11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Matematika

Občas, zdaleka ne soustavně, sleduji polemiku o tom, zda by matematika měla být maturitním předmětem. Jsem od vlastní maturity letos vzdálen už šest desetiletí, tehdy jsme matematiku měli. Povinnou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Kusák 19.9.2019 14:54

To video je skvělé, díky

V. Petr 19.9.2019 14:54

Musí být schopni

1) Poznat KTERÝ algoritmus použít

2) Poznat, zda výsledek není naprostým nesmyslem

V. Petr 19.9.2019 14:52

Naprostý souhlas. To ale vychází ze sluníčkářské představy že

1) Všichni musí mít maturitu

2) Žáci nesmějí být studiem zatěžováni

V. Petr 19.9.2019 14:50

Toto bych zdárně vyřešil v jakémkoliv věku, pokud by to ovšem nebylo v době mé školní docházky, kdy bych se zeptal "Co to je Internet." Ale i patnáctiletí třeba nevědí (ani orientačně) kdy žil Caesar a někdy dokonce "Kdo to byl Hitler". My jsme to věděli všichni.

P. Juránek 19.9.2019 14:49

Matematika byla u matority povinným předmětem odjakživa a nebylo to náhodou. Její úspěšné absolvování rozlišuje ty, co umí logicky myslet od těch druhých, co to neumí.

Pokud pana Plagu trápí osud žáků, kteří po 5 letech učení nepochopili co je to "proměnná" a ruší proto matematiku u maturity, pak by udělal lépe, kdyby pro tyto žáky zařídil školy bez maturity, kde by bez stresu uplatnili své jiné schopnosti, pokud je mají.

F. Kusák 19.9.2019 14:45

Tak ten diskuzní příspěvek jsem nějak nepochopil, resp. ten kaligram, který jste do něj ukryl. Jo stáří je sviňa, už mně to tak nemyslí.

F. Kusák 19.9.2019 14:43

Tak sin 30 stupňů si pamatuji a navíc, lze jej i jednoduše odvodit, ale to není podstatné. Důležité je vědět, že existuje nějaká trigonometrie a goniometrie, že v přírodě jsou periodické jevy, které lze popsat třeba obecnou sinusoidou, a to už smysl má. A praktické užití trigonometrie je také zřejmé., v astronomii nebo ve stavebnictví atd. Tak má ta matematika smysl nebo ne, sakra! Teď jsem se fakt rozčílil. ;-D

D. Stirsky 19.9.2019 14:41

Souhlas. Já sice maturitu z matiky nemám ale cítím to jako hendikep. Matika nás učí logicky myslet, a to by měl umět i renomovaný a studovaný klavírista nebo baleťák. Ono učení bolí a u matiky to platí dvojnásob.?

M. Pivoda 19.9.2019 14:36

Dnes večer se chci zeptat svého vnuka, žáka 6. třídy, zda Masaryk (TGM) měl internet. A pokud to vnuk přímo neví, jak by to sám zjistil (tzn. nikoliv přes paní učitelku).

Tipuji, že ten úkol vyřeší vnuk zdárněji než čeští důchodci, kteří maturovali z matematiky. Dám vědět, později.

P. Aron 19.9.2019 14:01

S tím, že matematika je královnou věd naprosto souhlasím. S tím co říkáte o ekonomech už vůbec ne, smíchal jste tam vše možné. Ne každý ekonom je například je zastánce volného trhu. Levicoví ekonomové určitě ne. A volný trh sám o sobě není příčinou drancování přírodních zdrojů. Za socialismu u nás volný trh nebyl a jak se drancovalo !

L. Písařík 19.9.2019 14:00

Těžko, leda byste věděl, ale na co budete potřebovat v džungli sin 30 st. ?

L. Písařík 19.9.2019 13:58

Souhlasím, ale zvažte, kolik tento stát potřebuje vědců, výzkumníků, konstrukérů, statiků atd. ? Má význam dřít matematikou i ty, kteří a je to většina, budou postupovat v praxi, podle algoritmů vyvinutých tak, aby byly schopny vypočíst zadání.

P. Votýpka 19.9.2019 13:56

To máte v kalkulačce v každém mobilním telefonu, dokonce i ve většině starých tlačítkových. Jen je třeba vědět, jak tyto rozšířené funkce zapnout a používat. Nepotřebujete ani mobilní signál, ani data :-)

B. Lukáš 19.9.2019 13:39

!! Souhlas s autorem a dodávám: "Odstraňte z přírodních věd matematiku a přestanou být vědami. Odstraňte z matematiky přírodní vědy a zůstane být vědou. Matematika je královnou věd". Ekonomové možná s uvedenými výroky nesouhlasí, jejich královnou je zákon trhu, ale ten viditelně mutuje v zákony plýtvání, hamižnosti, drancování přírodních zdrojů a tvorby odpadků.

P. Aron 19.9.2019 13:03

Ani ne tak v akademických hlavách, jako spíše v hlavách různých levicových politiků, aktivistů a odborníků na školství. Inkluzi už prosadili. A úroveň znalostí prokazatelně klesá. Píší o tom i jiní v diskusi.

J. Tachovsky 19.9.2019 12:55

to s tim internetem je sice pekne, ale jak s spocitate sinus 30 stupnu v dzungli, kde neni signal

J. Anděl 19.9.2019 12:53

Dneska souhlasím s většinou příspěvků v této diskuzi, což se mi tak často nestává. Ale trochu sklouzáváme jinam, jako kdyby článek kladl otázku, jestli zrušit povinnou základní školní docházku. Ale to není tématem. Tedy takové ty otázky, jaké základní vzdělání potřebujeme k životu, jsou velice zajímavé a baví mě se nad tím zamýšlet, ale nesouvisejí podle mě s nezbytností maturity z matematiky. Procenta, lití vody do kyseliny, princip páky a kladky, spisovatele či skladatele nebo důležité historické události a zeměpisné znalosti - to vše je doménou základní školy. Proto se to taky jmenuje "základní" škola.

