29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jenda 27.1.2010 11:33

Re: Matematiku zásadně ano. Protože když ne matematiku, tak potom jaký předmět(y) jsou ty správné?

Pokud se na domluveni soustredi ucitel ciziho jazyka tak je to celkem v poradku. Pokud cele skolstvi tak je to na ... dve veci. Vsichni maji kompetence v oblasti komunikace ... a nikdo nema o cem komunikovat.

R 27.1.2010 11:33

Re: Podle mně Einstein a podobní géniové matematiku ve škole často neuměli.

Buď odvodit nebo prostě příklad spočítali správně a ani jim nedošlo, že je na to nějaký vzoreček.

Ono vzorečky obecně, nejenom v matematice, jsou jen jakási zkratka pro ty hloupější případně jakýsi viditelný výsledek pro výsledek, pokud výkon vědce má být neznalci rozdělujícími peníze ohodnocen a zaplacen.

Vím, o čem mluvím, za génia se nepovažuji, ale mám od dětství problémy s pamatováním jmen, názvů a vzorečků. Příklady v matematice na škole jsem zhusta počítal tak, že jsem je prostě spočítal a když třeba na písemce učitel nebo profesor  pro uznání příkladu požadoval nejen správný výsledek, ale i napsat vzorec, tvořil jsem ho zhusta dodatečně jen  podle toho, jak jsem počítal příklad.

Petr Benes 27.1.2010 11:32

Re: návrh

no nejen, taky byla povinna cetba, takze neco clovek musel precist a to neni nikdy na skodu. a krome toho tam byly otazky z gramatiky a pisemna prace. :-)

-pp-) 27.1.2010 11:31

Re: Matematika ano, ale....

JAK TO, že se tím na nutnosti maturity z matematiky nic nemění? Argument pro maturitu zní, že matematika učí lidi logicky myslet. Pokud v reálu matematika neučí lidi logicky myslet, argument pro maturitu padá, ne? Co vaše dítě, studuje na střední škole? A učí ho tam v matematice logicky myslet? Anebo ho učí biflovat se nepochopené vzorečky a definice?

Já z matematiky maturoval, protože jsem si ji v roce 1983 na průmyslovce vybral jako nepovinný předmět. Tvrzení, že nepovinná matika je demokratický výdobytek revoluce, mi tedy zní jako nepravda.

Jenda 27.1.2010 11:29

Re: Latina a tečka

A ta latina vam bude k cemu?

K tomu aby si vas ve skole nechali, protoze jako jeden z patnacti lidi ve state na ni mate aprobaci, co?

Petr Benes 27.1.2010 11:29

Re: návrh

no budou te cestine venovat vic usili a  to se projevi kladne na urovni projevu. i kdyz vyjimky se najdou, to je jiste. :-)

Frog 27.1.2010 11:28

Re: Úroveň studentů je opravdu nižší

Ano, ale konverzace probiha v realnem case, na reseni matematickych ukolu mate vetsinou vice casu. Nestalo se mi jeste, ze bych musela chrlit vysledky z hlavy s nozem pod krkem. Urcite i vy mate temata, ktera si musite pred resenim trochu ozivit nebo primo nove nastudovat. Jen mate tu hranici posunotou vyse....

Jenda 27.1.2010 11:28

Re: Souhlasím, zcela

To je pravda. Takove spravne zaklady pfilozofie vazi tolik, ze je sotva zahodite.

Jenda 27.1.2010 11:27

Re: návrh

Seznam jmen se meni, jinak je to obavam se porad stejne kravinimum.

A ze by bylo lepsi rozpitvavat Havla nez Zapotockeho o tom se odvazuji pochybovat.

Petr Benes 27.1.2010 11:26

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

cetl jsem jen, ze tyhle vlohy sidli ve stejne casti mozku. jak je to ve skutecnosti to je tezko rict. ono taky spousta lidi nemusi ty vlohy ani objevit. no ale vy jste, zda se, dobry priklad. :-) uznejte ale, ze zkousky z matematiky na konzervator jiste nebudou az tak narocne. mozna lehci nez na ekonomku a to uz je co rict. :-)

Jenda 27.1.2010 11:25

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

Pripomina to popisy nasledku poziti LSD.

R 27.1.2010 11:24

Re: Matematika ano, ale....

