13.5.2024 | Svátek má Servác


Diskuse k článku

POLEMIKA: Maturita z matematiky

K polemice mě vyprovokoval fejeton paní Terezy Povolné Maturita z matematiky, kde se jasně a možná i bezelstně přiznává k tomu, že se jí nechce učit. Uvádí i další nematuritní návrhy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Písařík 8.6.2020 15:08

A k čemu obecní policajt využije kvadratické rovnice? Nestačí, aby uměl pomocí času a dráhy vypočíst rychlost elektrické koloběžky?

L. Písařík 8.6.2020 15:04

Myslím, že jste položil laťku z matematiky poněkud nízko. Dnešní studenti gymnasia toho znají mnohem více. Otázka zní takto: Nestačí přirozené talenty na to, abychom měli dost odborníků na teoretickou matematiku? A ti ostatní? Kolik toho v praxi v době algoritmickách úloh vypracovaných pro strojní výpočty opravdu použijí? Např. praktické využití vědy a řádech čísel zaniklo současně s logaritmickým pravítkem.

F. Houžňák 8.6.2020 14:55

Ano, a proto má třeba ta neinventivní Čína už teď podstatně víc patentů právě v inventivních, průmyslových, počítačových a jiných technologických oborech než to skvělé technologicky vyspělé Německo.

F. Houžňák 8.6.2020 14:52

Všechny tyhle "zcela nové pohledy na to, jak funguje náš mozek" vedly za posledních třicet let k rozvrácení školních systémů a k tomu, že mnohý absolvent středních škol sice umí vytancovat své jméno, ale trojčlenka je mu neznámým pojmem. Student střední školy, který neovládá počty, nemá na střední škole co dělat a žádný "nejnovější poznatek o fungování mozku" s tím nic neudělá.

F. Houžňák 8.6.2020 14:48

I to je možné.

H. Resl 8.6.2020 14:41

Navštěvování toho zmíněného tehdejšího školského systému byl očividně poslední moment, kdy jste se o školských systémech něco dozvěděl. Váš názor pochází pouze z touhy přenášet všechno nepříjemné, co jste zažil, i na další. Protože se podvědomě cítíte nespravedlivě. Stejně jako lidé, kteří všechnu mládež posílají na vojnu a kteří s láskou vzpomínají na pořádek!, který tu byl v minulém režimu.

Nedostatek znalostí (v tomto případě zkušenostmi nelze nahradit), které v tomto směru máte, zapříčinil to, že si dnes stále ještě myslíte, že střední školy by měly produkovat studenty jednoho jak druhého, kteří sice neumí nic pořádně, ale umí nejjednodušší základy matematiky a pamatují si, kdo napsal 20 nejznámějších knížek.

Nevím, zda nebudete překvapen, když se s vámi podělím s informací, že i školství se vyvíjí. V případě ČR tedy lepší říci, že se vyvíjet může. Dnes je svět ve všech ohledech opravdu jiný než před sto lety, odkdy školský systém zaznamenal možná pár kosmetických úprav. Dnes již máme například i zcela nové pohledy na to, jak vlastně funguje nás mozek, jak se nejlépe učí atd., ale vývoj školských systému tyto informace stále jednoduše míjí. Míjí je protože stále existují lidé jako vy, s názorem, že ve škole musí být hlavně pořádek, všichni musí umět všechno stejně, a jak jsem z vaší polemiky pochopil, všechno umět na nízké úrovni. A tyto jednoduché, neinformované názory klasicky válcují odbornou veřejnost.

Příště až budete polemizovat, zkuste polemizovat ještě jednou poté, co si o tématu něco zjistíte. Tím mám na mysli i něco mladšího 30 let a pokud možno i odlišného názoru, než sám máte. Mohu vám pro začátek doporučit Jana Muhlfeita nebo Ondřeje Šteffla, kteří se tématem zabývají.

J. Jurax 8.6.2020 14:26

Ano.

Udatný náčelník Mamutík užíval pro označení počtu většího než je počet prstů jedné ruky výrazu eka eka. Eka eka mamutů tam! Aspoň podle Štorcha.

J. Jurax 8.6.2020 14:19

No, řekl bych. že IQ spíš je, zhruba řečeno, "množství talentu naučené smysluplně použít".

J. Jurax 8.6.2020 14:14

Zato má recht.

J. Jurax 8.6.2020 14:09

Jistě. Jak to za tím rozhraním funguje už vědět nemusí.

Jenže user friendly rozhraní jistě prodává, nicméně na produktu opravdu není to nejpodstatnější.

