1.7.2024 | Svátek má Jaroslava


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jindra 27.1.2010 6:26

Re: Souhlasím s autorem

ovsem to o cem Vy pisete jsou pocty...

Pavel 27.1.2010 6:25

Re: Jak to opravdu je

Další z těch duševně líných, a ještě k tomu emigrant. Když dojdou argumenty, tak aspoň pomlouvat a osočovat., co?

?? 27.1.2010 5:31

Re: Matematika - dobrá.

SOUHLASÍM S VÁMI;

Petr Vileta, balík z Plzně :-) 27.1.2010 3:55

Re: nesouhlasim

Milazi, technikem jsem se nazyval treba v dobe, kdy jsem delal provozniho elektrikare, pak revizniho technika el.zarizeni a hromosvodu, pak podnikoveho energetika a nakonec servisniho technika saloveho pocitace. Nikde jsem nepotreboval vic nez scitani, odcitani, nasobilku a maximalne trojclenku. Na vsechno ostatni byla kalkulacka. Vzorce jsem samozrejme znal, jen jsem je nepocital logaritmy a derivacemi z hlavy. I jako programator jsem sidlouhou dobu vystacil bez toho, co se podle vas uci na VS, ale do nas to chteli nacpat uz ve tretaku na prumce. Naprogramovat webshop, na to fakt vysokou matematiku nepotrebujete. Staci logicke mysleni, znalost programovaciho jazyka a napad, jak to cele slozit do funkcniho celku. A to jsem technik. Basnici, herci, muzikanti a podobni, ti potrebuji z matematiky znat jeste mene. Staci si umet spocitat vyplatu a nakup v supermarketu.

Emigrant 27.1.2010 3:40

Jak to opravdu je

Se stredoskolskou matematikou nema vetsina univerzitne vzdelanych lidi problemy. Nicmene znam par spickovych lekaru ceskeho puvodu, kteri pri vzpomince na gymnazialni matematiku maji des v oku. Vsichni jsou nejmene prednosty oddeleni a uznavanymi specialisty. K cemu jim byla v realne kariere znalost integrovani "per partes"? Autor je protezovany "komunisticky aparatcik", u ktereho vyhozeni od maturity, ci z VS nebylo mozne, takze se ted nafukuje. Je dobre si tyhle sasky pripominat a neskakat jim na spek.

kocour 27.1.2010 2:46

Re: nesouhlasim

no petricku soudruhu, jseli si mislis ze na programovani nejni potrebna matematyka,tak si na velkym omilu. Vono to tak vipada na prvni pohled, pac ty kompjutry toho moc nepocitaj, spis ukladaj data, a ve vjecine programu je z matematyky takscitani votcitani nasobeni a deleni, cos bi hravje zvladnul manik ze zakladni skoli. Semtaki programator, a  sem toho napsal dost vot roku '78, a sem takovou vysi matematyku potreboval jen parkrat, jednou gys sem mel pocitat jednoduchej vzoreecek  n ! / (n - 1) !  kerej ma nakou vahu pri pocitani poctu vobvodu telefonich vobvodu nutnejch pro urcitej provoz s predepsanym blokovacim faktorem. Mi to neslo, pac sem to tehda delal na ibm 360 / 370  , kerej bil pomalejsi nes dnesni pc, a n mohlo bejt taki nekolik tisic a bilo treba spocitat hodne podobnejch prikladu ve velmi kratky dobje. A tak sem na to pouzil misto toho lagrandz polynomijal, jenze zase to nepracovalo moc dobre, gdys sem trefil krivku na zacatku, nebila dobra na konci, a vice versa, taksem nakonec rozdelyl ten interval na 3 casti a f kazdym vipocital ty faktory pro lagrandz jiny, a pak to secko bjehalo pomerne presne a richle. Jenze to studyjum matematyky te nauci logyce, a f tom je pravje cena ty matematyky; samo ze fselijaky vzorecki si najdes f kazdy knisce. A gdys se podivas na manika v jakymkolif oboru, kerymu ta matyka nesla, uvidis, ze hapruje i v logyce kera se stahuje k jeho oboru. Takti este jednou reknu jesli si mislis ze nejsou dulezity ty synusy a kosynusi a logarytmy gdyz je dostanem zmacnutim tlacitka na kalkulatoru, si na velkym omilu. Pac

