1.7.2024 | Svátek má Jaroslava


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
kosmas 27.1.2010 9:23

Re: Vážený pane Čermáku,

Bezvýhradný souhlas ( maturoval jsem z matematiky v roce 1957 za 1, ale tehdy končila gymnaziální matematika kombinatorikou. Dnes by chtěly příslušné vysoké školy, aby se toho na středních školách odučilo co nejvíce, aby měly snažší práci.)

Třetí 27.1.2010 9:22

Naprostý souhlas.Tečka.

Třetí 27.1.2010 9:21

Naprostý souhlas. Tečka.

REX 27.1.2010 9:21

Souhlas

Matematika nejen že člověku pomůže v logice, ale je i krásná. Ono chápat  matematické trviality typu proč se nedá dělit nulou je přece zábavné.

RomanL 27.1.2010 9:19

Re: Matematika možná,

Opravdu si myslíte, že moderní lékař matematiku nepotřebuje? Africký šaman možná skutečně ne, ale chcete opravdu, aby vás takový člověk léčil?

RomanL 27.1.2010 9:16

Re: My jsme na výtvarce měli matiku jen dva první roky,

Tak tak, ovšem je pravda, že tuto informaci by vám měl lichvář (eh, teda vlastně banka) poskytnout dopředu. ;-)

RomanL 27.1.2010 9:13

Re: Souhlasím s autorem

Odmocňování bez kalkulačky vůbec není jednoduché! ;-)

Apea 27.1.2010 9:11

Jo, ale na jiných školách

Maturitu z matematiky - určitě a se slušnou náročností. Jenom bude při jejím závadění dobré vědět:

a) Maturita z matematiky nebyla na řadě typů středních škol nikdy, na jiných pár desetiletí. Podle toho se tam matemtika učí, resp. neučí;

b) Mnohé školy využily volnosti a přestaly matematiku v potřebném rozsahu učit - a to zvláště průmyslovky;

Takže buď bude povinná maturita z matematiky na úrovni deváté třídy ZŠ (tedy k ničemu) anebo ji v prvmích nejméně čtyřech letech neudělá takových šedesát procent žáků z maturitních oborů. Sice by to vyléčilo mnoho problémů našich středních škol, ale obávám se, že ten ministr školství, co by přišel za onoho defenestrovaného (v lepším případě, na lenost si šahat nedáme), by poučen osudem předchůdce maturitu z matematiky zrušil.

Ludva 27.1.2010 9:11

Celé školství je mimo

Nejvyšší inteligenci mívá člověk v 17 letech, pak už jen trvale klesá. Je špatné, že tento potenciál se převážně využívá jen ke studiu, často do 25-30 let. Pak už je řada z nich tak vyčerpána, že ve skutečné práci už moc nepředvedou. Jeví se mi účelnější v některých profesích nastoupit v 18ti do zaměstnání a s jistou pomocí státu si doplňovat VŠ vzdělání průběžně podle potřeby.

Anonym 27.1.2010 9:08

Vážený pane Čermáku,

nejsem dosud rozhodnut, zda podporovat povinnou maturitu z matematiky nebo ne. Ale jedno vímpoměrně jistě: s leností "nematematiků" nemáte tak docela pravdu.

Vystudoval jsem tzv. přírodovědnou větev gymnázia, takže i já jsem povinně maturoval (v roce 1980) z matematiky. Nedělalo mi to potíže. Žádné. Nikdy jsem se doma matematiku neučil, a dodnes jsem toho názoru, že se ji naučit nelze.

Kamarádil jsem však se spolužákem z humanitní paralelky. Tam se už za časů předlistopadových nemuselo z matematiky maturovat. Ale kamarád měl z matematiky mnohem horší výsledky než z jiných předmětů, a tak jsme čas od času oželeli pivko a koukli se spolu na matematiku, aby si udržel vyznamenání. A od té doby jsem si naprosto jist, že matematiku buď pochopíte nebo ne. Nelze se ji naučit. Můžete ji našprtat, abyste prolezli, a to třeba i u maturity. Ale nic víc. A v tom žádný přínos ve vzdělání nespatřuji.

Dnes je ten "hloupý-nebo-lenoch" úspěšným podnikatelem a manažerem ve svém vlastním malém výrobním podniku. A bruslí úspěšně i v současné krizi. Nějak nikomu ani v praxi nevadí, že mu matematika moc nešla a že z ní nematuroval.

