6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Kvalita testů

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
MB. 13.2.2007 7:50

Re: Re: Pilotovanych

Pilotaz nebo katapultaz, to je fuk... Nejednoznacne zadani nema v uloze co delat. S jedinou vyjimkou, kdy zamerem ulohy je, aby studenti prisli na to, co v zadani chybi aby byla resitelna jednoznacne a doplnili to.

Jan Hájek 13.2.2007 7:48

Re: Vtip ?

pardon - kdo umí, ten to dělá - alespoň jak to znám já.

MB. 13.2.2007 7:46

Re: Re: Re: Pilotovanych

Nabizi mi specialni slitinu pouzitelnou do transformatoru.

MB. 13.2.2007 7:43

Re: Pilotovanych

Tak mi prosim poradte, je Palm Vx (nebo T3) graficka kalkulacka?

MB. 13.2.2007 7:39

Re: Re: Re: To je zcela prosté, milý Watsone,

Ne tak docela. Me kdyz ucili delit, tak 7:2 je 3, zbude 1. Teprve ve vyssich tridach pri vykladu desetinnych cisel se zavedlo, ze "delitelne" se rozumi "delitelne beze zbytku".

Jack 13.2.2007 7:29

Re: Re: To je zcela prosté, milý Watsone,

Odpověď vyplývá z definice. "Dělitelné" je definováno jako dělitelné beze zbytku.

Emil Kopčil 13.2.2007 7:10

Vtip ?

Kdo umí - umí,  kdo neumí - učí,  kdo neumí ani učit - jde na ministerstvo,  a kdo se nehodí ani tam - ten jde k policii.

Netřeba 13.2.2007 6:55

Re: To je zcela prosté, milý Watsone,

Není náhodou každé číslo dělitelné dvěma? Nikde v zadání nevidím váš předpoklad, že má být dělitelné beze zbytku.

Reeve 13.2.2007 3:11

Re: To je zcela prosté, milý Watsone,

Máte pravdu, takovou úlohu bez problémů zvládají i šesťáci. Deváťáka, který by nevěděl, kolik je lichých čísel dělitelných dvěma nebo by neznal alespoň jedno sudé číslo dělitelné sedmi, bych hnal svinským krokem zpátky (kdyby to šlo) na začátek 6. třídy.

Má-li s touto úlohou potíže dospělý (pokud si úlohu v klidu a pozorně přečte), je to velmi na pováženou.

Reeve 13.2.2007 3:06

Re: Re: Pilotovanych

No vidíte, a v angličtině se "pájka" i pájedlo" řeknou stejně ("solder"), a přesto si ti kluci ušatí rozumějí. 

P.S.: Drtivá většina elektrikářů místo "pájedlo" říká "páječka", to je taky hrůza, viďte?

A když si k vám známý přijde půjčit "trafopájku", také mu nebudete rozumět?

Reeve 13.2.2007 2:51

Re: co chcete

A jak prosím chcete slovo "graf" vyjádřit pomocí jednoduchého adjektiva? Grafový?

Podle Gentlemenovy  třeskuté logiky je "grafické" všechno, co vnímáme pomocí grafického zobrazení. Takže například takové "graficky zobrazené složení populace" klidně může být vyjádřeno pohými slovy a čísly, hlavně když se to zobrazí na "grafickém" displeji. Podle Gentlemana je tedy každá sekretářka pracující s Wordem odborníkem na "počítačovou grafiku".

Formulaci "kalkulačka s grafickým displejem" rozumí nejen každý učitel, ale kupodivu také každý žák. Nerozumí mu jen ten, kdo mu rozumět nechce.

Reeve 13.2.2007 2:43

Re: Pilotovanych

Když se někdo ptá odoborníka, nesmí se divit, že dostane odbornou odpověď. Gentlemanovo "já tou nerozumím" svědčí pouze o tom, že problematiku testování považuje za téma na úrovni "co bude k sobotu k večeři", tedy za něco, o čem každý může poučeně tlachat bez sebemenších znalostí.

