22.5.2024 | Svátek má Emil


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Konec biflování

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
pavel 99 3.7.2007 12:42

Re: Re: A co je to vlastně to biflování?

na "smajlíky" žádné "y" nepotřebujete.

cb 3.7.2007 12:41

Re: A co je to vlastně to biflování?

Tvrde y by mohli zrusit pro zaky v Cechach, ti stejne pisou jako koncovku "ej".

Rpuť 3.7.2007 12:40

Biflování - bezduché šprtání celé látky zpaměti.

Taky mě při obědě napadlo, že by to vlastně chtělo definici, neb si pod tím představuje leckdo leccos.

portwyne - i novináři se tu češtinu (ne)naučili ve škole, jak se přesvědčujeme dnes a denně...;-(

Samozřejmě, vždycky bude existovat určité množství faktů, které je nutno našprtat, ale ta fakta musí být "ukotvena" další logickou úvahou, jinak se našprtané půl dne po písemce vypaří

pavel 99 3.7.2007 12:38

Re: No a teď realita

pokud vím, existují i rodiče, kteří jsou ochotni si připlatit právě za to, aby se dítě něčemu naučilo - asi holt poptávka není dostatečná, aby vygenerovala nabídku. Doufejme, že se to bude zlepšovat (při současném obecném trendu zhoršování).

Argument "co bych se učil,  já si to tu platím" je odvislý právě od toho, kdo "vládne" (fracek nebo rodič) a od definice ZA CO SI VLASTNÉ PLATÍ. Buďto aby "prolezl" školu, nebo aby něco uměl. Existuje i opačný argument - za co si vlastně platím, když dítě nic nezná (a ke všemu má dobré známky).

portwyn 3.7.2007 12:32

Re: Re: Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

A u nás se na ZŠ učí nazpaměť Mendělejevova tabulka? KDE??? 8-o

portwyn 3.7.2007 12:31

Re: Re: Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

R^

portwyn 3.7.2007 12:29

Re: Re: Re: Re: chvála biflování

No ono se totiž normálně NEZAČÍNÁ definicí! To by byla didaktická chyba (a tohle se učí už na peďáku) Postup je např. následující:

1. motivační pokus - třeba hodíte do vody kus dřeva a kus železa a zeptáte se, proč to dřevo plave. Oni odpovědí, že dřevo je lehčí a Vy do toho začnete rýpat (železná loď plave).

2. Pokus k odvození vztahu (na to jsou různá udělátka). Provádíte zpravidla frontálně (na stole před třídou), ale můžete to dát i jako laborku, když máte pomůcky a umíte laborku dobře sestavit, což není zas tak lehká věc).

3.Výsledky pokusu na tabuli. Odhalení úměrnosti.

4. ŽÁCI formulují závěr, často jim musíte trochu pomoci (sedmáci jsou ještě malí). Zápis "učesané" formulace, vzorce atd. do sešitu. Příklady.

portwyn 3.7.2007 12:21

Re: Re: Re: chvála biflování

R^

portwyn 3.7.2007 12:20

Re: Re: chvála biflování

Zákeřná otázka:

Co myslíte, vyhovuje dětem víc ten Archimédův zákon odrecitovat, nebo ho umět použít?

Uhodla, a) je správně a já jsem ten zlej, co nechce recitaci, ale použití ;-)

Mimochodem u mne jen brblají, ale kolega z jiné školy který přišel s pověstí špičkového pedagoga, je za Vámi propagovaný přístup upřímně nenáviděn. V sousední třídě jsou totiž známkováni za recitaci.

pozorovatel 3.7.2007 12:19

Re: Paměť

Moc děkuji, zlatá slova, bohužel, pro některé méně prozíravé, kteří chtějí vědět jen to co budou potřebovat (a kdo věděl na začátku padesátých let co to bude mikroprocesor?) naprosto marná. I pro toho 3D neboť neví, až se mu ten elektronický otrok zblázní, co bude dělat. A stejně i ten musí mít znalosti - alespoň o vidění - jinak lidské oko svým výtvorem "nezblbne".

portwyn 3.7.2007 12:15

No a teď realita

Do soukromé školy se dávají děti zpravidla proto, že na státní se pro špatný prospěch nedostaly. Pravda, je pár slušných soukromých školy (třeba soukromé gymnázium v HK jde nahoru), ale to určitě není pravidlo. Rovněž argument "co bych se učil, já si to tu platím"  Vaši teorii poněkud nabourává.

Počítač je prostě kus plastu. Máme dětem volně přístupné počítače s výukovými programy a připojením na net, ale když děti chtějí něco vysvětlit, stejně jdou za živým učitelem, za tatínkem, za kamarádem. Na počítačích mastí hry.