Navíc bych si dovolil vyslovit názor, že pro nevzdělaného hlupce se user friendly rozhraní vytváří obtížně. Váš první bod je v tomto punktu poněkud diskutabilní.

Taky by se dalo říct, že moc user friendly rozhraní nevzdělané hlupce přímo vytváří ... :-)

V. Braun 8.6.2020 13:56

Ani matematika nemá vysvětlení všeho, ale alespoň si to umí zdůvodnit, viz Godel.

J. Jurax 8.6.2020 13:54

Slavnostní formalitou ... inu jak pro koho a jak z čeho.

Pro mne specielně se pojmu slavnostní formalita nejvíc blížila maturita z tehdy povinné matematiky a hned za ní z volitelné fyziky. Zato děsivým hororem za bílého dne pro mne byla maturita z češtiny a tehdy povinné ruštiny; přitom z češtiny jsme měli pana profesora vynikajícího. Z matiky a fyziky samozřejmě taky, akorát s tou ruštinou to trochu haprovalo.

J. Jurax 8.6.2020 13:46

"Lidé, kteří nejvíce mění náš svět, tj. inovátoři a podnikatelé, ve třídě (pokud tam vůbec přijdou), sedí vždy v poslední nebo předposlední řadě. Nikdy ne v první řadě!"

Ano, pokud tam vůbec přijdou ... zlomyslně mne napadlo, že ti inovátoři a podnikatelé, co nejvíc mění náš svět, nejspíš mají Vaše přednášky za zbytečné ... :-)

P. Kubáč 8.6.2020 13:36

Jestli máte na mysli asiaty - tak zabrzděte. Oni jsou sice pilní a inteligentní, ale tisíce let jsou cepovaní "následovat mistra" - takže myšlení mimo zavedená schemata a cesty mimo hlavní směr moc neprovozují.

Viz Japonsko, které prošlo všemi stadii - výroba laciného šmejdu v duchu dnešní číny, technologická velmoc ( z amerických myšlenek ) a zaostávající gigant ponechaný ( myšlenkově ) sám sobě.

F. Žůrek 8.6.2020 13:26

Matematika má smysl v tom, že je exaktní, že nás učí "přesně myslet". To má svůj velký smysl. Jinak můžeme matematiku odkopnout, taky pravda. (Mne matematika v životě bavila a také jsem matematikem. Co se dá dělat.)

F. Žůrek 8.6.2020 13:21

Autore, díky! Studium je také práce. Studenti a žáci skutečně mají jeden důležitý úkol: Naučit se studovat a pracovat! (Trénovat mozek jako sportovci tělo.)

O Matematiku samotnou tak ani nejde, jde o princip, že "všechno se dá naučit". KDYŽ SE CHCE, VŠECHNO JDE!

P. Pavel 8.6.2020 13:13

Prozatím maturitu z matematiky neodkládají opoziční piráti nýbrž anonanistická podržtaška plaga.

Z. Lapil 8.6.2020 12:56

Jo, s tímhle souhlas.

Když si uvědomíme, kolik procent tu maturitu nezvládne přesto, že si ji dobrovolně vybrali, je evidentní, že hapruje kompatibilita mezi výukou a zkouškou. Což se předpisem nevyřeší, leda že by maturita byla povinná, ale náročností pro srandu králíkům.

V. Kolman 8.6.2020 12:50

Oprava: místo slova "nesmí" má být slovo "musí". ;-(

V. Kolman 8.6.2020 12:47

Dodnes mnozí poťouchlíci tvrdí, že nemalou část Einsteinovy teorie vymyslela Mileva Maričová.

V. Kolman 8.6.2020 12:44

Hlavně se nesmí "šplhoun" šplhající po laně lana nahoře před puštěním lana od něj energicky odrazit do strany.

Pád v těsné blízkosti lana až na uzel dole, kterým je lano zakončeno je dosti bolestivý ;-D;-D;-D

Z. Lapil 8.6.2020 12:42

Jistě. Požaduje-li červenou zmrzlinu, dostane červenou zmrzlinu, ale nelze tvrdit, že by se mrazírenské podniky měly věnovat zejména barvě.

Ale nechci to hrotit, jasně že jedno bez druhého nestačí.

Z. Lapil 8.6.2020 12:38

Píšu: "tady spadlo 10mm srážek, zatímco tam 20 litrů na m2". Podle mě je z toho jasné, že se jedná o dvě různá množství.

Na Aladina poslední dobou dost zanevírám (vid nedokonavý od zanevřít). Podle mě přinejmenším ohledně srážek dost kecá: slibuje odpoledne bez deště a přitom leje a podle radaru je jasné, že lejt ještě pár hodin bude.

