13.11.2019 | Svátek má Tibor


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Matematika

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Tachovsky 19.9.2019 12:55

to s tim internetem je sice pekne, ale jak s spocitate sinus 30 stupnu v dzungli, kde neni signal

P. Votýpka 19.9.2019 13:56

To máte v kalkulačce v každém mobilním telefonu, dokonce i ve většině starých tlačítkových. Jen je třeba vědět, jak tyto rozšířené funkce zapnout a používat. Nepotřebujete ani mobilní signál, ani data :-)

J. Tachovsky 19.9.2019 15:40

blby je kdyz tam nenajdete proud, ze

L. Písařík 19.9.2019 14:00

Těžko, leda byste věděl, ale na co budete potřebovat v džungli sin 30 st. ?

J. Tachovsky 19.9.2019 15:42

No a to je rozdil mezi nami dvema, pro vas tezko, protoze jste matematicky nevzdelany. Je to trivialita.

Kdyz si stavite chysi se sklonem strechy 30 stupnu, tak se hodi znat ten sinus.

L. Písařík 19.9.2019 16:35

Zabrouzdal jste do mého oboru, jsem stavitel, a v u té chýše je zcela jedno, zda má sklon střechy 30 st. nebo o něco více, spíše záleží na délce krokví, které mám v té džungli k dispozici. Ale vy asi budete matematik, kterému záleží na tom, aby měla chýše přesné rozměry. Mně by spíš záleželo na tom, aby do chýše neteklo a nelezli dovnitř hadi a housenky. Tak že, každý své.

F. Kusák 19.9.2019 14:43

Tak sin 30 stupňů si pamatuji a navíc, lze jej i jednoduše odvodit, ale to není podstatné. Důležité je vědět, že existuje nějaká trigonometrie a goniometrie, že v přírodě jsou periodické jevy, které lze popsat třeba obecnou sinusoidou, a to už smysl má. A praktické užití trigonometrie je také zřejmé., v astronomii nebo ve stavebnictví atd. Tak má ta matematika smysl nebo ne, sakra! Teď jsem se fakt rozčílil. ;-D

J. Tachovsky 19.9.2019 15:41

Tak jasne, ze se to da. Jste stara skola jako ja, umel byste si poradit.

P. Votýpka 19.9.2019 18:06

Tenhle oldschool přístup přesně zabíjí zájem žáků o matematiku. V reálu stejně budou potřebovat úhly jako 6, 39, 43, jak se zrovna stavební úředník vyspal a najdou to v telefonu. Jde ale o reálnou aplikaci naučených věcí. Přestože mají na internetu celé vědecké knihovny, tak si většina neporadí, protože zapomněla vzoreček a neumí hledat. Je třeba upravit výuku s ohledem na rozvoj technologie a přestat blbnout s logaritmickým pravítkem.

J. Pavlik 19.9.2019 23:17

tak zrovna sinus 30 nemusim pocitat, to vim :-). Ale jinak bych to pocital na kalkulacce, na to nepotrebuju internet.

P. Aron 19.9.2019 12:42

Moderní vzdělávání : Humorná nadsázka. Tedy ještě v době vzniku jsem to tak bral. Teď už mě humor přechází.

https://www.youtube.com/watch?v=JPghC4tHk9c&t=3s

F. Kusák 19.9.2019 14:54

To video je skvělé, díky

P. Aron 19.9.2019 12:35

Jsem rád, že prakticky všichni diskutující se shodnou na důležitosti matematiky. Je vidět, že Neviditelný pes stále ještě přitahuje především inteligentní a vzdělané lidi. Ne každý je matematický talent ale schopnost matematika učí obecné logice i praktickým dovednostem a lidé, kteří už si zvyknou být naprosto závislí co jim vyplivne kalkulačka nebo počítač jsou a budou v případě výpadku proudu zcela bezbranní. Bohužel jsou tendence k poklesu vzdělanosti obecně. Hlavně děti do ničeho nenutit, domácí úkoly je moc zatěžují atd. Máme tendence jít ode zdi ke zdi. Kdysi tupé biflování, teď zase opačný extrém. A to nemluvím o tom, jak je snaha do vzdělávání míchat politickou korektnost, multikulturalismus, gender atd.

J. Anděl 19.9.2019 12:42

No, k těm tendencím děti moc do ničeho nenutit... Ono se tak o tom píše v různých provokativních textech. Jako rodič školou povinných potomků na prvním stupni základní školy ovšem vidím, že mají domácí úkoly každý den, někdy více, k tomu různé měsíční a podobné projekty. V družině si úkol napsat nesmějí, někdy to stíháme za poklusu mezi večeří a čištěním zubů.

A vesměs paní učitelky všechny říkají jediné: čím dřív se to naučí, tím pro ně lépe, v kapitalismu (či na vyšších stupních škol) se s nimi nikdo mazlit nebude.

Nestěžuji si na ten přístup. To prosím zdůrazňuju. Ale je to v rozporu s tvrzením, že je nějaká tendence "hlavně děti nezatěžovat". Vážně, taková moje zkušenost není.

Ta tendence je snad v akademických hlavách, někde ve světě, v alternativních přístupech ve vzdělávání. Možná to tak funguje na některých školách. Moje zkušenost je nicméně jiná.

P. Aron 19.9.2019 13:03

Ani ne tak v akademických hlavách, jako spíše v hlavách různých levicových politiků, aktivistů a odborníků na školství. Inkluzi už prosadili. A úroveň znalostí prokazatelně klesá. Píší o tom i jiní v diskusi.

A. Alda 19.9.2019 12:03

MaFyBiCh.

