdělil, že konečně někdo, komu pravděpodobně nebude staroslověnština a srovnávací lingvistika dělat potíže. Měl pravdu. Středoškolská matematika , to je spíš o učení se logickému myšlení - a to potřebujete ve všech oborech. Pohrdání exaktními vědami se stalo jakousi módou. Hlavně se neznalostmi chlubí různé tzv. "VIP"  hvězdičky, o jejichž všeobecné inteligenci lze dosti často pochybovat. A ta vzpomínaná trojčlenka? Učili jsme se ji na základní škole a zaplaťpámbu za to. S tou zvládnete skoro všechno.  

Jane 27.1.2010 18:13

Ups - to snad ne

Matematika by měla být povinná......kdyby neexistovalo tolik středoškolského memorování, které se studenti musí drtit tak, až jim veškerá logika foukne kamsi do neznáma. A tím i schopnost "dát" matematiku. O lenosti může kázat akorát piítomec, co vůbec netuší o současném způsobu výuky na středních školách: drtit mechanicky, drtit mechanicky - a logiku co nejvíc potlačit. O logicky myslící studenty střední školy rozhodně nestojí - tak je za to netrestejte požadavky na logické myšlení (ty studenty, tedy).

Anton 27.1.2010 18:10

Re: Souhlasit nemohu

Správně, i já jsem trpěl, nakonec jsem vzdal můj boj s čísly. Ale nežiju špatně, kšeftuju se zbožím. Za stovku koupím a za dvěstovky prodám. No a z toho jednoho procenta rozdílu žiju.

kamil 27.1.2010 18:07

Re: Součástí maturity by měla být povinná zkouška z matematiky. Tečka.

Naprostý souhlas. Pokud se bude řešit co komu jde a co ne, aby náhodou nebyl někdo přetěžovaný, rozdávejme vysokoškolské diplomy hned po narození. Místo rodného listu.

Věra 27.1.2010 18:00

Re: omluva

Jo, ta latina/řečtina - píše se dyskalkulik a dysgrafik (z řečtiny). V některých případech (disharmonie) se používá -i- (z latiny). Ale je to lehčí než matika! :)

J. Krásenský 27.1.2010 17:57

Re: Každá mince má dvě strany,pane Čermáku.

Nač munici, stačí co jsi napsal.

J. Krásenský 27.1.2010 17:56

Součástí maturity by měla být povinná zkouška z matematiky. Tečka.

Přesně tak.

Matematika, i když z ní poté mnozí v praxi použijí třeba jen trojčlenku formuje logické a abstraktní myšlení.

Maturita je je zkouška, zlom, předěl. Bez ohledu na učitele. Ano nebo ne.

Jan Kubalcik 27.1.2010 17:47

Re: omluva

...a, abych se doplnil, ostatne bych navrhoval pro takove jako jste Vy alternativu: bud maturovat povinne z matematiky, nebo z latiny.

Jan Kubalcik 27.1.2010 17:44

Re: omluva

Vazeny pane, vyjimky vzdy existuji. Statisticky ma vsak clanek naprostou pravdu - cili ve velke vetsine pripadu plati to, co tvrdi. Nejste proste jenom diskalkulik a Vas kamarad disgrafik? Tim by se to vysvetlovalo a neni co resit...

Josef 27.1.2010 17:22

povinost se práskat?

Vážení,

pokud se domníváte, že kritická sdělení a názory na současné dění je třeba podepisovat, pak nečekejte upřímnou debatu. Pokud vůbec nějakou. Špatné zkušenosti jsou v nás příliš zakořeněny.

Jebotoj 27.1.2010 17:22

Re: omluva

Jsem ročník 80.