6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
portwyn 23.6.2009 9:53

Re: A co takhle

Proč to není jejich chyba? Myslet (aspoň trochu) se může naučit každý středoškolák, bude-li chtít. Ani sebeneschopnější učitel Vám nemůže zabránit v myšlení, zvídavosti, chuti přicházet věcem na kloub.

Učím fyziku, tlačím děti do myšlení místo memorování pouček. Kdybyste viděl, jak strašlivě se některým myslet nechce...

5% populace je v pohodě (velmi nadané děti). Ale naučit se na maturitu vyžaduje i sebekázeň a tu každý nemá. Škola má být i trénink k systematické práci, na to se zapomíná. Představa, že se budu 4 roky válet a pak se to za měsíc zázračně naučím je lichá - nebo jsou maturity příliš lehké.

Kanuk 23.6.2009 9:53

Re: Manažér má na odborné záležitosti podřízené

xyz, už jsem to jednou napsal, ale nějak to uteklo

a) Rozvahu a výsledovku  znal i každý průmyslovák, v posledním roce nebo půlroce na to byl nějaký předmět, už nevím, jak se jmenoval.

b) Že manažer má na odborné znalosti podřízené, to j e z velké části komunistická teorie, že manažerem může být každý blbec, který umí odříkávat příslušnou mantru, a rozumy mu dají jeho podřízení odborníci. Ovšem věc je ta, že ti odborníci mu dají takové rozumy, aby na tom sami co nejvíc vydělali. Takže DOBRÝM manažerem může být jen taková osoba, která dovede prokouknout habaďůry svých podřízených. A na to musí vědět dost toho, co požaduje od svých odborníků.

tich@dohoda 23.6.2009 9:49

Re: inu, rekl bych, ze se mylite

zdravim Kanuku, ne Vojenska akademie byla vedle kasaren. Kdyz jsem byl pred cca 3 lety v CR, byl jsem se v Hranicich n Mor. podivat, kasarna uz jsou myslim bez posadky, s tou byvalou Vojenskou akademii maji snad nejake skolske plany. Jinak, z byvaleho zamku udelali radnici a musim uznat, ze velice zdarile a byl jsem v synagoze, dnes je z ni muzeum, taky hezke. Cest :-)

vita 23.6.2009 9:48

Maturita - jako kterákoli jiná zkouška - má být buď jednotná,

nebo nebýt vůbec. Zkouška "jak kde a jak u koho" nemá vypovídací schopnost a je tudíž zbytečná.

Zrušte maturity - přežitek elitářského Rakousko-Uherska!

glos 23.6.2009 9:48

Re: Zbytečná jednotná maturita

Není, učňáky s maturitou se zaváděly v 70, letech.

glos 23.6.2009 9:44

Re: Státní maturity jsou nutné

Proč si myslíte, že to jednotné maturity vyřeší?

Peniak 23.6.2009 9:42

Maturita jako parodie

Autor žije mimo realitu.V důsledku enormního nárůstu středních škol ukončených maturitou a naopak úbytku absolventů ZŠ se až na výjimky potýkají SŠ s nedostakem studentů.V praxi to pak vypadá tak, že jsou na SŠ ať již na základě jen " pro forma " konaných přij.zkoušek či bez nich  přijati prakticky všichni uchazeči , dvě i více dostatečných ze ZŠ většinou nehraje roli. Často jde i o to, aby se příslušná škola vůbec udržela. Ředitelé mnohých SŠ více či méně otevřeně "upozorňují" na pedag.klasifik.radách vyučující, aby si uvědomili, že nechají-li více ( byť neschopných či vůči studiu "inertních " ) studentů propadnout, mohou být za pár let bez práce. Toho jsou si vědomi i studenti a mnozí z nich( nepaušalizuji) ke studiu tak přistupují. Učitelé snižují požadavky - to je obecný jev i na ZŠ. Tvoří-li si SŠ jako dosud vlastní maturit.zkoušky( v případě odborných , resp.praktických předmětů má na to právo, tam musí student dokázat, že je schopen zvládnout specifikum své budoucí profese - viz stavební, zdravotnické  a další SOŠ, ale ve všeobecných předmětech ( a o ty se přece jedná) jako je český jazyk, cizí jazyk, s jistými výjimkami matematika a společensko-vědní základ, by měli mít maturanti více-méně stejné výstupní znalosti na základě stejných na ně kladených požadavků. Jestliže si každá SŠ až dosud vytvářela vlastní požadavky na matur.zkoušku, byla a je úroveň znalostí studentů nebetyčně rozdílná, ač mohou mít stejné známky. Vím, o čem hovořím, protože na SŠ učím. Navíc nová koncepce maturit je oprošťuje od biflování, klade důraz na myšlení, srovnávání, praktické užití, nikoli na to, že se studenti např. v čes.jazyce ( znám ten případ) od 2.ročníku učí vyučujícím předem připravené odpovědi, aby pak maturita z tohoto předmětu dopadla co nejlépe.

