13.5.2024 | Svátek má Servác


Diskuse k článku

POLEMIKA: Maturita z matematiky

K polemice mě vyprovokoval fejeton paní Terezy Povolné Maturita z matematiky, kde se jasně a možná i bezelstně přiznává k tomu, že se jí nechce učit. Uvádí i další nematuritní návrhy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Braun 8.6.2020 12:14

Až když jsem dopsal svůj příspěvek tak jsem si všiml toho vašeho. Plně podepisuji.

V. Braun 8.6.2020 12:12

Vážení, povinná maturita z matematiky nic nevyřeší. Vždy záleží více na tom, jak který učitel učí. Už jsem to psal v jiných diskusích, když jsem maturoval tak matematika byla volitelná. Učitelka matematiky prohlásila "chraň vás pánbůh si ji někdo napsat" a taky z ní nikdo nematuroval. Přitom to byla skvělá učitelka a ze středoškolské matematiky jsem žil i v matematické analýze v prvním semestru ČVUT.

J. Roškota 8.6.2020 12:10

Na NP se již napsalo mnoho textu o maturitě, zejména o maturitě z matematiky. Není ale daleko důležitější způsob a kvalita výuky? Takhle to vypadá, že jde jen o ten glejt. Při odpovídající výuce, by se maturita mohla stát slavnostní formalitou.

V. Braun 8.6.2020 12:08

10 mm a 20l/m2 totéž není, protože 1mm srážek je přesně 1l/m2. Proto se srážky obvykle udávají v milimetrech, protože z to je hned jasné kolik je to litrů na metr čtvereční a je to jednodušší. Otevřete si model Aladin z hydrometerologického ústavu, tam je to v mm.

Š. Hašek 8.6.2020 12:08

Souhlas.

Š. Hašek 8.6.2020 12:07

Jo,

děkuji. V mm. Stran počasí televizního má malou výdrž. Já už nemohu ty koeficienty, jak mám vnímat teplotu, vítr ...... ani slyšet.

Vono bylo i páťákům jasný, že si potom ty mm (snadno) dopočítají. Tehdy.

A taky se mi líbí, že "něco vyšplhá až". Nám stačilo nějaké rozmezí, odhadnuté kvalifikovaně. Teď šplhají i "výroby ocele/výroby hovězího masa".

Šplhali jsme na čas po laně, po tyči. To jo.

T. Zlesa 8.6.2020 12:01

No, moc komplexně jste nám to nevysvětlil.

Š. Hašek 8.6.2020 11:59

Je to běs!

Myslíte, že Pekar, Valachová připustí, aby se vrátila "stará maturita"???

Ti připustí jen "zvyšování koeficientů vzdělanosti". Kam se hrabou Jakeš s Biĺakem. Těm alespoň bylo malinko jasné, že jim žlučník nevyoperuje stranická/RVHP schůze. Ani ta schůze nevypočítá most přes Vltavu.

J. Kadeřábek 8.6.2020 11:58

Na středních školách se nevyučuje žádná vysoká matematika. Považuji stávající učivo za naprostý základ vč. gonimetrie, integrálů a derivací, které se na některých typech škol stejně neučí a vrcholem matematické vědy je rovnice o dvou neznámých. Nebavíme se o univerzitách, ale středoškolském vzdělání, které dnes musí mít každý obecní policajt.

Z. Lapil 8.6.2020 11:57

Je to tak. Můj táta je absolventem "dělnické maturity". Co vyprávěl, nebyla to zrovna brnkačka.

S povinnou maturitou už tak nějak nepočítám: uvolní-li se požadavky, nebývá cesty zpátky. Ale je mi hodně proti srsti říkat "maturita" něčemu, co neobsahuje zkoušku ze "svaté trojice": číst, psát, počítat.

J. Ráž 8.6.2020 11:55

Evoluce dospěla v euroatlantické civilizaci na samý vrchol a teď nelze očekávat nic jiného než pád. V zemích kde lidé nepovažuji matematiku jen za nástroj, jak si , obrazně řečeno, spočítat výplatu, roste jedna generace za druhou,která svým inovativním myšlením již dnes válcuje evropské mamánky, kteří si myslí,že se nepotřebují matematiku učit,protože v životě trojčlenku na nic nepotřebují a vůbec nechápou, že o tom umět ji mechanicky vypočítat matematika vůbec není.

Ale nejde s tím nic udělat, neb je mezi politiky populární názor, že matematiku nelze jako povinný maturitní předmět zařadit, protože by to u maturity znevýhodnilo méně nadané studenty, jak zaznělo od Pirátů. Dnes přece musí stačit na absolvování střední školy IQ40, není-liž pravda?

