21.1.2022 | Svátek má Běla


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Kvalita testů

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Saul 13.2.2007 10:49

Re: Ach ty slepice

Já mám dojem, že správná úvaha (samozřejmě jen ve vztahu k úloze a bez jakéhokoliv respektování věcné logiky příkladu - žádnou nemá) by byla, že když 3 slepice snesou za 3 dny 3 vejce, pak 6 slepic za tu dobu snese 6 vajec. Za další 3 dny (aby těch dní bylo celkem 6) pak snese těchto 6 slepic dalších 6 vajec, tedy celkem bude sneseno 12 vajec.

 V každém případě je autor úlohy slušně řečeno duševně nedostatečný.

JE 13.2.2007 10:40

Re: Re: Ach ty slepice

Predpokladem (avsak nevyslovenym) je take, ze slepice jsou stejne produktivni!

JE 13.2.2007 10:38

Re: Re: Ach ty slepice

Přesně!

JE 13.2.2007 10:38

Re: Ach ty slepice

Otazka ma celociselne reseni, dokonce vice, je nejednoznacna. Zadani implikuje, ze jedna slepice snese jedno vejce za 3 dny, neplyne odtud ve ktery den se to stane. Nyni zalezi na tom, ve ktery den snese ktera slepice prvni vejce. Muze to byt prvni, druhy nebo treti den. V prvnim pripade snese za deset dni ctyri vejce, ve zbylych dvou  tri. Celkem muze soucet byt 40 (maximum) ale take 30 (minimum) a cokoliv celociselneho mezi tim.

Honza z podhůří 13.2.2007 10:30

Re: Ach ty slepice

Ono to bude asi ještě složitější - nikde není psáno, že z těch třech slepic snáší každá a ne např. jen jedna a taky který den vejce snáší. Výsledek nejednoznačný.

Gentleman 13.2.2007 10:22

Ach ty slepice

Všichni, co se rozohňují nad mou blbostí, tak činí správně, ale nad tou svou. Že místo čísla 6 bylo v onom testu číslo 10 znamená, že otázka zněla "kolik vajec snese 10 slepic za 10 dní". Což nemá celočíselné řešení, které se u vajec předpokládá. Nechtěně se tak tento příspěvek stal testem...

Honza z podhůří 13.2.2007 10:21

znalosti k ničemu

nejde asi tak moc o znalosti, ale o schopnost dospět ke správnému řešení (např. u těch slepic a vajec). Je ale smutnou skutečností, že stále převažuje snaha učit jen pro učení samé - např. "větný rozbor". Skutečně nechápu, proč jím jsou zatěžovány děti základních škol už od cca 4. třídy, k čemu jim bude pro praxi vědět co je to druh, rod slova atd. O to víc je mé dítko zklamané, když mu s něčím takovým v domácím úkolu nehodlám radit s odkazem, že mu to bude v životě na nic a že pokud to učitel a osnovy požadují, musí je to naučit oni a ne já. Jenže pak si uvědomíte, že i na tomhle může stát úspěch v testu pro přijetí na buď  víceleté gymnázium nebo střední školu a hned je vám z toho na zvracení.

jirka.s. 13.2.2007 10:21

Re: Přijímací zkoušky na střední školy.

Ježíšikriste! Vy byste chtěl, aby přijímací zkoušky na střední školy byly opravdu tak jednoduché? Co by pak ale dělaly ty spousty ministerských úředníků, různých pedagogických institutů, metodiků, poradců? Právě jsem dosáhl důchodového věku a jenom během mého života jsem zažil 3x přechod z osmileté školní docházky na devítiletou a zpět.

Krak 13.2.2007 10:13

Re: Re: co chcete

No právě že nejedná, jedná se o mocninu 2

JC 13.2.2007 10:02

Tak pročítám diskusní příspěvky DOSPĚLÝCH lidí

a táži se, k čemu jsou vědomosti takového charakteru??  Pro praktický život je hodnota takových vědomostí nulová. S výjimkou profese tvůrců jízdních řádů (ale těch je možná 100 v celé ČR).

Docela bych chtěl poznat génia (a nejen z 9. třídy ZŠ), který by si čas potřebný k cestě počítal;-D  Jak dlouho trvá cesta ze zastávky X do zastávky Y, lze jednoduše vyčíst v jízdním řádu. Časový údaj deklarovaný a skutečný bude ovšem v souladu pouze za předpokladu, že se cestou nevyskytne hmatatelná překážka provozu (nefungující semafory, havárka apod.).

Obdobné, téměř encyklopedické znalosti jsou však v našem školském systému požadovány i na studentech SŠ a VŠ. Vzpomeňme si jen na biflování tlustých bichlí nazpaměť. Např. v oboru biochemie (absolventi VŠCHT si jistě s neláskou vzpomenou na pověstnou "zelenou příšeru", zvíci asi 800 stran) nebo na vrčení desetitisíců reakcí v organické chemii. Ať se přihlásí jeden jediný, kdo ty rovnice, povinně vtěsnané do hlavy před zkouškou, potřeboval někdy v praxi - třeba jen 1x v životě!!!!

-pp-) 13.2.2007 9:53

"znalosti poněkud novinářského rázu..."

...jak říkával jeden asistent na ČVUT... gentleman se zase klasicky rozohňuje nad svou vlastní blbostí. Slepice, dělení dvěma, kalkulačky, testování testů, vše zde už bylo řečeno.

acc 13.2.2007 9:47

Kalkulacky..

