28.6.2024 | Svátek má Lubomír


Diskuse k článku

POLEMIKA: Jezuité – nejen klady, ale i temné stíny

Publicista Jan Ziegler ve víkendovém vydání NP (26.-27. 8.) předestřel čtenářům veskrze pozitivní obraz působení jezuitů u nás v období pobělohorské rekatolizace. Bohužel obraz jednostranný, ne zcela pravdivý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Navrátil 28.8.2023 22:41

S panem Zieglerem je zbytečné diskutovat, Jeho černobílé vidění to vylučuje.

K. Vengi 28.8.2023 20:09

"A vlezl tam košilatý do díže, a začal se se mnou přít a vadit, tak jsem šel raději pryč". To je možné až dnes, dříve Tovaryštvo Ježíšovo a Kongregace pro nauku víry by se mnou, jako heretickým agnostikem se mnou zatočila s razancí metod Toníka Koniáše. Apro, u nás na vesnici v OH je kostelík, faráře jsme měli, chodil do hospody na pivo, mariáš mastil, když mu nešel list, i nekřesťansky láteřil. Babky modlilky tam na jeho kázání chodily oblažit duši (i má matka, kdy tatík mastil v hospodě licitovaný mriáš, který pan farář musel pauzírovat ve smyslu klerikálních povinností, měl tři farnosti), od zhýralých tatíků, kteréžto znal. Bůh si ho v požehnaném věku vzal. Baby modlilky byly zmatené, kterak uspokojí své duchovno. Diecéze zasáhla, nemaje českých jáhnů, dosadila bigotního mladého jezuitu z Polska. Nejprve babky vyděsil plameným projevem o víře v Boga, pak žvanil cosi o pobožnosti a ofěře do Boží kešeně (jeho posluha harašil pytlíkem na tyči) a závěr byl"nie pozvalam kacerow", a pak odešel. Baby byly "štajf", prej už do kostela nepáchnou.

Katolický polský blb jáhen, osaměle bloumá katolicky opuštěn v Sudetech.

V. Čermák 28.8.2023 18:28

Jak jde o Katolíky, nejvíce se v diskuzích rozhojňují ti, co o Křesťanství, natož o Bohu vědi Nejméně. Bible je jim velkou Neznámou. Křesťanské kořeny sice mají, ale Církev, zejména Katolíky nemají rádi, i když jim tito nic neudělali, tak tahají z minulosti, selektivně ovšem.....

C. Berka 28.8.2023 19:57

Bůh je přeci nepoznatelný- tak jak o něm můžete něco vědět? ;-D .

Dnes pojem katolík je značně gumový. Katolík je Halík, ale i Piťha. Za katolíky se považují homosexuálové i homofobové. Katolíky máme v Institutu sv. Josefa, v DVTV máme ezokatoličku Drtinovou. Katolíky máme v Polsku, kde v roce 2013 "Více než 60 tisíc věřících s obrovským nadšením vítalo o víkendu na varšavském Národním fotbalovém stadiónu Johna Bashoboru, katolického kněze z Ugandy. Vystudovaný teolog i psycholog má v Polsku pověst zázračného léčitele, který během své kazatelské kariéry navíc prý vzkřísil k životu 40 nebožtíků, tedy o 37 víc než sám Kristus." Katolická teologická fakulta vyhazuje "heretika" kněze Petráčka. Na Slovensku vyhodili chudáka Bezáka- a nepomohl mu ani František. Katolíkem je i pan Hájek, co má Protiproud. Katolíkem je ministr, co jezdí do Medžugorie a který si pochvaloval, že "jeho syn nevěří, že jsme z opice" , jak lidově katolicky chápe evoluci.

Jeden katolík vám bude tvrdit, že Bible je pravdivá doslova, jiný prý Bibli k víře nepotřebuje. Někteří katolíci berou vážně exorcismus ( Církev má oficiálně exorcisty i u nás), jiní si ťukají na čelo.

Kdo z těch, které jsem jmenoval JE KATOLÍK a kdo NENÍ KATOLÍK? Jak se to pozná? Odedávna není největším protivníkem věřícího nevěřící, ale JINOVĚREC , heretik, nebo jiný ODPADLÍK.

L. David 28.8.2023 12:04

Jakkoliv je mezi běžnými katolíky mnoho upřímně věřících lidí, byl před více než dvěma stoletími páter Koniáš pouze viditelným vyhřeznutím toho, co je jinak v mocenské struktuře Katolické Náboženské Organizace (prý církvi) skryto permanentně po celou dobu její existence.

Ne nadarmo se od Jezuitů učili nacisté i komunisté.

Myslím, že se můžeme oprávněně domnívat, odkud již brzy povstane ten poslední Antikrist ! !

V. Kuhaj 28.8.2023 13:49

Pane Stejskale, právě lidi jako vy jsou zodpovědní za názory lidí, jako je L. David. Můžete být spokojen, další bod proti církvi. Že je to bod proti víře vůbec, to si připouštět neračte, že?