A konečně na závěr : Je možné, že se v " 1.kole" stát. maturit ukáží určité nedostatky,mezery; ty lze následně odstranit. Ale netestují se i léky( na lidech), nové výrobky  a tedy i nové koncepce s cílem zlepšit kvalitu ?

tich@dohoda 23.6.2009 9:42

Re: A co takhle

tak to maji v USA; GED diploma = general educational diploma , v podstate to nahrazuje maturitni vysvedceni/high school diploma . Cest :-)

glos 23.6.2009 9:42

Re: A co takhle

Opravu to není jejich chyba, že se nenaučili myslet? Pokud někdo chce něčeho dosáhnout, musí zejména chtít.

glos 23.6.2009 9:38

Re: Proč státní maturity?

Píšete hlouposti. Maturoval jsem v 74. na gymnasiu a bylo klasicky 4 roky.

Kanuk 23.6.2009 9:31

Re: Je to úřednícký zpolitizovaný problém

Krindapána, Minutuse, kolik lidí si myslíte, že by bylo potřeba na takový system? To by museli MŠM nejmíň zpětinásobit.

Jerome 23.6.2009 9:31

Maturitě

se říkávalo vysvědčení dospělosti /latina/. Od té mé odskočil čas už přes půl století. Kdo končil s vyznamenáním, vysokou školu měl téměř jistou, pokud neměl politický škraloup. To byl většinou důvod, že maturitou končila studia řádná, ale po vojně, nezatížen minulostí rodičů, to bylo možné zkoušet znovu a nejjednodušší to bylo při zaměstnání, kdy o to stál i podnik. Kdo maturoval po prázdninách /reparát/, nebo s prospěchem nad propadlištěm, měl ovšem dostačující dokument o "vzdělání", Selekci provedl život sám. Ministerstvo školství - a s ním i ministerstva jiná - bývají produktivní ve vynalézavosti své vlastní potřebnosti. Mnohdy by stačil pro nutnbou agendu jeden větši odbor  při Úřadu vlády, nebo při jiném ministerstvu. Bylo by ovšem méně pracovních zařazení pro zasloužilé členy té či oné partaje.

Kanuk 23.6.2009 9:29

Re: V roce 1971 byl pís.otázky maturit celostátně jednotné

Třetí, máte to nějak pomíchané. Pan Kanuk maturoval 1945. Jinak to, co píšete o absolventech "vysokých pedagogických škol" potvrzuje pravdu toho, co já si o nich myslím. A takovíto lidé mají UČIT!!! Kdo umí, ten umí, kdo neumí, ten učí, a kdo neumí učit, ten řídí.

hlava22 23.6.2009 9:22

Re: A co takhle

no, odhaduji to na cca 5-10 % populace, kteří by maturitu v té podobě, jak je navrhována složili levou zadní. Podívejte se na odkaz, s hrůzou jsem zjisti, že po 40 letech by to z odborných předmětů nebyl asi problém. Problém budou mít ovšem ti, kteří se ve škole nenaučili myslet, není to ale jen jejich chyba.

Minutus 23.6.2009 9:14

Jednotné maturity

jsou pitomost, stejně jako jednotné školství pro všechny (to tak to základní). Ale jednotný diferencující systém maturit pitomost není. Ať si každý student vybere sám, na co se cítí a neschovává se za stejný papír s těmi schopnějšími.

