12.5.2024 | Svátek má Pankrác


Diskuse k článku

POLEMIKA: Maturita z matematiky

K polemice mě vyprovokoval fejeton paní Terezy Povolné Maturita z matematiky, kde se jasně a možná i bezelstně přiznává k tomu, že se jí nechce učit. Uvádí i další nematuritní návrhy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 8.6.2020 9:01

Já si pořád myslím, že maturita bez matematiky není maturita jaksi z definice. Řekněme v rozsahu v článku zmíněných základů. Problém je podle mě v tom, že - posledních skoro už půl století - je potřeba středního vzdělání dogmatem, které maturitou nahrazuje každý výuční list.

Rozhodně tím nechci zpochybňovat schopnost pracovat rukama, jen konstatuju, že k řemeslníkovi s maturitou - notabene bez matematiky - hrozí, že nebude ani pořádný řemeslník, ani pořádný vzdělanec.

A už vůbec nechci zpochybňovat, že "i skladník ve šroubárně může si přečísti Vergilia v originále". A zrovna tak jsem potkal vysokoškoláka, obor bohužel netuším, který poté, co svým dvojčatům postavil palandu ve tvaru pirátské lodi, schoval diplom do šuplíku a dal se na nábytkářství.

V. Šedivý 8.6.2020 8:43

Cermat předloží studentům test, který by měl zvládnout i takový student, který se na střední škole nenaučil z matematiky vůbec nic nového, jen si zopakoval počty ze základní školy.

Že to některé parodie na studenta nezvládnou, to opravdu není vina MŠMT ani CERMATu a už vůbec ne matematiky. Ta totiž vůbec není přítomna.

D. Stirsky 8.6.2020 8:42

Mne mrzí, že jako ekonom (SEŠ) maturitu z matiky nemám. Byť na VŠE jsem měl zkoušky z ní a z mat. statistiky. V té době bych hlásal celebritní moudra o tom, že matiky netřeba, že potřebuji jen počty. Ano! Dnes již integrál/derivaci nespočtu, kvadratické rovnice nepotřebuji, ani matice, množiny, exponencionální rovnice... Ale! Matika mne naučila systému, řádu, logice! Že když jednou něco nazvu "A", tak to "A" musím v textu nadále používat. Že nejprve je úvaod, pak stať a závěr. Že, píši-li o něčem, je třeba nejprve definovat pojmy. Příklad? Již mnohokrát, jsa milovník dějin, jsem vyslechl, kolik věží má Praha. A já se usmál: Ale nejprve je přece třeba definovat pojem věž (patří tam i malé vížky, věže nedokončené, různé quasi-věže na secesních domech?). Pak je třeba definovat území (historická Praha?, Praha dnešní celá?). A samozřejmě i období, ve kterém věže počítám (barokní Praha?, dnešní?, první republika?) A právě to mne naučila matematika. Bohužel, dnes patří k módě chlubit se tím, že jsem na matematiku blbej s pokryteckým "já vím, je to strašný..." Hlavně různé celebrity nám to sdělují. A lid jim nadšeně tleská!

R. Langer 8.6.2020 8:36

Kritické myšlení je především komplexní soubor duševních schopností, nikoliv nějaký studijní obor, ty naše malá hloupoučká UI. I když někdo si to tak omezeně představovat může. ;-)

Š. Hašek 8.6.2020 8:24

Výborný článek!

J. Stanislav 8.6.2020 7:16

Dobře napsané.

P. Victorin 8.6.2020 5:47

Výtečný článek! Výtečné názory, výtečně formulované! BRAVO!R^

V. Braun 8.6.2020 5:44

Polemizovat s Fejetonem? Dobrý vtip, tedy kdyby to autor nemyslel vážně.

P. Hatina 8.6.2020 3:33

Víte, měl byste pravdu, pokud by se i ten předmět kritické myšlení takto do hloubky vyučoval - ovšem že i pro něj by byla potřeba i tak nemalá znalost matematiky se schopností jí rychle aplikovat. Asi by se dalo říct, že kritické myšlení" je studium na kvalitních VŠ- tedy úzce pro ten obor, nikoliv všeobecně.

Jenomže, a bohužel, to co se dnes i mediálně prezentuje jako kritické myšlení, jest pouze vnucovaný ideologický blok na té nejnižší mentální úrovni, aby už předem rozlišovali jakékoliv názory na dobré a špatné - právě že bez hlubšího kritického myšlení..

P. Hatina 8.6.2020 3:09

Ale přeci nejde o to, že se slečně nechce studovat, studuje přece celé 4 roky na SŠ. Tedy - včetně matematiky, kde z toho byla i zkoušena a hodnocena na vysvědčení není-liž pravda? Čili v duchu (matematické) logiky by pak měla se svými nastudovanými znalostmi udělat (asi tak ve stejné kvalitě) i tu státní maturitu. Jestli ne, tak potom i argument o tréninku neměl smysl. Představme si sportovce, který se pod dohledem svého trenéra připravuje po 4 roky na olympiádu, a když tam přijede, tak zjistí že se tam hraje/cvičí úplně jinak. Potom skutečně zákonitě musí prohrát, a jeho 4 letý trénink byl zbytečný

Tady jde právě o ten odstavec v článku kde se popisují kritéria znalostí !matematiky "..Pro studenty na střední škole ..") - jenomže na tom (i způsobu zkoušení i testů SM) se měly shodnout konkrétně jak střední školy, tak MŠ, tak i státem založený Cermat. Pokud ne, tak ti studenti jsou poslední, kteří by mohli , že to co se po celé 4 roky učí, vlastně vůbec není to, co soudruh stát chtěl,,,

M. Pivoda 8.6.2020 0:42

Nemám vůbec nic proti matematice. Chápu konflikt tak, že existují i jiné (konkurenční) předměty (jako je například "kritické myšlení"), které ten problém kýženého cviku v logice mohou mladým lidem poskytnout.