27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Kvalita testů

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
anna 11.3.2007 18:27

test

;-):-P:-D;-Ddobrý den chystám se jít na gimnázium Jaroslava Sajfrta a chci si skoušet nějaké podobné testy      díky ya pomoc!:-D>-8-o:-):-/

grafik 16.2.2007 8:44

Re: Kalkulacky..

Přesně tak, kalkulačky, které graficky znázorní třeba průběh funkce, jsou pochopitelně zakázány, normální kalkulačky, které zobrazují jen čisla a pár symbolů, jsou povoleny.

To chápe dost lidí, kromě autora článku - klasika, zcela ve psím stylu: "když něčemu nerozumím, napíšu o tom článek".

Lída 14.2.2007 10:42

Re: Re: Re: To je zcela prosté, milý Watsone,

U jiných než celých čísel se dělitelnost nedefinuje. Takže o dělitelnosti čísla 6,5 se nemá cenu bavit.

Lída 14.2.2007 10:38

Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je zcela prosté, milý Watsone,

Pojem dělitelnosti se nemění s postupujícími ročníky. A žák základní školy si na rozdíl od vás většinou ještě pamatuje, co to je.

JE 14.2.2007 9:24

To je nesmysl

Chcete-li někoho něčemu skutečně naučit, musíte tomu rozumět mnohem více, než když daný předmět hodláte "jen" sám používat.

k 14.2.2007 9:17

Re: Re: Re: Re: Re: milá dámo "k"

Teď nevím, jestli odpověď přečtete Vy, je už další den. Je pravda, že já sama jsem jako technolog nikdy nepracovala. Nicméně při svém současném zaměstnání pracuju s firmami, které nové výroby (nebo metody analýzy léčiv) nekupují, ale vytvářejí. Pokud se na chemické vysoké škole nebude učit chemie v dostatečném rozsahu (tj. včetně Krebsova cyklu a alespoň základních organických reakcí a mechanismů), zavře se všem absolventům cesta do takovýchto firem. A jsme zase u toho, zda vychovávat úzce zaměřené pracovníky nebo zda vychovávat lidi, kteří se případně budou schopni přizpůsobit novým podmínkám. Od technologů, které znám, samozřejmě vím, co ta práce obnáší, a v žádném případě netvrdím, že je snadná nebo že se flákají.

svatopluk 14.2.2007 5:39

Re: Slepice a vejce, graficky

Chci říci totéž. Pokud 3 slepice snesou za 3 dny 3 vejce, snáší  jedna slepice jedno vejce za tři dny - za šest dní tudíž dvě. Šest slepic krát dvě vejce je 12.

MB. 14.2.2007 0:47

Re: Re: To je zcela prosté, milý Watsone,

Bohuzel se dopoustite podobne chyby, jak zadavatel. Totiz implicitne doplnujete urcujici privlastky do zadani, ktere tam nebyly a pritom urcuji charakter reseni. Ano, vsechna suda a licha cisla jsou prirozena. Potud v poradku. Stejne tak 2 a 7 jsou prirozena cisla - jenze to nerika nic o delitelnosti. Pokud bude v zadani misto 7 treba 6.5 tak je jasne videt, ze vase definice delitelnosti k jednoznacnemu pochopeni a reseni asi nestaci.

MB. 14.2.2007 0:19

Re: Re: Re: Re: Re: To je zcela prosté, milý Watsone,

To ja vim, ale vi to to dite? Proto jsem psal, ze pri vykladu se pojem delitelnosti meni s postupujicimi rocniky.

JC 13.2.2007 23:49

Re: Re: Re: Re: milá dámo "k"

Už asi si mou odpověď asi nepřečtete, je už dost pozdní hodina. Vy jste velká idealistka a mám dojem, že jste asi mockrát ve fabrice nebyla (pokud k tomu vůbec někdy došlo). Od technologa ve výrobě opravdu nikdo nežádá, aby sypal z rukávu vzorce chemických sloučenin. Na povel má nejen zajištění provozu v rámci směny, vč. striktního dodržení předepsaného technologického postupu , ale taky třeba 80 lidí (a s nimi je někdy hodně těžké pořízení). Musí neustále řešit malé i větší problémy provozního charakteru a na konci směny toho má právě tak dost.

