19.5.2024 | Svátek má Ivo


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
doktor Břečka 27.1.2010 14:26

Vinu na odporu a nechuti k matematice

mají žáci nebo studenti i učitelé. Žáci jsou často líní a pohodlní, to mohu potvrdit. Ale  rozhodují  učitelé a ti jsou často nekvalitní. A také  machrují a straší a posmívají se.

Mimochodem : proč se to všechno nazývá matematika ?   Ta začíná u rovnic. Do té doby jsou  pouze počty a měřictví, ne ?

Jinak jsem pro maturitu z matematiky všemi deseti.  Učí lidi logicky myslet. Takoví lidé pak rychle přečtou politiky a ty jejich kecy.

Ivan Nový 27.1.2010 14:14

Nejen matematika,

ale hlavně podvojné účetnictví a to na všech školách. Základy účetnictví by měly být i na základních školách.

iko 27.1.2010 14:25

Re: Nejen matematika,

Toto je ale vazne dobry napad... suhlas...

portwyn 27.1.2010 15:14

Ono se to chystá

už se objevily pilotní projekty. Ne tedy na podvojné účetnictví, ale celkově na finanční gramotnost. (Jinak je..tedy má být finanční M součástí výuky v 9. ročníku ZŠ.)

Mimochodem pokud se to podaří, budeme jedni z prvních v Evropě.

Pavel72 27.1.2010 15:40

Re: Nejen matematika,

JA bych byl opatrnrejsi, na zakladkach pribyva predmetu jako hub po desti, vselijake klony obcanky ala vychova ke zdravi, etika, povolani a kdo vi co jeste. Na ukor ceho, myslite, ze to bude? Jasne, matematiky a cestiny.

Dnes je problem, aby decko pochopilo, na co je vubec tazano a pak aby dokazalo sesmolit odpoved.

Sam jim to uvadim na prikladu, kde otazka zni, "co je to kralik?" a oni odpovidaji "Kralik ji travu" a do tohoto prostredi zasazovat jeste ucetnictvi? Skoro kazdy decko umi odpovidat jako politik v TV debate - odpovi na vsechno, jenom ne na to, na co se ptam...

Pamětník I. 27.1.2010 16:01

Re: Nejen matematika,

A co takhle občanská výchova se zkouškou znalostí listiny základních práv a svobod, smyslu a organizace voleb, podání daňového přiznání, vyplnění žádosti o podporu v nezaměstnanosti atp. A neříkejte, že se to učí, jde o ty praktické znalosti.

hafusak2 27.1.2010 13:57

Osobně jsem názoru,

že jádro pudla je někde úplně jinde a matematický problém tomu má pomoci: Matematika nejde okecat a v případě státních maturit by se okamžitě projevila úroveň jednotlivých škol. Proto je potřeba ji zadupat do země a zvláště pro soukromé školy povolit takové maturitní předměty, které nejdou objektivně srovnávat, tudíž každý polonegramot maturantem, jen když bude platit školné. Jak se pak uplatní v praktickém životě - jeho věc, žijeme přece v demokracii a každý se má o sebe postarat sám.

JK 27.1.2010 13:52

Matematiku ano, ale jinak

Matematiku potřebuje každý. Problém je, že pod matematikou si představuje školství integrály(?!! ) a derivace, což je skutečně zcela neskutečná zhovadilost  v době počítačů.

Naopak  to,  co chybí je počet pravděpodobnosti, o čemž svědčí obrovské zisky z hazardu.

Myslím, že by se měl udělat průzkum, co je z matyky k životu nezbytně nutné a jak to může vylepšit příjmy. Tím by se zavřely ústa odpíračům.

Jinak si  o školství nemyslím nic lichotivého. Jako odstrašující příklad si pamatuji větu své dcery, když se učila biologii "sliz žížaly podhorské ve tmě světélkuje". Na tom demonstruji už léta neužitečnost školství Zmíněné integrály lze k tomu klidně přiřadit..  

iko 27.1.2010 14:28

Re: Matematiku ano, ale jinak

Problem je v tom, ze sa neda dopredu vediet, co bude potrebne v zivote za 20-30 rokov.

Ale disciplina v mysleni, ktoru dava matematika, bude potrebna urcita VZDY! Inac to tu bude same gender studies, "humanitne vedy" a ine bezbrehe taranie...

