6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

MÉDIA: Televizní brusiči češtiny mají domácí vězení

Před dvěma sty lety, v začátcích národního obrození, bylo vystoupení těchto vizionářů logické, leč veskrze humorné. Považte: puristé neboli brusiči probouzejícího se jazyka českého se snažili národu místo převzatých a již vžitých výrazů vnutit ryze české novotvary.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
nooly 27.5.2008 15:45

jiste...

clanek spravne poukazuje na chyby a nedokonalost komentatoru, ale mam zaroven pocit, ze v jistych pripadech je prilis hnidopissky. napr. jeho tyč "neměla pro soupeřovu střelu pochopení" - co je na tom tak zavadneho? rekl byste snad spis "fotbalovy mic kolidoval s brankovou konstrukci, ktera mu tak znemoznila presun pres brankovou caru?"

doporucil bych setrit se sucharstvim, lid nekdy potrebuje alternativni, "lidstejsi" vyliceni situace, jinak s Vami v mnohem samozrejme souhlasim, preji hezky den.

J.Macků 28.5.2008 23:29

Re: jiste...

Jistě, mnohé výroky nejsou závadné, jsou jenom hloupé. A pokud se opakují každou chvíli, jsou již trapné. Fotbal je v podstatě jednoduchý sport, nemá zapotřebí takové slovní pentlení za každou cenu. Obávám se, že ono ´lidštější´ podání si žádá pouze divák hospodský spotřební, který stejně každý komentář přeřve. Kdo si chce ´užít´ hru, umí vychutnat krásu rodného jazyka, neoškubaného na pár desítek slov a desítku omletých frází. Což je třeba příklad oné přihrávky s ´gólovými parametry´. Na jazykově bohaté vyjadřování je ovšem zapotřebí přemýšlet.

Pavel Čapek 23.5.2008 7:42

Pavel Čapek mě ničí už léta

Už několik let mám v úmyslu napsat P.Č. dopis v němž ho upozorním na jeho prohřešky vůči češtině. Můj syn Ondřej mi to vždycky rozmlouval. Musím říci, že Ondřej působil jako sportovní komentátor v ČT a přes drobné výtky z mé strany, byl lepší než většina kometátorů dosud v ČT působících. Měl k tomu všechno, co je potřeba. Znalosti, jako absolvent  tyršáku, vzhled hlas i závdnickou minulost a v neposlední řadě i dobrou češtinu, výslovnost a pohotovost. Specializoval se na cyklistiku a lyžování.   Řekl mi, že P.Č, že se v ČT ví , jak je topornej ......    Od sportovního komentátora očekávám, že mě upozorní na dění, které nevidím, protože nejsem na komentovaný sport odborník. Dočetl jsem se, že byvalý závodník J.Stewart, jako komentátor televize, oznámil divkům, že nějakému jezdci uniká vzduch z pnematiky a věděl to dříve, než mechanici v boxech. To je přesně ten případ ! Nebo jednou komentátor T.Jungwirth upozornil diváky, aby si všimli dlouhého kroku mílaře Juantoreny, proti jiným běžcům ,při závodě na OH v Montrealu. Teprve poslední dobou při použit íelektroniky dokáží bývalí fotbalisté, či hokejisté upozornit a rozebrat  zajímavé  situace.   P.Č. nejvíce vyčítám, že jeho komentáře jsou jako špatně napsaná technická zpráva u projektové dokumentace a to, že "zaplevelil" češtinu výrazy, které velmi ochotně papouškují další komentátoři a novináři. Ten, který mě "vytáčí" je, že mužstvo se "posunulo" z  místa čtvrtého na třetí a pod. Karel Čapek v Pošťácké pohádce psal o tom, jak se ten pošťák naběhá, nachodí, nalítá........., použil minimálně deset synonym. P.Č. by napsal, jak se ten pošťák "posune".  P.Č., čtěte Čapka !

 

Pavel 22.5.2008 22:00

Uvidíme, co nás vlastně čeká na ME

Musím přiznat, že mě článek docela pobavil a trochu přinutil k zamyšlení, protože mě nikdy nenapadlo hodnotit češtinu komentátorů. Obávám se však, že po prvních zápasech z ME, budeme se slzou v oku  vzpomínat na vámi odsuzované komentátory. Stále si vzpomínám na jeden transparent z MS v hokeji: "Už nikdy hokej na Nově" - vřele jsem s ním souhlasil...

