15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Konec biflování

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Pavel72 3.7.2007 9:32

Re: Re: chvála biflování

No jako ucitel fyziky mohu uvest, ze tato otazka muze zaskocit radu ditek i mych a to i presto, ze jim NEZATAJUJU spravnou odpoved, snazim se je naucit premyslet a vzorce ev. poucky musi znat opravdu jen zakladni a je mi jedno v jake forme to z nich vyleze (fyzikalni podstata musi byt spravna).

Ono proste nektere deti jsou chytrejsi a nektere ne, ne vzdycky (a rekl bych casto) za to muze "pancelka"...

Kdo z pritomnych nekdy cuchl k uceni fyziky  nebo matematiky, vedel by, ze problem na ZS v techto predmetech zacina prevodem jednotek a rada zaku nepochopi za svou dochazku ani toto. Tezko pak neco dal resit, kdyz decko nevi, kolik ma treba metr milimetru (a to patri zrovna do te biflovaci casti).

Rudolph 3.7.2007 9:27

Re: Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

Hele, Stará Sovo, až budeš zvládat shodu podnětu s přísudkem, tak kibicuj do školství.

Zajímavé je, že britské děti se Mendělejevovu tabulku, pokud tedy nedělají chemii, nazpaměť učit nemusí. A představte si, sovy, v Británii žije spousta chytrých lidí. Asi tak jako v našem nabiflovaném osvícenském státě.

Rpuť 3.7.2007 9:05

Re: :o/

ptakopysku - ještě horší. Ono je to totiž vůbec nenapadne.....

pavel 99 3.7.2007 8:49

Re: Re: chvála biflování

ano přesné. Scio testy se velmi blíží testování znalostí a chápání a "nabiflovaní" většinou vyhoří.

Jinak vysoké a základní školy mají stejný princip. Určité množství znalostí je třeba "natlačit" do hlavy a bez nich to prostě nejde. (Základní a vysoké školy se liší akorát jejich množstvím.) Bez sčítání a násobení se třeba těžko řeší rovnice.

Jinak šprtat nazpaměť všechno je dokladem naprosto neznalého kantora. Co nejdál od takových (pokud to jenom trochu jde). Takové znalosti jsou stejně k ničemu.

ptakopysk hnidopich 3.7.2007 8:47

:o/

Ad1 - obávám se, že házíte perly ptakopyskům

Ad 2 - stran práce s počítačem.   Sestra moje rodná dělala nějakej překlad AN->CZ a narazila na COELIAC DIET. No a protože už je hezkých pár let v Klokánii, tak se jí některé odporné termity vypařily z hlavy a psala mi, cože to znamená česky. Provedl jsem pokus a během cca 40 vteřin jsem spáchal pomocí internetovýho slovníku překlad do češtiny a následné nalezení odpovídající stránky v českém jazyce. I napsal jsem jí tento postup a odpověď zněla: "Já jsem na internet líná". Dvojím psaním emajlu mé osobě ovšem strávila minimálně pět minut... :o) A domnívám se, že takhle je to s 90% uživatelů internetu.

pavel 99 3.7.2007 8:43

Re: Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

potíž je v tom, že na absenci základů se většinou přijde, až dítě "plave" ve složitější látce, která na těch základech staví. A pak se neví, co dřív dohánět.

stará sova 3.7.2007 8:38

Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

než nastoupí dítě na střední školu. To pak rodiče vystřízliví a zjistí že děti nemají základy a tudíž se honem bifluje. Problém je ale v tom, že děti se neumí učit - na základkách to totiž nepotřebovali.

A pokud rodiče doufají, že za 4 roky střední školy děti vše dohoní - omyl ! Pouze rodiče zjistí, jak skutečně chytré děti mají.

bombík 3.7.2007 8:37

Prosba

Pane Neffe,prosím,omezte výraz Nicméně,udělejte mi to k vůli,nerad bych ukončoval čtení právě Vašich článků,jako jsem nucen vypínat rádio a televizi,když slyším tento a podobné výrazy.Pokud byste nevěděl,čím jej nahradit,zkuste Přesto,Avšak,Ale.I tak, apod.Děkuji.

Rpuť 3.7.2007 8:32

Re: chvála biflování

Ále prd/lajs! Jedna věc je, naučit se základní fakta jako básničku a na jejich základech pak logicky uvažovat - což by je ten kantor právě měl naučit. Věc zcela jiná, je šprtat nazpaměť úplně všechno.

Což se projevilo např. u těch Scio-testů, kde řada jedničkářů prostě pohořela...  Např. aplégr s našprtaným Archimédovým zákonem koukal na mně jako vrána, když jsem se byla dotázala, proč že se, medle, loď nepotopí ... ona jim to pančelka "zatajila"....8-o

Anatomie a pod. je pak záležitostí vysoké školy, tady jde o základky.

