2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

PRÁVO: Zákaz kouření jako další krok k nesvobodě

Nejsem kuřák cigaret, tento zvyk jsem opustil před 25 lety. Kuřáci mi však zásadně nevadí, pokud mi nefoukají svůj dým do obličeje, většina solidních podniků má natolik dobré odvětrávání, že kuřáka u vedlejšího stolu necítím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 4.6.2015 13:58

Re: Budeme brát axiomy za bernou minci?

Asi tak.

R. Langer 4.6.2015 13:58

Re: Gdyby jenom to!

Ano, a právě proto, že ideálu nejde dosáhnou, je dobré to nechat na přirozeném běhu věcí - to, co bude skutečně potřeba se jistě časem samo ukáže jako dostatečně soběstačné. Není na tom nic složitého.

L. Florner 4.6.2015 13:57

Re: Gdyby jenom to!

Ano a ta svoboda je garantován právním rámcem, tedy pravidly, zákazy a nařízeními. Nijak jina svobodu jednotlivce ve skupině definovat nemůžete, pokud pominu možnost, že se všichni domluvíme, jsme k sobě i druhým zodpovědní a budeme tudíž navěky spokojení. To jde po určitou dobu ve skupine 10-ti lidí (i když dost těžko), ale ne v 10-ti milionové zemi a už vůbec ne ve stavu, kdy se věci mění (a k tomu dochází neustále) a je nutné na to reagovat.

Stejné váha svobody pro všechny je hezký myšlenkový konstrukt, ideální stav vyjádřený na barikádách při Velké Francouzské revoluce. V praxi je ale z podstaty nedosažitelný, což bylo i při VFR vidět velmi záhy po vítězství touhy po svobodě. Při normálním běhu věcí je bod dosažení reálně symetrické svobody limita konvergující v nekonečnu, tj. stále se k tomu bodu snažíme přiblížit, ale ve skutečnosti jej nikdy nedosáhneme, což není chyba, protože prospěšná je už sama cesta.

S. Donát 4.6.2015 13:57

Re: Budeme brát axiomy za bernou minci?

A teď si představte, že se ta vesnická hospoda zavře, protože se jako nekuřácká prostě neuživí. Nebo se hospodský rozhodne, že si z té putyky udělá sokromý kuřácký klub, vstup jen pro členy. A tatínek s dětičkama bude mít smůlu, i kdyby si chtěl sednout do zakouřeného. Aspoň se nebudete muset trápit tou volbou - prostě budete mrznout.

R. Langer 4.6.2015 13:55

Re: Budeme brát axiomy za bernou minci?

No tak tam sám zřiďte nekuřáckou hospodu, když je to takovej kauf! Proč to kruci chcete po někom jiném?

R. Langer 4.6.2015 13:53

Re: Gdyby jenom to!

Myslím, že už jsme to rozebrali dostatečně.

Ještě je tam ale ta varianta, že vás baví, když někdo buzeruje jiné, ale nelíbí se vám, když buzerují vás.

Tak která je blíž pravdě?

D. Havránek 4.6.2015 13:52

Re: Budeme brát axiomy za bernou minci?

Dám Vám příklad ze života. Jedu s dětmi na kole na výlet aby viděli krásu naší vlasti a udělali něco pro zdraví. Najednou přijde bouřka, provazy vody, zima.... Naštěstí jsme blízko vesnice. Hurá schováme se a najíme... No jo ale v dědině je jen jediná hospoda a v ní není vidět pro samý kouř na konec místnosti. Tak mám volbu nechat děcka mrznout a hlady a nebo je nechat čichat jedy. Proboha proč? Proč by moje děcka a i já měli tohle podstupovat?

Ve velkém městě problém není. Chodím pravidelně na pivo a zásadně do nekuřácké hospody. Není problém si vybrat tak mi to nevadí...

J. David 4.6.2015 13:51

Budeme brát axiomy za bernou minci?

