6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Quick 23.6.2009 8:42

???

:-(

Kanuk 23.6.2009 8:37

Re: inu, rekl bych, ze se mylite

Dohodo, to gymnasium v Hranicích na Moravě, nebylo to vojenské gymnasium? Určitě tam byla Vojenská akademie.

občanka 23.6.2009 8:34

Co se vlastně řeší? Všechny maturity jsou státní!

Neznám nestátní maturitu. Můžete ji složit pouze na škole s akreditací MŠ, dostanete úřední papír, jehož padělání je trestné!!! Takže žádná maturita není nestátní! Problémem je její úroveň, která se liší právě různým hodnocením.

Zajímavé je, že léta funguje systém státních jazykových zkoušek. Máte-li "státnici", tak už  nikdo nepochybuje o vašich znalostech. Můžete ji složit kdykoliv si troufnete a samozřejmě zaplatíte určitou částku. To je také v pořádku, protože tenhle papír vám opravdu v životě pomůže. Proč stejný systém nelze uplatnit u ostatních předmětů? Proč nejsou dávno stanoveny podmínky a hodnocení znalostí, jako u těch státních jazykových zkoušek? Vždyť na tom ti skutečně dobří studenti mohou jen vydělat. Určitě by po nějaké době byly tyhle zkoušky uznány i pro přijetí na VŠ, protože by bylo možné se spolehnout na znalosti toho, kdo ji složil.  

Prorok 23.6.2009 8:33

Re: Státní maturity jsou nutné

R^

hlava22 23.6.2009 8:32

Re: Současný stav je takový, že na některých školách udělá maturitu i líný půlmozek.

velmi přesné. Ale nebojte se, pokud by došlo na nejhorší tak  pajdagozi to za študáky vyplní. I když možná budou mít sami problémy.

Prorok 23.6.2009 8:32

Plácáte nesmysly

Třeba diplom Vám otevře dveře do státní správy a tam se nějaký ten lempl snadno ztratí. Takových případů znám mnoho a velice nerad platím jejich tabulkové platy ze svých daní.

Kanuk 23.6.2009 8:31

Re: Proč státní maturity?

Promiňte Karkule, možná, že víte, o čem mluvíte, ale víte toho velmi málo. Než bylo české školsství zmršeno komunisty, tak po pěti obecných, které byly společné pro všechny, se šlo buď na měšťanku a později buď do učení nebo na vyšší odbornou, nebo na střední. Reálka 7 let - dva cizí jazyky, gymnasium 8 let - tři cizí jazyky. S maturitou na střední škole se buď pokračovalo na VŠ, nebo nástup do státní služby s vyhlídkou dosažení vedoucího, ale ne nejvyššího, postavení. Se SŠ bylo možno dosáhnout funkce ředitele, s VŠ byli radové. Tak zhruba.

františek 23.6.2009 8:30

Státní maturity jsou nutné

Jsem učitel, Učím desítky let matematiku na průmyslovce. Jednotné státní zkoušky ve všech ročnících základních a středních škol považuji za nezbytné, A to nejen pro srovnávání kvalit studentů a žáků, ale i pro srovnávání kvalit učitelů. Jako daňový poplatník těžce nesu, že úroveň znalostí našich studentů v posledních letech rapidně klesá, i přes investice do školství. Na vině jsou ministerští úředníci, kteří v pomatené touze mít co největší počet maturantů nutí učitele snižovat svou náročnost a požadavky na vzdělání. Jsem si jistý, že většina učitelů státní maturity vítá (až na pár češtinářů, kteří až dosud učili dějiny literatury místo komunikace v českém jazyku). Proti maturitám jsou jen málo vzdělatelní studenti a pár líných kantorů

Martin Vlk 23.6.2009 8:29

Re: Zbytečná jednotná maturita

Teď nemáte pravdu vy. Já v těch poměrech žil a celkem dobře si to pamatuji.

Studoval jsem na něčem, čemu se říkalo "elitní matematické gymnázium". A dostat se na něj byl celkem problém a každý bral jako samozřejmé, že je výrazně náročnější, než učňák s maturitou. A to včetně té maturity.

