30.6.2024 | Svátek má Šárka


Diskuse k článku

POLEMIKA: Jezuité – nejen klady, ale i temné stíny

Publicista Jan Ziegler ve víkendovém vydání NP (26.-27. 8.) předestřel čtenářům veskrze pozitivní obraz působení jezuitů u nás v období pobělohorské rekatolizace. Bohužel obraz jednostranný, ne zcela pravdivý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. A. 28.8.2023 9:04

Díky za tento článek. Už jsem se bál, že NP straní násilné rekatolizaci, když dává takový prostor panu Zieglerovi.

V. Mokrý 28.8.2023 9:40

:-)

A. Renjascu 28.8.2023 10:23

Souhlasím . Jinak Zieglera zde má Aston zřejmě jen kvůli vyprovokování diskuze, protože ten psát jinak než jednostranně a tím pádem i lžívě neumí...

V. Heidlerová 28.8.2023 8:46

Moc děkuji za sdělení pravdivého obrazu pobělohorské doby. Pravda, vše už zjistit nejde, napravit už vůbec ne, ale přiznat vinu církve katolické by nebylo od věci. Dnes se z Žižky dělá zlosyn, ale nikdo nenapíše, že pod jménem jeho, Jana Husa, Komenského a j. nám vybojovali čs. legionáři samostatný stát, jímž jsme po staletí byli. Nevím, zda by dnešní Češi šli bojovat za kardinála Duku a jeho úlisnost. Ano, doplňujme mezery v dějinách, statečně přijměme nová, doložená fakta, což musím učinit i já, příslušnice reformované církve. Katolická církev je zkostnatělá, dogmatická - a doba je dnes úplně jinde. Přebohatá roucha, pompa, teatrálnost, trvání na vžitých nepravdách a celibát církvi nepomůže. My máme sestru farářku a ta udělá více práce a povzbudí naše duše víc než část kléru, který nežije mezi lidmi. Hrrrrr na ně.

P. Adámek 28.8.2023 8:50

Se vší tím lze souhlasit, ovšem stejně tak můžeme my agnostici a ateisti pohlížet na církev (nebo mnohé církve ve světě) celkově.

V. Heidlerová 28.8.2023 9:00

No já mám žáhu na pravoslaví, ale nepřísluší mi to hodnotit, protože v tom prostředí nežiju. Rusové dokázali, že pravoslaví je velmi "lidské" a že s Bohem nemá nic společného.

V. Mokrý 28.8.2023 9:44

Pravoslaví je i jinde, nejenom v Rusku.

T. Diblík 28.8.2023 9:16

Musela být ve Vaší pravdě "úlisnost kardinála Duky"?

Hrrrrr na ně je cesta ke smíření?

V. Heidlerová 28.8.2023 11:04

Muži s krásným jménem, které mne rozradostnilo, máte pravdu. Já jsem špatný věřící a zkreslování historie mne někdy řádně vytočí. Sebe omlouvám tím, že hledám pravdu a snažím se ji bránit až do smrti (Jan Hus). Dlouho jsem hledala přívlastek, kterým bych Duku ověnčila, viděla jsem ho na srazech politických vězňů v Jáchymově, kdy ještě byl "jeden z nich". Pak se mu kšeft a výsluní mocných zalíbilo víc než služba Bohu a svým ovečkám. Takové Ježíš vyhnal z chrámu. Proto i to adjektivum a hrrr na ně není míněno na vymýcení celé církve. Ale Dukovi by měli vlastní ovečky provětrat pérka.;-D;-DTo nebyl a není sluha boží. Ale jinak je to jen můj názor, můj nadřízený Duka není, já mám Pána o moc výš.

T. Diblík 28.8.2023 12:55

Přečetl jsem celou debatu k této chvíli a můžu napsat, že jediné co mně napadá je:

„Nesuďte, abyste nebyli souzeni. Jakým soudem totiž soudíte, takovým budete souzeni, a jakou mírou měříte, takovou vám bude odměřeno. Proč vidíš třísku v oku svého bratra, ale trámu ve vlastním oku si nevšímáš? Jak můžeš říci svému bratru: ‚Nech mě, ať ti vytáhnu z oka třísku,‘ a přitom máš sám v oku trám! Pokrytče, vytáhni nejdříve trám z vlastního oka, a tehdy prohlédneš, abys vytáhl třísku z oka svého bratra.“

Bible, překlad 21.století, Matouš 7,1-5

V. Mokrý 28.8.2023 9:42

Pochvalu si zasloužíte,

po dlouhé době.