Něco jako axiom ten, že sudá mocnina ze základu v oboru reálných čísel je vždy kladná. Ale co když je to mocnina lichá, co s tím? Zakázat, lid a madůrandi musí mít jasno, co si mohou ve smyslu "bono publico" dovolit. To je jako s tím kouřením v putykách u piva a mariáše a sexu v bordelácích. Víte, kdo je tabákový, či sexuální purista, tak tam neleze, aby pak brsnil, že mu sako smrdí tabákovým kouřem, či že chytil "štěstí veselého šviháka", tedy kapavku. Milení, není to povinnost tam lézti, je to právo volby každého jednotlivce. Doprčic, je putyka povinná, jako občas magistrát, kam se našinec musí povinně dostavit, ať kuřák, či nekuřák? Tam to beru. Hospoda je fakultativní prostor, když se mi to tam nelíbí, zvolím jinou lokalitu, mé svobodné rozhodnutí. Ale vopruzovat, ve smyslu, že jsem vegetarián a vlezu do myslivecké hospody, kde se podávají jelení steaky a mi to smrdí masem a mé roucho načichne odérem, je stejně irrelevantní, jako s kouřením. Není to oxymoron, když nekuřák leze do kuřácké knajpy a pak si stěžuje, že mu sako smrdí? Doprčic, co tam lezl? Vždyť věděl, do čeho leze, to je snad dement? Víte co mne fascinuje? V pátek večer se do hospody nakýblují v 21:00 matičky s kočárky na "dvojku". Začnou nás mariášníky tlumit, že dětičky spí a nemáme tak hlasitě flekovat. Pak taky, že kolega nemá moc hulit veržínko, že smrdí, i když matičky hulí retka, jak tovární komín. Víte, je mi 65, do cukrárny, KFC či McDonalds jsem s cigárem nevlezl, ani do jakékoliv nekuřácké provozovny. Ctím pravidla. Víte co mi vadí? Militantní nekuřáci, kteří se cpou do kuřáckých podniků (ač nemusí), a pak se staví do role obětí. Vždyť mají volbu tam nelézt. Asi psychická úchylka. Hospodu si vyberu dle svých potřebn a nátury. Když mi tam smrdí santalové dřevo, tak tam nelezu, co je na tom divného? Nekuřáci jsou jako musulmani, ve jménu Proroka či grálu nutno svatou válku vyhlásit, pokud možno pod "štráfem". V čem se neliší nekuřáci a musulmani? Právem šaria. Rád se nechám poučit.

D. Havránek 4.6.2015 13:49

Re: Jsem také tolerantní a kuřáci mi nevadí.

Dám Vám příklad ze života. Jedu s dětmi na kole na výlet aby viděli krásu naší vlasti a udělali něco pro zdraví. Najednou přijde bouřka, provazy vody, zima.... Naštěstí jsme blízko vesnice. Hurá schováme se a najíme... No jo ale v dědině je jen jediná hospoda a v ní není vidět pro samý kouř na konec místnosti. Tak mám volbu nechat děcka mrznout a hlady a nebo je nechat čichat jedy. Proboha proč? Proč by moje děcka a i já měli tohle podstupovat?

Ve velkém městě problém není. Chodím pravidelně na pivo a zásadně do nekuřácké hospody. Není problém si vybrat tak mi to nevadí...

O. Uživatel 4.6.2015 13:49

Uživatel požádal o vymazání
R. Langer 4.6.2015 13:47

Re: Naprostý souhlas

... s určitými pravidly.

K. Janyška 4.6.2015 13:46

Co to kecáte, kuřáci ? Svoboda znepříjemňovat ostatním

život a dokonce jim ho ohrožovat ? Jebe vám ? Vy nevíte, že soukromé právo určuje co se smí a co ne ? Když řekne soudce kouřit tu nebudete, tak nebudete. Je však pravda, že to má říct soudce a  ne blbí politici, zhusta kuřáci, blbí tak, v těchto věcech,  jako vy ostatní, kteří vůbec nemáte tušení, co to soukromé právo je  ... Dzp.

S. Donát 4.6.2015 13:46

Re: Svoboda / nesvoboda

Tak to abychom pomalu začali zakazovat také bůček, pivo, hamburgery a sladké limonády. Protože to vede lidi k obezitě a tím ke vzniku chorob srdce. Jak k tomu příjdou sportovci, kteří obézní nejsou, že? Víte co, jděte s takovými úvahami do prdele.

R. Langer 4.6.2015 13:46

Re: Naprostý souhlas

Ne, to vy nechápete, že hospoda není veřejně přístupný prostor a platí tam určitá pravidla.

R. Langer 4.6.2015 13:45

Re: Svoboda / nesvoboda

To si nemyslím.

K. Janyška 4.6.2015 13:45

Re: Gdyby jenom to!

Ano, směje, hlupák... Dzp.

K. Janyška 4.6.2015 13:44

Kuřáci, jděte do háje, s vámi se o kouření nedá bavit.

Psíčkaři, jděte do háje, s vámi se o hnusných psích hovnech nedá bavit. Narkomani, jděte do háje, s vámi se o odporných drogách nedá bavit. Křesťané,  jděte do háje,  s vámi se o Bohu nedá bavit. Bachroni, jděte do háje, s vámi se o přežírání nedá bavit. Alkoholici, jděte do háje, s vámi se o chlastu nedá bavit. Lidi, jděte do háje, s vámi se o spontánním řádu lidské interakce nedá bavit, protože  o něm howno víte... Dzp.

L. Florner 4.6.2015 13:44

Re: Vážně?

Pokud je milovník kozy ve své hospodě, pak mají štamgasti možnost do takové hospody nechodit, nebo ji opustit. Hned mu rozbíjet nos je řešení hodně pravých obránců svobody (té svojí samozřejmě). Mám pocit, že kážete vodu, ale pijete víno, nemyslíte?