Studuji a terminu kalkulacka s grafickym displejem rozumi kazdy kolem mne...je to zazity termin, nehledal bych zde problem...

RomanL 13.2.2007 9:45

Re: co chcete

Displeje u běžných kalkulátorů jsou buď numerické, nebo grafické. Grafické umí zobrazovat nejen grafy ale i fůru jiných věcí včetně taháků, proto nejsou povolené. To je to hlavní. Palm povolen nebude, není to kalkulátor a má grafický displej.

RomanL 13.2.2007 9:39

Re: Co je na tom těžkého ?

Jasně že 12!

RomanL 13.2.2007 9:38

Re: Re: To je zcela prosté, milý Watsone,

Dvojka je liché číslo...? ;-)

Vocílka 13.2.2007 9:27

Re: slepice

Ale co když to byly jiné,línější slepice?

Papaja 13.2.2007 9:20

Re: Re: To je zcela prosté, milý Watsone,

Kdepak, to si pletete s prvočíslem. Taková devítka je taky lichá a přitom kromě 1 a 9 ji můžete vydělit i 3.

Kanuk 13.2.2007 9:19

Re: co chcete

Binární násobky. Nejedná se náhodou o násobky decimální (nebo dekadické?)?

Kanuk 13.2.2007 9:13

Re: Re: Re: Pilotovanych

Omyl. "Solder" je pájka a pájedlo je "soldering iron". Ale stejně jako čeští elektrikáři řeknou pájedlu pájka, angličtí elektrikáři mu řeknou solder.

Bina 13.2.2007 9:01

Re: To je zcela prosté, milý Watsone,

Liche cislo je IMHO takove, ktere je delitelne pouze 1 a samo sebou. Tzn. ze liche cislo delitelne 2 je jedno a to samotne cislo 2.

Jirka 13.2.2007 9:01

Re: Re: co chcete

Podobně každý vojín rozuměl, co je "henten oný bazmek". Termín, který ale měli tvůrci testů použít, je grafický kalkulátor či grafická kalkulačka.

Kanuk 13.2.2007 9:00

Přijímací zkoušky na střední školy.

Ten problém, aby se budoucí nositel Nobelovy ceny nebo Národní umělec (nebo takového něco) mohl (skoro) určitě dostat na "střední" školu, by snad bylo možno vyřešit asi takto: 1) Přijímací zkoušky by byly jednotné, pro všechny školy. 2) Konaly by se ve stejný den, na školách, které by si uchazeči zvolili (jako první volbu). 3) Výsledek by byl hodnocen takto a) prospěl a byl přijat ke studiu b) prospěl, ale nebyl přijat ke studiu pro nedostatek míst c) neprospěl. 4) Uchazeči s kvalifikací b) by se mohli ucházet o přijetí na škole, která by měla volná místa. Je možné, že tento základní system by bylo možno nějak vylepšit, ale v zásadě by to mělo pracovat k uspokojení skoro všech uchazečů. Ovšem rodiče budoucího nositele Nobelovy ceny, který by skončil s c) by asi spokojeni nebyli.

Charlie 13.2.2007 8:52

Re: Re: Re: Re: To je zcela prosté, milý Watsone,

Dělení se zbytkem není dělení, to je nanejvýš „nedokončené dělení“.  Při „dělitelnosti“  jde o to, že výsledek dělení musí být také přirozené číslo.

V. Hoffman 13.2.2007 8:52

Re: Re: Re: co chcete

Viete, ono by tomu mali vf prvom rade porozumiet ucitelia a ziaci, vase pochopenie uz tak dolezite nie je.:-)

Kanuk 13.2.2007 8:42

Střední školy.

Uvažoval někdy někdo o tom, aby se odstranila kravina, zavedená komunisty, t.j. "devítiletá základní škola",  jako jediná alternativa? Vím, že se hovoří o osmiletých gymnasiích, ale pod pojmem "střední škola" se stále rozumí 10. ročník.

Pokud je mi známo (pokud se pamatuji) z bývalé "měšťanky" se mohlo přestoupit na kteroukoliv střední školu, bez přijímací zkoušky (ale zřejmě se hledělo na vysvědčení) se ztrátou jednoho roku. Je dost možné, že toto pravidlo platilo jen pro první tři ročníky, protože v tercii se začínal na všech středních školách druhý cizí jazyk vedle němčiny. Ta se učila na všech školách (měšťanky i střední) od 1. ročníku.

Mablung 13.2.2007 8:40

Re: Re: Co je na tom těžkého ?

Blbost, omlouvám. Mám to blbě :-)

Mablung 13.2.2007 8:35

Re: Re: co chcete

Rozumí tomu možná žák a učitel, ale já ne. Bylo by skutečně tak těžké místo nesmyslného grafického displeje napsat kalkulačku zobrazující grafy (nebo jinou podobnou formulaci)?

Mablung 13.2.2007 8:29

Re: Co je na tom těžkého ?

No, já nevím.

3 slepice snesou 3 vajíčka za 3 dny. Průměrný denní výkon slepice je 1/3 vajíčka. To znamená, že 6 slepic snese za 6 dní 2 vejce.

Kanuk 13.2.2007 8:15

Re: slepice

Pánové Petr a Charlie by se zřejmě nekvalifikovali na členy Cermatu (na rozdíl od Gentlemana).

petr 13.2.2007 8:03

slepice

3 slepice za tři dni 3 vejce, 6 slepic za tři dni 6 vajec ( dvojnásobný počet slepic = dvojnásobný výkon), obdobně 6slepic za 6 dní 12 vajec. Logika je tak těžká.