Ale to je dané masovostí výuky středních a nakonec i vysokých škol.  Inteligenční křivka dnešní mladé populace je zhruba stejná jako inteligenční křivka mladé generace kdysi. Jenže kdysi šlo střelím na vysoké školy 5 - 10 % mladé populace a na střední s maturitou 30 - 40 % .  A je logické, že to byli ti inteligentnější. Dneska cpou na vysoké školy k 60 % současné mladé populace a na střední školy s maturitou jde odhaduji ještě o nějakých 20 % populace víc.

Je tedy logické, že průměrná inteligence středoškoláků i vysokoškoláků podstatně poklesla, může se dokonce říct, že průměrná inteligence dnešních vysokoškoláků je nižší než průměrná inteligence středoškoláků s maturitou před takovými 30 lety.  No a tomu se musí přizpůsobit úroveň učiva, mají li to ti studenti  zvládat.  U matematiky to znamená, že je třeba omezit chápání matematiky a upřednostňovat bezduchou šprtací složku učiva, mají li si ti horší odnést z matematiky aspoň něco....

V jiných předmětech to zase může být rezignace na vlastní učení  a tolerance opisování z internetu i přímo mezi sebou.....

mp 27.1.2010 11:24

Re: Podle mně Einstein a podobní géniové matematiku ve škole často neuměli.

A Einstein se proslavil právě jednou z těch debilností - totiž debilním vzorcem E = mc2 ...

rolandszewczyk 27.1.2010 11:22

Re: ,

vždyt píšu ,že jsem žasnul

Jenda 27.1.2010 11:22

Pokud je povinnym predmetem historie literatury at je povinna i matematika

Je nespravedlive, ze jsou diskriminovani jenom nekteri.

Frog 27.1.2010 11:21

Re: Matematika ano, ale....

No jo, ale kdyz ja si myslim, ze je lepsi zadna maturita nez maturita z matematiky s blbou koncepci. A pripravovana forma statni maturity, to je teprve neco :-)

Anebo uz jsme se smirili s tim, ze skola je dobra jen k ziskani papiru? Rozvoj cloveka, to uz neni dulezite?

janoryna 27.1.2010 11:20

Re: Podle mně Einstein a podobní géniové matematiku ve škole často neuměli.

oni ty vzorecky asi opravdu moc nesprtali. ale umeli si je odvodit ! 

janoryna 27.1.2010 11:18

je jasne, proc intelektualove a celebrity nemaji radi matematiku.

neda se moc vokecat a tak se dost rychle pozna, kdo umi a kdo vokecava.

Jimmy Keen 27.1.2010 11:13

Úroveň studentů je opravdu nižší

Učím na jedné ze zemědělských universit a když zjišťuji, že studenti a najmě studentky jsou schopny počítat na kalkulačce, že 1+1=2 a když jim vyjde 3, protože se překlepli, tak mi hrdě ten výsledek oznámí, když objem válce či obsah kruhu jsou pro některé vesnicí přímo španělskou a konstanta pí přišla pravděpodobně z jiné dimenze, tak přemýšlím, jak mohli vůbec odmaturovat. Kecy o tom, že je důležité vědět, kde to mají hledat, odpaluji konstatováním, že i anglická slovíčka a gramatiku se učit musí, protože při konverzaci se dá těžko surfovat po googlu a ani při vyhrocenějším jednání, kdy je nutné bezprostředně reagovat na argumenty protistrany si nemohou zadávat do wikipedie hledané výrazy.

Ludva 27.1.2010 11:13

Re: Celé školství je mimo

Máte pravdu, měl jsem na mysli vrozenou (fluidní) inteligenci, která dosahuje vrcholu v 15 - 30ti letech. Mimochodem Sternova definice IQ = mentální věk/fyzický věk x100 je použitelná jen u dětí právě proto, že po dosažení dospělosti se už vrozená inteligence příliš nemění.

Flasi 27.1.2010 11:12

Pozor! Maturita z matematiky =/= maturita z matematiky

Připravovaná státní maturita z matematika je maturita z takové matematiky, která se probírá na snad všech středních školách.

Čili nepropadejte panice/nadšení (dle nátury), že se bude zavádět něco, co by se aspoň vzdáleně blížilo tomu, co jsme zažili jako maturitu z matematiky na gymnáziích, nebo průmyslovkách.