A pokud by se majitelé firmy rozhodli zavést novou výrobu? Většinou koupí licenci, s hotovými technologickými postupy.   

Yarda 13.2.2007 20:46

Když se mluví o hlavolamech

co tenhle http://viditelne.prase.cz/hlavolam.htm

Vůbec to není těžké.

A také nevidím nic záhadného na prohlášení jistého Kréťana že všichni Kréťané jsou lháři.

Papouch 13.2.2007 19:11

Re: Re: Re: Ach ty slepice

nejhorsi otazka pro ceskeho ucitele: A proc bych mel pridavat 3 a 2 jablka k sobe? To je nejaka cerna magie ci co?

Tak omezene lidi jako ve skolstvi clovek skutecne potka malokdy. Mozna jeste v oddeleni marketingu.

TBB 13.2.2007 18:27

Pokračövání

Změny jazyka nevymýtíme zatěžováním žáků a studentů principy z Rakouska-Uherska. Dnes je pro budoucnost mladých podstatná obecná gramotnost, v níž je znalost jednoho jazyka nedostatečná a znalost více jazyků základní. Měli-li by se učit všude větné rozbory, tak bychom možná dnes měli úroveň 50. let, protože věda potřebuje pojmenovat spíše fakta, než je větně rozebírat. K Vašemu poslednímu odstavci musím znovu poznamenat - bez znalosti větného rozboru se jazyk naučí v ranném věku každý blbec a je rodilý mluvčí a ti chytřejší i v pokročilém věku potřebují pár teoretických základů a pak nějaký čas na strávení v příslušném jazykovém prostředí

TBB 13.2.2007 18:25

Re: Re: Tak pročítám diskusní příspěvky DOSPĚLÝCH lidí

Vážená kolegyně,to s chemií beru, absolvoval jsem 4 semestry na VŠ a dodnes se mi některé znalosti hodí, i když se zabývám zpravidla něčím zcela odtažitým. Ale ty jazyky? Domnívám se, že větný rozbor a vše související je naprostá buzerace a snaha "takyvědců" znepříjemnit život těm ostatním. Buď na jazyk máte cit - a pak asi čtete, zachováváte historickou paměť národa - a občas svou revoltou přispějete k¨tomu, aby si ti pomazaní, kteří "rozhodují" o tom, jak by se mělo psát a mluvit, změní pár pravidel, Dle většiny starších spíše k horšímu (už se to musili ¨jednou naučit,jsou vzdělanci a proč změny?) a těm mladším je to jedno.      Zkuste se podívat na větný rozbor z pohledu dnešní mládeže a tam byste to musela nazvat jediným slovem nečeského původu " F  končí na UCK". Berte to tak, že mimino se naučí jazyk, aniž by potřebovalo nějaké složité teorie a posléze záleží jen na těch, kteří ho učí, aby mu do hlavy dali několik pravidel (žádný složitý větný rozbor) a vedli ho k četbě autorů, kteří na rozdíl od většiny zoufalců našich sdělovacích prostředků se aspoň umějí bez chyby alespoň podepsat. LEČ DOMNÍVÁM SE, ŽE UČENÍ VĚTNÉHO ROZBORU A JEHO ZKOUŠENÍ, KDYŽ MU NEROZUMĚJÍ ANI TI, KTERÝ HO MAJÍ UČIT, JE NA NIC. NAVÍC KONZUMUJE ČAS RODIN -BYL JSEM SVĚDKEM TOHO, ¨JAK MATKA, KTERÁ CHTĚLA MÍT VZDĚLANĚJŠÍ DCERU, NA NI KŘIČELA S TĚŽKÝM PŘÍZVUKEM "TAK SE UČ TY KRAVO, JA SEM TO TEŽ V TE POSLEDNI SEDME TŘIDĚ ZVLADLA"! Ovšem hlavní problém je, že dnešní mladí moc nečtou. Pokud ano, tak příšernou češtinu našich novinářů (jsou jistě výjimky, ale nepřevažují). Hlavně ovšem sledují příšerné projevy svých idolů v TV, potažmo v rozhlasu. Domníváte se, že jejich projev studium větného rozboru ovlivní? Tak zabvřete média. JE POZORUHODNÉ, ŽE KDESI V ¨RUMUNSKU, KDE JSOU UZAVŘENI MEZI KOPCI, JE ČEŠTINA KRÁSNÁ A RYZÍ (četl jsem někde). A MYSLÍTE SI, ŽE TAM STUDUJÍ VĚTNÝ ROZBOR?    Pokračování dále                                      

jirka.s. 13.2.2007 18:04

Re: Pěkná ukázka ptydepe idiotů tvářících se jako vzdělanci

Velmi přesné! Na tobě se naše školství skutečně "podepsalo"! A hlavně na té "univerzitě", viď?