V. Heidlerová 28.8.2023 11:11

Ježišmarjá, to pro mne zní jako urážka, pochvalu od Vás odmítám stejně jako pár hrdinů, kteří si nevzali medaili od netvora Zemana. Vy u mne vzbuzujete náboženské zanícení, neb jménu KOTAZ se vyhýbám jak čert kříži a nepovažuji vás za bližního svého. Amen.

M. Grundmann 28.8.2023 9:50

Komunistům se podařilo v podstatě zlikvidovat české politické myšlení. Současní intelektuálové se obrátili k zahraničním zdrojům politických myšlenek a nebrali ohled na jejich potenciálně protičeský obsah. Jiní současní intelektuálové zase převzali staré myšlenky, které už byly v zahraničí dávno překonány.

Čecha, který žil dlouhou dobu v zahraničí, překvapí naivita současného českého politického myšlení.

P. Brich 28.8.2023 10:26

To není naivita, ale většinově vrozené lokajství.

M. Grundmann 28.8.2023 11:35

Máte asi pravdu, je to typicky český obdiv k cizím myšlenkám. Ale není to jenom důsledek komunismu ?

R. Langer 28.8.2023 14:20

Ne, spíš je ten komunismus toho následkem.

M. Grundmann 28.8.2023 14:49

Zrovna v tomto případě si to nemyslím. Podpora komunismu byla podle mě způsobena strachem z návratu sudetských Němců.

J. Plzák 28.8.2023 11:17

Pod jakým jménem legionáři bojovali, není relevantní.

Kdyby byl Žižka dnes naživu, hledal by ho Interpol.

J. Jurax 28.8.2023 13:42

Jen pokud by se neprobojoval do státních struktur. Pak by Interpol úkoloval.

J. Kočvar 28.8.2023 14:53

Žižka byl zlosyn, co zabíjel i nekatolíky. To, že se jeho jménem po staletích od jeho smrti začali ohánět lidé, kteří by za husitství nepřežili ani den, na jeho zločinech nic nemění.

V. Heidlerová 28.8.2023 20:11

V tom případě je zločincem i sama církev, neb má na svědomí více obětí než Žižka a husitství. Vy moc učený nejste. Blbost se pozná podle kategorického postoje k jednomu vybranému faktu, aniž by fakt byl vysvětlen. Je to fráze, moc toho asi nevíte, jen prostě, že je J.Ž. zlosyn. Podlé mého úsudky jste vy - však víte co.

K. Vengi 28.8.2023 8:43

Jesuité (bratrstvo Ježíšovo), to bylo zárodkem NKVD. Klementinum, líheň profiideologů ŘKC, něco jako pak Vokovická Sorbona, líheň kovaných komoušů a hlasatelů víry. V ŘKC je ideologie stejná. U nás na vesnici zesnul farář (pil pivo, hrál karty a byby utěšil slovem, když se dědek ožral). Dodali nám z Diecéze jakéhosi jáhna, bigot Polák. Jenom jeho komže a soucit bab nám zabránilo, abychom katolickému dementovi s křikem "niepozwalam kacieram". Holt zatím nemáme faráře. Poláci zase nějakého bigotního klerika dodají, v Jasné Hoře jich mají přehršel. Hlavně, aby měli komží dostatek.

V. Heidlerová 28.8.2023 8:52

Komže může být, ale prostá, netřeba pompézních rouch, církevních barev měněných během bohoslužeb, pryč s prsteny a teatrální parádou. Přiblížit se Kristově chudobě a obohatit ducha ve smyslu jeho učení.

V. Mokrý 28.8.2023 9:46

R^

J. Jurax 28.8.2023 13:46

Jenže v ŘKC komže papežova či kardinálova aniž biskupova prostá není.

J. Hotzký 28.8.2023 8:34

R^

T. Diblík 28.8.2023 8:13

Děje se toho málo? Je třeba rozdírat staré rány?

Vzpomínka na Jana Masaryka

Milovaní moji,

klid, brady vzhůru, dohromady, jde se.

Lidové noviny 14.3.1948

V. Heidlerová 28.8.2023 8:52

Staré rány nutno ošetřit obvazem pravdy a smířením.

T. Diblík 28.8.2023 9:12

Když čtu příspěvky pod článkem vidím, že každý má svou pravdu a ani na smíření, na které byl čas od roku 1781 nedošlo.

J. Jurax 28.8.2023 13:58

Ano.

Pobijte je všechny, pán Bůh si je přebere.

Bůh žehná našim zbraním! A o tři míle dál - našim taky!

Ve jménu Božím bijte, nikoho neživte!

Udržujte víru v Boha a střelný prach v suchu!