Hromadné vyučování je samozřejmě méně efektivní, než individuální - jenže je prostě levnější.

Dětí poškozovaných výchovou neustále přibývá, protože rodiče na ně kašlou nebo "nemají čas". Výše majetku rodičů na to nemá vliv.

portwyn 3.7.2007 12:08

Re: všichni nadávají na učitele.....

Záleží na tom, jak dlouho učíte. Po 10 letech praxe by se měl plat učitele dostat někam k 19 litrům (podle podmínek v konkrétní škole), s nějakým tím kursem vylezete na 22 (v celoročním průměru). Což není závratná suma, ale na inkaso to stačí. Největší problém současného školství není v penězích, ale ve frackovládě.

pavel 99 3.7.2007 12:07

Re: Ty jsi matematik, co?

jestli by to nechtělo upřesnit pojem "středoškolská matematika". V jejím dřívějším pojetí bez její znalosti žije značná část naší populace. Obávám se, že se nyní dějí pokusy o žití bez základoškolské matematiky (spíše počtů).

portwyn 3.7.2007 12:04

Re: Cio majitelka dítka školou povinného vím o čem mluvím.

Souhlas prakticky se vším, jen bych podotkl, že za nekázeň v Německu nejspíš nemohou učitelé. Těžko můžete udržet kázeň, když dětoi ví, že při zvěrském chování jim nic nehrozí. I když máte autoritu a dar učit, takže zaujmete 90% dětí, stačí dva tři frackové, kteří spolupracovat prostě nechtějí,a je po hodině. Ti slušní prostě neslyší...

portwyn 3.7.2007 12:00

Pletete si vzdělávací program a metodiku.

V plánech firmy co se bude vyrábět a kdy se taky nepíše, jak se správně drží šroubovák.

Metodika by se měla učit na pedagogických fakultách - a kvalitní katedry ji opravdu učí. Že na to ty nekvalitní dost kašlou je věc selhání příslušné VŠ, nikoli chyba vzdělávacího programu v dané škole. Stačí porovnat pozornost, kterou metodice a didaktice předmětu v 90. letech věnovala na PdF HK třeba katedra fyziky (několik hodin týdně) a katedra výtvarné výchovy (prakticky nic).

Pavel72 3.7.2007 11:59

Dodatek

Vsimnete si, ze ani ta Vase stara"baba" nezacala lodi...

Pavel72 3.7.2007 11:56

Re: Re: Re: Re: chvála biflování

Tato otazka ukazuje, ze to neni tak jednoduche, jak vypada a taky ze jste ze skoly hodne davno pryc :-) - nic ve zlem.

1. Nikde neni napsano, ze prvni. co zak uslysi je definice a take to tak vetsinou IMHO neni.

2. Jestli zacit tim, ze lod plave, to je docela slozita otazka. Nerikam, ze to neni mozne, ale to muzu zrovna zacit tim, ze reknu, ze leti balon.... Ono totiz lod je ze zeleza a to jak vime neplave, takze je otazka, jestli neni jednodussi zacit tim, ze plave kus dreva, kus polystyrenu a podobne.

TIm se totiz dostanete k jadru archimedova zakona. Lod je velmi slozity pripad. Netvrdim, ze "to nejde", ale princip od jednodussoho ke slozitejsimu je IMHO vyhodnejsi.

To, ze vsichni pochopili Archimeduv zakon u Vas ve tride, to bych bral s prominutim s rezervou, je to davno, je otazka jaka to byla trida a je otazka co by ONI (spoluzaci) odpovedelli na otazku, proc zelezna lod plave...

portwyn 3.7.2007 11:53

A co je to vlastně to biflování?

Podle mne pouze novinářský klacek na učitele. Zcela gumový pojem, pod který schováte úplně všechno, od malé násobilky (fakt mi občas rodiče tvrdí, že dítě na 2. stupni ZŠ nepotřebuje umět malou násobilku, protože má mobila) až po tu trojčlenku. O pravopisu ani nemluvím, už teď je velká móda požadovat zrušení tvrdého y, aby se chudáčkové diskriminovaní nemuseli namáhat.

Pravda, samotná reforma školství je ze strany miniserstva ;-) poněkud odfláknutá, chybí komunikace s veřejností i s pedagogy. Nepochybně se leckde bude topit ve formalismu (pokyn shora: v cílových kompetencích nesmí být napsáno "Použití trojčlenky", ale "Žák používá trojčlenku." ...a hlavně tam nesmí být slova jako "umí", "dokáže", "správně" apod., protože umět něco správně je přece komunistické (Y)). Přesto je sama myšlenka dát školám větší volnost tvorby vzdělávacích programů dobrá věc. Rovněž je dobré to, že učitelé se při psaní plánů musí zamyslet nad tím, co a proč vlůastně učí. Pokud to ovšem dotyčný neodflákne a nezkopíruje odjinud, o tom už jsem taky slyšel.

