6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Sumo 23.6.2009 13:47

Re: Nepoužitelné učivo

Ano, přesně takoví pisálci, kteří považují např. 90% učiva ČJ za nepoužitelné, pak plodí jazykové superhrubky, nestydí se za ně a ještě tvrdí, že překlepnout se může každý. Ideální je, když pracují např. v médiích, to je potom bašta.

Dobré to je v angličtině, kdo nezná pravopis a plodí hrubky, je automaticky nevzdělanec a tečka. Teď zrovna se v rádiu místní borec natřikrát opravil, s broukama, s broukami, a pak se vrátil k s broukama - s brouky ho nenapadlo.

Minutus 23.6.2009 13:46

Re: Nádherný populismus, pane Khorele !!!

Nejlépe, když si svou schopnost učit se ověří každý už na střední. Ale pořádně. Ona opomíjená schopnost "biflovat se" je v praxi velmi důležitá, jsme ve věku informací a člověk musí mít schopnost naučit se hodně věcí, stejně jako abstraktně myslet.

RomanL 23.6.2009 13:46

Re: Maturity

... to si ale jistě děláte srandu...? 8-o

Minutus 23.6.2009 13:43

Re: Pomineme-li úroveň vzdělání za bolševika

Aha, tak pardon. Chtěl jsem tam napsat, po válce byla ještě vyšší úroveň, než v třeba v 70-tých. Maturita z dřívějška vydala za mnohou dnešní VŠ

jirka.s. 23.6.2009 13:41

Re: Nádherný populismus, pane Khorele !!!

To by mne tedy, flusáku, zajímalo, jestli jsi byl ten dobrý či darebák!!!;-D

Autor: hafusak2 IP: 88.102.122.xxx Datum: 19.06.2009 16:37Také se pamatuji, že do oddělení ve firmě, kde jsem dříve vedl jedno oddělení nastoupili i dva absolventi soukromé střední školy a ti potřebovali kalkulačku i na malou násobilku. Byl to pro mne otřes.

Chris Kelvin 23.6.2009 13:38

Re: Maturity

R^

hafusak2 23.6.2009 13:25

Re: Nádherný populismus, pane Khorele !!!

Ale vůbec ne. Taková byla i moje kariéra a za nijak vyjímečného jsem se nikdy nepočítal. Naopak platilo, že z dobrých učňů budou dobří dělníci a z učňů-darebáků budou jejich vedoucí. Opravdu, všichni bývalí spolužáci z učňáku tak dopadli: ti darebáci si udělali dodatečně školy, ti dobří pracují dodnes. Navíc ti darebáci alespoň na rozdíl od jiných středoškoláků dobře věděli čemu šéfují, rozumněli provozu a nenechávali si věšet bulíky na nos.

Scully 23.6.2009 13:18

Re: Portwyne

Králové? Jindřichův? Štýrský? Každopádně bohužel z Prahy daleko ;-( I tu paralaxu bych si nechala vysvětlit, to co používám já pro své studenty mě neuspokojuje.

Ludva 23.6.2009 13:16

Re: Nádherný populismus, pane Khorele !!!

Ten Bilak je příkladem, že vyšší vzdělání neznamená vyšší schopnost prosadit se v životě. Ale vážně, ve vzdělání by měla být jediná bariéra - mezi bakalářským a magisterským studiem. Aby si VŠ mohl vyzkoušet každý, kdo chce a současně, aby diplom nemohl dostat každý.

portwyn 23.6.2009 13:15

Re: Portwyne

No, já o paralaxe nemluvím - vysvětluju metodu, "paralaxa" je jen název :-)

Děkuju za kompliment, znáte Hradec?

Scully 23.6.2009 13:12

Portwyne

prosím, kde učíte? Že tam mluvíte o paralaxe. Ráda bych, abyste učil naše kluky.

Karkul 23.6.2009 13:11

Re: Proč státní maturity?