J.Macků 24.5.2008 19:59

Re: Uvidíme, co nás vlastně čeká na ME

Proč - vedle všeho a každého jiného, včetně ministrů - nehodnotit výkony také komentátorů, kteří ovlivňují širokou obec diváků? A proč kritiku, je-li podložená, považovat za odsudek?

vlasta 22.5.2008 21:40

Ovšem jeden by čekal, že článek na toto téma

bude bez pravopisných chyb :-/

millca 22.5.2008 20:38

pro mne

je nejhorší, když se  " přepisují dějiny"

Eva D. 22.5.2008 19:37

Díky za zajímavý článek

Já trpím nejen při sportovních přenosech. Třeba kvůli obratu "díky něčemu", případně když je něco "o něčem". Bohužel, časem se ty hrůzy ujmou a zaplevelují i normální rozhovory. Většinu sporťáků nesnáším  kvůli  hysterickému přednesu. Kolikrát už mě zaujalo, že sportovec, který má doplnit redaktora, se vyjadřuje lépe, než on. Nemluvím teď o fotbale, ale o individuálních sportech.

fafnir 22.5.2008 18:58

ano ČT to dělá mizerně

a proto lid footbalový v ochozech skandoval"Nova ku,ví footbal"

Alex 22.5.2008 16:55

Nemohu posoudit, zda jde o blábol z hlediska sportovního komentátorství,

ale autor by měl opatrnější, pokud papouškuje příkré soudy nad lidmi, kteří v minulosti vyvíjeli různé snahy ve prospěch češtiny. Jistěže se někteří mýlili,ale... jak se díváte třeba na tato slova:   tuleň, vorvaň, mrož, kyslík, vápník, draslík, cínovec, kazivec, živec? Jsou vymyšlena jedním z brusičů - Janem Svatoplukem Preslem.  Brusičem byl i Emil Votoček - geniální české chemické názvosloví. Jungmann při překladech Goetha musel vymýšlet mnoho českých slov, a široce spolupracoval při vytváření českého vědeckého názvosloví v různých oborech. A co třeba rozhlas? zcela umělé slovo (autora naneštěstí neznám). Rozvid tedy již se neujal - jiná doba...

 

Ken 22.5.2008 16:10

nejlepší

hlasatelé, alespoň pro mne, byli L. Brávník a Štěpán Škorpil. Jazykově čistí, dopředu věděli o co se za chvíli budu zajímat a vždy včas mi to řekli. Nesnáší ta odporná klišé v mluvě komentátorů, ale velké vápno apod nejsou pro mne klišé.

famful 22.5.2008 16:27

Re: nejlepší

Škorpil vždycky věděl, co říká. Když byl jako stážista na ÚV KSČ, tak říkal nepříjemné věci šéfredaktorům, kteří se strikně nedrželi stranické linie, a nebyla to žádná klišé. Jako spolupracovník StB pod krycím jménem Štěpán (račte nalistovat Seznamy), taky určitě říkal nadřízeným jenom to, co chtěli rádf slyšet. Kolikpak asi lidí ze sportovní branže udal...? Jazykově čistý, ale charakterově pěkně zasraný. Místo aby zalezl někam do hromady hnoje předvádí se na Eurosportu a na atletických akcích. Trapné! A srovnávat Škorpila s Brábníkem, kterého komunisti vyhodili z televize , je fakt silná káva.

Alex 22.5.2008 16:35

Re: Re: nejlepší

R^

Dědek 22.5.2008 14:42

Chudák čeština.

Nikdy jsem nebyl vynikajícím žákem ale to, co dnes produkují někteří televizní i rozhlasoví komentátoři, spíkři, hlasatelé a já nevím jak se všichni ti co nás oslovují titulují, mne občas děsí. Třeba jen skloňování číslovek umí jen málokterý a o řadě dalších prohřešků se ani nezmiňuji.        A to předpokládám že mají všichni vysokou školu.;-(

Hojer 22.5.2008 14:29

Metafory

Osobně si myslím, že není nutné, aby sportovní komentátoři komentovali sport zcela spisovně s přednesem "a la Lukavský". Určitě je rozdíl mezi přenosem zahájení Pražského jara a fotbalovým zápasem.