Václav 3.7.2007 8:29

Re: chvála biflování

Trefa přímo do středu terče. Pod to se klidně podepisuji a už si nemusím oťukávat klávesnici podobným příspěvkem. Díky za stručný a věcný příspěvek. Ale od těch co hlásají různé ty moderní metody výuky prostřednictvím her apod. to nejspíš schytáte.

Honza42 3.7.2007 8:23

Re: všichni nadávají na učitele.....

V našem okrese je plat učitele vůči ostatnímu průměru vpodstatě luxusní.

Rpuť 3.7.2007 8:21

Re: Re: Re: Tato školská reforma neznamená žádný konec biflování pouze další byrokracii

Hnidopiše ptakořitný - vono se může jeden naučit cizí jazyk, tak jako se člověk naučí řeč rodnou - t.j. nějak tak mimochodem. U jednoho cizího jazyka to funguje celkem spolehlivě, dva už jsou vyjímka a tři o drštku, neboť by dítko takto trápené totálně zmagořilo. A pokud tak činí postupně, tak už ty další nestihne, neb mezitím odroste a v dospělosti to už tak nefunguje. Viz např. nějaká Džamila nebo Chantalka. Takže se to bez tej gramatiky nějak nevobejde. A když žáček nerozezná sloveso v češtině, tak je v němčině ouplně... no tam....;-P

A u slova "multimediální" - to zas chtěl bejt někdo takovej zdělanej a nějak mu unikl pravý význam slova. V podstatě jde o to, aby ta dítka uměla s počítadlem pracovat a potřebné informace si najít. V Praze je  situace možná lepší, ale jinak je to bída s nouzí...

pozorovatel 3.7.2007 8:20

Re: On ten slavný KOMENSKÝ....

Ono se to v té době jaksi hodilo. Až ti chudáci Hbsburkové - Marie Terezie - si vymysleli a jako autokraté prosadili - povinnou školní výchovu - triviálku. K tomu nadání bych dodal následující - již Jungmann pravil, že není možné udělat z někoho něco co není. U vola je to jaksi samozřejmé, u vzdělání nám boužel tato skutečnost stále uniká. Čímž nechci říci, že by vzdělání bylo jen pro někoho. Je, v obecné rovině, pro všechny, ve specializované však jen pro některé ne bohaté měšcem ale duchem. Škola by pak měla schopnosti v dětech nalézat, vést je k rozvíjení a také k poznání, že všichni jsou užiteční a potřební - i když mají problém spočítat útratu u pekaře. O národním, kontinentálním a lidském povědomí ani nemluvě - to je na knihy! A Komenský přece říkal - Pojď synu a uč se moudrým býti. Nu a nyní se učí už i dcery.

vladimír314 3.7.2007 8:17

chvála biflování

Není biflování jako biflování. Anatomii třeba bez biflování prostě nezvládnete, tu nelze do hlavy narvat "zábavnou" formou, ale to vůbec nevadí. I u řady dalších oboru žák dospěje k požadované úrovni abtrakce a pochopení teprve tehdy, až do kebule biflováním nasouká potřebné (někdy dost objemné) množství informačního materiálu.

A není to náhodou tak, že to, co je "zábavné" a "hravé" je ve skutečnosti nakonec bezcenné?? ;-)

pavel 99 3.7.2007 8:14

Re: On ten slavný KOMENSKÝ....

no v dnešní době by jej nejspíš zavřeli. Pro sjednání kázně připouštěl (ó hrůza) i rákosku.

Dilina 3.7.2007 7:59

Předpokládám rozvoj znalosti techniky.

 Technika jistě umožňuje studium každého jedince. Je to pro děti zábavnější a v podstatě hra. Učitelství se stále více bude měnit v pouhé hodnocení získaných znalostí. Je na učitelích, aby pochopili, že v první řadě ONI musí zvládnout počítače a příbuznou techniku. Pak teprve mají šanci spolupráce s dětmi. Ne diktátorské a mentorské manýry, ale skutečná spolupráce s dětmi.

 Pokud je dítě z domova vyloženě poškozované výchovou, je ve svém vývoji odsouzené k analfabetismu v dospělosti. Skončí jednoduše u lopaty a to snad i to ne. Protože vztah k práci se formuje odmalička. Tam, kde jsou rodiče alkoholici, flákači, tam není pro dítě mnoho naděje. S tím však škola mnoho nenadělá. Tyto děti vyžadují odbornější péči psychologů a státu především. Takové děti i poškozují ty, kteří mají zdravou rodinu a jsou  tak diskriminovány těmi rodinou poškozenými.