Na vysokou školu jsem musel dělat přijímačky (na obě dvě, na které jsem se hlásil) a moje maturitní vysvědčení nehrálo absolutně žádnou roli. Zato když jsem pak na škole řekl, co mám za gympl, dívali se na mně úplně jinak.

Dnes hrozí jiná věc. Jednotná maturita bude stejná pro všechny školy, tedy musí být taková, aby ji úspěšně udělaly i děcka z učňáků s maturitou. Tedy zavedením jednotné maturity její úroveň výrazně POKLESNE. O tomhle se raději moc nemluví. Ono se sice pindá o dvou stupních náročnosti maturity, ale zatím nikdo nedokázal říci, co to tomu maturantovi přinese, když si vybere ten náročnější. Teyd kromě většího rizika neúspěchu.

Současný tlak je zredukovat maturitu na nějaké testy z autoškoly. A to si myslím opravdu není dobře.

třetí 23.6.2009 8:29

Re: Skutečně potřebujeme jednotné maturity?

Naprostý souhlas. Ale odpověď na Vaši otázku zní. Nikdy. To už tady bylo a nikdo to teď nechce. Soukromé školy to nedovolí.

Prorok 23.6.2009 8:28

Současný stav je takový, že na některých školách udělá maturitu i líný půlmozek.

Chápu, že učitelé na takových školách mají obavy, že se ukáže neschopnost jejich žáků složit standardizovanou zkoušku.

Nemluvě o tom, že současné vzdělání upadá na všech úrovních.

Václav 23.6.2009 8:24

Re: Proč státní maturity?

Asi se budete divit, ale jako strojař vám řeknu, že tomu tak zhusta není. Průmyslováci sice měli náskok v předmětech, které se motaly kolem kreslení, ale matika s fyzikou byly pro ně utrpením. Vyhnout se ovšem těmto předmětům na VŠ technického směru nelze, protože inženýr technik musí umět nejen kreslit, ale taky dobře počítat, protože na spoustu věcí násobilka nestačí a musí se do diferenciálních rovnic a podobných lahůdek. A netvrďte mi, že v chemii vystačíte s "+" "-" "x" a "/".

tich@dohoda 23.6.2009 8:21

Re: hm

neni, na nekterych high school sice je neco, co ucnaky v podstate supluje, ovsem jde spise o praxi/dilny , aby po skole ty deti mohly neco delat. Propracovany system ucanku, vcetne docela slusne znalosti teorie jednotlivych remesel, to mohou Cesku-Slovensku jen tise zavidet. I "blby" zednik v CR umi cist vykresy a stavet podle nich , na to v USA zapomente. Na druhou stranu se americkych soudruhu musim zastat, oni byvaji velice manualne zrucni a pracuji napr. na stavbe ve vysokem tempu. Cest :-)

třetí 23.6.2009 8:18

Re: V roce 1971 byl pís.otázky maturit celostátně jednotné

Tak v roce 1960 asi nebyla vrstevnicí pana Kanuka, když týž maturoval v 1971. Otázka také stojí, jakou že to střední školu vaše laborantka měla. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že logaritmovat neumí v současné době 90 % absolventů vysokých pedagogických škol. Od té doby, co praštěná Buzková vyhlásila program : 50% populace bude mít maturitu, je střední a i značná část vysokého školství předmětem byznysu a nikoli výchovy nladé generace. Úroveň podle toho vypadá.

tich@dohoda 23.6.2009 8:13

Re: inu, rekl bych, ze se mylite

synovec studoval puvodne na Gymnasiu ve Vrbne p. Pradedem, byl jednickar, po dvou letech presel na Gymnasium do Bruntalu , kde stezi prospival. Co vim z minulosti, Gymnasium v Hranicich na Morave , to mivalo hodne vysokou uroven, taky se to projevovalo v prijmani va vysoke skoly a nasledne dokoncenim studia. Jak je to dnes nevim. Cest :-)

rolandszewczyk 23.6.2009 8:11

Re: hm

ha ha ha,perfektní poznámka,,,,,a propo,nevíte,zda -li je v usa vůbec něco na způsob učnáků?.......usa-malým není chyba