Je vidět, že máte problém i s počítáním do dvaceti (1.třída ZŠ) Maturoval jste po dvanácti nebo třinácti letech studia? Přepočítejte si to. Nastupujete-li do ZŠ po dovršení šesti let, potom po dvanácti letech znamená, že maturujete právě po dovršení osmnácti. Záleží na délce ZŠ, zda bylo gymnázium(SVVŠ) tří nebo čtyřleté. Jenže v roce 1990 se obnovuje "osmileté gymnázium" - tedy 5.až 12.ročník a po pár letech zde máme najednou 6. - 13.ročník!!! Jenže současně byly pokráceny mnohé pětileté obory na SOŠ. Prostě všeobecné vzdělání se bezdůvodně prodloužilo (a prodražilo), ale nic se nepřidalo . Odborné a učňovské školství v mnoha případech naopak  pokrátilo (zlevnilo). Pokrácením právě odborných předmětů a praxí. Výsledkem skvělého guláše posledních dvaceti let, zvláště na  gymnáziích ( upozorňuji na většinově  humanitní  zaměření ! )  je nakonec vypuštění povinné matematiky. Při zavedení jednotné státní maturity - všeobecná část ČJ,M,+cizí jazyk samozřjmě vybouchnou především "státní" , tedy dnes většinově humanitní... gymnázia - nelžete si do kapsy. Nepleťte si dřívější "čtyřletá" matematická či přírodovědná gymnázia po osmileté ZŠ se současným zmatkem. Obava ostatního školství ,že je maturita připarovaná tak, aby ji okecali především humanitní gymnazisti je po zvěřejnění katalogů a prvých školení více než oprávněná. Jenže odborné a učňovské školy mají jako hlavní naučit žáky nějakou kvalifikaci a ne plané žvanění.

portwyn 23.6.2009 13:09

Re: To je pravda, ale

Mimochodem: úkol nezní "vědět, co je paralaxa", ale "říci spolužákům, jak se určí vzdálenost hvězd a planet". Slovo "paralaxa" vůbec nemusí použít. Zásada zní "říkám jen to, čemu sám rozumím".

jirka.s. 23.6.2009 13:08

Re: Pomineme-li úroveň vzdělání za bolševika

Ale vždyť ani já o tom nepochybuji! Mé porovnání se týkalo např. s mým o 15 let starším bratrem, který maturoval v roce 1948 a před kterým se musím s odstupem času se svými znalostmi stydět! ;-)

Stín 23.6.2009 13:06

Re: Maturity

Ono nejde jenom o to vyřešit kvadratickou rovnici, ale pochopit co to vlastně je. Matematika celkově má rozvíjet logický myšlení, které na kalkulačce nenajdete. Navíc těžko něco na kalkulačce spočítáte, když vlastně ani nevíte co počítáte. A c okdyž vám tam potom vyjdou dva výsledky, tak kterej z nich bude správnej? :-)

jirka.s. 23.6.2009 13:03

Re: Nádherný populismus, pane Khorele !!!

Správně, Ludvo, jen ať se zase dostanou na místa nejvyšší nedoučení krejčí, s tím rozdílem, že Bilak svého času prostě ten výuční list nedostal, ale dneska by mohl klidně absolvovat i vysokou školu, tak jsi  zajisté myslel tu bariéru, že?  ;-( Svatá prostoto, ty to vidíš!!!

portwyn 23.6.2009 13:00

To je pravda, ale

dobrý učitel si s kopírováním referátů poradí. Stačí hodnotit žáka za to, zda referát nečte z papíru ale přednáší jen s nahlédnutím do "taháku", pokládat rýpavé otázky k věcem zmíněným v práci atd. Říkám tomu "učitel v roli žáčka sviňáčka". Žák blekotá něco o paralaxe a Vy se zeptáte "Já nerozumím tomu, co je to paralaxa." Buď to ví, na referát se připravil a je hodnocen výborně. nebo to neví, referát stáhl a není hodnocen výborně :-) Ale samozřejmě tohle někteří učitelé nedělají a to je chyba. Pak učí špatně.

Jarda 23.6.2009 12:58

Re: Naprosto nerozumím

A on programátor (konstruktér, projektant,..) který pracuje samostatně, nemusí kromě odborných znalostí taky komunikovat se zákazníky, jezdit na různé schůzky, vypracovávat manuály, návody k použití, ...? A člověk který napíše do dopisu obchodnímu partnerovi "mislím že to uvydíme na mýstě", nepozná z anglického e-mailu od zákazníka co se po něm chce, nebo není schopný vytvořit srozumitelný text je použitelný dost omezeně.

Ludva 23.6.2009 12:56

Re: Nádherný populismus, pane Khorele !!!

Zapoměl jste, že za minulého režimu skončila spousta žáků na učilištích - výběr v podstatě určovala schopnost biflování učiva. Jen vyjímeční učni dokázali přejít z učňáku na střední školu a absolvovat pak i vysokou. Teď je tato bariéra pryč a je to dobře.

portwyn 23.6.2009 12:55

Nejde ani tak o učivo

jako o pracovní návyky. Schopnost soustředit se, splnit daný úkol co nejlépe, sehnat si údaje, pracovat svědomitě, umět vysvětlit, co dělám atd.