P.S. Středoškolská matematika však, vážený pane, nejsou jen trojčlenky, rovnice a základní geometrie. Patří sem derivace a integrály, řešení rovnic pomocí matice, velmi složitá výroková logika (ne pouze průnik a sjednocení), matematická indukce a pod. Takže mi opravdu nevadí, když chirurg, který mě bude operovat, nebude mít maturitu z matematiky. I tak může být vynikajícím odborníkem ve svém oboru. A co navíc - ovládání sklapelu považuji za téměř rozhodující.

RomanL 27.1.2010 9:02

Re: Matematika

My jsme měli učitelku matematiky, která ani tu trojčlenku neuměla vypočítat. Naštěstí jenom suplovala...

vltava 27.1.2010 8:57

Re: My jsme na výtvarce měli matiku jen dva první roky,

Třeba na to, abyste si uměla spočítat, o kolik přeplatíte hypotéku úročenou 4% a splatností 10 let.

yenda 27.1.2010 8:26

Matematiku zásadně ano. Protože když ne matematiku, tak potom jaký předmět(y) jsou ty správné?

Dnešní pedagogové na střední škole, kterou znám jako rodič, jsou schopni tvrdit, že podstatná je komunikace. Ale i ta komunikace bez ovládání logiky, souvislostí a dalších dovedností majících podstatu v matematice, je mnohdy jenom plácání. Příklad: učitel angličtiny na oné střední škole rodičům maturitní třídy sdělil, že gramatika není tak důležitá, podstatné je, že se student umí domluvit.... 

Trochu jinak a z praxe: Kdyby novináři neměli  tak chabé vzdělání v matematice (novinařina je typický obor, kde je mat. podceňovaná), uměli by se lépe a kvalifikovaně ptát politiků, proč se věci dějí tak a tak. Možná by je novináři (jako hlídací psy demokracie, zástupci sedmé velmoci atd..)pak mohli mnohem lépe ovlivňovat vývoj v našem státě.

yenda 27.1.2010 8:15

Re: Matematika možná,

Dlouhý příspěvek, proto reaguji pouze na první větu: To jak se mat na středních školách vyučuje, je právě odrazem toho, jakou (ne)vážnost požívá a to bohužel i u ředitelů středních škol.

Mimochodem, dospěl jste k závěru? Ano, či ne

A.S. Pergill 27.1.2010 8:10

Re: Matematika možná,

Pokud matematika "padne", nastane dobrá příležitost pro vyčištění oboru od zbytečností a nesmyslností a přeorientování výuky na skutečně potřebné věci.

Další věcí, která mě zaráží, je hrubá arogance matematiků: Oni navíc sklízejí plody své "práce" (či svých předchůdců), protože v rodičovském věku je generace, která prošla naprosto bezcennými "množinami", které byly do škol místo klasických počtů zavedeny přes odpor rodičovské i pedagogické veřejnosti, a vzniklo víc než dvacet ročníků, tedy v podstatě jedna generace, lidí, kteří získali k matematice odpor a navíc zjistili, že se bez ní obejdou (protože množinová matematika je naprosto bezcenná mimo zcela specializované odborníky, kterých může být v republice sotva stovka). A naprostá většina žáků se po výplachu množinami v další látce, na nich nesmyslně postavené, nikdy nezorientovala. Tady jsou potom kořeny toho, že se matematika učí stylem "nauč se nazpaměť stovky stránek popsaných řeckými písmeny a hieroglyfy, nikdo neví, co znamenají, nikdo neví, k čemu je to dobré, ale naučit se to musíš".

Helman 27.1.2010 8:08

Re: Soudruzi matematiku také nepotřebovali

Omlouvám se za chybu, má být  - sjednocení a průnik množin - :)

Helman 27.1.2010 8:06

Soudruzi matematiku také nepotřebovali

S autorem článku plně souhlasím. Diskuze mi ale připomíná situaci na bývalé Vokovické Sorboně, kde se soudruzi rozhodli zvyšovat své znalosti logiky a zavedli jí jako zápočtový předmět.  Jenže takové složitosti jako sjednocení a průnik množit (což se v té době učilo v první třídě základní školy) nebyli schopni zvládnout a tak po jednom semestru tento předmět zase zrušili.