TBB 13.2.2007 17:39

Re: Re: Tak pročítám diskusní příspěvky DOSPĚLÝCH lidí

Reeve 13.2.2007 17:35

Re: Re: Ach ty slepice

Vy jste zřejmě jeden z těch, kteří už v první třídě nedokázali vyřešit úlohu "Mám tři jablka a dvě další k nim přidám. Kolik jich budu mít?" Vy jste určitě už tehdy vznášel námitky typu: "A co když mi jedno z nich mezitím někdo ukradne?" Nebo  "A co když mi k nim mezitím sestra přidá další čtyři?" Učitelé z vás jistě měli radost.

A dneska, když vám manželka napíše na lístek "kup 10 rohlíků", tak se jí určitě zeptáte, zda to číslo myslela v dekadické nebo binární soustavě, že?

TBB 13.2.2007 17:14

Re: Re: To je zcela prosté, milý Watsone,

A  že by číslo 2 bylo liché? Ale nic si z toho nedělejte, každý z nás má po ráno své a někdo celý den. První příspěvek byl korektní, reakce odpovídají stavu pisatelů v různé denní době. Hezký den.

Quardok 13.2.2007 17:01

Re: Učitel nemusí matematiku moc umět

To je bohužel blábol, protože naučit dítě matematiku začíná už od první třídy. Doučoval jsem dost dlouho a středoškoláci, které jsem doučoval byli chytří, ale měli blba učitele na základce, který jim prostě ve výuce udělal tříletou mezeru, kterou na střední nikdo nezkoumal a jen ji dál prohluboval.

Věřte ve zlepšení o dva stupně, pokud začnete od píky. Umět naučit a zaujmout resp. překonat odpor k počtům je samozřejmě základ. Ale znalosti souvislostí a celých osnov a příprava žáka na složitější matematiku je soustavná činnost. Takže matice by měl učitel hlavně rozumět a umět samozřejmě také.

Skepticus Maximus(v exilu) 13.2.2007 16:56

Nemělo tam být připsáno, bezezbytku dělitelných?

:-)))

tms 13.2.2007 16:33

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hodnota diskriminace

Šlo mi o ten "laicky intuitivní rozbor", který se u diskriminantu provést (do výše vypsané míry dá).

Když už jste u té definice determinantu, je to sice OT, ale měl bych k tomu několik poznámek. Defincie determinatu nemusí být jednoznačná, nicméně se zachová bude jeho kladnost/zápornost(ono rozlišení počtu řešení), takže úloha "vypočtěte diskriminant" nemá moc smysl.

Dále myslím, že kdyby ten člověk neznalý definice věděl, že dikriminant je něco, co určí počet řešení (respektive jeho hodnota určí počet řešení) a znal metodu "doplnění na úplný čtverec", tak by zcela přirozeně k determinatu došel, pravda s trochou nápovědy (třeba representace řešení dané rovnice průnikem paraboly a přímky). Pravda většnina čtenářů by to asi dohormady nedala, ale znalost definice není nutná podmínka.

Přiznávám, že je to víceméně chytání za slovo, ale nemohl jsme si pomoct. Se omlouvám.

k 13.2.2007 16:18

Re: Re: Re: milá dámo "k"

Kdepak, na UK se "moderně" učilo/učí z McMurryho, na VŠCHT z Careyho, obojí jsou učebnice pro US univerzity, takže jsou fajn na naučení se chemické angličtiny. Kdo chce umět víc než absolvent gymnázia, musí se vrátit ke starému dobrému Červinkovi, ať je na kterékoliv škole. Jinak: ve výzkumu je lidí z VŠCHT poměrně hodně, navíc - zaplaťpámbu - pomalu vznikají malé úspěšné firmičky, kde je poptávka po lidech, kteří dokážou technologické procesy vymyslet, nejen stoprocentně ovládat stávající. K tomu tedy přistupuje i chemické inženýrství, kterého jsem na univerzitě byla ušetřena a mnohokrát jsem toho litovala, a přesto si na něj mnoho absolventů VŠCHT stěžuje jako na zbytečně složité.

