19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

PRÁVO: Alkohol za volantem

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
zp 2.8.2007 16:47

Alkohol jak u koho

S plnou zodpovědností prohlašuji, že po dvou desetistupňových pivech představuji pro ostatní účastníky silničního provozu riziko o řád menší, než zřejmě čerstvá absolventka autoškoly, za níž jsem měl tu čest dnes jet rychlostí třicetpět, než se mi ji podařilo ( podotýkám ve stavu naprosto střízlivém ) předjet.  Méně trpěliví řidiči přede mnou  ji předjížděli  opravdu riskantně  a  do karambolu nebylo daleko. Kdyby jela normálně, byť též zřejmě zcela střízlivá,  tyto rizikové situace by vůbec nebyly vznikly.

balthasar 2.8.2007 16:57

Re: Alkohol jak u koho

Was ist "normalne"? Nejela snad po pravé straně vozovky, rychlostí přizpůsobenou jejímu stavu?8-o

vládík 2.8.2007 17:41

Re: Alkohol jak u koho

Vy jste nebyl čerstvým absolventem autoškoly? Nebo jste byl genda?   Čerstvé řidiče (a jejich riziko) odstranit nemůžeme. Ožraly ano.

Mimochodem: riziko představovali ti nerozumně předjíždějící, nikoliv řidička, jedoucí úměrně svým schopnostem. Minimální rychlost je předepsána pouze na dálnicích.

jeník 2.8.2007 23:16

Re: Alkohol jak u koho

milé zp, s plnou zodpovědností prohlašuji, že tristní stav na silnicích je kvůli takovým, jako jste vy. Silnice je totiž pro všechny, nejen pro mistry volantu. Od těch se naopak očekává pochopení a tolerance. Jen hlupák nadává čerstvé absolventce a riskantně ji předjíždí. K cíli vede ohleduplnost, tolerance a předvídavost. Nejste na silnici sám a silnice není jen pro vás.

glosátor 3.8.2007 15:01

Re: Re: Alkohol jak u koho

Milý Jeníku, jednak jsem tu mladou řidičku nepředjížděl riskantně, jako ostatní , které v žádném případě neobhajuji, protože jezdit kam nevidím, může jenom blb, a jednak jsem nechtěl říci nic jiného, než že  na silnicích se vyskytuje  řada řidičů,  kteří  představují i střízliví pro ostatní vetší reálné nebezpečí , než zkušený řidič po jednom pivu. Tak proč trestat to pivo, pokud nezaviním nehodu.

Chris Kelvin 2.8.2007 16:28

Autor by si měl zopakovat matematiku

Jestliže totiž považuje čtyři nehody ze sta pod vlivem alkoholu jako normál, znamenalo by to, že dle jeho názoru čtyři řidiči ze sta také pod vlivem alkoholu jezdí. Troufám si tvrdit, že přepočteno na "řidičokilometry" je to určitě tak o jeden až dva řády méně, než ona autorem uváděná čtyři procenta.

Tomas 2.8.2007 16:50

Re: Autor by si měl zopakovat matematiku

Naprosty souhlas. Ohanet se tim, ze jsou jen 4% nehod, pri kterych byl zjisteny alkohol, je demagogie. Relevatni udaj by byl, jak poziti alkoholu pred jizdou zvysuje riziko nehody, tj. jake procento tech, co nepili, zpusobi nehodu, vs. jake procento tech, co pili. Stejne jako konzumace alkoholu je zakazano napr. poziti drog pred jizdou - tam bude prislusne procento jiste jeste mnohem nizsi nez 4, a taky to neznamena, ze se muze klidne povolit fetovat za volantem.

pozorovatel 2.8.2007 17:59

Re: Autor by si měl zopakovat matematiku

On si tu matematiku zopakuje - až mu někdo přejede někoho v rodině. Pak může mít před sebou dvě krajní možnosti: vydělám víc na dědictví nebo na odškodnění?

nepolitik 2.8.2007 16:10

Diskuse opravdu bohatá

Mne by pane autore zajímalo jaké procento z nehod způsobených pod vlivem alkoholu mělo smrtelné následky a těžká zranění.