Shrnu-li dosavadní diskusi, pak mám za to, že je třeba lpět na základu vzdělání: vedle zvládnutí mateřského jazyka, jeho podstaty a projevů, ne nezbytné znát MaFyBiCh, tedy matematiku, fysiku, biologii a chemii. Cizí jazky, historie, literatura, sporty, umění (výtvarné i hudební) atp. jsem jen drobné třešničky na dortu, které je lépe získat v rodině od rodičů a strýců a tet, než ve škole od paňčelky.

J. Tachovsky 19.9.2019 12:13

Tak ono pro zivot neni treba skoro nic. Socialka se postara i o negramotne. Ale kdo chce zivot nejak smysluplne prozit, mel by vedet, jak svet funguje a to bez prirodnich ved nejde. Taky by mel vedet, jak spolecnost funguje a o tom jsou treba povidaci predmety. No a jazyky slouzi k tomu, aby mel sirsi moznosti odkud vedeni nasavat.

J. Vintr 19.9.2019 11:31

Jednou jsem nakupoval pár drobností v železářství. U pokladny byla nějaká učnice a právě jim vypnuli elektriku, takže jim nefungovala pokladna. Ta slečna nebyla schopná sečíst čtyři částky zpaměti, takže si na to zavolala kolegu. Nakonec se jich tam nad tím zapeklitým problémem sešlo pět. Musel jsem se opravdu smát, jak se s tím mořili. Stejně nakonec museli uvěřit částce, kterou jsem jim řekl, protože to sami nebyli schopni spočítat

J. Tachovsky 19.9.2019 12:14

Treba neslo jen o tu castku, ale jak i to poslat do EET.

J. Vintr 19.9.2019 20:12

Tehdy se ještě o nějaké EET nikomu ani nezdálo. Oni skutečně nebyli schopni bez pokladny sečíst čtyři čísla.

S. Rádl 19.9.2019 11:29

Bohužel naše školství přechodem k "moderním" metodám výuky zcela vytlačilo běžnou trojčlenku. Tragedií je, když mi diplomantka z Farmaceutické fakulty na žádost aby připravila pufr o uvedeném složení řekla, že na to je nějaký vzorec, který si nepamatuje. Když jsem ji řekl, aby si to přepočetla na jiný objem pomocí trojčlenky, nevěděla, co to trojčlenka je...

M. Kodeš 19.9.2019 15:17

Když jsem před léty poprvé četl sci-fi povídku Isaaca Asimova "Pocit moci", tak jsem si řekl "dobrý, ale v praxi není možné" a ejhle , je to tady. V povídce , v době mezihvězdných letů je kongresmanům a armádním špičkám představen Myron Aub, který měl neobvyklý talent, dokázal počítat bez kalkulačky. No, přečtěte si

F. Kusák 19.9.2019 11:23

Já jsem také pro, aby lidé měli základní pojem o matematice, o tom není sporu. Ale problém je jinde, schází totiž kantoři. A situace se bude jen zhoršovat, protože určitá závislost mezi počtem absolventů s maturitou z matematiky a aprobovanými pedagogy tady jistě je. A jen tak mimochodem, kdyby se znovu zavedla závěrečné zkouška z matematiky po ukončení ZŠ, tak by ta náročnost zhruba odpovídala té dnešní maturitě (lehčí variantě). Výjimku tvoří jen pár příkladů. A napíšeš-li test z matematiky, máš vystaráno, žádná ústní zkouška. Být maturant, tak bych to bral.

J. Tachovsky 19.9.2019 11:26

Staci ucitelum matematiky zdvojnasobit plat a kantoru bude tolik, ze si skoly budou vybirat jen ty nejlepsi.

F. Kusák 19.9.2019 11:35

Jsem přesvědčen, že se mýlíte. Tady to není o penězích, ale pokud máte učit matematiku dobře, musíte mít také dobré vzdělání a ještě hluboký zájem o matematiku. A tady už to o prachách fakt není. A nelze zapomenout ani na studenty a jejích nezájem, opravdu něco pochopit. Stejné problémy naleznete v oborech jako je fyzika nebo chemie atd. Může se to změnit, ale to bude až v dobách, kdy nám opravdu poteče do bot. Je to na přednášku a tady není prostor. Nepochybuji o tom, že bychom se nakonec shodli.

J. Tachovsky 19.9.2019 12:05

Dobrych kantoru by bylo dost, ale kdyz si jako ajtaci vydelaji vic a musi zivit rodinu a platit hypoteku, tak skolstvi opusti.

J. Tachovsky 19.9.2019 11:23

I kdyby z matematiky clovek nepotreboval vubec nic, tak ma sve misto ve skole. Je to trening mozku. Asi nikdo nezpochybnuje telocvik a v nem vselijake to behani a skakani, coz jsou v dobe dopravnich prostredku znalosti uplne zbytecne.

F. Kusák 19.9.2019 11:27

Vzpomínám si na svého profesora na matematiku na VŠ, ten říkal něco podobného asi v tom smyslu, že ty obecnější znalosti musíme propasírovat naším mozkem, abychom zvládli ty konkrétnější problémy. A s tím souhlasím. Život mě dal za pravdu.

A. Alda 19.9.2019 11:22

Kdo nemá maturitu z matematiky, nemá maturitu vůbec.

Jsem právník, nikoli přírodovědec, a maturitu z matematiky považuji za mimořádně důležitou.

Když soudkyně neumí spočítat pár procent a ustanovuje kvůli tomu znalce, je to na vraždu.

J. Tachovsky 19.9.2019 11:24

Nejsem pravnik, takze mozna, ze soudkyne si toho znalce pozvat musi, protoze ji to nejake prikazani prikazuje.