Ano, máte pravdu, "pilotování" úloh je jednou z fází jejich ověřování. Úlohy se zadají dostatečně reprezentativnímu vzorku řešitelů a na základě výsledků se určují jejich psychometrické charakteristiky, z nichž jednou z nejcennějších je tzv. diskriminace. Tento koeficient - velmi zjednodušeně (tzv. "pro Gentlemana") řečeno - určuje, do jaké míry úloha "pozitivně diskriminuje" úspěšné řešitele v porovnání s neúspěšnými. Jinými slovy, úlohu s dobrou (vysokou) diskriminací by mělo správně vyřešit mnohem více těch úspěšných řešitelů, zatímco ti neúspěšní by na ní měli pohořet. Může nastat případ, kdy úloha má velmi nízkou či dokonce zápornou diskriminaci, například tehdy, když ji ti "chytřejší" zbytečně považují za chyták, zatímco ti "hloupější" ji vyřeší správně. Pak taková úloha nemá v testu co dělat, protože celkové výsledky testu (jeho validitu) zkresluje. Proběhla-li pilotáž na dostatečně početném vzorku (o čemž v případě Cermatu nepochybuji), je zjištěný koeficient diskriminace natolik kvalitním ukazatelem, že mu lze věřit mnohem více než subjektivnímu dojmu jakéhokoliv člověka. Ať už je to odborník, anebo pouhý... Gentleman.

kirast 13.2.2007 2:05

Stále se v diskuzích o přijímacích zkouškách ztrácí otázka, co je vlastně cílem vzdělávání.

Nevidím, že by tady byla snaha co nejefektivněji připravit mladou generaci na následujících padesát let pracovního procesu a na život v lidské společnosti. Stále se mi vtírá myšlenka, že skutečným cílem je vzdělávací proces, v němž se realizují cíle pedagogů a dalších lidí na procesu se podílejících, přičemž mládež je zde jenom nástroj a někdy nutné zlo. Jak jinak si vysvětlit stále, řekl bych zlomyslnější způsoby, jak vystresovat jak uchazeče o vzdělání, tak jejich rodiny. Doufám, že ministryně školství se přestane zdržovat otázkami jaderných elektráren a začne alespoň napravovat škody své předchůdkyně, například, že vrátí uchazečům o středoškolské vzdělání možnost pokusit se o přijímací zkoušky na více školách. Pokud vím, na vysokých školách to funguje už léta a žádné stížnosti (až na placení přihlášky) jsem dosud neslyšel.

mol 13.2.2007 1:58

co chcete

Když ani autoři maturit z informatiky neznají standardní předpony pro binární násobky, těžko očekávat, že někdo bude rozlišovat mezi grafikou a grafy.

Trotl 13.2.2007 1:20

Re: Pilotovanych

Hm, dost často narážím na matení pojmů. Nemyslím, že by to měli učitelé podporovat. Např. již klasické ¨"pájka-pájedlo" "fréza-frézka" málokdo odpoví správně. Když budeme podporovat záměny pojmů tak se nedomluvíme. Občas jsem nucen u některých slov objasnit jejich obsah, abych si se svým oponentem rozumněl.

Charlie 13.2.2007 1:18

Potvory !

Do polívky s nimi !  Nenecháme si rozvracet hospodářství a pětiletku !  :-D

Trotl 13.2.2007 1:13

Re: Re: Co je na tom těžkého ?

Jenže podle autorů testu je správně 10 vajec. Zřejmě si pátá a šestá slepice na další tři dny vzaly volno a neplní plán. Čili úloha počítá s klasickým áčkem.

V. H 13.2.2007 1:01

Pilotovanych

v tomto pripade pravdepodobne znamena odskusanych v ramci pilotneho projektu. Ergo kladivko, skusobnym skupinam uvedena otazka na rozdiel od Gentlemana nerobila problem. Co sa kalkulaciek tyka, dolezitejsie je v tomto pripade skutocne pochopenie ucitelov matematiky, ktori uz svojim ziakom dokazu presne vysvetlit, ake kalkulacky sa pouzivat mozu a ake nie.

Tak to vyzera, ze Gentleman si vyskusal niektore testy a slapol rovno do ..... A nemoze to vydychat.;-D

Charlie 13.2.2007 0:39

Re: Co je na tom těžkého ?

Pardon, nejak blbne editor, pisu to ve Wordu a pak to jen prekopiruju. Tohle zdvojeni se posledni dobou stava casto.

Charlie 13.2.2007 0:28

Co je na tom těžkého ?

3 slepice snesou za 3 dny 3 vejce, kolik vajec snese 6 slepic za 6 dní?  Podle mne 12.

1 slepice za 3 dny 1 vejce za 6 dní  2 vejce.

6 slepic 6 x tolik tedy 12 vajec.

1 slepice za 3 dny 1 vejce za 6 dní  2 vejce.

6 slepic 6 x tolik tedy 12 vajec.

Charlie 13.2.2007 0:21

To je zcela prosté, milý Watsone,

 Pravdivost výroku "lichých čísel dělitelných 2 je méně než sudých dělitelných 7" :

Lichých čísel dělitelných 2 je nula. Nejsou.  Sudých čísel dělitelných 7 je nekonečně mnoho. Jsou to všechny násobky libovolného sudého čísla a 7.   Nula je méně než nekonečně mnoho.  Výrok je pravdivý.