23.5.2024 | Svátek má Vladimír


Diskuse k článku

POLEMIKA: Maturita z matematiky

K polemice mě vyprovokoval fejeton paní Terezy Povolné Maturita z matematiky, kde se jasně a možná i bezelstně přiznává k tomu, že se jí nechce učit. Uvádí i další nematuritní návrhy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hatina 8.6.2020 9:44

Za prvé, většina těch lidí co to tvrdí nedělala státní maturitu, leč předešlou klasickou maturitu, což je nebetyčný rozdíl.

Ale za druhé, vytvořit ty testy IQ je ještě mnohem náročnější, než ty testy z matematiky co seká Cermat, to už by nevládl vůbec, a musely by se zadraho kupovat z Ameriky. Ceny za kolik je nabízí Mensa se dají dohledat..

T. Zlesa 8.6.2020 10:24

Miliardy ve školství není žádný problém. Dohledejte si počty učitelů a peníze, které na ně jdou každý rok, také počty žáků a studentů na jednoho učitele atd. Zjistíte, že jich je moc a proto v průměru moc nemají, zatím (dle Babiše).

S. Stoklásek 8.6.2020 10:44

Maturita z matematiky (odpovídající středoškolské úrovni - což může být hodně gumový termín) je jakýsi šibolet. Středoškolská matematika se dá zlomit prací, když se napočítá dostatek příkladů. Sice to v budoucnu dotyčný možná nebude potřebovat, ale vypovídá to minimálně o jeho morálně volných vlastnostech, které jsou pro život někdy důležitější než čisté analytické myšlení. Říká se tomu emoční či sociální inteligence a patří do ní například i dobře strukturované vnímání času a prioritizace úkolů. Takto nastavená maturita odřeže opravdu jen ty, kteří nesplňují minimální intelektuální úroveň schopnosti uvažovat. Bohužel marketinkové politické rozhodnutí zbabělé zastupitelské reprezentace je udělat vzdělávací systém co nejvíce propustný, bez ohledu na následky v budoucnosti. Jak jsem psal, slečnu Povolnou lidsky lituji z výše uvedených důvodů v článku, ale znepokojuje mne, že se někdy může dostat do pozice, kdy bude v tomto státě dělat rozhodnutí za ostatní občany.

Proč se vždycky najdou diskutéři, který potvrdí, že komplexní uvažování o problému je problém. Čistá IQ evaluace by zničila podstatně více talentů než maturita z matematiky.

T. Zlesa 8.6.2020 12:01

No, moc komplexně jste nám to nevysvětlil.

J. Jurax 8.6.2020 14:14

Zato má recht.

Z. Lapil 8.6.2020 12:26

IQ je, zhruba řečeno, "množství talentu něco se naučit". K tomu je ovšem třeba přihodit vlastní práci a možnosti. Moje oblíbená analogie hovoří o talentu jako o jedničce a o práci jako o těch nulách za ní.

Neboli vysoký IQ není ani spolehlivým kritériem schopnosti absolvovat školu, nemluvě o schopnosti své vzdělání využít "ve prospěch společnosti", i kdyby ten prospěch měl být měřen tím, kolik si dotyčný inteligent vydělá.

Neboli kolik talentů, typicky v muzice a ve sportu, skončilo mezi průměrnými jen proto, že "tomu" nebyli ochotni věnovat celý svůj život. Ani se nemuseli uchlastat.

J. Jurax 8.6.2020 14:19

No, řekl bych. že IQ spíš je, zhruba řečeno, "množství talentu naučené smysluplně použít".

Z. Lapil 8.6.2020 9:01

Já si pořád myslím, že maturita bez matematiky není maturita jaksi z definice. Řekněme v rozsahu v článku zmíněných základů. Problém je podle mě v tom, že - posledních skoro už půl století - je potřeba středního vzdělání dogmatem, které maturitou nahrazuje každý výuční list.

Rozhodně tím nechci zpochybňovat schopnost pracovat rukama, jen konstatuju, že k řemeslníkovi s maturitou - notabene bez matematiky - hrozí, že nebude ani pořádný řemeslník, ani pořádný vzdělanec.

