2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

PRÁVO: Zákaz kouření jako další krok k nesvobodě

Nejsem kuřák cigaret, tento zvyk jsem opustil před 25 lety. Kuřáci mi však zásadně nevadí, pokud mi nefoukají svůj dým do obličeje, většina solidních podniků má natolik dobré odvětrávání, že kuřáka u vedlejšího stolu necítím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 4.6.2015 12:50

Re: Jsem také tolerantní a kuřáci mi nevadí.

Není žádný problém vám tam přístup zakázat. Takových, co je nepustí do hospody, znám celkem dost. Jo, a jak poznáte kuřáka, který nekouří?

R. Langer 4.6.2015 12:48

Re: Gdyby jenom to!

Ano, co si děláte doma by mělo být každému úplně jedno, pokud tím nevzniká újma někomu jinému (třeba koze, ale možná dokážete poznat, že se jí to líbí). Ale můžete to s tou kozou zkusit třeba v hospodě, podle ostatních na to máte nárok. ;-)

O. Uživatel 4.6.2015 12:43

Uživatel požádal o vymazání
J. Ráž 4.6.2015 12:43

Re: Svoboda / nesvoboda

Když se považujete za svépravneho, tak do začouzené hospody nevhoďte stejně jako svépravný kuřák nepůjde do nekuřácké, když si bude chtít dát k pivu cigáro.

J. Ráž 4.6.2015 12:41

Re: Jsem také tolerantní a kuřáci mi nevadí.

To bylo správné řešení. Když si majitel dá cedulku vyhrazeno pro nekuřáky a jiný vyhrazeno pro kuřáky, tak bude svoboda podnikání dodržena a Vy máte svobodu si zvolit kam půjdete. Svoboda volby je to, co dělá svobodnou společnost a regulace a zásahy do svobody podnikání je to, co dělá společnost totalitní.

L. Florner 4.6.2015 12:41

Re: Gdyby jenom to!

Pan Luboš má pravdu. V čem je omezení (nikoliv zákaz) kouření odlišné od jiných zákazů a omezení? Dovedeno do extrému: když budu brousit svoje kozy na svém dvorku, nemělo by to být každému jedno stejně, jako by mělo být každému jedno, jestli se v hospodách kouří, nebo jestli si doma vařím a do žil vháním pervitin?

L. Florner 4.6.2015 12:33

Re: Svoboda / nesvoboda

Kouření škodí zdraví. Není to tak proto, že to píšou na krabičkách, ale proto, že to odpovídá reálné zkušenosti. Já, jako nekuřák, nepůjdu do začouzené hospody, protože si svoje zdraví nechci nechat ničit, jsem svéprávný a poznám čmoud vizuálně i po čuchu (tudíž moje jediná vesnická hospoda je mi zapovězena). Ale pracuji a platím mimo jiné zdravotní pojištění, ze kterého se hradí i léčebná péče následků kouření. To už je pošlapání mé svobody, protože ačkoliv se svobodně rozhodnu, že nebudu v zakouřené místnosti, stejně je část mého výdělku věnována lidem, kteří si z vlastních pohnutek svoje zdraví ničí. Co je tedy lepší? Podpora nezodpovědnosti z mých vlastních peněz, nebo omezování nezodpovědnosti z pozice garanta a tvůrce obecných pravidel? Čí svoboda je cennější?

O. Uživatel 4.6.2015 12:33

Uživatel požádal o vymazání
I. Lyčka 4.6.2015 12:33

Re: Však vono to pude :-))

Tak si to do brusele najděte sám. Umíte snad hledat, ne? A pokud na to nemáte, nepouštějte se do diskusí.

S. Donát 4.6.2015 12:30

Re: Gdyby jenom to!

Smějete se vlastní hlouposti?

O. Uživatel 4.6.2015 12:29

Uživatel požádal o vymazání
S. Donát 4.6.2015 12:29

Re: Jsem také tolerantní a kuřáci mi nevadí.

Ano, pochopil jsem. Pan Luboš je zřejmě gurmán a stát mu do toho kecá...

O. Uživatel 4.6.2015 12:28

Uživatel požádal o vymazání
S. Donát 4.6.2015 12:28

Re: Naprostý souhlas

Nevidím jediný důvod, proč ne. Vlakem, kde se kouří klidně pojedu, do obchodu s potravinami, kde se kouří, chodit nebudu. Ale pokud to někomu vyhovuje...

O. Uživatel 4.6.2015 12:27

Uživatel požádal o vymazání
P. Vass 4.6.2015 12:26

Re: Jsem také tolerantní a kuřáci mi nevadí.

Přísvěvek patřil o jeden výše... Pardon.

S. Donát 4.6.2015 12:26

Re: Gdyby jenom to!

Můžete mi prosím přiblížit, jakým myšlenkovým postupem jste se od zákazu kouření dostal k sexu se zvířaty?

P. Vass 4.6.2015 12:24

Re: Jsem také tolerantní a kuřáci mi nevadí.