Nemám obecně nic ani proti užívání metafor, co mi na nich však vadí, je to, že všichni až na čestné výjimky, používají stále stejné. Dokonce to pak přerůstá do takového extrému, že v určitých situacích se používají pouze tyto básnické metafory a říct to normálně se zřejmě každý stydí (např. už jsem dlouho nikoho neslyšel, že by prostě vyhrál nebo zvítězil, atd. - všichni všechno neustále dotahují do vítězného konce)

Míra Bosák je zajímavý tím, že sice hovoří lidově, ale jeho projev není nuda, což spočívá i v tom, že se neustále neopakuje, popř. má metafory vlastní, což ho odlišuje od všech ostatních kolegů. Na P.Č. mi naopak značně vadí jeho neustálé opakování slova samozřejmě (i když se to do kontextu vůbec nehodí), které však zásadně vyslovuje samořejně.

RV 22.5.2008 13:42

..komentar

No tak nevim co vlastne autor clanku sleduje, pana Capka jako komentatora moc nemusim, ale neni to takova hruza. Pouzivani slangovych vyrazu me nevadi, naopak to tak nejak k forbalovemu komentari podle me patri....

Hlavne jsem dost casto v zahranici a traba takovy fotbal na "renomovane" BBC, je co se tyce komentovani to same....

No a davat zrovna Galaxii za priklad?? Dela si snad srandu?? Sledoval jsem zapasy FA Cupu na Galaxii a ti komentatori to byla ostuda...Jeden vyraz jsem slyzel za 10 minut 10x dokola..

A komentar Primy pri prenosech PL?? To je taky k popukani....

Autor zrejme dostal za ukol udelat PR Prime a zmirnit jiz tak negativni naladu vuci tomu, ze Euro 2008 bude prenaset Prima a ne CT...

Jaries 22.5.2008 13:50

Re: ..komentar

Pokud si dobře vzpomínám, tak zápasy FA Cupu byly na Sport 1, ne na Galaxii, a to jsou jiní komentátoři.

Simon 22.5.2008 12:02

no nevim

Rekl bych ze autor si vyrizuje nejake ucty s Capkem... nerikam ze komentatori jsou dokonali, ale autorovi nejspis unika vyznam neceho tak nepodstatneho jako jsou metafory nebo prirovnani. Vytykat Capkovy ze misto pokutoveho uzemi rika velke vapno je opravdu nesmyslne...;-)

-ferry- 22.5.2008 14:11

Re: no nevim

  Naprosto s Vámi souhlasím ! To je článek,který má vysloveně dehonestovat P.Č. Pane Macků,nebýval jste kdysi (za Husáka) členem redakce Kopaná hokej ? Vaše jméno je mi povědomé ...

J.Macků 22.5.2008 16:53

Re: Re: no nevim

Byl. Husák mi na 18 let sebral pas, takže jsem se se všemi těmi spolupracovníky StB a členy LM, jako byli Škorpil, Suchánek, Slepička, Čapek, Jungwirt a další nesetkával na zahraničních zájezdech. A dehonestovat nemíním, jenom kritizuji.

J.Macků 22.5.2008 16:48

Re: no nevim

Omyl, s  P.Čapkem se osobně neznám, v životě  jsem se s ním nepotkal, a proto si s ním nemám co vyřizovat. Jenom mi vadí neprofesionalita jako novináři. Odborný komentátor má respektovat odbornou mluvu a ne zahnojovat krásný rodný jazyk svými jazykovými eskapádami ("přihrávka byla delší, než bylo zdrávo", "pokutové vápno" aj.) . Představte si, kdyby nás pomocí podobných potrhlých metafor informovali novináři  z vlády, parlamentu, koncertu Pražského jara,... Proč hokejoví komentátoři jsou na úrovni (ale i jiní, viz tenis, koně atd.), a fotbaloví v téže redakci tři výkonnostní patra pod nimi? Proč to nikomu nevadí? Pokud jistou pokoru a úctu k rodnému jazyku necítíte sám, je to Váš problém. (autor hodnocení)

ver 22.5.2008 11:30

Na čele

Mne nejvíce irituje vazba  "Na čele s ...", kterou do Čech zavlekl s. Gustav Husák. Myslel jsem si,

že po rozdělení republiky tato vazba z úst sportovních komentátorů vymizí, ale opak je pravdou !

Správně česky je "V čele s ...", ale toto spojení člověk nezaslechne... Pane Oto Černý, měl byste chlapcům domluvit !

 

RZ 22.5.2008 15:37

Re: Na čele

I mne. Ovšem některé slovakismy jsou výstižné a v češtině jsou vhodné - nemáme jednoslovní alternativu.