Jura Jurax 27.1.2010 13:31

Souhlas a to naprostý

A když by se mělo rušit, zrušil bych maturitu z jazyka českého a cizího. Český pravopis mne naučili na základce, základy cizího jazyka taky a pravím, ze za 48 let, co mi uplynulo od maturity, jsem středoškolské vědomosti (opakuji, bezchybně psát, číst a napsat pojednání mající hlavu a patu mne naučili už na základce) z češtiny nepotřeboval - vědomosti o všelikých veršotepcích obrozeneckých i moderních mi byly na dvě věci. Kdežto matiku jako programátor a informatik jsem potřeboval docela dost.

A vůbec- zeptejte se humanitně vzdělaného jedince, zda si umí spočítat výplatu nebo kolik bude mít z  vkladu o průměrném zůstatku 5000 uloženého na účtu v peněžním ústavu za pět let, pakliže je úrok jedno procento a poplatek za správu účtu 200 Kč ročně. Normální člověk to spočítá hravě zpaměti za dobu kratší, než tohle píšu ...

K. Babák 27.1.2010 14:09

Re: Souhlas a to naprostý

O trvalosti znalostí ze střední školy existuje krásná kniha "Kámen mudrců" od Jaroslava Žáka.  Tam to všechno je.

Josef 27.1.2010 18:50

Re: Souhlas a to naprostý

Hele, Juro, vzdelani v technickych oborech (mat.fiz.chem.) ti stat poskytuje zistne, tzn. ze pocita s tim, ze investice vynalozene na tve vzdelani se mu bohate vrati na danich, ktere budes z vysokeho platu platit .Humanitarni vzdelani ti naopak stat dava uplne nezistne! A o to vice bys to mel ocenit ! Cini z tebe kulturniho cloveka a nejenom masinu.Nauci te jak ocenit kulturu kolem sebe (vytvarnou, hudebni, literarni). Ze vseho mas vetsi pozitek(divadla,galerie,koncerty, zajezdy) a v neposledni rade to z tebe dela i odpovednejsiho volice(dejepis) . Tak si toho vaz !!

Jura Jurax 27.1.2010 22:48

Re: Souhlas a to naprostý

O dějepisu zde nemluvím, mimochodem historie je mým koníčkem. A myslíte, že kulturní člověk se pozná podle toho, že má přehled o básnících, najmě dávno mrtvých, pozná Picassa od Mánesa a tak podobně? Čtu hodně (kromě literatury faktu, a čtu vůbec hodně)scifi a detektivky - a to byla za mých let literatura škvárovitá, podle profesora češtiny vlastně ani literaturou nejsoucí a neodlišitelná od kovbojek či pornografie.

Miroslav Bílý 27.1.2010 13:09

ASI NEJLEPŠÍ ČLÁNEK DNEŠNÍHO DNE

Ale když hloupost je tak pohodlná.

K. Babák 27.1.2010 12:22

Matematika ano

Matematika není trojčlenka a nejsou to vzorečky. Trojčlenka je typ úlohy (známe dva údaje navzájem úměrné a třetí v jejich kategorii, čtvrtý máme vypočítat), který se dá řešit pomocí známého schématu se šipkami, ale i jinak. Matematika je vědět, co je úměrnost a umět ji použít. A praxe (technika) je vědět, co je a není úměrné, abych jako trojčlenku nepočítal třeba dráhu zrychleného pohybu nebo příjem státu z výšky daně. Vzoreček je vlastně jakýsi těsnopisný zápis návodu jak se něco vypočítá (vzorce y=k.x, V=1/3.S.v, S=z.v/2 jsou z matematického hlediska totožné - vyjadřují přímou úměrnost dvou veličin - a konkrétní písmenka po dohodě uživatelů čteme jako názvy veličin). Vidí-li matematik napsáno 2k+1, čte automaticky slova "liché číslo" a podobně. Řekl bych, že matematika je především druh jazyka, který dovolí popsat určitý velmi důležitý typ myšlenek, podobně jako noty popisují určitý typ zvuku. Některé myšlenky a některé zvuky takto nepopíšeme a některé ani nepopíšeme jinými prostředky.

Školská matematika plní několik odlišných úkolů: naučit určitému způsobu uvažování (a přesvědčit žáky, že tento způsob je ze všech nejlepší), naučit soustavu symbolů a jejich čtení, zmechanizovat postup řešení některých technických úloh a trénovat mozek k nespecifickým dovednostem (k čemu je v praktickém životě roznožka přes kozu?). Vím o chirurgovi, který tvrdí, že pro jeho práci je nezbytná deskriptiva. To je totiž také matematická disciplína, nejen trojčlenka. A schopnost číst grafy a poznat, kdo je čte špatně chybí řadě diskutujících.