Dneska je spousta výrob, kde se alespoň základní znalosti biochemie hodí - BTW: starý Karlsson byl taky v zeleném obalu, možná se dřív říkalo zelená příšera i jemu? Za nás už ne... 

Já bych dneska taky mohla tvrdit, že šprtání dat ve středoškolském dějepise nebo memorování básniček mi bylo k ničemu - a lhala bych. Přinejmenším mi procvičilo paměť a dneska, když něco čtu, tak si snáz vzpomenu, když už jsem to jednou uměla. Navíc si myslím, že vysokoškolské vzdělání, zvláště v technickém či přírodovědeckém směru, především garantuje určité schopnosti učit se, zvládat zátěžové situace (a zkouška z biochemie zátěžovou situací skutečně byla, to nepopírám ;-D), ale i schopnost logického myšlení. Navíc, co když se podnik rozhodně zavést novou výrobu? Nakonec ještě bude technolog rád, že dá dohromady ten vzorec 2-aminobenzonitrilu.

Nevím, kolik bylo praxe ve výrobě před 20 lety, dneska lze na VŠCHT, konkrétně tedy na FCHT, dělat diplomky přímo ve výrobních podnicích, které o to mají zájem.

Reeve 13.2.2007 15:55

Re: Re: Re: Re: Re: Hodnota diskriminace

Vy si myslíte, že člověk, který nezná definici, dokáže správně vyřešit úlohu: "Vypočítejte diskriminant kvadratické rovnice x*2 + 3x +2 = 0"?  (Zápis "*2" samozřejmě znamená druhou mocninu.) Myslím, že ani s vaší nápovědou by tento příklad nedokázala vyřešit značná část čtenářů NP (netvrdím, že většina), přestože téměř všichni definici diskriminantu kdysi na střední škole slyšeli a pěkných pár kvadratických rovnic s jeho pomocí vyřešili.

Ano, na ilustraci odborného jazyka jsem mohl použít jiný termín, který nelze pochopit pouhým "laicky intuitivním" slovním rozborem, například "napětí" (ve fyzice), "buněčné dýchání" (v biologii) nebo třeba onu "matici" (v matematice).

JC 13.2.2007 15:52

Re: Re: milá dámo "k"

Jednak - čas letí (od mé promoce uplyne za 2 roky 20 let - tudíž se mi už jméno autora oné zelené příšery nevybavuje) a druhak - na UK se možná používaly jiné učebnice než na VŠCHT.  V zeleném obalu jich nakonec mohlo být víc - a stejně záživných:-).

Absolventi PřF UK jsou však v praxi zaměřeni trochu jinak než inženýři. U absolventů univerzitního studia se víceméně předpokládá budoucí práce ve výzkumu, kdežto chemický inženýr pracuje většinou ve výrobě. Ten musí především stoprocentně ovládat technologické procesy. Věřte mi, že mu je šumafuk, na které pozici se v Krebsově cyklu vyskytuje acetylkoenzym A nebo jak vypadá vzorec 2-aminobenzonitrilu, s nímž se v životě nesetkal a ani nesetká. Důležitejší je, aby uměl pracovat s chemicko-inženýrskými tabulkami, nebo aby dokázal přijít třeba na to, proč ta zatracená odparka nefunguje tak, jak by měla.  

A taky mi můžete věřit, že na slezině po 15 letech se z 25 přítomných shodlo 24 lidí, že ty roky strávené šprtáním vzorečků v tlustých bichlích byly na nic. Za daleko užitečnější bychom všichni považovali především podstatně více praxe ve výrobě. Pouze jeden z nás si ono memorování pochvaloval (honosí se titulem doc., věnuje se základnímu výzkumu a t.č. přednáší ty vzorečky na VŠ).

Naprostá pravda 13.2.2007 15:45

Učitel nemusí matematiku moc umět

On ji musí hlavně umět naučit. Tenhle argument jsem slyšel dost často. Prostě stačí být pár lekcí před žáky a mít pedagogické minimum :-)

Naprostá pravda 13.2.2007 15:42

Re: Re: Ach ty slepice

V úloze by musely být formulace buď :

"..každá slepice snese jedno vejce za každé tři dny.." anebo

".. každé tři slepice snesou 3 vejce každé tři dny .."