kge 27.1.2010 2:45

Re: Matematika

anesteziologa ano:)

kge 27.1.2010 2:44

Re: Matematika

oprava: davka pro pacienta se udava v mg/kg. Jsem se uklepl, omlouvam se.

čtenář 27.1.2010 2:43

Souhlasím s autorem

Z šesti základních jednoduchých početních úkonů (sčítání, odečítání, násobení, dělení, umocňování,odmocňování), zvládá zdejší "vzdělaný" lid obvykle jen první tři (sčítání,odečítání,násobení). S dělením už pak začínají potíže.(Vzpomeňte, když ODS hovořila o 15% rovné dani, jaké početní výkony předváděli zejména "vzdělaní levicoví" občané ve své argumentaci.  Kdyby občané uměli i umocňování a odmocňování (poslední dva jednoduché početní úkony), určitě by pak porozuměli , jak se úročí jejich peníze uložené v bance a také by neměli problémy při uzavírání hypoték, nebo při obnovování uzavřených havarijních pojistek na auto, jehož hodnota každoročně klesá. A kdyby uměli funkce a derivace, určitě by porozuměli i grafům, atd.atd.

Již od příštího roku má být na českých základních školách zaveden nový předmět "finanční gramotnost".Bez dobrých základů matematiky se to neobejde.

Matematika je královna věd.Kdo není líný se snažit porozumět a naučit, toho neoblafnou  různí okecantisté.

 

 

kge 27.1.2010 2:42

Re: Matematika

No, prave trojclenka je v medicine extremne dulezita. Predstavte si, ze slouzite a prijde vam pomlaceny pacient, ktery potrebuje nejaky lek. Davkovani se udava v ml/kg.  Na ampulkach s lecivem je uvedena koncentrace v mg/ml. Tedy, aby bylo aplikovano spravne mnozstvi, jsou treba dokonce 2 (!!!) trojclenky za sebou. Divili byste se, kolik studentu tretiho (!!) rocniku lekarske fakulty neni s to vypocitat napriklad davku anestetika...Vysledky jsou radove jinde. O rad mensi davka neucinkuje, o rad vyssi zabiji. Kdyz student zabije pokusne zvire, je to spatne, kdyz stejny clovek, toho casu vsak jiz lekar udela totez u pacienta, je to pruser.

 Stejne tak s urovni pravopisu je to u nich velice zalostne.

Jako lekar a odborny asistent na LF bych se nikdy nenechal lecit od lekare, ktery neumi trojclenku a seka pravopisne hrubice jak na bezicim pasu.

Fík 27.1.2010 2:26

Matematika pomáhá vytvořit základy logického myšllení.

Myslím, že maturitní zkouška z matematiky by měla být odstupňována alespoň do tří kategorií. avšak jen s třístupňovou klasifikační stupnicí. Žádná čtyřka ve smyslu alespoň něco umí. Zkoušku by si bylo možno doplnit i později o vyší stupeň. VŠ, by si pak stanovily jaký stupeň zkoušky je pro danou VŠ předepsán. Zkoušeny by tak masel poprokázat, že ovládá dapši stupně a oddily středoskolská matematiky.-..