R. Langer 28.8.2023 14:10

Ano, je dobré znát pravdu, a ne jenom cenzurované bludy. ;-D

V. Mokrý 28.8.2023 14:39

[>-]!R^!

V. Kuhaj 28.8.2023 17:51

To co Stejskal napsal, to je cenzura!

P. Mach 28.8.2023 20:10

Rv;-(

I. Polák 28.8.2023 14:34

...proti víře vůbec? Delší dobu přemýšlím nad tím, že "svoboda vyznání" jaksi představuje ekvivalenci v matematickém smyslu, která znamená, že je "jedno náboženství jako druhé". Což ovšem ani jedno náboženství nemůže překousnout, nemusíme k tomu ani mít extremismus typu islám. A což teprve i svoboda nevěřit v boha?

Takže zbývá otázka jak a kdy vůbec lze tolerovat intoleranci!

V. Čermák 28.8.2023 12:01

Tak jako Židé Ukamenovali spoustu tzv. Hříšníků, tak i Katolíci upálili mnoho hříšníků, tzv. čarodějnic a pobili spoustu kacířů a nepřátel společně s protestanty. Těch upálených, ukamenovaných a pobitých Židy, či Křesťany bylo ale Mnohotisícinásobně méně, než to učinili tzv. Nevěřící, čili NeznaBozi. Pálení knih je už jen malichernost. Dobré skutky jsou násobně větší...

H. Lukešová 28.8.2023 12:30

Je pravdou, že zpočátku někteří horliví Židé pronásledovali Kristovy následovníky jako byl apoštol Pavel, jenže když se situace otočila a získali křesťané navrch, tak se proti Židům vymezili, postupně je zbavili lidských a občanských práv, zavřeli do ghett, přinutili nosit veřejná označení a někdy masově vraždili při pogromech.

Např. i u nás se ve středověku udál krvavý protižidovský pogrom v Praze na Velikonoce, který se kryly s židovským svátkem pesach a křesťané při něm zabili tisíce Židů. A k Židům se chovali špatně jak katolíci, tak protestanté, zrovna křesťané by neměli Židy poučovat o morálce.

H. Lukešová 28.8.2023 12:36

-roku 1378-

V. Kuhaj 28.8.2023 13:50

Nezkusila byste si vzpomenout na něco takového z ještě dávnější minulosti? Aby se nezapomnělo, víte? :-/

H. Lukešová 28.8.2023 14:03

Ale jistěže můžu, masakr v Yorku v Anglii roku 1190, kde byly desítky Židů zabity křesťanským davem, či ještě roku 1096 vyvraždění Židů v Porýní roku 1096 běsnící lůzou a poté v Jeruzalémě během první křížové výpravy roku 1099.

Ano, je to dávná minulost, ale zapomínat se nesmí, oni ani protestanti nemají čistý štít, Luther byl divoký antisemita a mnozí esesáci za druhé světové války byli praktikujícími evangelíky (luterány).

V. Čermák 28.8.2023 18:19

A nedala byste sem něco ještě z předKřesťanské minulosti, co Židi, Herodes atak..?

H. Lukešová 28.8.2023 18:26

Herodes byl idumenejský král, nebyl Židy uznáván jako legitimní vládce starověkého Izraele, ale byl chápán jako kolaborant s římskou mocí nad Izraelem. Vraždění malých neviňátek- chlapců z důvodů očekávaného narození Ježíše- Mesiáše měl přece na svědomí Herodes, s tím Židé zrovna neměli nic společného.

R. Langer 28.8.2023 14:11

Copak, historie nevoní? Něco se změnilo? ;-D

H. Lukešová 28.8.2023 14:18

Víte, já pana Kuhaje naprosto chápu, že se ho můžou dotknout zevšeobecnující články a komentáře útočící na katolickou církev, když je katolík, ono to také není ani spravedlivé, katolická Církev vykonala i spousty dobrodiní, a ani protestanté nebyli žádní drahoušci, Židy, čarodějnice a kacíře ze svého pohledu upalovali také. Například mně vadí hrubé, paušální a nevybíravé útoky na Izrael, takže jsem schopna pochopit, že se pan Kuhaj cítí uražený a dotčený.

V. Kuhaj 28.8.2023 17:50

No tak hlavně se o té historii mluví jednostranně. Např., kláštery jako tehdejší centra kultury a vzdělanosti - nic?

C. Berka 28.8.2023 19:37

V klášterech se přeci mniši a jeptišky hlavně MODLILI. Nevím o žádném objevu, který by byl produktem nějaké laboratoře v klášteře. Protože v klášterech se nic nezkoumalo. Hlavně se memorovalo a vzdělanec byl ten, který hodně citoval autority. Koneckonců, učení katolíků je: DOGMA. A tehdejší univerzity? Najděte si, co se na nich učilo - solidní byla matematika, zbytek byl "kecací" . Co bylo v rozporu s katolictvím, bylo často zakázáno, když už ne spáleno.