A už vůbec nechci zpochybňovat, že "i skladník ve šroubárně může si přečísti Vergilia v originále". A zrovna tak jsem potkal vysokoškoláka, obor bohužel netuším, který poté, co svým dvojčatům postavil palandu ve tvaru pirátské lodi, schoval diplom do šuplíku a dal se na nábytkářství.

V. Kolman 8.6.2020 9:38

Svatá pravda pane Lapile. Znal jsem slaboproudaře bez titulu ing., či jiného titulu. Ale dopracoval se samostudiem k takové úrovni vědění, že byl uznávaným odborníkem ve svém oboru. Není to příliš častý jev, ale i takové případy se stávají.

Žertovným se jeví fakt, že Albert Einstein byl v raném dětství pokládán za pomalu myslící, nepříliš inteligentní dítě.;-D;-D;-D

F. Houžňák 8.6.2020 9:46

Ostatně, jak říkají matematici, zůstalo mu to i v dospělosti, protože byl špatný matematik, tedy podle měřítek těch matematiků.

V. Kolman 8.6.2020 12:47

Dodnes mnozí poťouchlíci tvrdí, že nemalou část Einsteinovy teorie vymyslela Mileva Maričová.

F. Houžňák 8.6.2020 14:48

I to je možné.

Š. Hašek 8.6.2020 9:43

Byly časy, kdy jsem si myslel, že "matematika není královnou věd". Potom jsem si stále více začal myslet, že "matematika je královnou věd". Dodnes.

Je docela dobře poznat, že ti každoroční reformátoři školství nemají buňky na všeobecné vzdělání. Tam matematika byla a měla by být. Ti snad zreformují i Komenského.

A považuji to "pitvání se kolem trojčlenky, nepotřebě matematiky" ....... za přímo "vzorné nematematické mlžení".

Z. Lapil 8.6.2020 10:58

Možná matematika není královnou věd, ale určitě je základem věd. Dokud někdo nespočítá počet pohlaví a zejména počet příslušných lidí, jsou jakékoliv úvahy třeba jen o počtu a druhu záchodů mlácením prázdné slámy.

Š. Hašek 8.6.2020 11:36

Jo.

Všiml jste si, že už se srážky neudávají v mm/m2. Ale v tom "čísle matematickém", že jako budou intenzivní? Nebo velice intenzivní!

Jedna sousedka používá variantně pro číslo větší než 1000 výraz "šíleně moc". A procenta raději nebudu zmiňovat. O 3% je taky "o šíleně moc".

Z. Lapil 8.6.2020 11:51

Všiml jsem si toho, že srážky se poslední dobou udávají nikoliv v mm (v mm/m2 se nikdy neudávaly, to jste se nechal unést), ale v litrech na m2. Snad dokonce včera v jedné větě: tady spadlo 10mm srážek, zatímco tam 20 litrů na m2. Číselně je to "kupodivu" totéž, ale tak nějak bych čekal, že srovnává-li autor dvě čísla, uvede je ve stejných jednotkách.

Intenzivní srážky jsou něco jiného: prší-li krátce a hodně, může to hodit stejný příkon, jako dlouho a mírně.

Moje oblíbená dramatická číslovka je "myriády".

Úplně mě ničí, když - většinou ve fantasy - čtu něco jako "stovky bojovníků se táhly od obzoru k obzoru". My, kteří jsme byli na vojně, víme, že stovka bojovníků je 10x10 neboli celkem nepatrný hlouček.

Š. Hašek 8.6.2020 12:07

Jo,

děkuji. V mm. Stran počasí televizního má malou výdrž. Já už nemohu ty koeficienty, jak mám vnímat teplotu, vítr ...... ani slyšet.

Vono bylo i páťákům jasný, že si potom ty mm (snadno) dopočítají. Tehdy.

A taky se mi líbí, že "něco vyšplhá až". Nám stačilo nějaké rozmezí, odhadnuté kvalifikovaně. Teď šplhají i "výroby ocele/výroby hovězího masa".