Kanuk 23.6.2009 8:07

Re: Jen ať si děti zvykaj

Hanibale, v mnohém s vámi souhlasím. Jen bych si dovolil upozornit na to, že spousta toho, co je zdůvodňováno jako směrnice z Bruselu, jsou výmysly českých ouřadů, kteří pracují podle pravidla "poturčenec horší Turka" a na směrnice z Bruselu se jenom vymlouvají.

tich@dohoda 23.6.2009 8:04

diskuse plodna a zajimava, clanek totalni

kravovina, co take cekat od modreho bolsevika z "marxaku" , prejmenovaneho na liberalni institut :-) . Faktem je, ze modri bolsevici po sametu rychle premalovali heslo; "ucme se od SSSR" na "americti soudruzi nas vzor" . Pravda v SSSR komplet okopirovali americky skolsky system, s jednou vyjimkou = tvrda centralizace=standardizace= povinne predmety a povinne zkousky z techto predmetu = postup do dalsiho rocniku. USA system: volitelne predmety, zkousky/testy pouze informacni = high school diploma/maturitu dostanete klidne jen za dochazeni do skoly. Drtiva vetsina soukromych skol v CR jsou kopie tech americkych, kde za penize dostanete diplom a nikdo moc nepatra , zda vubec neco umite. V USA je obrovske mnozstvi skol = jungle , ovsem, drtiva vetsina ma mizernou uroven, kvalitni skoly/soukrome/  ovlada vetsinou cirkev a jde prakticky o kopii britskeho soukromeho skolstvi. Za normalizace jsem nesmel studovat, tak jsem si platil soukrome hodiny na jazyky, postupne od trech panu, vsechno absolventi skol z prvni republiky. Jeden pravnik, vystudoval Karlovu universitu, dalsi dva = obchodni akademie, troufam si tvrdit, ze i ti stredoskolaci by dnes hrave zvladli vysokou skolu, rozsah jejich vedomosti /nejen jazykovych/ , byl uzasny. Obavam se, ze bez narocnosti na studenty i pedagogy  nelze vybudovat kvalitni skolstvi = "tezko na cvicisti= lehko na bojisti" , to plati ve skole, stejne jako na vojne ale i v dalsich sferach lidskeho deni. Pohledem zpet, musim konstatovat, ze dobrych a narocnych ucitelu jsem v zivote poznal docela malo, velka vetsina byl sedy prumer, kteri zili z podstaty, kterou si vytvorili nekdy v pocatku sve pedagogiske drahy. Cest :-)

ale ale 23.6.2009 8:02

inu, rekl bych, ze se mylite

a to v mnoha ohledech ... uz vase teze: "každá další nová povinnost navíc přece v člověku vyvolává obavu a tudíž i odpor." je pouze vas filozoficky postoj. ne kazdy se k povinnostem stavi tak jako vy, nebo jak si vy myslite.

dale pak, kriterium prijatych uchazecu na VS popripade VOS k hodnoceni strednich skol je neprukazne ... vzhledem k tomu, kolik u nas existuje VS a VOS, ktere prijimaji kazdeho, kdo se prihlasi, vzhledem k tomu, ze vzhledem k demografickemu rozlozeni je v nekterych letech pretlak a v jinych nedostatek studentu zajimajicich se o vysokoskolske studium, bude takove hodnoceni vzdy tezce neobjektivni. naopak, jednotne maturity objektivni jsou ...

chapu obavu studentu ze SOU a nekterych SS, protoze pro ne bude takova maturita vyznivat jiste o neco hure, nez soucasny stav. Je dobre zname, z kazda trida, at uz na gymnaziu ci na SOU ma svoje jednickare, dvojkare ba i propadajici. A rozlozeni jejich cetnosti je napric skolami podobne. Ale jednotna maturita ukaze, ze jednickar z jedne skoly nemusi dosahovat STUDIJNICH kvalit (jinych pochopitelne ano) jednickaru z jinych skol. a to je myslim spravne.