Něco jiného je maturita z matematiky. Viděl jsem jich několik stovek a vždy se jednalo o řešení početní úlohy. Přitom každý vyučující vytvoří ve většině otázek zadání, které vede ke stejnému typu matematické úlohy - řešení kvadratické rovnice, průběh funkce, řešení trojúhelníka a podobně. Já sám to asi také neumím jinak, i když s tím hluboce nesouhlasím.

Takže matematika je nutná, ale my (učitelé) to neumíme, i když jinak, než to neumějí žáci.

františek 27.1.2010 12:32

Re: Matematika ano

To, co popisujete, už je problém. Myslím, že každý člověk se dokáže naučit řešit zadané úlohy tak, aby mu to působilo potěšení. Nemyslím, že jde naučit kohokoli určitému způsobu uvažování tak, jako každý nemá talent pro hudbu. Bylo by to nádherné učit ve třídě plné matematicky uvažujících lidí. Jestli to jde naučit, tak nejpozději ve třech letech. V pozdějším věku ztrácí děti schopnost k vychovávání.

K. Babák 27.1.2010 12:47

Re: Matematika ano

Máte pravdu, jen bych namítl, že někomu nepůsobí potěšení řešit některý typ úloh, i kdyby to uměl a řeší úlohy jiné. Otázka je, zda neschopnost nebo nechuť uvažovat takovým způsobem, jak to vyžadují přírodní a technické vědy nediskvalifikuje člověka v některých zdánlivě vzdálených oborech. Například zda fakt, že matematiku redukuje na trojčlenku už není povážlivý u gynekologa.

Lojza 27.1.2010 13:48

Re: Matematika ano

Matematiku nepotřebovali doktoři v dobách fonendoskopu a dřevěné lžičky jakožto jediných nástrojů. Dnešní diagnostické metody a přístroje netechnicky orientovaným lékařům nepřejí. také by mne zajímalo, zda je obvyklé, aby někomu nešla matematika, ale byl dobrý ve fyzice, chemii či biologii.

Minutus 27.1.2010 20:41

Re: Matematika ano

No, pokud například někdo nerozezná rozdíl mezi rychlostí a zrychlením (nemusí jít jen o pohyb), chybí mu určitá dost podstatná dovednost, aby mohl vyhodnocovat procesy, se kterými se v reálném životě setkává. Takový technik může snad být dobrým řemeslníkem (což je samo o sobě dost), ale tvořivý asi nebude.

Že tyto pojmy matematika popisuje jako první nebo druhou derivaci, to může klidně zapomenout, stejně jako pravidla pro derivování. Ovšem měl by si uchovat představu o těchto parametrech procesů. A člověk, který je matematikou nedotčen, pravděpodobně nepochopí ani tento text.

františek 27.1.2010 12:12

Jsem kantor

Už desítky let učím na střední škole matematiku. Dosud jsem nepoznal nikoho, kdo by neměl talent na matematiku, ale poznal jsem hromadu líných studentů. Znám studenty, kteří se domnívají, že se lze naučit matematiku tak, jako dějepis. Ale nikdo se nenaučil hrát fotbal tím, že by se na něj koukal v televizi, nebo si prohlížel Backhamovu fotografii. Matematika je záležitost tréninku. Vzorce a poučky znát můžeme, ale umět je používat je nutné. Pravda, zanedbáme-li trénink v útlém mládí, těžko se to na gymnáziu dohání. Jsem zastáncem jednotné maturitní zkoušky z matematiky. Takové zkoušky, aby pár bodíků získal učeň a hodně bodíků pracovitý gymnazista. Proti této zkoušce jsou pouze líní (a tudíž i hloupí) lidé a lemplovští učitelé matematiky, případně ředitelé škol, kteří takové učitele zaměstnávají.

Milan 27.1.2010 11:56

ta slečna je s prominutím blbá

Pan Čermák má pravdu. Nepochybuji o tom, že překládat může ta slečna http://www.lidovky.cz/ceske-deti-strasi-matematika-dgh-/ln_noviny.asp?c=A100105_000100_ln_noviny_sko&klic=234871&mes=100105_0  i bez studia matematiky. Ona ale neví, že matematika rozvíjí logické myšlení. To je nad její chápání. Pak se nemůžeme divit, že milion blbců má exekuci, protože si ani neumí spočítat úroky. To už se nebavím o tom že společnost bez znalosti matemetiky nemůže nic vyrobit. Ale to salonním filozofům nevadí.