Šplhali jsme na čas po laně, po tyči. To jo.

Z. Lapil 8.6.2020 12:33

Baví mě toto: http://portal.chmi.cz/predpovedi/predpovedi-pocasi/ceska-republika/tydenni-predpoved.

Zejména rád sleduju, jak dva tři dny dopředu většinou slušně vědí, ale konec týdne nevydrží bez úpravy, někdy dost zásadní. S oblibou mizí předpovídaný déšť.

Kdesi mi vysvětlovali, že právě ten týden, někdy 14 dní, je nepředpověditelný ne proto, že by nebyl model, ale že i změna vstupu na hraně přesnosti měření tou dobou dělá v předpovědi naprosto zásadní rozdíly.

V. Kolman 8.6.2020 12:44

Hlavně se nesmí "šplhoun" šplhající po laně lana nahoře před puštěním lana od něj energicky odrazit do strany.

Pád v těsné blízkosti lana až na uzel dole, kterým je lano zakončeno je dosti bolestivý ;-D;-D;-D

V. Kolman 8.6.2020 12:50

Oprava: místo slova "nesmí" má být slovo "musí". ;-(

V. Braun 8.6.2020 12:08

10 mm a 20l/m2 totéž není, protože 1mm srážek je přesně 1l/m2. Proto se srážky obvykle udávají v milimetrech, protože z to je hned jasné kolik je to litrů na metr čtvereční a je to jednodušší. Otevřete si model Aladin z hydrometerologického ústavu, tam je to v mm.

Z. Lapil 8.6.2020 12:38

Píšu: "tady spadlo 10mm srážek, zatímco tam 20 litrů na m2". Podle mě je z toho jasné, že se jedná o dvě různá množství.

Na Aladina poslední dobou dost zanevírám (vid nedokonavý od zanevřít). Podle mě přinejmenším ohledně srážek dost kecá: slibuje odpoledne bez deště a přitom leje a podle radaru je jasné, že lejt ještě pár hodin bude.

V. Braun 8.6.2020 17:10

Máte pravdu že je to jiné množství jen ta formulace "Číselně je to "kupodivu" totéž," je poněkud nešťastná. Ale máte pravdu, dá se vyložit různě a z vaší následné reakce je jasné, jak jste to myslel.

J. Jurax 8.6.2020 14:26

Ano.

Udatný náčelník Mamutík užíval pro označení počtu většího než je počet prstů jedné ruky výrazu eka eka. Eka eka mamutů tam! Aspoň podle Štorcha.

P. Hatina 8.6.2020 10:03

Ono to není tak jednoduché. Stupeň vzdělání není dogmatem, jak tvrdíte, leč společenským statusem, který označuje hodnotu toho člověka ve společnosti. A i když se může někdy tvrdit že je potřeba více řemeslník, či dělník než vystudovaný inteligent (kupodivu to ideologicky tvrdili i komunisté) tak společnosti trvá dlouho (dekády)než tu změnu vstřebá .Asi bych to přirovnal k znovnoprávnění černochů, které probíhá už asi 200 let..Což je poučení, že takové změny se nemají provádět direktivně seshora příliš často (prostě ty nové-maturity nakážeme nebo zakážeme), protože výsledkem je spíše společenská degradace celé té generace studentů

Z. Lapil 8.6.2020 11:17

Díky za připomínku. Pokoušet se direktivně (i jakkoliv jinak) řídit společnost mi přijde... možná ani ne hloupé, ale rozhodně marné.

Spíš mi jde o to, že na kdejaké "státní zaměstnání" máte v podmínkách maturitu, často zbytečně. Například si myslím, že maturitu nepotřebuje "pouliční" policajt.

Čímž se ovšem dostáváme k úvahám o všeobecném alibismu, kdy se schopnost člověka udržovat pořádek nekontroluje během tří měsíců zkušební doby tím, že "mladej" chodí se zkušeným a ten zjistí, "jestli na to má", ale nějakým glejtem, který schopnost policajtovat a zklidnit řekněme fotbalové fanoušky odvozuje od znalosti procent a Fidlovačky.