 Vyučování hromadně je v podstatě antiproduktivní. Proto by se měly preferovat soukromé výběrové školy, kde se dá eliminovat rušivý vliv dětí ze sociálně narušených rodin. Nejde o elitářství ve školách, ale o dobrovolný výběr školy a dobrovolnou kvalitní výuku dítěte v počátcích. Střední a vysoké školy se časem stanou jistě více závislé na internetu. Již dnes si není možné představit studium na vysoké bez využívání internetu. Samostudium na vysoké již je nutnost.

Stanislav H. 3.7.2007 7:58

On ten slavný KOMENSKÝ....

....byl elitář, na to nezapomeňme!

Neb prosazoval vzdělání jen pro žactvo nadané, pro ostatní děti se podle něj vědomosti nehodily a učit se neměly. Jeho přínos pedagogice je šablonovitě přeceňován - ano jistě, metoda tu byla nová, ale to ostatní???

ptakopysk hnidopich 3.7.2007 7:38

Re: Re: Tato školská reforma neznamená žádný konec biflování pouze další byrokracii

jako jazykového troglodyta by mě docela zajímalo, co má gramaticky společného třeba čeština a němčina. Já vždycky seděl na větvi, když němčinářka byla hovořila. Některé poučky jsem stranou ležet nechat musel, protože by mi z toho jinak jeblo :o)

A co je na počítači multymedyjálního taky nevím a to se kolem počítadel štrachám dobrý čtvrt století. :o)  spíš ty programy budou multymedyjální... ?

pozorovatel 3.7.2007 7:33

Shrnutí a ohlédnutí

měli jsme kdysi pana Komenského. Do dneška se s ním chlubíme, netušíce, že bychom ho nemuseli vyhánět pro víru jako tehdá, ale, že by k naší velké spokojenosti utekl sám, bez zbytečného otálení v pohraničních hvozdech )to zanmená mnohem rychleji)

memorex 3.7.2007 7:28

Re: všichni nadávají na učitele.....

a cos cekal , kdyz jsi se se hlasil na pajdak?

Rpuť 3.7.2007 7:13

Re: všichni nadávají na učitele.....

Konečně upřímné slovo......;-P Ovšem těžko po nás chtít, abychom mlčeli.....

sergo 3.7.2007 6:39

všichni nadávají na učitele.....

co učí,jak učí......proboha uvědomte si,že je to důsledek stavu celé společnosti!školy jsou v kritickém stavu!ne co se týče vzhledu to ne,jsou zateplené,mají nová okna,penízka tečou,provize jakbysmet,pro vedení škol jsou školy dobré salaše......ale kdo a za jakých podmínek ve školách učí....důchodci,operky,baby před důchodem......kvalitní kantoři pokud tam zůstali tak mají to učení jako vedlejšák a vedlejšákem si vydělávají na živobytí.....tak se konečně všichni proberte.......taky si chodím do školy orazit,protože večer doma u počítače musím makat na inkaso.....

zubr.z 3.7.2007 5:49

jo,množiny

jsou dobrá pomůcka pro kurs vyšší matematiky,ale když se mi syn ve 3.třídě základní university vrátil s pláčem,že těm rovnicím o jedné neznámé opravdu nerozumí,zmátl jsem jeho rozum tím,že jsem pravil,řkouc:Tome,zapomeň prosím všechno,co ses dneska v matematice ve škole dozvěděl,vysvětlím ti to tak,že to do smrti nezapomeneš a bude ti stačit selský rozum.Což se i stalo,kluk zvládl i vysokou.Každý ministr školství má pocit,že on je vlastně nový Komenský.Mne tyhle hokuspokusy zdárně minuly,i na gymnáziu jsme měli pár prvorepublikových excelentních profesorů.Vděčnou vzpomínku a nehynoucí slávu jim,zvl.pp.Mikuláškovi,Gerykovi,Křístkovi a dalším.

Rpuť 3.7.2007 5:24

Re: Tato školská reforma neznamená žádný konec biflování pouze další byrokracii

Budete se divit, ale výuka mateřského a cizího jazyka má společného hodně, zejména pak např. v gramatice.

Multimediální výchova pak znamená, že děti budou k učení využívat počítač a internet, neb se to jaksi v tomto století vyžaduje.

Rpuť 3.7.2007 5:17

Cio majitelka dítka školou povinného vím o čem mluvím.

Kvalitní kantor uměl učit i před reformou a bude to umět i po ní. Špatnej kantor látku nenaučí i kdyby těch reforem bylo 10!

Zajímalo by mne, jestli paní učitelka zeměpisu konečně vybere z těch tisíců místopisných filmů, které jsou k dispozici a bude je žáčkům pouštět namísto šprtání , kde je v kterém kraji jaká průmyslová výroba.

Ještě více by mě zajímalo, co si s chemií, reforma nereforma, počne paní učitelka, která se tu chemii naučila přes prázdniny a vykládá jí "tak dobře", že písemku korporativně zvoře celá třída. Což se řeší tím, že sezvou se rodiče a hromadně se jim vynadá.