Šnek 2.8.2007 16:51

Re: Diskuse opravdu bohatá

Snad by také bylo zajímavé to, co včera říkal šéf Autoklubu v televizi: Je totiž nutno se podívat, kolik promile v krvi, ti co nehodu udělali, měli. Pak prý se zjistí, já to nevím, že to nejsou ti, co měli 0.2 nebo 0.5, ale lidé, v jejichž krvi byla koncentrace daleko vyšší. Tedy opět důkaz, že nějaká nenulová hranice je bez nebezpečí realizovatelná.

Šnek 2.8.2007 16:04

Jedno z mnoha řešení.

Stanovit hranici, třeba těch 0.5. Dodatečně k tomu by byl řidič povinen mít na svém voze instalovaný malý zelený majáček, třeba vedle třetího zadního brzdovéha světla, nebo na střeše, který by byl povinen po požití jakéhokoliv množství alkoholu zapnout.  Možnosti z toho vyplývající, ať si každý domyslí sám.

Jiří 2.8.2007 14:34

Pravda o alkoholu

Kofein,thein, nikotin, ethanol (alkohol) jsou v malých dávkách neurostimulanty (dráždí nervovou soustavu, zrychlují srdeční činnost, zvyšují duševní výkonnost). Ve vysokých dávkách působí všechy tyto látky toxicky. Ve výjimečně silných dávkách mohou navodit i smrt (tachykardii, fibrilaci komor apod.) Kdo tvrdí, že 0.3 působí toxicky, je to lež. Kdyby alkohol již v množství kolem 0,3 promile v krvi působil toxicky, snižoval reakční čas, zvyšoval riskantní chování řidičů a byl příčinou dopravních nehod, zajisté by nebyl dlouhá desetiletí povolen ve většině civilizovaných zemí. Alkohol v množství kolem 0.3 na většinu lidí nemá tlumivé účinky, naopak zlepšuje jejich duševní výkonnost. 0.8 a víc je již závažný problém. Všichni ti, kteří zapříčinili dopr. nehodu, měli v krvi vyšší hranici alkoholu. Na to jsou statistiky. Všem řidičům se u závažných nehod bere krev. Neexistuje statistika, která by prokazovala, že řidiči s 0.3 promile v krvi mají vyšší nehodovost. Ani nemůže být, protože to není možné.

Ale aby nedošlo k mýlce - v žádném případě se nezastávám opilých řidičů, nebo dokonce těch, kteří v důsledku opilosti způsobili nehodu, nedejbože ublížili jakkoli jiným (na majetku, na zdraví). Dokonce bych byl mnohem přísnější než je současný zákon. Těmto řidičům bych bral řidičáky doživotně. Alespoň by to zabránilo recidivě některých nepoučitelných. Jenom tvrdím, že zákon zbytečně buzeruje ty, kteří nehody nezpůsobují a jsou stíháni při namátkových kontrolách, přičemž nic nezpůsobili a hladina alkoholu v krvi je blízká nule - přesto jsou trestáni jako by byli kriminálníky. Zkrátka cedíme komára, avšak velbloud nám sítem propadá. Bohužel činnost zastánců nulové tolerance je podobně kontraproduktivní. Místo aby se zaměřili na skutečné pachatele nehod, tedy opilce - volá po honu na čarodějnice, přičemž těmi čarodějnicemi mají být lidé, kteří si po obědě dali jednu desítku....

jeník 2.8.2007 14:33

jen záminka k buzeraci

Státy obecně a ty postkomunistické (a to post bych co možná zeslabil) zejména uvítají jakoukoliv příležitost, jak ovládat a kontrolovat lidi. Nechte nás žít a trestejte ty, kteří se neumí chovat. Dnes a denně mě na silnicích ohrožují na životě desítky idiotů, z nichž většina má velmi zvláštní kombinace SPZ - tedy kamarádi. Nikdo se o jejich zvěrstva nestará. Nedávno mě bláznivě předjet jeden z nich, pak objel celou stojící kolonu. Policie, která tento úsek sledovala (zázrak) jej zastavila a když jsem se k téhle partě dokodrcal, v dobrém rozmaru sedal kamarád zpět do auta a s dýmem spálených gum se vyřítil - směrem k Letenské pláni....

MOLL 2.8.2007 14:15

každému doporučuji

cokoliv se dobře, ale opravdu dobře naučte (tím jsme bohužel limitovali počet účastníků pokusu) nejlépe radím nějakou počítačovou hru (bourák v počítači je přeci jen levnější než opravdový), kde se výsledek hodnotí na počet bodů. A když říkám dobře, tak mám na mysli, aby jste nějakého počtu bodů byli schopni opakovaně a pravidelně dosáhnout.

