26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Matematika

Občas, zdaleka ne soustavně, sleduji polemiku o tom, zda by matematika měla být maturitním předmětem. Jsem od vlastní maturity letos vzdálen už šest desetiletí, tehdy jsme matematiku měli. Povinnou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ptáček 19.9.2019 10:25

Einstein kdysi ve společnosti prohlásil, že dosud nepochopil, jak funguje elektřina. Jeden přítomný mudrlant mu to vysvětlil: "To je přece jednoduché, otočíte vypínačem a je to." A pak vykládal, jaký je Einstein hlupák. Aby to s matematikou nedopadlo stejně, jako s Einsteinovou fyzikou.

Z. Lapil 19.9.2019 10:23

Jistě. A stojí na nematematické skutečnosti, že je jedno, v jakém pořadí řekněme naházím ty hrozny do sudu.

Ale je možné, že mám problém s pojmem logika, kdybych ji měl teď honem definovat, začnu blábolit. Ač maturant, z formální logiky jistě vím jediné: že logické Nebo není rovno lidovému Nebo. Jo, a vím, co je tautologie.

F. Houžňák 19.9.2019 10:23

No, vztah značka-název prvku a jeho vlastnosti jsou dvě různé věci. Vlastnosti těch prvků by měly přijít v druhém sledu. Pokud nepřijdou, je to samozřejmě chyba a zásadní nedostatek, ale to nic nemění na tom, že značky prvků ve spojení s jejich názvy je třeba se učit jako básničku.

F. Houžňák 19.9.2019 10:18

Vy jste chodil "na výšku"? To jsem teda ještě nikdy neslyšel, ani od zavilých Moraváků. Ale třeba je to moje chyba.

F. Houžňák 19.9.2019 10:15

Je to krásně vidět u nás v Německu u kasy. Když tam sedí Němec, Turek, Arab a podobní nevzdělanci, počítat neumějí a koukají divně, když jim na cenu řekněme devět třicet devět dám desetieuro a třicet devět centů. Naštěstí pro ně už teď mají kasy, kam to naťukají a ona jim ukáže, že ten divný pán chce zpátky jedno euro. Dřív s tím zápasili. Když tam sedí Ruska, umí počítat a někdy se i zeptá sama, jestli nemám drobné, aby mohla vrátit něco celého.

D. Stirsky 19.9.2019 10:14

Humanisty, kteří tvrdí že matematika není důležitá; upozorňuji na nápis na slavné Akademii Platóna: Nevstupuj, kdo neznáš matematiku. Ovšem budou-li si učitele na žácích léčit své komlexy, já pár takových zažil ...

Z. Lapil 19.9.2019 10:12

V podstatě souhlas.

Jenže se tu nebavíme o povinné matematice an sich, ale o povinné maturitě z matematiky. Tvrdím, že matematika je nutnou součástí maturity jaksi z podstaty. Protože střední škola je "prodloužením" školy základní a podstatou základního vzdělání je trivium: číst, psát a počítat. Vychází se ale z mylného předpokladu, že maturita je nutnou podmínkou řekněme pro řemeslníky.

Čímž nevylučuju, že "i skladník ve šroubárně může si přečísti Vergilia v originále".

V. B 19.9.2019 10:03

ZNámy CUbánský GAlejník GEjza ...

R. Langer 19.9.2019 10:01

a+b=b+a je matematika.

Z. Lapil 19.9.2019 10:00

"Vzdělání je to, co zůstane, když člověk zapomene to, co se naučil ve škole".

Z. Lapil 19.9.2019 9:59

Podle mě přesně naopak. Bez logiky nedáte dohromady ani a+b=b+a.

P. Dvořák 19.9.2019 9:46

Jako dnes mám před sebou událost u pokladny v Albertu, kdy čtyři puberťačky byly šokované z toho, že jim na čtyři čokolády po 8,- Kč nestačí 30,- Kč.

Ta stará bába pitomá, co seděla za kasou, jim je ne a ne a neprodala. Hned to komusi sdělovaly.

P. Lenc 19.9.2019 9:39

Problém je, že k tomu kolapsu přijde právě díky "vzdělanosti" dnešní mladé generace, která až na vyjímky nic neumí, nezná, včetně v článku uvedených dějin, ale má "ty počítače".Maturanti kteří neumí ani malou násobilku, kteří nejsou schopni napsat rukou dopis a mnozí z nich neumí sestavit souvislou větu jsou zárukou, že k tomu kolapsu musí dojít.Bohuže, na vině není pouze školský systém, ale rodina, rodiče.To samozřejmně neplatí jenom pro české prostředí, v tomto marastu se koupe celá Evropa.

R. Langer 19.9.2019 9:28

Vám na základní škole neřekli, že po r se píše tvrdé Y? Vy jste se neučili hy chy ky ry dy ty ny? ;-)

R. Langer 19.9.2019 9:25

Ne za termojadernou fúzi, ale za tvrzení, že ji za čtyři roky určitě vyvinete... ;-)

R. Langer 19.9.2019 9:23

Matematika je ZÁKLADEM logiky. Bez ní nelze na logice stavět.