Na světě bylo mnoho civilizací, které měly vyspělou architekturu, astronomii ... taková alchymie má název arabský. ...

M. Kocián 28.8.2023 13:23

Neznaboh je podle mne každý tzv. věřící, který zapomene na Nezabiješ. V tomto kontextu zabíjejí jen neznabozi.

J. Jurax 28.8.2023 13:32

Jo.

A ti neznabozi zabíjeli v jménu svého jediného Boha. Ad maiorem Dei gloriam.

M. Kocián 28.8.2023 13:47

A vy máte statistiku, kolik vrahů bylo pokřtěných, kolik skutečně věřících, kolik zabíjelo ve jménu Boha a kolik si ho vzalo jako záminku, přesto že v něj nevěří? Pochybuji. Ale kdo zavraždí je vrah a kdo zavraždí, přestože je přesvědčen, že to jeho Bůh zakázal, se vzepřel svému Bohu - ať už existuje skutečně nebo jen v hlavě věřícího. Zapřít znamená se k někomu neznat - tedy neznaboh. :-)

M. Kocián 28.8.2023 13:48

Jo, a vanitas vanitatum et omnia vanitas. MK End.

R. Langer 28.8.2023 14:12

Jo jako záminku....

Třeba jako všichni při dobývání Ameriky? ;-D

J. Jurax 28.8.2023 17:30

No, víte, vzhledem k promořenosti těchto zemí křesťanstvím řekněme od 13. století do řekněme konce 18. století, ne-li déle, byl každý lapka, podvodník, lump, úchyl, grázl, vrah úkladný, loupežný i nájemný a vůbec padouch věřícím a pokřtěným křesťanem, ba semtam i oudem Božím. A knihy smolné i soudní akta dosvědčují, že všech takových nebyl nedostatek.

A to Vaše “Ale kdo zavraždí je vrah a kdo zavraždí, přestože je přesvědčen, že to jeho Bůh zakázal, se vzepřel svému Bohu - ať už existuje skutečně nebo jen v hlavě věřícího" je už jen sofistika. Oudy Boží snad ještě dnes žehnají zbraním, Bůh skrze své zástupce na zemi vyzýval bijte a nikoho neživte, neboť jde o kacíře, nepřítele naší pravdy boží nebo aspoň našeho panovníka či země.

Mmch a což kdo zavraždí, protože je přesvědčen, že to jeho Bůh přikázal, resp. je přesvědčován zástupcem Božím na zemi, že vražditi má ty na druhé straně občas i nejen stejné víry křesťanské, ale téže odrůdy či klonu?

J. Hajský 28.8.2023 11:19

Článek pana Stejskala mě znovu utvrzuje v mém neochvějném přesvědčení, že není valného rozdílu mezi katolickou církví a komunistickou stranou, když se jejich vůdčí osobnosti ať zjevně nebo v pozadí dostanou k moci. Uvedu z článku pana Stejskala dva příklady:

Pan Stejskal cituje z článku J.Zieglera: „Rekatolizaci také nenařídila katolická církev, ale uzákonil jí legitimní český král Ferdinand II. v Obnoveném zřízení zemském vydaném v roce 1627 pro Čechy a o rok později pro Moravu. Čili se jednalo o státní záležitost.“

Já dodávám: Vedoucí úlohu KSČ v Ústavě a socialistické zřízení u nás také nenařídila KSČ, ale vláda a Národní shromáždění. Čili se jednalo o státní záležitost. Že v obojím případě katolická církev potažmo KSČ měla faktickou moc ve státě je jasné.

A druhý příklad. Pan Stejskal píše: „Pronásledování, věznění, mučení a justiční vraždy nevinných jenom proto, že vyznávali jinou než papežskou víru (která se při porovnání s učením Bible nutně jeví jako totálně zdeformované evangelium) – i takový je obraz procesu pobělohorské rekatolizace“

Já dodávám: Pronásledování, věznění, mučení a justiční vraždy nevinných jenom proto, že nesouhlasili s politikou a konáním KSČ (která se při porovnání s původními ideály komunismu jeví jako totálně zdeformovaná) – i takový je obraz konce čtyřicátých let a padesátá léta minulého století.

V. Kuhaj 28.8.2023 11:26

Jen k té vaší první větě, pane Hajský. Uvědomte si prosím, že právě o tohle p. Stejskalovi v jeho článku šlo - utvrdit lidi v přesvědčení, že katolické církev je něco jako komunisti. To, že svůj článek nazval "Nejen klady, ale i temné stíny", což má vyvolávat dojem objektivity, jen ukazuje na jeho poťouchlost a záludnost. Sám protestant by si měl umět zamést před protestantským prahem, který - o hodně mladší než katolický - zasviněn je prasárnami nemenšími.