Od toho existují kvantifikátory a bez nich je to nesmysl. 

Luboš 13.2.2007 15:40

Slepice a vejce, graficky

Jestli tři slepice snesou tři vejce za tři dni, šest slepic snese za tři dni šest vajec.

A pakliže jejich ochota nepodlehne daňové zátěži či nařízením z EU, dalo by se očekávat, že jich šest (tedy slepic) za šest dní snese vajec nikoli šest, nikoli 10, ale 12.

A že by pro devátý ročník bylo takovým chytákem, že žádné liché číslo není dělitelné dvěma?

Ale to s tím autobusem je opravdu nepřesné a tedy v důsledku ošklivý chyták. Nechce se mi věřit, že by u této otázky mohla hodnota diskriminace zůstat přijatelná.

Reeve 13.2.2007 15:31

Re: Re: Re: ach ta logika

Jde o úlohu 17 z toho testu: http://www.cermat.cz/9rocnik/devitka2006/download/Studijni_dovednosti_A_test.pdf

V zadání je jednoznačně uvedeno, že výklad pojmu "devíza" se týká kontextu ve výchozí textové ukázce. A ze zadání úlohy je také naprosto zřejmé, že ke slovu "přednost" si žák jedno slovo ze čtveřice "prototyp, respekt, kopie, devíza" prostě vybrat musí. Mimochodem, stejně úspěšně byste mohl cupovat i ostatní slova. Například takový "prototyp" v běžné mluvě neznamená totéž co "ukázka", ba ani "kopie" nebývá vždy jen "napodobení". Ale v kontextu výchozího článku tato slova prostě sedí, protože je lze zaměnit, aniž by se tím změnil smysl sdělení. A o to v dané úloze šlo.

P.S: Jistě dokážete vyřešit následující úlohu, víte-li, že v nabídce je jediné správné řešení: Nejmenším savcem žijícím na území Evropy je: A) slon africký  B) medvěd hnědý  C) velryba grónská  D) Suncus etruscus

Tak vidíte, co všechno víte. A dokonce i latinsky.

Tom 13.2.2007 15:05

Re: Re: Re: Re: Hodnota diskriminace

Diskrimiant je po česky rozlišovatel/rozlišovač, k tomu se dá dojít relativně laicky a odpovídá to významu v matematice(určuje počet reálných řešení). Souhlasím s Vaším původním příspěvkem, ale zrovna diskriminant mi nepřijde jako nejlepší příklad, lepší by byl třeba "normální matice/operátor".;-)

Jan Novotný 13.2.2007 14:48

Re: Re: ach ta logika

Pracovní dobou řidiče bych mohl argumentovat, ale pak by mi vyšlo 20 a ne 21. Ale dobře, shodneme se na tom, že zadání není nejzdařilejší. To se může stát - mně na tom vadí, že testovaní nemají žádnou možnost obhajoby svých řešení. Naprosto však nesouhlasím s vaší "logikou" v druhém případě. Slovo "deviza" vůbec není synonymem slova "přednost". Že to v daném případě tak vypadá, je pouhá náhoda. Je pravda, že to nepůsobí přímou škodu při řešení testu, ale i dopravní přestupek, který nevedl k nehodě, zůstává přestupkem. A určitá nehoda tu vlastně je, v účastnících testu může vzniknout chybná představa o významu slova "deviza". Mějme výrok: "Na písemce jsem uspěl, ačkoliv jsem neopisoval, mou devizou je totiž poctivost". Po náhradě slova "deviza" slovem "přednost" vzniká sice věta, která má dobrý smysl, ale její význam je jiný. Původní větu mohu doplnit: "Tentokrát se  zcela vyjímečně ukázala jako přednost". U věty s údajným "synonymem" bych to udělat nemohl. Úplně legrační mi připadá vaše závěrečná argumentace. Mějme tento test: "Praha je a) planeta sluneční soustavy b) zhoubná choroba c) tropická rostlina d) hlavní město Slovenska". Protože první tři odpovědi jsou naprosto nesmyslné, i kdyby čtvrtá nabídka zněla sebepodivněji, tak prostě řešením být MUSÍ.