9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Matematika

Občas, zdaleka ne soustavně, sleduji polemiku o tom, zda by matematika měla být maturitním předmětem. Jsem od vlastní maturity letos vzdálen už šest desetiletí, tehdy jsme matematiku měli. Povinnou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Alda 19.9.2019 11:40

Nepřikazuje.

J. Hejna 19.9.2019 11:06

"Takže nemohu tak docela souhlasit s autorem, který napsal, že vše, co v životě potřeboval, se naučil v mateřské školce."

Souhlas netřeba, na místě je politování.

A s větným rozborem jste to, pane autore, přehnal. Zřejmě pro zvýšení zajímavosti; větný rozbor je také matematika.

J. Tachovsky 19.9.2019 11:25

Kde vidite ve vetnem rozboru matematiku ? Mozna tak teorie grafu.

I. Širůček 19.9.2019 10:49

Ten příklad s čokoládou ... nebojují nakonec za zrušení maturity z matematiky právě obchodníci? Oni na to mají nástroj v pokladně, kupující nebude všechno prohánět přes kalkulačku ...

J. Ptáček 19.9.2019 10:25

Einstein kdysi ve společnosti prohlásil, že dosud nepochopil, jak funguje elektřina. Jeden přítomný mudrlant mu to vysvětlil: "To je přece jednoduché, otočíte vypínačem a je to." A pak vykládal, jaký je Einstein hlupák. Aby to s matematikou nedopadlo stejně, jako s Einsteinovou fyzikou.

F. Houžňák 19.9.2019 10:15

Je to krásně vidět u nás v Německu u kasy. Když tam sedí Němec, Turek, Arab a podobní nevzdělanci, počítat neumějí a koukají divně, když jim na cenu řekněme devět třicet devět dám desetieuro a třicet devět centů. Naštěstí pro ně už teď mají kasy, kam to naťukají a ona jim ukáže, že ten divný pán chce zpátky jedno euro. Dřív s tím zápasili. Když tam sedí Ruska, umí počítat a někdy se i zeptá sama, jestli nemám drobné, aby mohla vrátit něco celého.

J. Hejna 19.9.2019 11:08

A teď to, pane Houžňáku, schytáte.

A. Alda 19.9.2019 11:24

A to je jen nepatrná ukázka potřebnosti matematického myšlení.

D. Stirsky 19.9.2019 10:14

Humanisty, kteří tvrdí že matematika není důležitá; upozorňuji na nápis na slavné Akademii Platóna: Nevstupuj, kdo neznáš matematiku. Ovšem budou-li si učitele na žácích léčit své komlexy, já pár takových zažil ...

R. Dubravský 19.9.2019 8:48

Problém maturity z matematiky není ani samotná matematika, ani studenti, ale učitelé. Ono je totiž velmi málo takových, kteří matematice sami rozumí a umí její zákonitosti srozumitelně vysvětlit.

M. Moravcová 19.9.2019 8:38

Souhlasím. Taky mám maturitu z matematiky. Většinu jsem moc nepoužívala. Ale třeba dodnes si vybavuji a použiji geometrii, rovnice i o dvou neznámých. Až dnešní generaci spadne elektřina, tak nepřežijí týden. I díky neznalosti matematiky, fyziky a přírodních věd.

R. Langer 19.9.2019 9:04

No, zrovna při kolapsu civilizace bych se na matematiku moc nespoléhal. Viz třeba Archimédes... ;-)

P. Lenc 19.9.2019 9:39

Problém je, že k tomu kolapsu přijde právě díky "vzdělanosti" dnešní mladé generace, která až na vyjímky nic neumí, nezná, včetně v článku uvedených dějin, ale má "ty počítače".Maturanti kteří neumí ani malou násobilku, kteří nejsou schopni napsat rukou dopis a mnozí z nich neumí sestavit souvislou větu jsou zárukou, že k tomu kolapsu musí dojít.Bohuže, na vině není pouze školský systém, ale rodina, rodiče.To samozřejmně neplatí jenom pro české prostředí, v tomto marastu se koupe celá Evropa.

P. Dvořák 19.9.2019 9:46

Jako dnes mám před sebou událost u pokladny v Albertu, kdy čtyři puberťačky byly šokované z toho, že jim na čtyři čokolády po 8,- Kč nestačí 30,- Kč.

Ta stará bába pitomá, co seděla za kasou, jim je ne a ne a neprodala. Hned to komusi sdělovaly.

P. Portwyn 19.9.2019 8:35

Říká se, že z toho, co se naučíme, 90 procent zapomeneme, a zbytek je vzdělání. Učit tedy jen těch 10 procent?

Fajn, ale KTERÝCH 10 procent? To je totiž u každého jiné... Proces selektivního zapomínání je výběrem samotného jedince. (Tvrzení, že dítě v 9 či v 15 letech moc dobře ví, co bude za 10 let potřebovat, v této společnosti inteligentních jedinců nepředpokládám.)