Z. Lapil 8.6.2020 11:51

Všiml jsem si toho, že srážky se poslední dobou udávají nikoliv v mm (v mm/m2 se nikdy neudávaly, to jste se nechal unést), ale v litrech na m2. Snad dokonce včera v jedné větě: tady spadlo 10mm srážek, zatímco tam 20 litrů na m2. Číselně je to "kupodivu" totéž, ale tak nějak bych čekal, že srovnává-li autor dvě čísla, uvede je ve stejných jednotkách.

Intenzivní srážky jsou něco jiného: prší-li krátce a hodně, může to hodit stejný příkon, jako dlouho a mírně.

Moje oblíbená dramatická číslovka je "myriády".

Úplně mě ničí, když - většinou ve fantasy - čtu něco jako "stovky bojovníků se táhly od obzoru k obzoru". My, kteří jsme byli na vojně, víme, že stovka bojovníků je 10x10 neboli celkem nepatrný hlouček.

P. Hatina 8.6.2020 11:48

No a o to právě jde, a souvisí to s tím co jsem psal. I ta potřebná "maturita pro dělnické kádry" se začala vyžadovat pradávno - asi si vzpomínáte na film Marečku podejte mi pero. A i maturity pro policajty se začaly vyžadoval někdy v dávné době - a sloužící policajti si jí museli dodělat dálkově. Zatímco, krátce po miléniu už ty pracovní požadavky vzrostly, dneska už ta maturita pro státní správu je víceméně požadované minimum - ale spíše už se pro kvalifikovanější práci vyžaduje aspoň titul bakaláře. Dokonce i učitelé ve školách už ho musí mít že? Většina politiků má tituly, dělají si je sportovci, umělci, atd...Zkrátka, ten požadovaný stupeň společenského statusu se zvedl. Na což tedy i současně reagovaly i školy nabídkou vyššího, leč někdy formálního vyššího vzdělání - o tom lze jistě diskutovat. Přičemž něco z toho se měnilo právě rozkazem seshora, tak jak se měnily třeba státní (úřednické) stupně. I u té policie, u armády, v těch školách, atd..

Každopádně počítejte s tím že pokud by se nařídila složitější státní maturita (i z matematiky), s odůvodněním aby tolik těch lidí maturitu nemělo, tak tyhle požadavky velmi dlouho neklesnou - a ti noví absolventi bez maturity se k takové práci (ani na ty policajty nebo na úředníky, nebo tak) nedostanou, budou se muset spokojit celoživotně s nižší, méně kvalifikovanou, méně placenou a méně společensky ceněnou existencí. Jistě - je pravda že určitá z nich (šikovnější, schopnější ) se nějak protlačí i tak - nakonec, když na to budou mít, tak si tu maturitu můžou dodělat (ale složitěji) i později,,

Š. Hašek 8.6.2020 11:36

Jo.

Všiml jste si, že už se srážky neudávají v mm/m2. Ale v tom "čísle matematickém", že jako budou intenzivní? Nebo velice intenzivní!

Jedna sousedka používá variantně pro číslo větší než 1000 výraz "šíleně moc". A procenta raději nebudu zmiňovat. O 3% je taky "o šíleně moc".

Z. Lapil 8.6.2020 11:17

Díky za připomínku. Pokoušet se direktivně (i jakkoliv jinak) řídit společnost mi přijde... možná ani ne hloupé, ale rozhodně marné.

Spíš mi jde o to, že na kdejaké "státní zaměstnání" máte v podmínkách maturitu, často zbytečně. Například si myslím, že maturitu nepotřebuje "pouliční" policajt.

Čímž se ovšem dostáváme k úvahám o všeobecném alibismu, kdy se schopnost člověka udržovat pořádek nekontroluje během tří měsíců zkušební doby tím, že "mladej" chodí se zkušeným a ten zjistí, "jestli na to má", ale nějakým glejtem, který schopnost policajtovat a zklidnit řekněme fotbalové fanoušky odvozuje od znalosti procent a Fidlovačky.

Troufnu si také tvrdit, že společenský status vzdělání dost upadá. Když jsem udělal inženýrskou státnici, byli na mě naši (i já na sebe) dost hrdí. Dnes aby se člověk za to Ing. málem styděl.

M. Pivoda 8.6.2020 11:02

Zopakuji zde svůj (modifikovaný) diskusní příspěvek, který jsem zveřejnil již dříve pod zmiňovaným článkem Terezy Povolné.