Dejte si jedno pivo a zkuste si ji zahrát.Budete zděšeni, jak blbě dopadnete. A že se to týká všeho, vás můžu ujistit i jinak - některá bojová umění provozují tzv. Samurai trénink. po vypití určitého množství alkoholu se jde trénovat. To by jste nevěřili jak se vám dokážou zaplést ruce a nohy. ;o))

honzak 2.8.2007 14:39

Re: každému doporučuji

máte určitě pravdu. Ale i úplně střízlivý člověk, který dejme tomu 10 hodin hákoval ve vedru na stavbě, nebo jiný, který seděl 5 hodin v nevětrané místnosti na HOPLAPO má reakce k ničemu. A to nemluvím o TIRákovi, který valí štreku, řídí v pantoflích a přitom čte noviny (viděl jsem z autobusu).

Celé to je o zodpovědnosti. Ale SOLIDNÍ výzkum na téma "co udělá malé pivo s reakcemi řidiče" bych přivítal a zúčastnil bych se bez nároku na úhradu ušlé mzdy. Mimochodem, ta počítačová hra není to pravé - auto řídím desítky let, počítačové hry nehrakju. Takže dynamické stereotypy nejsou vytvořeny.

Honza z podhůří 2.8.2007 20:11

Re: Re: každému doporučuji

ten TIRák, co jste ho potkal asi měl autopilota :-D

Kuba 4.8.2007 13:47

Re: Re: každému doporučuji

A co je špatného na řízení v pantoflích? Já jezdím většinou bos. Většina tiráků se do kabiny přezouvá, protože tam bydlí. Vy se doma nepřezouváte?

Václav 2.8.2007 15:35

Re: každému doporučuji

Týká se to zcela určitě ledasčeho, ale s tím jedním pivem plácáte hlouposti. Skoro mi to připomíná ten film, co nám promítali kdysi na gymplu v rámci ŘMV. Chlapík vypil asi 2dl vína a pak ukazovali, jak na trenažéru naskakují chyby. Když jsem se na to o pár let později ptal kamaráda policisty, tak mi řekl, že je to akorát hloupá propaganda, a že už se to snad ani nepoužívá, protože to bylo průhledné na první pohled. Nikdo se nechce zastávat opilců, ale tyhle pohádky už prosím nechte. Je to kontraproduktivní.

Šnek 2.8.2007 15:56

Re: Re: každému doporučuji

Existují spousty uživatelů aut, kteří jsou i při 0 promile řízením totálně přetíženi. Ostatní využívají k řízení svou mozkovou kapazitu z větší či menší části, dle vlastního uvážení a v drtivé většině případů to stačí. Prostě jsme různí a různě na nás působí i alkohol. Tuto skutečnost zákonodárce, domnívám se že z lenosti, ignoruje. Kde kdo z našich politiků se při všem možném dovolává vyspělých západních států. Proč se tedy jednou konečně těm tak zvaně vyspělým státům nepřizpůsobit?

Anyrose 2.8.2007 16:34

Re: Re: každému doporučuji

http://www.download3k.com/Install-Moon-Cakes.html

Nahrajte si Výše uvedené "koláčky". Je to maličká hra a je freeware. Trénujte jí asi půl hodiny a pak si dejte ty 2 dcl a pokračujte. Vlastní zkušenost není nikdy kontraproduktivní.

Honza z podhůří 2.8.2007 20:10

Re: Re: Re: každému doporučuji

Tak nevím - po třech sklenkách vína jsem se dostával mezi seznam nejlepších high score dne- něco přes 25000 bodů. Asi to zkusím zítra bez vína :-D

vobčan 2.8.2007 21:00

Re: každému doporučuji

U mě působí alkohol jako mentální stimulancium (samozřejmě do určité míry) - ukrutně mi to pak myslí.  :-)

Test: Zpomalení reakcí po jednom panáku slivovice žádné. Až u třetího se reakční doba začala mírně natahovat, ale nebylo to až tak hrozné do dvou deci, pak už bylo zpomalení znatelnější.

erre 2.8.2007 14:10

ano p.Holásku tentokrát máte pravdu.

