5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Matematika

Občas, zdaleka ne soustavně, sleduji polemiku o tom, zda by matematika měla být maturitním předmětem. Jsem od vlastní maturity letos vzdálen už šest desetiletí, tehdy jsme matematiku měli. Povinnou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Širůček 19.9.2019 11:48

S tím tělesem jste na omylu. Úhel mezi spojnicemi není zdaleka tak důležitý, jako poloha těžiště.

A. Alda 19.9.2019 11:51

Ano, částečně souhlasím, ale jak sám uvádím, extrémně zjednodušuji.

Z. Lapil 19.9.2019 10:12

V podstatě souhlas.

Jenže se tu nebavíme o povinné matematice an sich, ale o povinné maturitě z matematiky. Tvrdím, že matematika je nutnou součástí maturity jaksi z podstaty. Protože střední škola je "prodloužením" školy základní a podstatou základního vzdělání je trivium: číst, psát a počítat. Vychází se ale z mylného předpokladu, že maturita je nutnou podmínkou řekněme pro řemeslníky.

Čímž nevylučuju, že "i skladník ve šroubárně může si přečísti Vergilia v originále".

A. Alda 19.9.2019 11:44

Dobře jste to lapidarisoval. Souhlasím s Vámi.

F. Houžňák 19.9.2019 10:18

Vy jste chodil "na výšku"? To jsem teda ještě nikdy neslyšel, ani od zavilých Moraváků. Ale třeba je to moje chyba.

A. Alda 19.9.2019 11:45

Je to Vaše chyba.

Na "výšku" chodí všichni Slezané a severomoraváci z oblasti lašské a částečně i valašské.

F. Houžňák 19.9.2019 12:19

Jednu takovou znám, z Frýdku-Místku, tak se jí zeptám. Ale moji Valaši-absíci na vojně to neříkali, a že jich tam bylo.

P. Dvořák 19.9.2019 7:28

S exaktními vědami je vůbec potíž. Jednak se o výsledku nedá moc diskutovat ani hlasovat, i když dnes se dá hlasovat o všem, že.

Ale hlavně se za ně zatím nedávají předem Nobelovky, jako že by někdo přišel a např. řekl: Během čtyř let svého bádání dokážu vymyslet termojadernou fúzi a minizařízení, využitelné i v automobilech.

D. Polanský 19.9.2019 8:23

Za termojadernou fúzi byste 100 % Nobelovku dostal. Je to jinak. V matematice vše končí důkazem, kdežto ve fyzice teorii musí potvrdit experiment a praxe. Fyzikální teorie může být matematicky brilantní, ale je vám k ničemu, dokud vám ji nepotvrdí praxe, viz. např. zoufalé hledání jednotné unitární teorie pole.

R. Langer 19.9.2019 9:25

Ne za termojadernou fúzi, ale za tvrzení, že ji za čtyři roky určitě vyvinete... ;-)

J. Anděl 19.9.2019 6:23

Je rozdíl mezi povinná a užitečná. Líbí se mi autorův pohled, je blízký mému, užitečná je, povinná podle mě všude být nemusí.

Možná by stálo za to se zamyslet (zamýšlet), jaký je účel které povinnosti. To, že se dá přežít, není důvod, nýbrž ospravedlnění. Už jsem v jiné souvislosti psal, že se domnívám, že u povinností vyžadovaných státem ospravedlnění přežitelnosti nestačí.

Stejně tak by zdůvodněním povinnosti neměla být užitečnost. Užitečnost je pro povinnost málo. Povinnost se váže na nezbytnost.

Autor článku píše o zdravotních sestrách. Proč by tedy měla být maturita z matematiky pro zdravotní sestru povinná? Ptám se, netvrdím, že takový důvod neexistuje.

Z. Lapil 19.9.2019 10:37

Souhlas.

Už jsem to sem někam napsal: matematika je SAMOZŘEJMOU součástí maturity. Špatně je to, že je maturita povinná i tam, kde je opravdu zbytečná. Typicky u řemeslníků: učební obor nechť končí výučním listem, střední škola maturitou. Učební obor s maturitou je vynález doby, kdy někdo zjistil, že vzdělanější lidi berou víc peněz a spletl si vzdělání s bumážkou.

J. Anděl 19.9.2019 11:04

No, ale to jsme ještě trochu obešli ty zdravotní sestry, které k tomu potřebují vysokoškolské vzdělání, nechtějí-li být jen ošetřovatelkami (a nevím úplně přesně, jak to je, jen rámcově z rychlíku). Schválně se zdržuji u "bezpečných" zdravotních sester a vyhýbám se třeba výbušnému tématu gender studies - tam by ta matematika možná byla nejen prospěšná, ale i nutná, abychom se dokázali dopočítat konečného množství pohlaví :-P

J. Hejna 19.9.2019 11:21

"gender studies" a matematika?

Skvělý nápad; prakticky nikdo by nedostudoval.

Z. Lapil 19.9.2019 11:42

Vysokoškolák potřebuje maturitu, tím - podle mého tvrzení - maturitu z matematiky.

Zdravotní sestra byla donedávna natvrdo středoškolačka, nápad, že by potřebovala vysokou, je relativně nový a nevím, nakolik realizovaný.

S genderem mám roztomilou historku. Nedávno mi bylo dáno pobýt asi týden v nemocnici. Měli tam genderově diferencovaný sesterský tým s výsledkem, že v rozpisu služeb stálo: Noční sestra - Jaroslav Novák.