Minutus 23.6.2009 9:11

Je to úřednícký zpolitizovaný problém

Vytvořit dobrý systém státních maturit není pro pedagogy problém. Problém je ho prosadit. Pokud bych měl něco navrhnout, tak by to byl systém odstupňovaných maturit a typových maturit. Například "Maturita exaktních věd", "Maturita humanitní věd", "Maturita s výučním listem". A každou z nich bych povolil ve třech stupních obtížnosti - Například "Maturita exaktních věd I. třídy", "Maturita exaktních věd II. třídy", "Maturita exaktních věd III. třídy". Požadavky na maturitu I. třídy by měli sestavovat vysokoškolští pedagogové. Zbytek středoškolští, přičemž Maturita III. třídy by neumožňovala postup na VŠ. Amen.

Jenže to asi živí dost pitomců, co to budou kurwit donekonečna, protože je to jejich obživa.

Kanuk 23.6.2009 9:10

Re: Zbytečná jednotná maturita

Pane Vlku, pravdu asi nemáte vy, prože já pamatuju nejmíň o jednu a možná o dvě generace víc, než vy. V době předválečné žádné ptákoviny jako "elitní matematické gymnasium" neexistovaly. Zrovna tak s "odbornými učilišti s maturitou". To je ptákovina na druhou, a nevím zda není až posametová. Tak mimochodem: měl jste na tom vašem "elitním matematickém gymnasiu" sférickou trigonometrii? Víte vůbec, o co kráčí? Ta patřila do cca poloviny 30. let do učebních osnov každé reálky.

Saul 23.6.2009 9:08

Re: Skutečně potřebujeme jednotné maturity?

Máte pravdu, třetí, jen je třeba dodat, že jednotná maturita by to stejně nezajistila, ta musí být nastavena tak, aby ji složili všichni - stačilo by tedy, jak už tu bylo podotknuto, jen dávat bez zkoušek potvrzení o absolvování nějaké školy.

Dolly 23.6.2009 9:05

Ke státním maturitám

jsem se vyjádřila několikrát v tom smyslu, že to je zcestný projekt. V diskuzi čtu opět normalizační snahy ve smyslu jednotných maturit. Legislativa ve školství neexistuje (problémy docházky, kázně), řeči o svobodě škol jsou plky ve srovnání s reformou typu RVP, ŠVP, zmršené přijímací řízení pro 2009/10, takže pokud ve školách je cca o 30% méně přihlášek, pak ve světle těchto skutečností se není co divit, že panuje totální zmatek a chaos. Občas se najde i ředitel, který něco rozhodne ale jinak vyplňuje nějaké formuláře, které kdyby alespoň někdo četl, tak školství nemůže vypadat tak, jak vypadá. Jako obyčejná občanka to vidím na průšvih, který možná už v dohlednu několika let pěkně odskáčeme. Podotýkám, že nejsem zapšklá učitelka ale ke škole mám blízko asi 80 metrů.

portwyn 23.6.2009 9:03

Re: A co takhle

To není špatný nápad. Zároveň by se ukázalo, že těch nudících se géniů je velmi málo.

portwyn 23.6.2009 9:01

Dodatek

Být se studenty kamarád a podporovat je v odporu proti maturitám je možná dobré pro popularitu učitele. Je to ale velmi krátkozraké - asi stejně, jako chodit s nimi chlastat.

portwyn 23.6.2009 8:59

Většina učitelů je PRO

jednotné maturity - aspoň těch učitelů, které znám. Mají plné zuby degradace maturity jako zkoušky a flákajících se středoškoláků, kteří vědí, že stejně prolezou, protože zřizovatelé škol tlačí na komise, aby to daly (skoro) všem.

To, že způsob zavádění státníc maturit je nešťastný a že ouřad dělá blbě svoji práci je druhá věc.

Kanuk 23.6.2009 8:56

Re: Autor článku píše:

Jak je vidět, oni i držitelé doktorských titulů si pletou i a y. V mé době by se takoví nedostali ani na střední školu.