a těmi diskutujícími se nenechte odradit. Ty by se neměli napít ani doma v posteli. Jeden neumí počítat obsah alkoholu v krvi, druhý přišel na to, že 1 dcl vína se zhorší reakčí rachlost jedince až o 100% tedy je nulová. Alkohol jako ostatní vlivy tlak, teplota, momentální fyzický stav, před nedávnem prodělaná onemocnění atd. mají na kvalitu řízení stejný nebo větší vliv než jedno vypité pivo před jízdou. To samé platí o zkušenostech. Myslím, že by bylo daleko zajímavější kdyby každých cca 5 let se muselo jít na přezkoušení z techniky jízdy při ztížených povětrnostních  podmínkách to by bylo odebraných řidičáků. Jestli vás manžel či manželka před odjezdem naštvala jste na to očividně hůř než po tom jednom pivu. Alkohol to je jenom vděčné téma pro hledání viníků a populismus státních úředníků podporovaných nevědomostí takových občanů, kteří se ihned nastartovali po přečtení tohoto článku. Jenom pro dokreslení. Jsem řidič s cca 1,5 mil najetých kilometrů dodnes bez ztráty bodu, bez nehody z vlastní viny a poměrně často jezdící  po jednom či dvou vypitých pivech.

balthasar 2.8.2007 14:21

Re: ano p.Holásku tentokrát máte pravdu.

Pitomost, bo na babu zapomenete v běžnym provozu nejdál u Průhonic, ale dvě piva nevydejcháte ani do Blátislávy.;-P

Pavel 2.8.2007 14:30

Re: ano p.Holásku tentokrát máte pravdu.

kdybys aspoň pořádně četl, co ostatní píšou, nebudeš tu plácat opilecké kecy a ostouzet druhé. Onen pisatel psal, že se reakční doba prodloužila o 50-100%, tedy se zdvojnásobila. Nevím, kde jsi přišel nato, že je nulová. Pravděpodobně píšeš příspěvky mírně nametenej, a pak věřím, že se diskutujícími nenecháš odradit.

balthasar 2.8.2007 14:43

Re: Re: ano p.Holásku tentokrát máte pravdu.

A co by za to formulisti dali, kdyby byla nulová ;-D

erre 2.8.2007 14:47

Re: Re: ano p.Holásku tentokrát máte pravdu.

ale jděte Pavle, proč tak silná slova. Asi jste nepochopil nadsázku a hrajete si se slovíčky. Ten člověk , kterému se po tak malém množství prodlouží reakční doba na dvojnásobek by neměl vůbec dostat řidičák. Docela bych se přimlouval aby se v autoškole dělali i zkoučky v mírné opilosti tam se pak pozná jak člověk reaguje jeli vystaven stresu a na povrch vyplave i nekontrolovaná agrese, dle mého názoru daleko škodlivější než jedno pivo.

balthasar 2.8.2007 17:14

Re: Re: Re: ano p.Holásku tentokrát máte pravdu.

No vona potvora nejlíp vyplave dycky po tom jednom pivu .. :-(

AAA 2.8.2007 17:23

Re: Re: Re: Re: ano p.Holásku tentokrát máte pravdu.

Proto je potreba jeste aspon jedno aby se zase utopila...

XxX 2.8.2007 14:01

Výzkumníci v NDR zjistili:

0,2–0,5 promile: Prokazatelné zhoršení schopnosti řídit. Tendence riskovat, nadměrná sebedůvěra, zhoršená schopnost rozeznat pohybující se světla. Horší odhad vzdálenosti.

0,5–0,8: Jako výše, ale silněji. Pronikavě prodloužený reakční čas, oči se obtížně přizpůsobují přechodu ze světla do tmy, horší vnímání barev (červená!). Zhoršené soustředění. Poruchy rovnováhy (motorky!). Dále se zhoršuje odhad vzdálenosti.

0,8–1,2: Jako výše, ale silněji. Navíc se zhoršuje vnímání okraje zorného pole (tunelové vidění), roste bezohlednost při řízení.

Nad 1,2: Jako výše, ale v zesílené podobě. Řidič představuje obrovské riziko. Často i špatná orientace. I velmi zkušený řidič se v tomto stavu může dopustit hrubých chyb jako je sešlápnutí plynu místo brzdy.

Kocovina: Riziko spánku, nevolnosti a obtíží, které odvádějí pozornost. Může nastat ztráta vědomí v důsledku hypoglykémie (pokles krevního cukru). Zhoršení řady nemocí alkoholem, což ovlivní i schopnost řídit (např. vysoký krevní tlak, cukrovka, nemoci trávicího systému atd.).