ale ale 27.1.2010 2:12

Re: nesouhlasim

inu, jestli je pro vas permutace slozitosti, tak to ty programy tedy museji vypadat :DDD

a k cemu je herci, dirigentovi ci reziserovi MATURITA? vy jste to nepochopil, jako ostatne mnoho lidi. neni nutne MIT maturitu a uz vubec neni nutne mit maturitu za SAME vyborne znamky. No tak holt dirigent nebude mit maturitu nebo z ni bude mit 4 ... a co, komu to bude vadit? ma-li talent na muziku, at dela muziku, v tom mu preci nikdo nebrani ani bez maturity ... jde o to, ze mturita by mela byt schopna srovnat vzdelani z ruznych skol a posoudit obecne uznavane schopnosti studenta.

ja mel kuprikladu problem s anglictinou na stredni skole, byl jsem proste trojkar a taky jsem mel torjku z anglictiny na gymnaziu u maturity ... a stalo se neco? nestalo :) vysokou skolu jsem vystudoval, pracoval ve vicero mezinarodnich firamch a postupne se anglictinu naucil tak, ze v ni bezne vedu obchodni jednani ... a nikdy me ani nenapadlo prahnout po tom, aby byl cizi jazyk nebo cestina (zejmena gramatika, sloh nebyl nikdy problem), pro ktery prokazatelne nadani nemam, vyrazen z maturit ... a mohl bych argumentovat i tim, ze ani dobry spisovatel nepotrebuje psat vsude spravne y/i, spellchecker ho vetsinou opravi ...

ale ale 27.1.2010 2:02

Re: Matematika

dobra, vase rodina ma tedy s matematikou problemy, budiz ... ale proc to hned zobecnovat?

nemyslim si, narozdil od autora, ze kdo ma problem s matematikou, tak je hloupy nebo liny nebo pohodlny ... nicmene do stredoskolske vybavy matematika a zkouska z ni proste patri. udelat z ni maturitu na 4 by mel zvladnout opravdu kazdy stredoskolak. a i takova maturita se pocita ... holt nemusi mit kazdy same jednicky, takove vysledky z ruznych skol pak nemaji zadnou vypovidaci hodnotu. jaky ma smysl, aby studentky obchodni akademii mely stejne vysledky, jako gymnaziani, jakkoli ve SROVNATELNYCH predmetech maji horsi znalosti ci schopnosti? nic proti devcatum z ekonomky, jen konstatuji fakta. jenze u nas porad panuje predstava, ze by preci vsichni "nejlepsi ve svych tridach", bez ohledu na uroven skoly, meli mit za 1 ... to je ovsem, s prominutim, hloupost.

Věra 27.1.2010 2:02

Re: nesouhlasim

Petře Vileto, souhlas! Mimochodem, četl jste už dnešní článek od J. Kovanice (Šamanovo doupě: Svoboda slova a internetová sebranka)? Moc se mu líbil váš nick (:-)

Milaz 27.1.2010 2:02

Re: nesouhlasim

derivace a integrální počet je předmětem vyuky na VŠ. Pokud je Vám matika k ničemu, tak nechápu, jak se můžete nazývat technikem ?!

Milaz 27.1.2010 2:00

Re: nesouhlasim

Věra 27.1.2010 1:58

Re: Matematika ... Vera nepochopila podstatu clanku ...

Dějepis rozvíjí nejen paměť, ale i slovní zásobu a té dnešní děti a mlaďoši (díky mnohahodinovému dřepění u počítačů) moc nemají, stačí náhodně vyslechnout hovor "dětiček" ve věku tak od 7 do 18 let, nebo si přečíst pár diktátů - je to dost šokující. Žáci třeba v 6.-8. ročníku ZŠ nejsou schopni opsat pár vět (nejen, že obsahují pravopisné chyby, ale ani nedávají smysl). My psali každou hodinu diktát a chyby se pak probíraly (jako bývá televizní diktát se Zdeňkem Svěrákem).