chapu, ze skola nejsou zavody ... protoze v malokterem sportu by bylo dovoleno nekterym zavodnikum absolvovat lehci trat nez jinym. leda snad sport s hendikepem, jako treba amatersky golf ci nektere konske dostihy, kde kone nesou ruznou vahu, podle sve vykonnosti.

soucasny stav vyhovuje tem, kteri si preji prumerovani a rozmazani skutecnosti

Kanuk 23.6.2009 8:02

Re: hm

Podle dnešních vládců, teda ouřadů na MŠM, či jak se ten spolek jmenuje, bez ohledu na stranickou příslušnost, je špatné všechno, co nepřichází z USA. Podle toho to s českým školstvím vypadá.

23.6.2009 7:58

Re: Proč státní maturity?

Och, Karkule, Karkule! Ty nic nevíš o vyšších formách vzdělávání: Abstrakci, syntetické metodě či schopnosti třídit informace. A o jejich použití při rozhodování v práci i v životě. Domníváš se, že nejvyšší kvalifikací je naučit se navlékat do jehly niť. Co takhle vymýšlet šicí stroj? To Ti v Tvé zabedněnosti nedochází. 

Kanuk 23.6.2009 7:57

Re: Zbytečná jednotná maturita

Školy mají a budou mít vždycky rozdílnou úroveň,...Pane Vlku, to není pravda. Je to buďto lež, nebo nevědomost. V dobách předkomunistických všechny střední školy (stejného druhu) měly když ne stejnou, tedy podobnou úroveň, a to dost slušnou. Měly také stejné maturitní zkoušky. Proto složení maturity mohlo být pokládáno za známku toho, že maturant "má na to studovat na VŠ", žádné přijímací zkoušky se nekonaly. A pokud vím, výsledky maturity byly pouze "prospěl s vyznamenáním", "prospěl" a "neprospěl". Těch posledních bylo mizivé procento.

rolandszewczyk 23.6.2009 7:57

hm

ten systém kdy učnák vychoval kvalitní řemeslníky,průmyslovky kvalitní mistry a gymply uředníky a budoucí vysokoškoláky byl podle dnešních vládců asi špatný,a nad tím rozum stojí,a to bez rozdílu vzdělání

hanibal 23.6.2009 7:55

Re: Jen ať si děti zvykaj

A pak se ptáme, kde se mám ty peníze tratí? Vždyď  to armáda úředníků, kteří vymyšlejí býkarbárny za dobrý plat a brání tak všem zainteresöváným věnövat se skutečně tomu, co je jejich profesí, tedy naučit děti co nejvíce. Podívejme se jak se nám ve vzdělanosti naše děti propaddly. Vždyď ty děti se učí minimálně, stále mají nějaká volna, ředitelské volno, ekologické týdny kdy se chodí na procházky atd.. Učitelé se s nimi vezou, jsou placení z peněz daňových poplatníků, nakonec se daňový poplatník odpoledne musí látku  se svýnm potomkem doučit, pokud nemají doma genia. Jsou to většinou matky, jejichž pracovní doba často skončí v 16 17 hod, platí si svými daněmi na to, aby děti byly vzděláváné..... Celé to úřednicrvo od ministerstev jen šikanuje lidí a to platí i jinde vve státním sektoru a to se těšme, až  nám začnou diktovat z Bruselu. Pan Bůh s námi... 

L.ovec 23.6.2009 7:55

Skutečně potřebujeme jednotné maturity?

Ano, skutečně. To že se studentům a některým učitelům do nich nechce na tom nic nezmění.Kd\y už konečně maturita bude zas mít  hodnotu, se kterou se dá v životě počítat, kdy už přestane být pouze formálním aktem, který je společnosti i následným vysokým školám jen  pro smích, kdy už konečně pohodlnost některých pánů učitelů přestane mít pro společnost význam a kdy už kočně i oni se budou muset něco naučit, aby mohli učit své žáky a být jim důstojným partnerem pře zkouškách ?