Pokud se dítě naučí flákat, je to velmi často odůvoňováno tím, že "to stejně nikdy nebude potřebovat". Na tento oblíbený argument si vzpomenu dost často: auto omotané kolem stromu (nikdy nepotřebujete znát setrvačnost), čtu totální nesmysl v novinách (dějepis je k ničemu), hrubky tamtéž (gramatika je týrání dětí), slyším o zadlužených lidem (procenta jsou trapný a úrokování ještě trapnější)...další příklady si doplňte sám.

Kdyby se místo části matematiky povinně učily šachy (jako volitelně na PORG) nebo piškvorky, také by na to děti nadávaly - k čemu mi budou ňáký trapný šachy.

Ludva 23.6.2009 12:51

Re: Maturity

Nemáte pravdu, systém umožňuje dosáhnout maturitního vzdělání v podstatě celé populaci. Nelze předpokládat, že všem to samostatně myslí. Ale není to špatně, škola něco předá každému. Lépe, než by se flákali po hospodách.

Ludva 23.6.2009 12:45

Re: Nepoužitelné učivo

Doposud se maturovalo z učiva, které se na té příslušné škole probíralo. U státních maturit tomu tak nemusí být a proto se školy budou přizpůsobovat centrálním materiálům. Je to krok zpět a nedivím se, že studenti i někteří učitelé protestují.

Minutus 23.6.2009 12:45

"diferenciace úrovně a zaměření středních škol "

Tu je potřeba teprve zavést a to zavedením diferencovaných maturit, Tak do max 10 kategorií, dle zaměření a obtířžnosti. Jinak se nikdo z maturitního vysvědčení nedoví, co vlastně absolvent umí a je to jen cár papíru.

portwyn 23.6.2009 12:44

Re: A co takhle

No jak kterým - nám na fakultě tloukli do hlavy, že umělá "vzorečková" fyzika je k ničemu a že se to má brát podle praxe. Bylo to v 1. polovině 90. let... Něco jiného jsou ale humanitní vědy, i když ne všude. A na druhou stranu jsou učitelé přírodních věd (většinou učitelky), kterým vyhovuje memorování.

K tomu, co "vyhovuje učitelstvu": přišel před několika lety na jednu ze škol v našem městě starší učitel odjinud, s výbornými výsledky za sebou. Dívčí a mateřská lobby v novém působišti jej okamžitě začala nenávidět. nedává totiž jedničky za recitaci zákonů.

emil 23.6.2009 12:43

Re: Naprosto nerozumím

Myslím si, že základní znalosti ze studia by měl mít každý a ve všech předmětech. Že se mu některý líbí více, není nic proti ničemu. Tomu svému ať se pak při dalším studiu věnuje, nebo jde v získaných znalostech pracovat. O tom to je. Lemplů, kteří nic neumí, ohánějí se svými "výsledky" ze studia díky  vysvědčení je mnoho. A tomu by měly státní maturity zabránit. Aby byla diferenciace ve znalostech, a tím i hnací motor pro zvyšování svých znalostí,  a lepší uplatnění práci.

Kiki 23.6.2009 12:41

Re: Nádherný populismus, pane Khorele !!!

 Jenže dříve za bolševika byla ve školách jiná kázeň. Nedovedu si představit, že bychom po učiteli házeli křídou, nasazovali mu odpadkový koš na hlavu a řvali ve třídě jako paviáni. Jednak by následovalo vyloučení a doma by nás roztrhli vejpůl.

Minutus 23.6.2009 12:41

Pomineme-li úroveň vzdělání za bolševika

Ta úroveň byla za menší prachy vyšší, o tom nemám sebemenší pochybnost.

portwyn 23.6.2009 12:38

Daleko jednodušší

by byla stejná maturita pro všechny, otázky vyšší obtížnosti za víc bodů (klidně by je mohli připravit VŠ učitelé) a odlišit úroveň.

Úroveň A - to je Vaše "I. třída", dále B, C a D...případně klasické 1, 2, 3, 4.

Minutus 23.6.2009 12:38

Re: Maturity

Proč? Maturant by měl být schopen abstraktního myšlení. Pokud není toho schopen měl by být jasně označen jako maturant III. třídy. Na VŠ nemá co dělat. Viz zde .

Kiki 23.6.2009 12:37

Re: Mimo mísu,

A co teprve sportovci. Tam se vydělávají ty správné peníze. Při rozhovorech s nimi člověk žasne, někteří s bídou dají dohromady holé věty. Školy -s bídou obecná a potom koupená maturita.