Psí vrah Čumil 22.5.2008 10:57

Hm, uváděné příklady jsou sice půvabné, pane autore,

ale s jazykovým brusičstvím nemají, opravdu nemají nic společného. To si trochu pletete. Zkuste např. tento odkaz:

http://66.102.9.104/search?q=cache:CtOMJNvpW9AJ:web.telecom.cz/janasvo/opory/jkult/2.pdf+jazykov%C3%A9+brusi%C4%8Dstv%C3%AD&hl=cs&ct=clnk&cd=4&gl=cz&lr=lang_cs

Vzhledem k tomu, že fotbalové přenosy nesleduji, nemohu se vyjádřit k meritu věci, o něž vám jde, tj. o zločinnou činnost jistého Čapka (musel vám řádně dupnout na palec), ale k té se vyjádřili již mnozí z komentátorů přede mnou.

pavel 22.5.2008 10:03

Pořadí

Pořadí televizních komentátorů podle stanic :

1 NOVA - nejnejnejstrašnější, z ní vůbec nej Vašek Šašek Titlbach

2. Prima - lepší se, ale bohužel na Euro ještě nemá, bude to velká škoda. Pravděpodobně se dozvíme u každého hráče kdo ho koupil a hlavně za kolik, ale to je dos málo. Nicméně autor je pravděpodobně placeným spolupracovníkem, tak musí pomluvit konkurenci.

3. ČT - pořád u nás nejlepší, ať si říka autor co chce, nikdo lepší u nás není. Dokáže pojmout tolik sportů, že by je poulíček s vaškem nedokázali ani vyjmenovat. A to v úrovni, která je běžnému divákovi přiměřená. Nevím, co autorovi vadí na eufemismech komentátorů - to má pořád používat jen slova "přihrál, kopl, netrefil, obehrál" ? To by teda byla nuda!!!!

Hojer 22.5.2008 10:16

Re: Pořadí

S tím pořadím máte pravdu, nicméně jste vynechal další sportovní stanice, které v ČR jsou, jako třeba Galaxie (sám ji nemám, ale zajímalo by mě, jak je na tom).

Co se týká Primy, mám pocit, že anglickou ligu tam komentoval někdo z ČRo a nepřišlo mi to špatné. Jenže to je jeden člověk, otázka je, co ostatní.

Jako zřejmě mnoho dalších mi nejvíce vyhovovalo (hlavně když dávali fotbal na Nově a současně přenost v rádiu na Radiožurnáu), vypnout TV zvuk a pouštět si to z rádia. Ale poslední dobou se stávalo, že zvuk byl o cca 2 vteřiny jinde (ať už napřed nebo pozadu), což kvalitě značně ubíralo.

Pavel 22.5.2008 10:32

Re: Re: Pořadí

Bohužel Galaxii nevím, také nejsem chytačem Galaxie. Ale Prima prý má komentátory z Galaxie, čímž se zlepšuje - takže Galaxie asi bude dobrá. Nevím, tak jsem to slyšel v hospodě, tak věřte tomu :-)

Chris Kelvin 22.5.2008 11:14

Re: Pořadí

S Vaším honocením plně souhlasím. Jenom jste mezi bodem 2. a 3. měl ještě několikrát odřádkovat, aby ten propastný rozdíl byl viditelnější. To ale místní pravidla stejně neumožňují :-)

lojza suchanek 22.5.2008 9:56

komentatori

No,osobne povazuji pana Bosaka za nejlepsiho komentatora vsech  dob.On ma neuveritelnej prehled o vsech a o vsem,ten i kdyby komentoval kulicky za Pakistan,tak bude o kazdem kulickari vedet i co mel vcera k obedu...neuveritelny.Viz trebas jeho komentare golfu,kde vi fakt takovejch informaci,ze bych si nezapamatoval za celej zivot:-)

A jeho humor je mi vlastni.. a to,ze se pouzivaji slandove vyrazy dane k tomu kteremu sportu mi prijde jedine spravne - komentar pak neni vylozene suchy a clovek se obcas i zasmeje...

abc 22.5.2008 10:13

Re: komentatori

Srovnávat současné a bývalé komentátory podle toho, kolik informací dokážou zprostředkovat, dost dobře nelze. Ti dnešní s podporou počítačů a jimi poskytovaných informací jsou neskutečně zvýhodněni oproti generacím, které si musely na papírcích vést svůj soukromý archiv a umět s ním pracovat.