Že je matematika královský předmět může pochybovat snad jen opilý carský důstojník. Nejsou to však jen kupecké počty, o kterých se tu mluví, které vám dovolí spočítat čárky na tácku. Má mnoho disciplin a zasahuje do všech lidských oborů.

Hlupák přece nepotřebuje maturovat z žádného předmětu. Na co je čeština nebo cizí jazyk, toho se člověk nenají ani nenapije.

Na škole jsem já neměl rád dějepis, to ale neznamená, že jsem ho později nepotřeboval, teda záleží na společnosti s kterou se člověk stýká. a to i na netu.

A.S. Pergill 27.1.2010 8:01

Matematika možná,

ale zcela jistě ne to, co se na středních školách jako matematika vyučuje. Tj. učení se nazpaměť horám řešených příkladů, aniž by kdokoli (=většinou včetně příslušného pedagoga) chápal, jaký smysl mají jednotlivé prováděné úkony (většinou nejsou ani schopni ztotožnit jednotlivé značky s konkrétními pojmy). Netýká se jen nějakých "okrajových škol", ale podobným stylem se vyučuje matematika i na prestižních gymnáziích (z hlediska převisu zájemců a z hlediska úspěšnosti absolventů při přihláškách na VŠ). Matematika v současné podobě vyučovaná je typický "paměťový" předmět, jehož význam je nepatrný (vzhledem k tomu, že paměťové předměty ve středním školství převažují).

Za zásadní problém považuji skutečnost, že matimatika popisuje pouze jakési pofidérní "vztahy", zatímco praxe většinou potřebuje algorytmy řešení (pokud existují řešené příklady, tak velice často má řešený příklad než hora schizoidních blábolů, které jsou před ním (a jsou často v rozporu s postupem použitým v tom příkladu). Jednoduchý příklad: Skutečnost, že odmocnina je číslo, jehož umocněním vznikne zadaná hodnota je téměř bezcenná, pokud nemám popsaný algoritmus jejího výpočtu (zde je to jednoduché, funkci SQR nebo SQRT má naprostá většina kalkulaček, ale jako ilustrace problému to snad stačí).

V pedagogické praxi se běžně setkávám s absolventy matematických gymnázií, pro něž je neřešitelná úloha na dvě tři za sebou řazené trojčlenky (např. namíchání roztoku o určité koncentraci a aplikaci určitého množství účinné látky v něm). Většinou to skončí tím, že se zamotají do integrálů a derivací a po hodině zhasnou.

Navíc existuje řada škol (nejen umělecké, např. i lékařské fakulty), kde je matematika naprosto nepotřebná (na LF se vyučuje statistika, pro kterou je ovšem stávající středoškolská matematika zcela bezcenná), a povinná maturita z ní by nás zbytečně připravovala o talenty, které by se z důvodu této idiotštiny nemohly rozvíjet.

Vaud 27.1.2010 7:48

Re: nesouhlasim

Já jsem lékař a matiku (bohužel) potřebuji, ač jsem měl z ostatních předmětů vždy za jedna a z matiky dvojku s odřenýma ušima a "kazila mi vysvědčení". Musím si umět spočítat dávkování léků, statistiku vědeckých prací, průtok krve chlopní u komplikovaných vad.  Pracoval jsem v zahraniční  na transplantacích jater, kde jsem zaměstnávali matematiky a potřeboval jsem s nimi mluvit "stejným jazykem". Teď končím MBA, které bylo tak ze 1/3 o matematických výpočtech (integrálech, derivacích) a nikoho nezajímalo, že jsem tenkrát na gymplu nedával pozor :-), protože jsem chtěl být lékař. Jsem pro matiku.

jirkammm 27.1.2010 7:36

Re: nesouhlasim

s těmi umělci jste šlápl trošku vedle, muzika a matematika mají dost podobné logické zákonitosti, no a o čísle fí v tvůrčích uměních jste už určitě také slyšel

a sám píšete, že stačí logické myšlení, není lepšího cvičení na logické myšlení (a také na přesnost a důkladnost) než je matematika

jirkammm 27.1.2010 7:33

Re: ,

na které planetě žijete? tím Vás nechci urazit (sám jsem otcem dvou inteligentních dětí s velmi dobrým prospěchem), ale tohle mi připadá trošku jako sci-fi.