Další věc je, že když budeme učit jen těch 10 procent, tak z nich stejně děti 90 procent zapomenou :-)

Maturitu, o které se uvažuje jako o povinné, by před nějakými 10 lety složil chytrý osmák. Zkoušeli jsme to. Co se týká odborných škol, maturita by měla být dvouúrovňová - vyšší gymnázia apod., nižší třeba hotelovky. Jsem ale přesvědčen o tom, že spočítat z hlavy, kolik je 20 procent ze 140 gramů, by měla umět i zdravotní sestra.

R. Langer 19.9.2019 9:17

Ano, on si tady totiž každý pod matematikou snad představuje diferenciální rovnice, či co, ale že středoškoláci neumí trojčlenku, nikomu divné nepřipadá. My jsme se na střední škole už učili integrály. :-(

Z. Lapil 19.9.2019 10:00

"Vzdělání je to, co zůstane, když člověk zapomene to, co se naučil ve škole".

J. Anděl 19.9.2019 11:08

Co se těch procent týče, souhlasím, umím to i já, ač z matematiky maturitu nemám. A už dávno neumím některé věci, ze kterých jsem maturitu úspěšně složil.

Obecně souhlasím s vhodným širokým vzděláním i s ohledem na to, že člověk většinu časem zapomene.

Ale jakou roli v tom procesu hraje samotná maturita?

I. Širůček 19.9.2019 11:42

Asi tu, že nestačí jen znát, je také třeba umět své znalosti "prodat".

J. Anděl 19.9.2019 12:03

Možná, ale to nakonec zkontroluje trh. Kdo u maturity je ten, kdo prodává? Není to nakonec škola? Která prodává počet absolventů?

P. Portwyn 19.9.2019 18:34

Já o maturitě nepsal.

Otázka maturity je druhotná. Prvotní je rozvrat základního školství. Bez pořádného základu se zhroutí každá stavba.

J. Anděl 19.9.2019 18:37

Tak to jo - o maturitě je článek, proto jsem to zaměnil. OK, pak souhlasím.

P. Portwyn 19.9.2019 19:31

Jasně, většina příspěvků je o maturitě. Já ale nemám připravenou argumentaci, navíc se (na rozdíl od fyziky) k maturitě z M nedostanu, tak se necítím povolán.

A. Alda 19.9.2019 11:29

Ano, mám podobný poznatek. Když nejmladší syn chodil do kvinty, zkoušeli na nich případnou úspěšnost při maturitě z matematiky pro znovuzavedení státních maturit - a nejen, že to dal, ale dokonce se tomu smál, jak prý to bylo snadné. V kvintě!

D. Polanský 19.9.2019 8:18

No nevím, na výšce jsem měl vždy z matematiky za jedna, i jako důchodce si občas něco těžšího spočítám. Ale že by jenom M učila logice? Logicky musíme myslet všude tam, kde něco prakticky děláme, jinak to nikdy nedopadne dobře. Určitě bych nedával matematice výsadní postavení povinnosti. Můj důvod je prostý, neznám ani jeden přesvědčivě jasný argument pro povinnost. Jistě v určitých profesích je znalost matematiky výhodou, tak jako dobrá znalost řízení vozidla, řemeslná zručnost či šikovnost rukou (krejčí, chirurg) atd.

R. Langer 19.9.2019 9:23

Matematika je ZÁKLADEM logiky. Bez ní nelze na logice stavět.

Z. Lapil 19.9.2019 9:59

Podle mě přesně naopak. Bez logiky nedáte dohromady ani a+b=b+a.

R. Langer 19.9.2019 10:01

a+b=b+a je matematika.

Z. Lapil 19.9.2019 10:23

Jistě. A stojí na nematematické skutečnosti, že je jedno, v jakém pořadí řekněme naházím ty hrozny do sudu.

Ale je možné, že mám problém s pojmem logika, kdybych ji měl teď honem definovat, začnu blábolit. Ač maturant, z formální logiky jistě vím jediné: že logické Nebo není rovno lidovému Nebo. Jo, a vím, co je tautologie.

A. Alda 19.9.2019 11:39

Mýlíte se. Logika je pojem nadřazený pojmu matematika. Spadá do oboru filosofie, to jest metoda. Matematika není věda, ale medota zkoumání, metoda myšlení.

Vědou je fysika. Jejím zvláštním případem je chemie. Zvláštním případem chemie je pak biologie. Zvláštním případem biologie je medicina. Zvláštním případem mediciny je psychologie. Zvláštním případem psychologie je sociologie. Zvláštním případem sociologie je historie, iurisprudence, ekonomie atd. atp. (Vše samozřejmě extrémně zjednodušuji.)

Třetí nohou, na které civilisace stojí, je teologie. Do ní patří i morálka a právo.

Těleso opřené o tři body bývá nejstabilnější, je-li mezi jejich spojnicemi dostatečný úhel. Jsou-li ty tři body (filosofie, fysika, teologie) ve zcela vyrovnaném postavení (rovnostranný trojúhelník), je těleso (civilisace) tak pevné, že se na ně člověk může postavit a sáhnout ke hvězdám.

A dosáhne!