3směsi 27.1.2010 12:31

Re: ta slečna je s prominutím blbá

Přesně tak, bez matematiky se nedá žít, kdo to byl, co matematiku jako maturitní předmět zrušil? Nebyla to paní socBuzková? Ona ta matematika dělá potíže i ministrům, třeba financí - panu exDluhoslavu Sobotkovi. Na jeho příkladu vidíme, že chybějící znalost trojčlenky je pro stát smrtící.

Karkul 27.1.2010 14:02

Re: ta slečna je s prominutím blbá

Jenže jaká je kvalita těchto překladů od těchto "překladatelů". Již několikrát jsem přestal číst povídku a pod. Při větě typu: "Ráno bvlo příjemných 80 stupňů." Neb dotyčný blb/blbka překladatel + příslušní redaktoři a korektoři si vystavili vysvědčení hlouposti či lenosti a nedal se jim věřit ani další text.  O palcích a stopách raději nemluvím, to je pro tyto "vzdělance" již naprosto nepochopitelné.

lingvista amater 27.1.2010 14:39

Re: ta slečna je s prominutím blbá

Hm, někdy se tomu říká "exotismus". Ne těm překladatelům (od slova exot) ! Vy byste převedl Ray Bradbury: Fahrnheit 451 na stupně celsia ?Nebo v detektivce A. Christie centimetry místo stop ?

R 27.1.2010 14:54

Re: ta slečna je s prominutím blbá

Tím se právě pozná kvalitní překladatel. Že ví, kdy má tyhle údaje počeštit a převést na metrické míry a podobně upravit reálie a kdy je má ponechat původní.

Kdysi bylo dobrým zvykem mít v knize k takovým věcem poznámky překladatele a redaktora pod čarou či na konci knihy vysvětlivky k věcem, které překladatel musel udělat, ale průměrný čtenář je znát nemohl a tak každá kniha byla i zdrojem určitého poznání. Dneska tento zvyk nějak vymizel.

portwyn 27.1.2010 15:23

Re: ta slečna je s prominutím blbá

Podobně se zaměňuje "miliarda" a "bilión". Překladatel nebo novinář klidně napíše, že na Zemi má za pár let žít 10 bilionů lidí, protože za prvé neví, co je to bilión a za druhé nezná rozdíl mezi US a UK angličtinou (1 000 000 000 = milliard  v UK, billion v US)

Flasi 27.1.2010 15:56

Re: ta slečna je s prominutím blbá

Dovoluji si upozornit, že UK i US angličtina má zcela totožné chápání termínu bilion. Bilion v US i UK angličtině = česky miliarda = 10^9. Tečka.

UK význam slova bilion = bilión = 10^12 platil dříve. Byl ale oficiálně (vládními úřady UK) nahrazen "americkým" významem někdy v 70. letech 20. století. V soukromé svéře toto použítí dožívalo místy ještě do 90. let.

Ale teď se píše rok 2010! Anglické slovo bilion = 10^12 může ještě dožívát v indické angličtině, ale jelikož většina současné indické elity studovala spíš v USA než v UK, tak i v Indii převládl krátký ("americký") číselný systém.

Pozor na to!

Flasi 27.1.2010 16:04

Re: ta slečna je s prominutím blbá

...v Indii převládl krátký ("americký") číselný systém (tedy tam, kde se nepoužívá nějaký jejich vlastní číselný systém).

Abych byl přesný.

portwyn 27.1.2010 16:10

Re: ta slečna je s prominutím blbá

O. K., mám i starší knihy :-) Koukal jsem se ale i na slovník na Seznamu - uvádí "milliard (GB)". Děkuji za upozornění.

Nic to však nemění na tom, že překládat v tisku "ten billion people" jako "10 bilionů lidí" je nesmysl.

Já osobně preferuju "10 na něco", tam se to neplete :-)

Flasi 27.1.2010 16:17

Re: ta slečna je s prominutím blbá

Viz např tady: http://en.wikipedia.org/wiki/Long_and_short_scales

Českým zdrojům v tomto absolutně nevěřte. Česko (a možná i další státy, ale tam to nevím) je pevnou hrází názoru, že UK bilion = 10^12. Tvrdí to většina učitelů angličtiny, tvrdí to spoustu slovníků a učebnic. Lidé si mezi sebou tuto informaci předávají (jako např. vy tady). A přesto to už dávno neplatí.

Přeložit 10 bilion people jako 10 biliónů lidí je kombince mylného názoru ohledně britského významu slova bilion a obyčejného (leč fatálního) nedostatku všeobecného rozhledu.