A úplně nejvíc by mě zajímalo, co reforma udělá s pí.uč matematiky, které plavou v matice třídy dvě! a nic se neděje. A takhle kdyby mě někdo vysvětlil, jak to, že je v hodnocení písemných testů z matiky pí.uč. a společnosti Scio (testy pro přijímačky na stř.šk) rozdíl DVOU stupňů - a to ve stejné době a ze stejné látky.

A pokud si někdo myslí, že jinde je to o tolik lepší, tak např. výzkum EU konstatoval, že v Německu už je ve školách taková nekázeň , že se prostě učit pořádně nedá - mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. Není to v reformě, je to v lidech!

Harry 3.7.2007 1:27

Tato školská reforma neznamená žádný konec biflování pouze další byrokracii

Ona totiž původně dobrá myšlenka skoncovat s biflováním se prostřednictvím tzv. RVP a ŠVP zvrhla v naprosto  pro praxi nevyužitelný obrovský stoh papírů. Letos jsem pomáhal mamce (je učitelka) tyto vzdělávací programy psát, protože píšu všema deseti. Jestli by někdo čekal, že tyto programy obsahují například, jak zajímavě vysvětlit nějakou látku apod., tak to zde nenajde. Místo toho zde musí být nesmysly typu průřezových témat (multimediální výchova, výchova k evropanství a já nevím ještě co) pro každý (opravdu pro každý!) předmět. Předměty jsou dále sdružovány do skupin, často podle mě dost uměle a pitomě (třeba skupina jazyky - určitě má "hodně" společného výuka mateřského a cizího jazyka, nebo skupina, kde jsou tělocvik a pracovní vyučování - také spolu "úzce souvisejí"), pro které se musí ještě jednou vymýšlet spousta nepraktický kravin a uměle hledat, co vlastně mají společného. Takže úředník na ministerstvu školství může být spokojen, protože celé plány se určitě do jednoho šanonu nevejdou, ale většina učitelů vám řekne, že jsou tyto programy neskutečná blbost. Mimochodem, ještě mě na této reformě zarazila udávaná obrovská výhoda, že si každá škola bude moci zvolit, co bude v kterém ročníku učit. To zajisté "ocení" žáci, kteří se budou stěhovat, protože pak do dopadne tak, že na jedné škole se budou třeba odmocniny učit v osmičce a procenta v devítce, na druhé škole naopak. Žák, který přejde po osmé třídě na jinou školu, pak bude třeba sice umět odmocniny výborně, protože je uslyší dvakrát, leč tajemství procent mu zůstane neodhaleno.

VLADIMIR 3.7.2007 1:24

Hororove zazitky jiz v utlem detskem veku

Vazenny pane Neff, prosel jsem podobnou procedurou jako vy,pak urcite obdobi v SRN a ted v USA, tak si myslim, ze mohu tak trochu porovnavat.S nejstarsimi detmi hororove zazitky v CR a s dalsimi po trase zivota jiz v naproste pohode. Mam opravneny pocit, ze pokusy co se nazyva reformni proces, je v CR neuskutecitelny.V tomto casovem obdobi, kdy vyspele zeme maji tento system zavedeny jiz desitky let v CR se teprve zacina a tak tim padem to probiha jina ves jiny pes.Proto snad  asi bude dobre z techto zemi vytahnout to nejlepsi a dat to na papir.Vsichni vime jak ruzne novatorske experimenty nakonec dopadly viz.privatizace atd...

Pavel72 3.7.2007 0:51

"Konec biflovani" je vymysl novinaru

nic jineho.  Vetsina lidi, kteri maji moznost videt, jak reforma vznika a zavadi se do praxe vi, ze nejdulezitejsi je, co bude na papire pro inspektory. O konec biflovani nejde v zadnem propade. Kdo z ucitelu nechtel biflovat, NEMUSEL uz ted, kdo chtel, muze tak cinit i nadale.

Ty titulky jsou jedna valka blamaz na obcanstvo (ktere stejne nic jineho, vetsinou, nez ty titulky nezajima).

David 3.7.2007 0:47

Pane Neff, sorry, to je ale opravdu jen sen

Reforem muže být na tisíc a sebelépe myšlených, ale dokud se nezmění struktura přijímaček na gymnázia (jako ty nejprestižnější a nejžádanější střední školy), mohou se změnit detaily, ne podstata.

P.S. Moje děti v září začínají 1. a 5. třídu základní školy. Už u toho letošního čtvrťáka jsem nad některými věcmi kroutil hlavou, jaké zbytečnosti jim lijí do hlavy. Dalších cca 10 let všeobecného vzdělání ji čekají. A doufat, že alespoň VŠ do té doby dostanou rozum.