Troufnu si také tvrdit, že společenský status vzdělání dost upadá. Když jsem udělal inženýrskou státnici, byli na mě naši (i já na sebe) dost hrdí. Dnes aby se člověk za to Ing. málem styděl.

P. Hatina 8.6.2020 11:48

No a o to právě jde, a souvisí to s tím co jsem psal. I ta potřebná "maturita pro dělnické kádry" se začala vyžadovat pradávno - asi si vzpomínáte na film Marečku podejte mi pero. A i maturity pro policajty se začaly vyžadoval někdy v dávné době - a sloužící policajti si jí museli dodělat dálkově. Zatímco, krátce po miléniu už ty pracovní požadavky vzrostly, dneska už ta maturita pro státní správu je víceméně požadované minimum - ale spíše už se pro kvalifikovanější práci vyžaduje aspoň titul bakaláře. Dokonce i učitelé ve školách už ho musí mít že? Většina politiků má tituly, dělají si je sportovci, umělci, atd...Zkrátka, ten požadovaný stupeň společenského statusu se zvedl. Na což tedy i současně reagovaly i školy nabídkou vyššího, leč někdy formálního vyššího vzdělání - o tom lze jistě diskutovat. Přičemž něco z toho se měnilo právě rozkazem seshora, tak jak se měnily třeba státní (úřednické) stupně. I u té policie, u armády, v těch školách, atd..

Každopádně počítejte s tím že pokud by se nařídila složitější státní maturita (i z matematiky), s odůvodněním aby tolik těch lidí maturitu nemělo, tak tyhle požadavky velmi dlouho neklesnou - a ti noví absolventi bez maturity se k takové práci (ani na ty policajty nebo na úředníky, nebo tak) nedostanou, budou se muset spokojit celoživotně s nižší, méně kvalifikovanou, méně placenou a méně společensky ceněnou existencí. Jistě - je pravda že určitá z nich (šikovnější, schopnější ) se nějak protlačí i tak - nakonec, když na to budou mít, tak si tu maturitu můžou dodělat (ale složitěji) i později,,

Z. Lapil 8.6.2020 11:57

Je to tak. Můj táta je absolventem "dělnické maturity". Co vyprávěl, nebyla to zrovna brnkačka.

S povinnou maturitou už tak nějak nepočítám: uvolní-li se požadavky, nebývá cesty zpátky. Ale je mi hodně proti srsti říkat "maturita" něčemu, co neobsahuje zkoušku ze "svaté trojice": číst, psát, počítat.

D. Stirsky 8.6.2020 8:42

Mne mrzí, že jako ekonom (SEŠ) maturitu z matiky nemám. Byť na VŠE jsem měl zkoušky z ní a z mat. statistiky. V té době bych hlásal celebritní moudra o tom, že matiky netřeba, že potřebuji jen počty. Ano! Dnes již integrál/derivaci nespočtu, kvadratické rovnice nepotřebuji, ani matice, množiny, exponencionální rovnice... Ale! Matika mne naučila systému, řádu, logice! Že když jednou něco nazvu "A", tak to "A" musím v textu nadále používat. Že nejprve je úvaod, pak stať a závěr. Že, píši-li o něčem, je třeba nejprve definovat pojmy. Příklad? Již mnohokrát, jsa milovník dějin, jsem vyslechl, kolik věží má Praha. A já se usmál: Ale nejprve je přece třeba definovat pojem věž (patří tam i malé vížky, věže nedokončené, různé quasi-věže na secesních domech?). Pak je třeba definovat území (historická Praha?, Praha dnešní celá?). A samozřejmě i období, ve kterém věže počítám (barokní Praha?, dnešní?, první republika?) A právě to mne naučila matematika. Bohužel, dnes patří k módě chlubit se tím, že jsem na matematiku blbej s pokryteckým "já vím, je to strašný..." Hlavně různé celebrity nám to sdělují. A lid jim nadšeně tleská!

Š. Hašek 8.6.2020 8:24

Výborný článek!