Petr Vileta, balík z Plzně :-) 27.1.2010 1:52

nesouhlasim

Nesouhlasím, ačkoliv jsem technicky vzdělán a programátor. Vystudoval jsem elektro průmyslovku a matematiku jsme měli jen 3 roky, bez maturity. Ve třeťáku jsme nepochopili integrály a derivace a matykář to naštěstí vzdal, rozdal nám po 4 a víc nás netrápil. Pak jsem pracoval v různých technických profesích a nakonec se stal programátorem. Nikdy jsem nepociťoval nějakou potřebu matematiky větší, než jsem se naučil. Integrály, derivace, permutace a podobné složitosti jsem potřeboval až jako programátor po mnoha letech a stejně stačilo použít google, přečíst si o tom pár odstavců a použít veřejně dostupný zdroják příslušné funkce. Opravdu nechápu, k čemu je herci, dirigentovi, režisérovi, nebo i tomu chirurgovi integrál, derivace. Trojčlenka? Budiž. Ale víc většinou nepotřebuje. Tvůrce potřebuje talent a inspiraci, interpret znalost svého oboru a nadání, chirurg znalost anatomie a přesné ruce.

Věra 27.1.2010 1:52

Re: Co takhle injekční roztok Heparinu.

Hm, buďte si jist, že většina sester by tu trojčlenku nevypočítala. Jak jsem psala výše, z našeho ročníku by maturu z matiky udělaly jen dvě studentky. Fakt, že nekecám, já ale mezi nimi nejsem. Za socialismu byly vyžadovány sestry fyzicky zdatné, pokud možno drsné, žádné slušňačky nebo dokonce teoretičky - ty byly odsouzeny k zániku. Dneska (soudě podle častých hospitalizací) to není o mnoho lepší.

rolandszewczyk 27.1.2010 1:51

,

nevidím to tak zle,za mých školních let patřil k hrdinům třídy spíše lehce podprůměrný hajzlík,s individuální schopností provést kdejakou lumpačinu,nyní,kdy dcera je v první třídě,je jednoznačně uznavanou autoritou holčička premiantka,lze -li to o prvnákovi říci,které se ostatní děti snaží vyrovnat,žasnul jsem nad tím,že s kamarádkou dcera po čtvrthodině u počítačové hry ,šla se s ní učit nějakou básničku,na můj opatrný dotaz mi odpověděly,že přece nebudou hloupější než ONA,,,,no ,aby jim to vydrželo

Věra 27.1.2010 1:47

Re: Matematika

Budete tedy před operací zkoušet lékaře z trojčlenky? (:-D)

ale ale 27.1.2010 1:45

Re: Matematika - dobrá.

no tak maturitu bez Zdravovedy a Dejepisu si dokaze predstavit skoro kazdy ... ne snad, ze by to nebyly dulezite predmety ... nicmene neni treba z nich skladat statne uznanou zkousku. biflovani dat pro test z dejepisu stejne nicemu neprospeje. podobne pak otazky ze zdravovedy. u testu z techto predmetu se v podstate nemusi myslet, coz je to hlavni, co by maturita mela bych schopna otestovat. ano, biflovacky a lide se zazracnou pameti budou mit vetsi problemy ... ale to neni chyba maturity z matematiky, to je jeji prednost