León 3.7.2007 11:44

Reformy začaly za totality

V r. 1948 nastala doba komunistického temna trvající dlouhých padesát let. Část elity národa zmizela v zahraničí, zbytek šel buď do kriminálu, nebo k dělnickým profesím.Ve vzdělání jsme se začali rychle přibližovat svému vzoru, zaostalému Sovětskému svazu Prostudujeme-li si statistiku o počtu let tzv. terciárního vzdělávání (veškerého vzdělávání po maturitě - vysokoškolského i vyššího odborného), umisťujeme se z 27 nejlepších světových zemí na 25. místě. Na prvním místě žebříčku je Finsko, před námi je Polsko i Maďarsko, za námi Turecko a Mexiko

http://www.vecernikpv.cz/2006/4-2006/04pv04.pdf

http://www.vecernikpv.cz/2006/4-2006/04pv04.pdf

Rpuť 3.7.2007 11:26

Re: Re: Re: chvála biflování

Pavle a můžete mi, prosím, vysvětlit proč se látka o vztlakové síle nemůže začít vysvětlovat na tom, že loď plave? Čímž se chci dotázat, proč se fyzikální zákony nezačínají vysvětlovat od praktických příkladů, nýbrž od definic, které jsou pro nedotčené dítko povětšinou jen skrumáží slov? My měli v době výuky Archimédova zákona báječnou starou babu, která začala výklad tím, jak seděl Archimédes ve vaně a nájednou si všimnul, že mu plave noha. A nabádala nás, ať si to večer ve vaně vyzkoušíme a zkusíme vymyslet, proč to tak je. Nebylo jediného žáka ve třídě, včetně těch nejslabších, který by Archimédův zákon neovládal, nebo nedej bože, snad nepochopil...:-)

Důchodkyně 3.7.2007 11:06

Paměť

Cvičení paměti je dobré pro mladé i staré - přehánět se nemá nic, ale "biflování" ve smyslu přednes básní, odříkání "vědeckých" např. historických dat, slovíčka a celé věty z cizích jazyků považuji za prověžené postupy střední i základní školy; zažila jsem už hodně školských reforem a hodně bylo mizerných, halasně vyhlášených  a časem tiše zrušených. Přeji dětem co nejméně reforem a co nejvíce spokojených kantorů - osobností.

krmič 3.7.2007 11:01

Re: Ty jsi matematik, co?

Patříte zřejmě k naslovo vzatým odborníkům, kteří vědí "všechno o ničem". A považujete to za kýžený stav celé společnosti.

krmič 3.7.2007 10:58

Re: Prosba

Proč? Jenom proto, že se vám nelíbí? Nicméně je velice hezké slovo.

krmič 3.7.2007 10:55

Re: Re: Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

Taky spousta strašlivě hloupých lidí. Jako všude ve světě.

Učitel v důchodu 3.7.2007 10:54

Biflování

Vážení,

více jak 40 let jsem učil a pokud mi síly stačí doučuji němčinu. Za celou dobu se mi nestalo, aby se někdo naučil cizí jazyk aniž by se bifloval fráze a slovíčka. Výjimkou samozřejmě byli ti, jejichž rodiče byli německé národnosti. Proto si dovoluji tvrdíit bez biflování se nikdo nic nenaučil a nenaučí

Václav 3.7.2007 10:26

Re: Ty jsi matematik, co?

Výjimka potvrzuje pravidlo. To neznáte?

MF 3.7.2007 10:24

Trojčlenka

Ten kdo zakázal učit trojčlenku je s prominutím idiot. To je totiž matematický úkon, který v životě každý potřebuje nejvíc. Děti, které nemají matematický mozek a neumějí trojčlenku jsou a budou chudáci.

Rudolph 3.7.2007 9:59

Ty jsi matematik, co?

Ty jsi matematik, co? A věřil bys, že bez znalosti středoškolské matematiky je možné být špičkový 3Déčkář? Jestli tedy se svým vzestupným vzděláním víš co to je, akademiku.

Nic ve zlém.

Saša 3.7.2007 9:45

Přesně.

R^

Saša 3.7.2007 9:43

Prudký pokles úrovně vzdělávání

nastal počátkem 80. let. Po roce 90., když byl ministrem školství Piťha (92-94), došlo k drobnému zakolísání sestupné tendce, ta se však vrátila a s nástupem Eduarda Zemana prudce urychlila. Teď  za Kuchtové to začíná vypadat na strmý pád.