Kanuk 23.6.2009 8:53

Re: hm

Rolande, pokud vím, tak "výchova" učňů je organizována prostřednictvím unií. Ovšem co takto vychovaní uční vědí, to je u boha. Hlavně uměj stávkovat, držet kofí-brejky (započtené do pracovní doby) a chodit si pro výplatu. A proto dneska GM a Chrysler krachujou. Já dělal 13 let u společnosti, kde jsem MUSEL být členem unie, t.zv closed shop (zavřená dílna). Je to sice lumpárna, ale na druhé straně to je jediná ochrana zaměstnanců proti vydřidušským zaměstnavatelům, kteří by byli nejraději, aby jim zaměstnanci platili za to, že je laskavě zaměstnávají.

Jirka 23.6.2009 8:52

ŠKOLSTVÍ

Princip je něčem jiném.Dnes je v chodu absolutní nesmysl - nejednotné osnovy a učebnice společných předmětů na základních a středních školách. Každá škola učí něco jiného z jiných učebnic. To není demokracie, ale chaos.

Mimo jiné - chtěl bych mít někdy na účtě 1/100 peněz, které se dosud vyhodily oknem na přípravu tzv. "státních maturit" - provoz budov, naditých nic neprodukujícími lidmi včetně jejich platů, energií...... to musí být pěkný peníz!

Rolen 23.6.2009 8:52

Nelogické vyústění článku

Podle autora by se při přijímání studentů na vysoké školy měly tyto školy orientovat podle toho, kolik těchto studentů (z té které střední školy) bylo přijato v minulých přijímacích kolech. To je ovšem nesmysl, došlo by k uzavřenému cyklu…a jaké si autokatalytické reakci, přijmu tím více studentů té střední školy, ze které jsem přijal více již minule.  Jestli se úspěšností studentů myslí až následné studijní úspěchy na VŠ, pak se autor vlamuje do otevřených dveří, již v letech mých studií (před 30 lety!) se přihlíželo odkud student je. Totiž výsledek maturit nebyl ani tehdy jednotný a mohl být často i výsledkem určitého štěstí či neštěstí. Nicméně myslím, že určitou standardizaci je vhodné do systému vnášet (např. v matematice). Velká část maturantů totiž nejde na VŠ a je vhodné nastavit nějakou úroveň vzdělání – jinak zde budou samí maturanti s maturitou, ale bez solidního vzdělání.

Houmr 23.6.2009 8:46

Autor článku píše:

Navíc je třeba si přiznat, že v dnešní době je význam maturity o mnoho nižší, než byl před dejme tomu patnácti nebo dvaceti lety.

Já dodávám: Není to proto, že je přematuritováno a proto leckdy maturita neznamená ani to, že držitel maturitního vysvědčení umí číst a psát?

hlava22 23.6.2009 8:45

A co takhle

pojmout maturitu jako úřední zkoušku a zcela ji oddělit od školy. A přihlásit by se mohl kdokoli a za příslušný poplatek se pokusit ji složit. Je to konec konců jen papír a je spousta nadaných lidí, tak proč je nutit, aby se ve škole nudili. Jak se  připraví je jejich věc.

http://www.novamaturita.cz/ilustracni-testy-a-zadani-1404033125.html

woka 23.6.2009 8:45

zbytečný článek

K jakékoliv činnosti, od nedělní vyjížďky na kole přes třeba koupi nové ledničky  až po rozhodnutí mít nebo nemít děti dokáže každý přičinlivý šťoura snést desítky námitek ,co to přinese za problémy, co všechno se může špatného přihodit se  a proč se do toho raději vůbec nepoštět. S takovou argumentací bychom ještě seděli v jeskyních a škrábali kančí kůže pazourkem!

Kanuk 23.6.2009 8:42

Re: Co se vlastně řeší? Všechny maturity jsou státní!

Občanko, právě takhle fungovaly kdysi maturity, jenže a) nemuselo se za ně platit, b) skládaly se na konci středoškolského studia. A bylo snad i možné, maturitu odložit na pozdější dobu, ale to nikdo bez vážného důvodu nedělal. Krk na to nesázím.