Z. Lapil 8.6.2020 12:33

Baví mě toto: http://portal.chmi.cz/predpovedi/predpovedi-pocasi/ceska-republika/tydenni-predpoved.

Zejména rád sleduju, jak dva tři dny dopředu většinou slušně vědí, ale konec týdne nevydrží bez úpravy, někdy dost zásadní. S oblibou mizí předpovídaný déšť.

Kdesi mi vysvětlovali, že právě ten týden, někdy 14 dní, je nepředpověditelný ne proto, že by nebyl model, ale že i změna vstupu na hraně přesnosti měření tou dobou dělá v předpovědi naprosto zásadní rozdíly.

P. Hatina 8.6.2020 12:28

1) S tím uživatelským rozhraním je to složitější. Ono lze totiž vytvářet buď jednoduchou "klikačkou" - čímž ale spousta i IT guru pohrdá. A nebo tedy napsáním dlouhého a poměrně hustého kódu, resp. v XML jazyku. A tohle už se do podrobná přednaší obtížně - a je to i zbytečné, to je pak lepší když si ten přidělený programátor vezme ten konkrétní (a hustý) manuál k ruce a zkouší si to podle něj. A třetí varianta (brod) jsou moderní frameworky pracující s architekturou MVC. Což je ovšem něco čemuž nerozumí ani většina profesorů IT, to zvládne a pochopí leda někdo kdo se tomu do hloubky několik měsíců skutečně prakticky a na příkladech věnuje. Což lze ale těžko během VŠ studia, když se vedle toho musí učit i další řadu předmětů a dělat řadu jiných zkoušek.

2) No a pokud se týká té matematiky, on každý obor vyžaduje znalost trochu jiné části matematiky..(strojaři, chemici, sestřičky, účetní , prognostici), a na tu se pak soustředí, Ale hlavně obvykle už si v ní nemusí nic odvozovat od základů, protože už má k dispozici hotové vzorce či postupy..Už jsem tady ten příklad uváděl, sice lze i obsah kruhu nebo obdelníku, odvodit a spočítat přes integrál, ale prakticky to nikdo dělat nebude leda právě jako příklad při výuce těch integrálů

M. Pivoda 8.6.2020 12:27

Arogance.

Pozoruji, že lidé, kteří v životě neopustili školní třídu (nejdříve tam byli jako žáci, později jako učitelé), chtějí diktovat, jak má fungovat život mimo školní třídu - a tedy také, co se má v té jejich škole vyučovat.

Lidé, kteří nejvíce mění náš svět, tj. inovátoři a podnikatelé, ve třídě (pokud tam vůbec přijdou), sedí vždy v poslední nebo předposlední řadě. Nikdy ne v první řadě!

Poznámka: No ano, jednou skutečně zvedl svou ruku podnikatel v první lavici při mé výuce, ale hned dodal na vysvětlenou, že je cizinec, a že v první lavici sedí jen proto, aby lépe rozuměl češtině.

Z. Lapil 8.6.2020 12:26

IQ je, zhruba řečeno, "množství talentu něco se naučit". K tomu je ovšem třeba přihodit vlastní práci a možnosti. Moje oblíbená analogie hovoří o talentu jako o jedničce a o práci jako o těch nulách za ní.

Neboli vysoký IQ není ani spolehlivým kritériem schopnosti absolvovat školu, nemluvě o schopnosti své vzdělání využít "ve prospěch společnosti", i kdyby ten prospěch měl být měřen tím, kolik si dotyčný inteligent vydělá.

Neboli kolik talentů, typicky v muzice a ve sportu, skončilo mezi průměrnými jen proto, že "tomu" nebyli ochotni věnovat celý svůj život. Ani se nemuseli uchlastat.

M. Pivoda 8.6.2020 12:18

V tržní ekonomice, kde se dnes nacházíme, zákazník má vždycky pravdu. Tzn. pokud vyžaduje uživatelsky přátelské rozhraní, má ho za své peníze dostat. Tečka.

M. Pivoda 8.6.2020 12:16

Smyslem studia na jakékoliv škole (tzn. škole jakékoliv úrovně) není získat školní vysvědčení nebo diplom, nechat si ho zarámovat a pak hrdě ukazovat svým přátelům a známým.

Z. Lapil 8.6.2020 12:14

Ne že bych s vámi tentokrát nesouhlasil, máte hodně pravdy. Nicméně si k představě "důležitější je user friendly rozhraní než algoritmy" si dovolím analogii: podobně by u auta bylo důležitější centrální zamykání a klimatizace než motor a brzdy.

Samozřejmě je velmi podstatná skutečnost, že dnes je nové auto přinejmenším bez centrálu (skoro) neprodejné.