Věra 27.1.2010 1:45

Re: Matematika

Dávkování léků dneska není zas tak složitá věc (jako před 45-50 lety), já mám to štěstí, že beru léta haldu léků a s dávkováním nemám ani já, ani lékaři naprosto žádné problémy. V příbalových letácích (na internetu i s podrobnějšími informacemi) je všechno "černé na bílém". Možná dávkování inzulinu nebo antibiotik v injekcích by možná mohlo někomu působit obtíže, ale všude je fakt podrobný návod (mě to problémy nepůsobilo, tenkrát to bylo v kompetenci zdr.sester). Ovšem nevím, že když někdo neovládá matematiku (tak, jak se učila v 50. letech na ZŠ a 1961-65 na SŠ - tedy příklady typu a + b na druhou, dost složitá geometrie, sinus, cosinus...nevím, jak je to dneska), že by pak nedokázal zvládnout dávkování léků? Moje máma kvůli matice v roce 1929 přestoupila v 1. ročníku z gymplu na obchodní akademii, kterou zvládla bez problémů, tam bylo účetnictví a tzv. "kupecké počty", to bylo jiné kafe. Podobně jedna moje známá absolvovala v 60. letech ekonomku (SEŠ), na ZŠ měla velké potíže s matikou a přesto se z ní stala perfektní účetní. Ona totiž výuka matiky někdy probíhala všelijak, mnohdy ani učitelé nedovedli příslušnou látku vysvětlit tak, aby to pochopil každý. Učebnice nebyly nic moc, další prameny také chyběly - byli jsme odkázaní převážně na výklad. Matematika na školách technického směru a na gymnáziích ano, ale jinde jako maturitní předmět jen podle potřeby - to je zlatá střední cesta. Ještě, že už jsem vetchá stařenka a moje děti dávno vystudované, teď můžu litovat už jen vnoučata.(;-D)

Fík 27.1.2010 1:43

Re: Co takhle injekční roztok Heparinu.

Tak bez dokonalé znalosti trojčlenky, bych nepustil do praxe ani zdravotní sestru.

rolandszewczyk 27.1.2010 1:34

Re: Matematika

hm,,,,dejte sestro ráno pacientovi 4/3 denní dávky léků,v poledne pak  přidejte 15%a večer uberte z ranní dávky 30%,pokud to sestra včetně lékaře nezvládne,jako že jich až tak moc není,pak se nedivme,,,,,osobně jsem se setkal s tím,že mi sestra měla píchnout 20 kubíků ,na můj dotaz čehože 20 kubíků,dostalo se mi odpovědi ,že něco jako penicilín,jsa odmaturován v hluboké totalitě let osmdesátých,jsem začal vyhlížeti kamion z oněmi 20kubíky,kteréžto mi měly býti vpraveny do těla,nicméně to nakonec vypadalo tak na malou štamprli,z čehož zážitku jsem dodnes zviklán v tom,a pod doktorsko-sesterskou autoritou,či jest malá štamprle cca 20kubických milimetrů či centimetrů ,,,,,,,,ha ha ha ha

Tomas Pansky 27.1.2010 1:26

Re: Matematika ... Vera nepochopila podstatu clanku ...

Na stredni skole nejde o to, nekoho zvyhodnit na zaklade matematiky.  Ale matematika ma dva dulezite aspekty: 1) sama o sobe je uzitecna a 2) je schopna rozvinout pamet a navic logicke a systematicke mysleni.  To treba dejepis nedokaze - ten rozviji pouze pamet.  ... Nazor, ze treba v medicine neni potreba logiky (odvetvi matematiky) je naprosto chybny.  Od cloveka - lekare, ktery dela hrubky, bych si nenechal predepsat ani prasky na spani. Lekar prece musi pouzivat (mel by pouzivat) logickeho usudku...  Vsichni lide nemaji stejne schopnosti.  Nekteri z nas maji vynikajici pamet, nekdo je orientovan na detaily, nekdo je schopen premyslet koncepcne.  Kazdy si musi najit sve misto.  To ale nic nemeni na faktu, ze matematika je schopna odhalit nase schopnosti patrne nejlepe ze vsech predmetu.  top0625top@hotmail.com

Bereniké 27.1.2010 1:21

Re: Matematika

Zřejmě budu ženská, když jsem porodila dvě děti - ovšem s matematikou jsem problém nikdy neměla. Takže prosím nezobecňujte. S článkem naprosto souhlasím. Zrovna u zdravotních sester bych ovšem předpokládala, že základy matematiky budou ovládat - vždyť se jedná mnohdy o lidské životy, a dokážu si představit situaci, kdy sestra zjistí, že se doktor seknul v dávkování léků. Stejně tak bych u doktora očekávala matematické vzdělání, byť na úrovni střední školy. Zrovna ta elementární trojčlenka je například pro správné dávkování léků dost důležitá. Své dětské doktorce důvěřuju, ale i tak si kontroluju léky podle příbalového letáku, jestli se nesekla s dávkováním. Dělávala to už moje matka, která takhle před mnoha lety přišla na to, že doktorka to špatně spočítala a dala málo účinnou dávku antibiotik.