P. Aron 19.9.2019 12:14

:-))))

M. Kanda 19.9.2019 6:16

Před čtyřiceti lety jsem maturoval na škole zaměřené technicky a bral jsem jako velkou křivdu, že jsem z matematiky maturovat nemohl. Na gymnáziích to šlo, na průmyslovkách ne. To byl velký paradox. Přitom mě matematika bavila a baví mě dodnes.

Naproti tomu byla povinná maturita z ruštiny, kterou jsem nenáviděl a od maturity jsem jí ani jednou nepoužil.

Prostě každá doba má své absurdity. Nezpochybnitelnou pravdou však je, že lidé kteří matematiku ovládají mají v průměru o cca 20% vyšší příjmy, než ostatní.

M. Klas 19.9.2019 7:52

To je zvláštní, můj syn maturoval roku 1977 na chemické průmyslovce a matematiku si mohl a chtěl vybrat jako volitelný předmět. Ovšem byl by jediný a proto ho od toho kantoři zrazovali, až to zrušil.

P. Portwyn 19.9.2019 8:37

Já ruštinu taky neměl rád. A pak jsem začal studovat fyziku, a viděl jsem, kolik knih se dá sehnat jen v ruštině... na Západě prostě nevyšly.

R. Langer 19.9.2019 9:12

Ano, technická dokumentace k čemukoliv byl docela dobrý důvod pro ruštinu. Dnes už ani ne...

A. Alda 19.9.2019 11:50

Můj nejstarší syn se učil soukromně ruštinu až při vysokoškolských studiích, protože spousta pro něj potřebných učebnic (nejen Landau) byla dostupná v ruštině.

J. Ganaur 19.9.2019 11:59

V technice to byl většinou překlad.Nebo kompilace.Dokumentace byla vojenská.Jenže k originálu se člověk nedostal.Dneska už i Rusové vydávají "na západě" v angličtině.Mají víc zájemců, větší náklad a víc peněz.Proč ne.Ale aspoň ty bukvy by už konečně doma mohli zrušit, jako Kazaši.

J. Strakoš 19.9.2019 5:38

Dnešní učebnice dějepisu jdou ještě za telefonní seznam a rozhodně nezávidím těm, kdo by se z nich chtěl něco dozvědět. Je to takový nestrukturovaný kočkopes, že studenti nemají šanci dát věci ani do souvislostí ani si zapamatovat důležité údaje. A dějepis není jediný - v zeměpisu se učí přítoky Amazonky zleva a jejich pořadí. V chemii nazpamět názvy prvků celé tabulky. Důsledkem je, že na konci roku student nenajde Francii na mapě, neví, kdy skončila 2.světová válka a u pojmenování Silicon valley si myslí, že vzniklo ze zcela jiných pohnutek.

R. Langer 19.9.2019 5:54

V té chemii bych se za tu tabulku prvků přimlouval, bez toho se chemie opravdu učit nedá. To je jako učit se matematiku bez malé násobilky. Určité základy je opravdu potřeba znát v každém předmětu, na rozdíl od přítoků Amazonky. ;-)

J. Strakoš 19.9.2019 6:29

Musím přiznat, že nejsem chemik, takže nedovedu posoudit, zda je opravdu potřeba znát názvy všech prvků tabulky jako jeden z prvních základů.

Jen upozorňuji, že se neučí nic o prvcích jako takových nebo o vlastnostech tabulky. Učí se jen vazby křemík - Si, Zlato - Au, Titan - Ti apod. To, jaké vlastnosti má který prvek, proč se používá, které jsou v tabulce podobné se budou učit snad později - a to mi přijde nešťastné.

J. Strakoš 19.9.2019 7:52

Musím přiznat, že nejsem chemik, takže nedovedu posoudit, zda je opravdu potřeba znát názvy všech prvků tabulky jako jeden z prvních základů.

Jen upozorňuji, že se neučí nic o prvcích jako takových nebo o vlastnostech tabulky. Učí se jen vazby křemík - Si, Zlato - Au, Titan - Ti apod. To, jaké vlastnosti má který prvek, proč se používá, které jsou v tabulce podobné se budou učit snad později - a to mi přijde nešťastné.

M. Klas 19.9.2019 7:55

Z umístění prvku v tabulce zjistíte jeho reaktivitu, mocenství, odhadnete jeho vlastnosti. Je to užitečná znalost, nejen pro chemika, ale i pro další profese. Jednou jsem vedl polemiku s člověkem z Green Peace, který se oháněl velkými frázemi, ale o chemii neměl ani páru. Nakonec to vzdal a už neodpověděl.

J. Strakoš 19.9.2019 8:26

Ano, toho jsem si právě vědom, i ze školy si pamatuji, že jsme se učili prvky po skupinách společně s jejich vlastnostmi. A některé si pamatuji dodnes.

Proto mě irituje, pokud se syn učí název-značka všech prvků bez něčeho dalšího k tomu.

Je to jak se učit jen jména prezidentů a roky jejich vlády. Bez dalšího popisu je to IMHO k ničemu.

R. Langer 19.9.2019 9:11

Já si myslím, že se napřed musí naučit tu tabulku, a až si bude pamatovat, kde co je, tak se začnou vysvětlovat ty vazby a skupiny, a teprve potom začnou být vidět ty souvislosti. Obráceně to moc nejde. Lépe řečeno jde, ale je to podle mě na pochopení složitější. A naučit se tu tabulku zase opravdu takovou práci nedá, pokud se tomu nějaký čas věnuji. Je ale pravda, že jako dítě jsem měl skvělou paměť... :-)

V. B 19.9.2019 10:03

ZNámy CUbánský GAlejník GEjza ...