Logika věci? Rektor Zima vysvětloval nutnost maturity z matematiky tím, že dnes žijeme v době technologické revoluce Průmysl 4.0. To Zimovo vysvětlení zní logicky, viďte. Má to ale háček. Vlastně dva:

1. Těch geniálních matematiků bude potřeba mnohem méně, než celé masy pracujících, kde každý má maturitu z matematiky. Počítače a jejich aplikace je ale třeba vybavovat uživatelsky přátelštějším rozhraním (user-friendly interface). Jenže na univerzitách informatiky je stále důraz na algoritmy, nikoliv na to uživatelské rozhraní. Na univerzitách se prosazují spíše kurzy asertivnosti absolventů, než uživatelsky přátelského rozhraní počítačů. A přitom hlavně na tom uživatelsky přátelském rozhraní vyrostla firma Apple, Inc. do své současné velikosti.

2. Ano, čim více matematiky, tím lépe. Jenže musí to být relevantní matematika pro společenské vědy. A ta je jiná, než matematika pro technické vědy. Doc. Václav Polák, docent matematiky mi to před lety vysvětloval a jeho poslední kniha je nazvána v tom smyslu: "Mathematized Humanities via Humanized Mathematics". Je dostupná na Amazon.com. https://www.amazon.com/Mathematized-Humanities-Via-Humanized-Mathematics/dp/8085219220

Z. Lapil 8.6.2020 10:58

Možná matematika není královnou věd, ale určitě je základem věd. Dokud někdo nespočítá počet pohlaví a zejména počet příslušných lidí, jsou jakékoliv úvahy třeba jen o počtu a druhu záchodů mlácením prázdné slámy.

S. Stoklásek 8.6.2020 10:44

Maturita z matematiky (odpovídající středoškolské úrovni - což může být hodně gumový termín) je jakýsi šibolet. Středoškolská matematika se dá zlomit prací, když se napočítá dostatek příkladů. Sice to v budoucnu dotyčný možná nebude potřebovat, ale vypovídá to minimálně o jeho morálně volných vlastnostech, které jsou pro život někdy důležitější než čisté analytické myšlení. Říká se tomu emoční či sociální inteligence a patří do ní například i dobře strukturované vnímání času a prioritizace úkolů. Takto nastavená maturita odřeže opravdu jen ty, kteří nesplňují minimální intelektuální úroveň schopnosti uvažovat. Bohužel marketinkové politické rozhodnutí zbabělé zastupitelské reprezentace je udělat vzdělávací systém co nejvíce propustný, bez ohledu na následky v budoucnosti. Jak jsem psal, slečnu Povolnou lidsky lituji z výše uvedených důvodů v článku, ale znepokojuje mne, že se někdy může dostat do pozice, kdy bude v tomto státě dělat rozhodnutí za ostatní občany.

Proč se vždycky najdou diskutéři, který potvrdí, že komplexní uvažování o problému je problém. Čistá IQ evaluace by zničila podstatně více talentů než maturita z matematiky.

T. Zlesa 8.6.2020 10:24

Miliardy ve školství není žádný problém. Dohledejte si počty učitelů a peníze, které na ně jdou každý rok, také počty žáků a studentů na jednoho učitele atd. Zjistíte, že jich je moc a proto v průměru moc nemají, zatím (dle Babiše).

P. Lenc 8.6.2020 10:08

Hlas zdravého rozumu do stále více nemocné společnosti.Dík!R^

P. Hatina 8.6.2020 10:03

Ono to není tak jednoduché. Stupeň vzdělání není dogmatem, jak tvrdíte, leč společenským statusem, který označuje hodnotu toho člověka ve společnosti. A i když se může někdy tvrdit že je potřeba více řemeslník, či dělník než vystudovaný inteligent (kupodivu to ideologicky tvrdili i komunisté) tak společnosti trvá dlouho (dekády)než tu změnu vstřebá .Asi bych to přirovnal k znovnoprávnění černochů, které probíhá už asi 200 let..Což je poučení, že takové změny se nemají provádět direktivně seshora příliš často (prostě ty nové-maturity nakážeme nebo zakážeme), protože výsledkem je spíše společenská degradace celé té generace studentů

V. Šedivý 8.6.2020 10:03

Prakticky opakovaně ověřeno - pro "prolezení" stačí znalosti ze ZŠ. Na pár školách to ze zvědavosti zkoušeli a vyšlo to celkem jasně.

Několik státně maturitních testů (ze čtení i z počtů) jsem zkoušel, v daném limitu to jde "s prstem v nose".