A jestli jsou mezi námi tací, kteří si myslí, že je kráva fialová, Slunce obíhá kolem Země, či si neumí spočítat cenu podle hmotnosti, je to spíš problematika kvality základního školství.

P. Votýpka 19.9.2019 12:50

Problém u nás není učení, ale aplikace znalostí v praxi. Když dáte spoustě vysokoškoláků metr, aby vytvořili pravý úhel, tak budou tupě zírat. Zatímco i hloupý zedník umí aplikovat Pythagorovu větu a naměří si 3 a 4 a přepona musí být 5. To samé je neschopnost spočítat ze zaplacené částky DPH atd. Na to ale není třeba povinná maturita z matematiky. V dnešní době bych klidně zavedl řešení úloh s pomocí internetu. V životě se nikdo neptá na naučené vzorečky, ale jestli jste schopni věc reálně vyřešit.

J. Anděl 19.9.2019 12:42

No, k těm tendencím děti moc do ničeho nenutit... Ono se tak o tom píše v různých provokativních textech. Jako rodič školou povinných potomků na prvním stupni základní školy ovšem vidím, že mají domácí úkoly každý den, někdy více, k tomu různé měsíční a podobné projekty. V družině si úkol napsat nesmějí, někdy to stíháme za poklusu mezi večeří a čištěním zubů.

A vesměs paní učitelky všechny říkají jediné: čím dřív se to naučí, tím pro ně lépe, v kapitalismu (či na vyšších stupních škol) se s nimi nikdo mazlit nebude.

Nestěžuji si na ten přístup. To prosím zdůrazňuju. Ale je to v rozporu s tvrzením, že je nějaká tendence "hlavně děti nezatěžovat". Vážně, taková moje zkušenost není.

Ta tendence je snad v akademických hlavách, někde ve světě, v alternativních přístupech ve vzdělávání. Možná to tak funguje na některých školách. Moje zkušenost je nicméně jiná.

P. Aron 19.9.2019 12:42

Moderní vzdělávání : Humorná nadsázka. Tedy ještě v době vzniku jsem to tak bral. Teď už mě humor přechází.

https://www.youtube.com/watch?v=JPghC4tHk9c&t=3s

P. Aron 19.9.2019 12:35

Jsem rád, že prakticky všichni diskutující se shodnou na důležitosti matematiky. Je vidět, že Neviditelný pes stále ještě přitahuje především inteligentní a vzdělané lidi. Ne každý je matematický talent ale schopnost matematika učí obecné logice i praktickým dovednostem a lidé, kteří už si zvyknou být naprosto závislí co jim vyplivne kalkulačka nebo počítač jsou a budou v případě výpadku proudu zcela bezbranní. Bohužel jsou tendence k poklesu vzdělanosti obecně. Hlavně děti do ničeho nenutit, domácí úkoly je moc zatěžují atd. Máme tendence jít ode zdi ke zdi. Kdysi tupé biflování, teď zase opačný extrém. A to nemluvím o tom, jak je snaha do vzdělávání míchat politickou korektnost, multikulturalismus, gender atd.

F. Houžňák 19.9.2019 12:19

Jednu takovou znám, z Frýdku-Místku, tak se jí zeptám. Ale moji Valaši-absíci na vojně to neříkali, a že jich tam bylo.

P. Aron 19.9.2019 12:16

Přesně tak. Mendělejevova tabulka je v tomto geniální a já jsem chemik a chemii jsem miloval. Ta krásná logika mezi postavením prvku v tabulce a jeho vlastnostmi.

J. Tachovsky 19.9.2019 12:14

Treba neslo jen o tu castku, ale jak i to poslat do EET.

P. Aron 19.9.2019 12:14

:-))))

J. Tachovsky 19.9.2019 12:13

Tak ono pro zivot neni treba skoro nic. Socialka se postara i o negramotne. Ale kdo chce zivot nejak smysluplne prozit, mel by vedet, jak svet funguje a to bez prirodnich ved nejde. Taky by mel vedet, jak spolecnost funguje a o tom jsou treba povidaci predmety. No a jazyky slouzi k tomu, aby mel sirsi moznosti odkud vedeni nasavat.

J. Tachovsky 19.9.2019 12:05

Dobrych kantoru by bylo dost, ale kdyz si jako ajtaci vydelaji vic a musi zivit rodinu a platit hypoteku, tak skolstvi opusti.

J. Anděl 19.9.2019 12:03

Možná, ale to nakonec zkontroluje trh. Kdo u maturity je ten, kdo prodává? Není to nakonec škola? Která prodává počet absolventů?

A. Alda 19.9.2019 12:03

MaFyBiCh.

Shrnu-li dosavadní diskusi, pak mám za to, že je třeba lpět na základu vzdělání: vedle zvládnutí mateřského jazyka, jeho podstaty a projevů, ne nezbytné znát MaFyBiCh, tedy matematiku, fysiku, biologii a chemii. Cizí jazky, historie, literatura, sporty, umění (výtvarné i hudební) atp. jsem jen drobné třešničky na dortu, které je lépe získat v rodině od rodičů a strýců a tet, než ve škole od paňčelky.

J. Ganaur 19.9.2019 11:59

V technice to byl většinou překlad.Nebo kompilace.Dokumentace byla vojenská.Jenže k originálu se člověk nedostal.Dneska už i Rusové vydávají "na západě" v angličtině.Mají víc zájemců, větší náklad a víc peněz.Proč ne.Ale aspoň ty bukvy by už konečně doma mohli zrušit, jako Kazaši.