1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

MRAZY: Největší zabiják elektromobilů

Dlouhé úseky jízdy po dálnici tak mají tendenci vybíjet baterii rychleji než jízda ve městě, zejména v chladném počasí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Lukaštík 2.2.2024 6:34

Nesmysl, jako jsem už psal níže. Teslu mám a vím o čem mluvím. Na 600 km dlouhé trase potřebujete jedno 10 min nabíjení. Reálně dělá naprostá většina lidí na takové trase zastávky delší.

S. Sedlák 2.2.2024 7:15

Jaký nesmysl?? To, že za ideálních podmínek u prakticky nového auta vám stačí jedno desetiminutové nabíjení je tak z inzerátu tesly.

Reálně, s rezervou na neočekávané problémy, po dálnici, v zimě ani omylem.

Fyzika je jen jedna.

P. Dvořák 2.2.2024 7:59

Není. Optejte se v Evropské komisi ;-D

O. Lukaštík 2.2.2024 9:04

Tak se podívejte na reálné statistiky. 10 let staré Tesly mají v průměru baterku na 85% původní kapacity. To je fakt. 10 minutové nabíjení není za ideálních podmínek, ale v podmínkách zimy, v rychlosti o něco vyšší než povolená a navíc na starším 150kW superchargeru (novější mají 250kW). Těch 10 minut není žádná teorie, ale moje reálná zkušenost (nejen) z této cesty. Jak to odporuje fyzice skutečně nechápu.

R. Langer 2.2.2024 18:00

Ne, to nejsou reálné statistiky, to jsou LŽI. Reálně se totiž takto ty akumulátory nechovají. Ale to byste o tom musel něco vědět. :-P

O. Lukaštík 2.2.2024 18:36

Zjevně o věci nic nevíte. Doporučuji si něco zjistit a pak diskutovat.

R. Langer 2.2.2024 8:55

Taky jsme fyziku neměli rádi, co? ;-D

O. Lukaštík 2.2.2024 9:09

Prosím poučte mě a vysvětlete mi, kde to co jsem napsal odporuje fyzice. :-D

J. Strakoš 2.2.2024 6:36

Nebude to spíše tak, že nabíjení do 100 procent je díky balancování zpomaleno, ale nedoporučuje se, protože baterie degraduje?

S. Sedlák 2.2.2024 7:12

Baterie nedegraduje tím, že se dobije doplna, pokud se hned vybíjí. Problém je, že balancovací obvody moc dobře nefungují a některé články se přebíjejí.

Jak si představujete balancovat 100 čláků v sérii jednoho paketu při několika paketech v autě??

R. Langer 2.2.2024 9:06

V sérii to fakt nejde nijak. ;-)

R. Langer 2.2.2024 5:47

Vy jste asi mnoho technického vzdělání nepobral, co? :-P

T. Kohout 2.2.2024 3:24

Každý ví, že elektroauta jsou dobrá hračka na pojíždění po městě. Na delší cestu, třeba na dovolenou jsou zcela nevhodná. Dřív si tátové třeba doma stavěli železnici. Nyní si koupí jinou hračku, elektroauto. Hodí se na jízdu pro nákup. Pár rohlíků a piv.

F. Žůrek 2.2.2024 4:55

Přesně tak. Ale tady je snaha, aby lidé... chodili pěšky... "Život bez aut."

O. Lukaštík 2.2.2024 6:30

Nesmysl, mám Teslu a na dlouhých trasách se prostě jednou za několik stovek km zastavíte na kafe. Na poslední 600 km trase do Rakouských Alp jsem potřeboval jedno 10min dobíjení, reálně jsem tam strávil mnohem víc, protože jsem se byl i najíst a dobil zbytečně moc. Doporučuji vyzkoušet před psaním těchto nesmyslných příspěvků.

F. Brabec 2.2.2024 1:10

American Accounting Association neznám, ale možná má autor na mysli American Automobile Association, to by dávalo lepší smysl.

Nicméně tak jako řidiči ropných aut se musí naučit vyměňovat olej nebo stát u benzínových pump, tak řidiči EV se musí naučit před nabíjením temperovat baterií.

L. Kuča 2.2.2024 2:21

Marně vzpomínám, kdy jsem v autě měnil olej. Osobně vlastně nikdy. To, že to servis dělá 1x za rok a dá se to skoro neomezeně naplánovat je věc druhá. A dál se pokouším vylovit v paměti, když jsem musel na benzínce stát půlhodinovou frontu - aby to tedy bylo srovnatelné - to vlastně taky nikdy. Co já vím, možná se ty nejnovější modely BEV zvládnou ztemperovat do minuty, nesleduju to. Ale silně o tom pochybuji.

F. Brabec 2.2.2024 2:52

Pointa byla, že majitelé EV se musí naučit své auto ovládat stejně jako všichni ostatní majitelé aut. Takže stejně jako Vy musíte pamatovat na to si občas nechat vyměnit olej, řidič EV musí v zimě pamatovat zapnout battery conditioning 15 minut před tím, než dojedou k nabíječce. To právě snad většina těch uvázlých řidičů nevědělo.

Já osobně si EV nabíjím doma, takže doba strávená čekáním na doplnění energie u nějaké infrastruktury je nulová a oproti ropným autům šetřím týden po týdnu spoustu času.

L. Kuča 2.2.2024 3:22

To, že si je třeba osvojit nové návyky, to chápu. Stejně jako to, že mnoho technických zádrhelů se časem podaří vyřešit. Jen ten argument s výměnou oleje asi není úplně souměřitelný. Taky je ale fakt, že prozatím v krutých mrazech není dobré vybít baterii pod 40%, pokud tedy nestojíme o velmi rychlý úbytek její kapacity. Prostě zatím bych do čistého BEV nešel, příští auto prakticky jistě bude PHEV s co možná největší kapacitou baterie. A určitě nikoliv s usazením pohonu on-axle, ale on-gearbox, bude-li adekvátní nabídka.

Nasazení elektromotorů v dopravě je z jistých hledisek oprávněně velmi lákavé, ale není to bez problémů a z nějaké individuální zkušenosti nelze dělat projekci na celý segment. Různí uživatelé budou mít různé podmínky a též se hodně lišit způsobem, jak vozidlo užívají.

S. Sedlák 2.2.2024 5:16

S tím temperováním to ovšem může být problém, když stojím v mrazu a zácpě na dálnici.

R. Langer 2.2.2024 5:50

Ano. Koně bylo také potřeba ve stáji opečovávat.

J. Kostelanský 2.2.2024 4:34

Vůbec se to nemusí učit. Nejnovější softvér začne baterii temperovat již v okamžiku, kdy řidič do navigace uvede jako cíl cesty nabíjecí stanici. To se doporučuje vždy, už jen proto zjistit si, zda jsou nabíjecí stanice volné, případně si nějaký stojan zajednat.

R. Langer 2.2.2024 5:52

A že se to v těch USA neprojevilo... ;-D

R. Langer 2.2.2024 5:49

Ano, ručně, před barákem, s letlampou. ;-D