S. Donát 4.6.2015 13:42

Re: Gdyby jenom to!

Zkoušel jsem přijít na nějakou spojovací niť mezi zákazem obcování se zvířaty a zákazem kouření v restauracích. A na to moje mozková kapacita opravdu nestačí. Takže to raději přenechám panu Lubošovi a Vám, jste na takové úvahy zřejmě experti.

Z. Frys 4.6.2015 13:40

Nolanovo schéma

http://cs.wikipedia.org/wiki/Nolan%C5%AFv_diagram

Z. Frys 4.6.2015 13:39

Re: Gdyby jenom to!

Anarchokapitalismus (ultraliberalismus), pane Flornere, je pouze limitní případ klasického liberalismu. V Nolanově diagramu je to úplně vpravo nahoře. Lidská svoboda se v klasickém liberalismu definuje negativním vymezením a je stejná pro všechny. ( http://cs.wikipedia.org/wiki/Klasick%C3%BD_liberalismus ) Nikdo nemá větší váhu svojí svobody, nikdo nemá menší. Tento vztah je všechny jedince symetrický.

O. Uživatel 4.6.2015 13:35

Uživatel požádal o vymazání
L. Florner 4.6.2015 13:35

Re: Gdyby jenom to!

Jenže o ideálním stavu se má cenu bavit asi jako o reálnosti pohádky O Červené Karkulce. Můžeme donekonečna rozebírat motivy vlka, sociální situaci v rodině, která nechá svoji jedinou dceru samotnou jít přes les i vztah mezi babičkou a vnučkou, která není schopna rozeznat svu příbuznou od psovité šelmy. Jenže ve vztahu k realitě to bude k ničemu. Vycházejme raději ze skutečně existujícího stavu věcí, z reálných vlastností společnosti, z definovatelných výstupů a vstupů, z cílů (libovolného existujícího) společenského zřízení. S tím můžeme pracovat a něco s ním udělat. S Karkulkou toho asi moc nezmůžeme.

O. Uživatel 4.6.2015 13:33

Uživatel požádal o vymazání
P. Švejnoch 4.6.2015 13:30

Re: Vážně?

:-D

Obávám se, že ano, tedy vlastně ne. On nejspíš nebude vysloveně zakázaný ani sex s kozou v soukromé hospodě - leč obávám se, že tento by mohl narazit na jistou nechuť hostinského a přítomných štamgastů, přičemž tato nechuť by velmi pravděpodobně vyústila do situace, kdy by onen milovník kozy dostal po hubě.

Což považuji za správné a logické řešení. Nepochybuji ovšem, že místní diskutéři se zamrzlým sociálistickým smýšlením již začali přemýšlet o zákonu, který by popsanou situaci řešil - a hlavně zakázal. Protože zákazy a příkazy jsou to, čím duše sociálisty žije - řešení vycházející z přirozeného běhu věcí, to není nic pro ně... :-)

L. Florner 4.6.2015 13:30

Re: Svoboda / nesvoboda

Neplatí, nekuřáci na ně doplácejí a to značně.

R. Langer 4.6.2015 13:28

Re: Z diskuze

S tím lze jedině souhlasit.

L. Florner 4.6.2015 13:25

Re: Gdyby jenom to!

Konzument pervitinu ví moc dobře, co si kupuje a v tom případě nejde o klamání zákazníka. Stát potírá výrobu a distribuci drog ne proto, že by docházelo ke klamání někoho někým, ale z důvodu společenské nebezpečnosti vyjádřené, jak jinak, náklady na její snižování. Stejné je to s kouřením, jehož společenská nebezpečnost vyjádřená náklady státu (tedy jeho obyvatel) převyšuje příjmy z prodeje cigaret a to o polěrně slušnou řádku miliard. Pokud nemám omezovat kuřáky tím, že jim budu zakazovat kouření v restauracích, nechci být omezován kuřáky ani já prostřednictvím nákladů na jejich léčení (a další náklady vznkající společnosti v souvislosti s kouřením). Co k tomu říká anarchokapitalismus? Definuje váhu a cenu svobody? Tedy, čí svoboda je cennější?

A znovu opakuji. Politika omezování kouření není o perzekuci jedné skupiny obyvatel a pošlapávání jejich práv, ale o úloze státu v oblasti péče o zdraví obyvatel a přeneseně také o snižování neefektivních nákladů ve prospěch efektivnějších investic. A na to by měli vyznavači svobody a odpovědnosti slyšet ze všeho nejvíc. Bohužel se do diskuze míchá spousta zjitřených citů a pošlapaných kuřích ok namísto faktů.

R. Langer 4.6.2015 13:23

Re: Gdyby jenom to!

Vy jste se tím cítil pouze pobaven, pokud se dobře pamatuji.

R. Langer 4.6.2015 13:22

Re: Však vono to pude :-))

Nenastoupí, u nás je nemá kdo platit...