No, jsou lidi, co si bez zákazu neumí život představit. Ale pokud už pán kvůli tomu zákazu přestal prznit kozu, tak to asi nebyl tak marný počin.

O. Uživatel 4.6.2015 12:24

Uživatel požádal o vymazání
S. Donát 4.6.2015 12:24

Re: Však vono to pude :-))

Když je nekuřácká restaurace tak skvělý byznys a je jich na trhu tak málo, proč ti hloupí hospodští stále trvají na kouření? Proč se někdo na tuhle "díru na trhu" nevrhne?

O. Uživatel 4.6.2015 12:23

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 4.6.2015 12:21

Uživatel požádal o vymazání
L. Florner 4.6.2015 12:20

Re: Z diskuze

Děkuji za odkaz. Zaujalo mě tohle:

Nejcennější hodnotou ze všech je svoboda; a s ní pochopitelně nerozlučně spjatá zodpovědnost.

V ideální společnosti (stejně reálné jako ideální plyn) jsou jedinci zodpovědní k sobě a svému okolí. V reálu toho nikdy nedosáhnete. To je i příklad provozovatele restaurace, který vaří v hygienicky nevyhovujícím prostředí. Nebo prodejce nehomologované elektroniky, produktů lihové mafie apod. Druhou skupinou nezodpovědných jsou ti, kteří dané produkty konzumují (pokud o svém nezodpovědném chování mají vůbec potuchy) a jsou tedy na straně poškozených (vlastní nezodpovědností nebo nevědomostí). Svobodou lihové mafie je produkovat líh s methanolem, nakonec, dělají to na svém vlastním pozemku, se svým vybavením. Je dobré jim to zakázat? Nebo je v anarchokapitalismu lepší nechat otrávit část populace a prohlásit to za pouhé selhání zodpovědnosti a nechat jet karavanu dál?

Reálná společnost nikdy zodpovědná nebude a to ze spousty různých důvodů. Kouření prokazatelně poškozuje zdraví a proto jde stát proti selhání zodpovědnosti a kouření omezuje (kdyby zdraví prospívalo, bude kouření podporovat). Tím pádem ale nejde ani proti myšlence anarchokapitalismu, protože, pokud jde o reálný konstrukt a nikoliv pouze myšlenkový experiment, i nanarchokapitalismus musí selhání zodpovědnosti v nějaké míře řešit. Jinak by šlo o pouhou utopii.

K. Luboš 4.6.2015 12:17

Gdyby jenom to!

Tahle země je fakt dost hrozně nesvobodná!  A dokonce tak nesvobodná, že se zakazuje i sex se zvířaty. Takže nechápu, když si nějaký liberál chce užít s kozou a koza proti tomu nic nemá, tak proč jim do toho stát strká nos!

S. Donát 4.6.2015 12:14

Re: Svoboda / nesvoboda

Zjistit, zda je nebo není jídlo v pořádku není v silách jednotlivce. Pouhým pohledem, nebo ochutnáním to není vždy možné. Proto je dohled hygieny na místě. Ale myslím si, že svéprávný a očkovaný běloch dokáže velice jednoduše rozlišit místo, kde mu to páchne (například cigaretovým kouřem) od místa, kde mu to libě voní. A na to smradlavé místo ho nikdo snad nenutí lézt. Není-li toho schopen, měl by odevzdat průkaz totožnosti a nechat se zbavit svéprávnosti.

O. Uživatel 4.6.2015 12:05

Uživatel požádal o vymazání
Z. Rychlý 4.6.2015 12:04

Re: Však vono to pude :-))

Pane Frauknechte, je to jisté řešení jak obejít EET, ale je tu jistý problém se škodolibostí a závistí. Tohle bude fungovaat jen do doby, kdy toho soukromníka někdo (třeba i neprávem) z nějaké nákazy, či jiného problému, který skončí u soudu. Ten by nemusel pro provozovatele soukromé uzavřené nálevny dopadnout dobře. Je to o tom, jakou míru rizika dotyčný podstoupí. Oni brzo nastoupí právníci typu USA, kteří se soudí vždy a všude.

S. Donát 4.6.2015 12:02

Re: Jsem také tolerantní a kuřáci mi nevadí.

Co Vás proboha nutí lézt do míst, kde Vám to smrdí? To jste nesvéprávný, že Vám přístup tam musí někdo zakázat?

O. Uživatel 4.6.2015 12:01

Uživatel požádal o vymazání
S. Donát 4.6.2015 12:01

Re: Tak to jsem zvědavý jak to bude v praxi...

Také jsme to včera v hospodě rozebírali. I s panem hospodským. Myslím si, že těch uzavřených klubů se objeví celkem dost. A až půjde kolem nějakého takového klubu rodinka s prckem a budou mít žízeň, můžou se napít třeba z kaluže a poděkovat všem těm dobroserům, co tenhle nesmysl prosadili.