P. Nemec 8.6.2020 9:55

přimlouvám se za ty Počty na základní škole...protože učebnice Matematika a její aplikace pro 2. ročník - Matematika a její aplikace 2 vám v mnoha směrech nebude neznámý, jeho jednotlivé části však jsou cele prakticky zaměřeny k naplňování očekávaných výstupů tak, aby vám pomohly u dětí co nejlépe rozvíjet klíčové kompetence dle požadavků RVP...nemůže u dětí vzbudit nic jiného než hrůzu a děs

F. Houžňák 8.6.2020 9:46

Ostatně, jak říkají matematici, zůstalo mu to i v dospělosti, protože byl špatný matematik, tedy podle měřítek těch matematiků.

P. Hatina 8.6.2020 9:44

Za prvé, většina těch lidí co to tvrdí nedělala státní maturitu, leč předešlou klasickou maturitu, což je nebetyčný rozdíl.

Ale za druhé, vytvořit ty testy IQ je ještě mnohem náročnější, než ty testy z matematiky co seká Cermat, to už by nevládl vůbec, a musely by se zadraho kupovat z Ameriky. Ceny za kolik je nabízí Mensa se dají dohledat..

Š. Hašek 8.6.2020 9:43

Byly časy, kdy jsem si myslel, že "matematika není královnou věd". Potom jsem si stále více začal myslet, že "matematika je královnou věd". Dodnes.

Je docela dobře poznat, že ti každoroční reformátoři školství nemají buňky na všeobecné vzdělání. Tam matematika byla a měla by být. Ti snad zreformují i Komenského.

A považuji to "pitvání se kolem trojčlenky, nepotřebě matematiky" ....... za přímo "vzorné nematematické mlžení".

V. Kolman 8.6.2020 9:38

Svatá pravda pane Lapile. Znal jsem slaboproudaře bez titulu ing., či jiného titulu. Ale dopracoval se samostudiem k takové úrovni vědění, že byl uznávaným odborníkem ve svém oboru. Není to příliš častý jev, ale i takové případy se stávají.

Žertovným se jeví fakt, že Albert Einstein byl v raném dětství pokládán za pomalu myslící, nepříliš inteligentní dítě.;-D;-D;-D

P. Hatina 8.6.2020 9:36

Jenže, bohužel pro studenty, to tak není . Souhlas v tom že v tom testu se dá najít několik jednoduchých úloh, jež se dají spočítat s dobrou znalostí matematiky konce ZŠ. (Protože v prvních ročnících SŠ se ta látka pro jistotu opakuje). Ovšem toto pro úspěšné zvládnutí té maturity nestačí, protože na to je potřeba dosáhnout určitý počet bodů, a pro ně musí spočítat i alespoň několik dalších složitějších úloh. Sice bych napsal - z učiva SŠ - jenže nikoliv jak se na té škole učí (protože to by ti studenti vědět měli), leč jak si soudruh Cermat představuje, že by všeuniverzální komsomolci nového věku vědět měli.

Každopádně, jak říkávala antika "Hic Rhodus, hic salta". Každý by si měl zkusit ten maturitní test sám spočítat s tužkou a stopkami (tedy jen ve stanoveném čase), pak může posuzovat. Já to sice zvládám, ale s ohledem na zjištěnou střední obtížnost bych to zase nepřál dnešním študákům jako vyřazovací test, po kterém můžou skončit u lopaty...

V. Kolman 8.6.2020 9:32

Tento problém pane Zleso vyřešil už geniální Jára da Cimrman!

Ten rozdělil informace, které se žáci učí na 10% "neprůtočných" informací, které budou žáci v budoucím životě potřebovat. Ty je nutné se naučit!

Pak existuje 90% "průtočných" informací, které žáci nebudou pravděpodobně nikdy v životě potřebovat. Ty se není nutno učit! Kapacita mozku bude 10x lépe využita! Geniální a prostá myšlenka!

"Maličký" problém je ve výběru "průtočných" informací. Jiné jsou u chemika, jiné u houslového virtuosa, jiné u herce, jiné u švadleny.......

T. Zlesa 8.6.2020 9:17

Kacířská myšlenka: Dnes spousta lidí, co tu maturitu z matematiky i vyšší level udělali, tvrdí, že už si vlastně většinu nepamatují a na nic to nepotřebovali. Že maturita byl jen takový test, že na to mají. Dnes někteří studenti na to nemají a proto abychom se to o nich dozvěděli, držíme maturitu z matematiky stále jako etalon schopností.

Nestačil by jen nějaký test IQ, jinde ve světě se to používá... Dnešní počítače by ty testy chrlily a o studentech by se s daleko větší přesností a předstihem vědělo jak jsou na tom a zda na to mají.

Ušetřený studijní čas ba se pak mohl využít třeba na tělocvik a sport, jejich nedostatek ohrožuje životy lidí mnohem zásadněji.