Na vrozené vlohy bych se taky nevymlouvala. Můj syn je asi na matematiku nadaný - i  když možná není nadaný, možná je to tím, že ho už od malička čísla přitahovala a on si ve volných chvílích sám počítal a vymýšlel různé matematické úlohy, které pak řešil. Ovšem na jazyky nadaný rozhodně není - když si vzpomenu na jeho začátky s angličtinou, tak to bylo všechno možné, než jen nadané dítě. Dnes je v tercii a angličtina patří k jeho oblíbeným předmětům, který mu nedělá problém. A to zřejmě díky tomu, že jsme ho několik let trénovali a mluvili na něj anglicky a nutili ho mluvit a mluvit a mluvit. Kdyby na to rezignoval a sabotoval to, tak je dnes někde úplně jinde. Jen to prostě chce mladý mozek trénovat, ať už se jedná o matematiku, jazyky nebo třeba zeměpis.

kašík 27.1.2010 1:17

Re: Co k tomu dodat

logika a přesnost jsou dvě různé věci (byť nepopírám, že pro logiku je přesnost zásadní). Existují a diskuse zde toho i občas bývá důkazem, že přesně formulované názory jsou dokonale mylné. Logika není vědou o správném myšlení ("musí ti to myslet hlavně politicky"), ale o vyplívání, nic víc, nic míň

vladimír ondys 27.1.2010 1:14

:)))))))))))))))))))

V dětství mi táta vyprávěl o jednom vykukovi. Po každé výplatě na konci týdne se zastavili v krčmě a vykuk patřil k nejrozmařilejším hýřilům navzdory tomu, že měl nejpočetnější rodinu, ale manželka vykuka byla slabomyslná, vděčná za to, že se jí ujal a neuměla počítat. Před odchodem domů vykuk všechny zbylé peníze rozměnil na nejmenší drobné a doma je vysypal na stůl. Vždy tím způsobil velkou radost celé rodině. Slabomyslná manželka radostně spínala ruce nad hromádkou bohatství a s nevšední ochotou splnila očekávanou povinnost k tak příkladnému manželovi, rozčarování se vždy dostavilo až při nákupu u Žida, ale vinu za jejich nelehkou situaci vždy svalila na jeho údajnou chamtivost, s jakou ji vždy neúprosně rychle zbavil peněz od nevšedně pracovitého a starostlivého manžela. Poslední dobou si často vzpomenu na otcův mravoučný příběh - asi mi chtěl naznačit, jak moc si váží mé sečtělé a spořivé maminky, která ho i jako hodně divokého a silného chlapa uměla umravnit - když vidím pestrobarevné populisty v televizi, poslouchám, nebo čtu jejich slova o tom, co je nutné údajně pro celospolečenské dobro a nikdy by mne nenapadlo, že po tak velkoryse socialistickém přerozdělování do zdravotnictví a školství současní mladí muži mohou mít doma tolik slabomyslných žen, kterým nevadí společenské hýření z půjčených peněz na úkor vlastních dětí asi jenom proto, že se během školní docházky nenaučily dobře počítat.

Tomáš Hudeček 27.1.2010 1:03

Zlata slova,

třeba je tesat do kamene. Ono třeba díky povinné maturitě nebude docházet k situacím, kdy vám protistrana není schopena vrátit drobné, lidi budou umět položit rovnítko mezi zlomky, % a destinná čísla a interpolace nebude zaklínadlo z knih sci-fi ;-).