R. Langer 19.9.2019 9:17

Ano, on si tady totiž každý pod matematikou snad představuje diferenciální rovnice, či co, ale že středoškoláci neumí trojčlenku, nikomu divné nepřipadá. My jsme se na střední škole už učili integrály. :-(

R. Langer 19.9.2019 9:12

Ano, technická dokumentace k čemukoliv byl docela dobrý důvod pro ruštinu. Dnes už ani ne...

R. Langer 19.9.2019 9:11

Já si myslím, že se napřed musí naučit tu tabulku, a až si bude pamatovat, kde co je, tak se začnou vysvětlovat ty vazby a skupiny, a teprve potom začnou být vidět ty souvislosti. Obráceně to moc nejde. Lépe řečeno jde, ale je to podle mě na pochopení složitější. A naučit se tu tabulku zase opravdu takovou práci nedá, pokud se tomu nějaký čas věnuji. Je ale pravda, že jako dítě jsem měl skvělou paměť... :-)

R. Langer 19.9.2019 9:04

No, zrovna při kolapsu civilizace bych se na matematiku moc nespoléhal. Viz třeba Archimédes... ;-)

R. Langer 19.9.2019 9:03

Matematika je ZÁKLADEM logického myšlení, není sice jediným zdrojem, ale v principu nutným.

R. Dubravský 19.9.2019 8:48

Problém maturity z matematiky není ani samotná matematika, ani studenti, ale učitelé. Ono je totiž velmi málo takových, kteří matematice sami rozumí a umí její zákonitosti srozumitelně vysvětlit.

M. Moravcová 19.9.2019 8:38

Souhlasím. Taky mám maturitu z matematiky. Většinu jsem moc nepoužívala. Ale třeba dodnes si vybavuji a použiji geometrii, rovnice i o dvou neznámých. Až dnešní generaci spadne elektřina, tak nepřežijí týden. I díky neznalosti matematiky, fyziky a přírodních věd.

P. Portwyn 19.9.2019 8:37

Já ruštinu taky neměl rád. A pak jsem začal studovat fyziku, a viděl jsem, kolik knih se dá sehnat jen v ruštině... na Západě prostě nevyšly.

P. Portwyn 19.9.2019 8:35

Říká se, že z toho, co se naučíme, 90 procent zapomeneme, a zbytek je vzdělání. Učit tedy jen těch 10 procent?

Fajn, ale KTERÝCH 10 procent? To je totiž u každého jiné... Proces selektivního zapomínání je výběrem samotného jedince. (Tvrzení, že dítě v 9 či v 15 letech moc dobře ví, co bude za 10 let potřebovat, v této společnosti inteligentních jedinců nepředpokládám.)

Další věc je, že když budeme učit jen těch 10 procent, tak z nich stejně děti 90 procent zapomenou :-)

Maturitu, o které se uvažuje jako o povinné, by před nějakými 10 lety složil chytrý osmák. Zkoušeli jsme to. Co se týká odborných škol, maturita by měla být dvouúrovňová - vyšší gymnázia apod., nižší třeba hotelovky. Jsem ale přesvědčen o tom, že spočítat z hlavy, kolik je 20 procent ze 140 gramů, by měla umět i zdravotní sestra.

J. Strakoš 19.9.2019 8:26

Ano, toho jsem si právě vědom, i ze školy si pamatuji, že jsme se učili prvky po skupinách společně s jejich vlastnostmi. A některé si pamatuji dodnes.

Proto mě irituje, pokud se syn učí název-značka všech prvků bez něčeho dalšího k tomu.

Je to jak se učit jen jména prezidentů a roky jejich vlády. Bez dalšího popisu je to IMHO k ničemu.

D. Polanský 19.9.2019 8:23

Za termojadernou fúzi byste 100 % Nobelovku dostal. Je to jinak. V matematice vše končí důkazem, kdežto ve fyzice teorii musí potvrdit experiment a praxe. Fyzikální teorie může být matematicky brilantní, ale je vám k ničemu, dokud vám ji nepotvrdí praxe, viz. např. zoufalé hledání jednotné unitární teorie pole.

D. Polanský 19.9.2019 8:18

No nevím, na výšce jsem měl vždy z matematiky za jedna, i jako důchodce si občas něco těžšího spočítám. Ale že by jenom M učila logice? Logicky musíme myslet všude tam, kde něco prakticky děláme, jinak to nikdy nedopadne dobře. Určitě bych nedával matematice výsadní postavení povinnosti. Můj důvod je prostý, neznám ani jeden přesvědčivě jasný argument pro povinnost. Jistě v určitých profesích je znalost matematiky výhodou, tak jako dobrá znalost řízení vozidla, řemeslná zručnost či šikovnost rukou (krejčí, chirurg) atd.

R. Vacek 19.9.2019 8:15

Hudbou se rozvíjí logické myšlení asi stejně, jako používáním kalkulačky. Matematika učí převést jakýkoliv problém do oblasti matematiky, kde jsou známé nástroje, jak daný problém řešit. A toto se učí v matematice. A teprve časem a tréninkem se to některým podaří zvládnout.

M. Klas 19.9.2019 7:55

Z umístění prvku v tabulce zjistíte jeho reaktivitu, mocenství, odhadnete jeho vlastnosti. Je to užitečná znalost, nejen pro chemika, ale i pro další profese. Jednou jsem vedl polemiku s člověkem z Green Peace, který se oháněl velkými frázemi, ale o chemii neměl ani páru. Nakonec to vzdal a už neodpověděl.