jirkammm 27.1.2010 7:28

Re: nesouhlasim

Petře Vileto, balíku z Plzně, tentokrát s Vámi nesouhlasím. Stejným způsobem argumentují hlupáci, na co jim je znalost i a y (tohle pociťuji jako podstatně větší problém než všechny ostatní příklady), na co je znalost, kde leží Ouagadougou nebo přinejmenším Saint Louis, na co je znalost, kdy byla bitva u Termopyl a jakým způsobem se rozmnožuje motolice. Proč se musíme učit plusquamperfectum, Archimedův zákon a na co nám je kotoul vzad. Kdybychom to vzali ad absurdum, na co nám vlastně ty školy jsou, že?

fox 27.1.2010 7:19

Re: Matematika

Ne protože má diplom a dělal zkoušku z matiky na VŠ,kROMĚ TOHO MÁ MATURITUA TAK SE JI MUSEL NAUČIT.

fox 27.1.2010 7:16

Re: Matematika

Nepochopit trojčlenku,to avizuje velmi nízké IQ,s tím se medicina udělat nedá(snad v Plzni).

Je mi líto lidí,kteří mají takový strach z matematiky a špatné výsledky.Protože jsem řadu mladých lidí mimo školu doučoval,mohu prohlásit-je to vina učitelů a učitelek(genderovci).Tam by asi chtělo trochu zapracovat.Blbá učitelka matematiku nevysvětlí.S fyzikou je to stejné.Jako absolvent základní,střední i vysoké školy vím své.

fox 27.1.2010 7:07

Re: nesouhlasim

Zcela správně.Matematika je těžká,ale nezbytná.Když vidím ty diplomky z ZČU-samý kecy.Diskuze kolik to má mít stránek,jakým písmem.Staník vystříhal 30 stránek keců z novin a měl to!Eistein se páral se svým E=Mcc(souhlasím,že musel být matematický genius).

Aiko 27.1.2010 7:06

My jsme na výtvarce měli matiku jen dva první roky,

fyziku rok a chemii taky. Nač bysme z ní měli maturovat, zvlášť když jsme ji za ty dva další roky zapomněli?

Pavel72 27.1.2010 6:56

Re: nesouhlasim

"až jako programátor po mnoha letech a stejně stačilo použít google, přečíst si o tom pár odstavců a použít veřejně dostupný zdroják příslušné funkce. "

Obavam se, ze bud jste pochopil jeste mene, nez se bravalo na strednich skolach (a znamena to, ze v dobe Vaseho mladi nebyl problem v integralech, ale ve vas nebo uciteli) nebo jste nepochopil nic...

ijáček 27.1.2010 6:54

Re: Jak to opravdu je

"per partes" není středoškolská matematika, ta se diferenciálního počtu jen velmi lehce dotkne.

Problém možná může být v blbém učiteli matematiky, ale ten je všude. A dost pochybuji, že bez středoškolské matematiky na alespoň průměrné úrovni lze bez potíží absolvovat medicínu.

Jindra 27.1.2010 6:39

Re: nesouhlasim

Kolego, diferencialni pocet je jen nastrojem, ktery umoznuje modelovat fyzikalni jevy.

To, ze jsi jej pri programovani maker do wokynek nikdy nepotreboval, neznamena ze je to "starozitnost" ale jen to, ze tvoje programatorska uroven a oblast, kterou se zabyvas nekde hodne jinde, nez treba moje. Taky nam prumyslovku (stavebni) a matiku jsme meli jen do tretiho rocniku. Polir na stavbe opravdu diferencialni pocet nepotrebuje. Ovsem narozdil od tebe, mam take diplom mostniho inzenyra, a tak chapu, ze ty nikdy nepochopis, ze veci, ktere te ucili mohou byt k uzitku.

Obecne si myslim, ze kdo ma v hlave nadelano, nespasi ho ani 10 maturit z matiky, tedy, maturita z tohoto predmetu je zbytecna.

Synbártl 27.1.2010 6:33

Pak to dopadá jako v té anekdotě

Povídají si dva, jak jdou obchody. První: je to bída. Nakupuji za 100, prodávám za 115 a z těch patnácti procent jakžtakž vyžiju. Druhý: já si nestěžuju. Nakupuji za korunu, prodávám za dvě a to jedno procento mě krásně uživí.