Kanuk 23.6.2009 7:47

Re: Tedy,

Tx, tak to bylo zhruba i dřív. Byly jednotné maturity pro gymnazia, možná, že se i trochu lišily podle typů gymnasií, ale těch bylo, co by spočítal na prstech jedné ruky: pak byly reálky, průmyslovky strojní, elektro, stavební a chemická, možná, že i pár jiných "vyšších odborných". Ale ne 58 tisíc všelijakých pseudoodborných škol, každá na nějakou jinou ptákovinu. To bylo opičení se po SSSR, kde mohli mít v každé vesnici zvláštní školu pro pečitele(?) holubů, co lítaj sami do pusy, protože v každé vesnici měli nějaký výbor KSSS, nebo jak se ten jejich spolek jmenoval. Zatím co v ČR průmyslovák elektrikář musí být rád, když dostane místo, kde aspoň cvrnká vypinačem, třeba jako prodacač ledniček a vysavačů.

Martin Vlk 23.6.2009 7:40

Zbytečná jednotná maturita

Jednotná maturita je podle mně zbytečná.

Školy mají a budou mít vždycky rozdílnou úroveň, proč by tomu s jejich maturitami mělo být jinak. Pokud si někdo na nějaké pseudoškole koupí maturitu, stejně mu je pak většinou na dvě věci, na nic a na to druhé. Pokud nemá znalosti, může tím titulem tak někde oblbovat učnice na diskotéce nebo si tím papírem podložit stůl. To samotné lejstro mu stejně nezaručuje nic, ani vystudování univerzity, ani dobře placené místo. 

Diplom z Oxfordu má taky úplně jinou váhu než doktorát na nějaké univerzitě v Horní Dolní. A nikdo rozumný nevolá po tom, aby se to sjednotilo.

Ono se volá po jednotné maturitě, ale ruku na srdce, ptal se vás někdy někdo, na známky na maturitním vysvědčení? Mně tedy ne. A ty snad vypovídají taky hodně, ne?

Ten samotný papír je člověku na trhu práce stejně celkem k ničemu. Několikrát jsem do práce nastupoval, pár lidí do práce přijímal. Člověk se může ohánět deseti certifikáty, ale zaměstnavatel stejně do týdne ví, jestli v tom člověku něco je, nebo je to jen nepoužitelná pochodující sbírka titulů.

Kanuk 23.6.2009 7:33

Re: tvorba statnich maturit

HB, ony i dřív maturity byly víceméně formalita. Kdo prolez těmi 7 nebo 8 lety střední školy, nemohl být blbec, a tak maturantů, kteří neuspěli, bylo mizivé procento.

ranbow 23.6.2009 7:31

Jen ať si děti zvykaj

Tyoicky úřední rozhodnutí. Stejně jako se rušily kraje, pak zakládaly regiony, rušily ministerstva, zakládala nová, nabádaly se školy k aktivitě a samostatnosti, teď se na befel budou skládat státní maturity.. Jen ať si děti zvykaj , budou se s tím setkávat celej život..

Kanuk 23.6.2009 7:30

Re: Jak si má žák vybrat střední školu, chce-li získat kvalitní vzdělání

Pane Vileto, to odměňování za vykonanou práci je pustá teorie. Jednak jsou to otevřené dveře pro favoritismus, jednak pamatuju, jak to bylo za komančů. Tento měsíc dostal přidáno ten, druhý měsíc zas onen, a koukalo se na to, aby to bylo rovnoměrné. Vy budete vykládat, že se to tak dá dělat u chlápků (nebo ženskejch) u soustruhu, tak proč by to nešlo ve škole. Ale i u toho soustruhu, ten kdo udělá nejvíc, může taky udělat nejvíc zmetků, a ten kdo udělá míň, pracuje bez zmetků. Komu budete víc platit? Řešení by mohlo být, platit jen za dobré kusy. Ale to by vám asi dělňáskové natloukli budku a zkrachoval byste, protože byste měl neúnosné výdaje na kontrolu. Takový je život.