Osobně nechápu, jak z toho chtějí např. techniky vycházet pro přijímací řízení. Možná maximálně tak, že kdo nebude mít jedničku, tak nemusí studium ani zkoušet :-)

R 27.1.2010 11:12

Podle mně Einstein a podobní géniové matematiku ve škole často neuměli.

Protože v tom věku oni už v matematice mysleli bez nějakého omezování a škatulkování jakýmisi debilními vzorci. A k tomu potom přišel jejich učitel, co uměl tak polovinu, desetinu toho, co oni a nutil je šprtat vzorečky třeba jako a+b, to celé na druhou je a na druhou + 2 ab + b na druhou, v podstatě nesmysly, které se ani už nepotřebovali šprtat, protože když v příkladu vznikla potřeba takového vzorce, oni ho prostě z chodu použili tak, jak bylo potřeba. A vůbec si nemuseli pamatovat, že to první číslo je a a to druhé číslo je b .....

To je ovšem kolosální rozdíl od lidí, co matematice nerozuměli a i když se pracně našprtali nějaký vzoreček, stejně ho nedovedli použít... Ovšem známky mohli mít nakonec stejně mizerné.....

-pp-) 27.1.2010 11:10

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

Nejsem na to odborník, ale mínil jsem ten jev, kdy lidé "vidí" tóny barevně, případně u nich vyvolávají hmatové vjemy, určitý zvuk nebo tón je "drsný" nebo "špičatý" a podobně. Jmenuje se to obecně synestezie, konkrétně při vazbě z hudby na barvu synopsie.

http://www.vesmir.cz/clanek/chut-tonu-barva-cisla-synestezie-dar-o-nemz-se-moc-nemluvi

liberal shark 27.1.2010 11:08

Re: Vážený pane Čermáku,

Aritmetika, algebra, analytická geometrie, matematická logika, diferenciální a integrální počet - to jsou matematická kladívka, hřebíky a zednické lžíce :-). To by měl maturant zvládnout ...

Flasi 27.1.2010 11:06

Re: Jak to opravdu je

Holt gymnázia dříve (když tam ti lékaři studovali) byly elitní a náročné školy. A kdoví, jestli nestudovali ještě na nějakých prestižních gymnáziích (kde mohla být matematika ještě těžší, než jinde).

Spousta techniků má zase děs v oku při vzpomínce na detailní rozbory dávno mrtvých obrozeneckých literárních děl. K čemu jim bylo v kariéře tohle?

Holt ti, kdo se rozhodli jít na elitní všeobecně vzdělávací školu, tak museli překousnout to, že se budou učit spoustu těžkých věcí z oborů, kterým se věnovat nebudou.

Nicméně připravovaná státní maturita z matematiky pokrývá zlomek toho, co se museli učit ti vaši lékaři.

liberal shark 27.1.2010 11:04

Re: Souhlasím, zcela

Ony takové základy filosofie taky nejsou k zahození ...

R 27.1.2010 11:03

Re: ...a ještě jste mi připomněl...

Hudební podněty vyvolávaly optické vjemy, to snad je u nějaké celé třetiny populace, co má zvukovou paměť?

liberal shark 27.1.2010 11:03

Re: návrh

To by jste se divil :-)))

liberal shark 27.1.2010 11:02

Re: Matematika ano, ale....

Posouváte problém do jiné roviny - úroveň výuky matematiky (a obecně přírodních věd) na SŠ. Nejste první - viz R.Feynman: To snad nemyslíte vážně ?. Nicméně na nutnosti maturity z matematiky se tím nic nemění.

R 27.1.2010 11:00

Re: Vážený pane Čermáku,

"trojčlenky, rovnice a základní geometrie. Patří sem derivace a

integrály, řešení rovnic pomocí matice, velmi složitá výroková logika

(ne pouze průnik a sjednocení), matematická indukce a pod." 

Já si nedovedu představit odborníka, který  by tyhle v podstatě jednoduché věci nebyl schopen  se naučit a pochopit nebo aspoň polovinu z nich a přitom byl nějakým vyčnívajícím odborníkem.  Snad jedině někdo pracující čistě jenom s textem, jako jsou právníci a podobně, nejspíš ale i v těchto oborech duševní schopnosti umožňující  pochopení této jednoduché matematiky výrazně usnadňují práci i tam 

Neznám z toho akorát řešení rovnic pomocí matice, buď  jsme to přeskočili nebo se to za naších dob jmenovalo jinak