30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

JAK NA TO: Takhle si představuji naše školství

Názorná výuka, nikoliv pouhé papouškování naučeného textu zpaměti. Divadelní představení v angličtině navštívili nedávno třeboňští studenti v divadle Oskara Nedbala v Táboře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Sládeček 30.11.2022 17:11

Angličtinu si strčte někam.

P. Hák 29.11.2022 22:15

Většinou blbě - nemají motivaci se tomu učit, když "všichni" mluví anglicky. Ovšem mají velké zkušenosti s tím, jak naučit anglicky cizince - mají spoustu imigrantů a taky tam jezdí hodně lidí na kurzy.

Ono se hodně argumentuje germánskými národy, jak umějí dobře anglicky, jenže taky je potřeba říci, že to mají lehčí vzhledem k podobnosti jazyků. Gramatiku se nemusí učit vůbec, protože stavba vět je stejná. Třeba Francouzi umějí anglicky většinou dost mizerně, aspoň ti, které jsem potkal... Italové a Španělé taky určitě nebyli lepší než my. Jinak my jsme gymnázium, tak to není úplně typický vzorek, ale naše děti s cizinci komunikují anglicky úplně přirozeně.

P. Hák 29.11.2022 22:03

Počkejte, já napsal, že bez slovíček to nejde :-) Nepsal jsem o metodách - ale pokud nevíte, jak co pojmenovat, tak o tom nemůžete mluvit.

R. Langer 29.11.2022 21:03

Hm, tak to bych zrovna neřekl... ;-)

R. Langer 29.11.2022 21:00

No, víte, možná je to hanba, ale ten člověk umí dobře třeba něco úplně jiného, a na obsahu toho sdělení to POŘÁD NIC NEMĚNÍ.

Na VUT jsem po češtinářské stránce opravoval práce prakticky všem okolo, ale že bych se kvůli tomu považoval za lepšího, nebo dokonce snad chytřejšího, tak to ani omylem.

Ba troufnu si tvrdit, že dobrý inženýr si s češtinem dvakrát netyká, on totiž řeší většinou úplně jiné problémy. ;-)

R. Langer 29.11.2022 20:53

Ano, jsem si jistý, že tam někoho podvedli. A potom vás propustili, to by odpovídalo. ;-D

R. Langer 29.11.2022 20:51

Tak už konečně víme, proč je to tady pro tebe ideální prostředí, a proč tady pořád opruzuješ, ty naše malá hloupoučká UI.

Ale ani mezi těma primitivama zrovna dvakrát nevynikáš, furt je to horší, jak to okolí. ;-D ;-D ;-D

O. M. 29.11.2022 20:08

Mateřská řeč dnešních rodilých angličanů a Dickens na jevišti? Asi tak, jako kdyby se cizinec učil češtinu podle Jiráska nebo Vrchlického.

Ale Dickens v originále, to jako argument beru.

A jen pro info, podobné akce dělají i jiné školy, a je to dobře.

J. Rejzek 29.11.2022 18:55

No vida z Ferdy M. Zieglera, který všechno ví a všude byl, se vyklubal Jan Ámos Ziegler.

T. Hraj 29.11.2022 17:20

Jde. Takzvaná slovíčka (čti tvoření a vštěpování vazby mezi slovem v cizím jazyce a jeho českým ekvivalentem) jsou spolu s ostatním jmenovaným metlou hodin cizích jazyků.

Naše školství se ale této standardní a léty prověřené metody nechce vzdát, jakkoli to, co je léty ověřené je, že nefunguje. Jiné metody jsou pejorativně nazývány alternativními.

M. Pivoda 29.11.2022 17:12

A. Nový se zde snaží odvést pozornost od velkém podvodu, ke kterému došlo na VUT Brno, ve spolupráci s Jiřím Zlatuškou z Masarykovy univerzity v Brně. Česká ekonomika tak přišla o významnou konkurenční technologickou výhodu.

Česká demokratura o tom ale nechce slyšet.

M. Pivoda 29.11.2022 17:08

Diskutujeme pod článkem o vzdělávání na českých školách.

Případ Elona Muska sleduji několik let. Je to velmi složitý, ale i velmi poučný případ. Nikoliv pro primitivní diskutující na blogu Zpátečníků Ondřeje Neffa.

T. Hraj 29.11.2022 17:06

Asi je to lepší, než ta hrůza kterou popisuji. Ale při vší úctě k britské metodě, jak hovoří britové cizími jazyk?

M. Pivoda 29.11.2022 17:04

Náhrada práce člověka prací stroje/robota s AI je velmi zajímavé téma, ale zde ho neřeším.

Nicméně abyste se necítil intelektuálně ochuzen, konstatuji jenom extrémně stručně: Dnes je snadnější nahradit drahého právníka (jehož činnost je do značné míry algoritmizovaná), než nahradit levnou uklízečku (která se pohybuje ve 3D prostoru a improvizuje).

J. Anděl 29.11.2022 17:03

Ne, ale o distančním vzdělávání ano.

Například inovátor Elon Musk není zrovna fanouškem homeoffice.

I. Širůček 29.11.2022 16:54

Jistěže ne, to by se ptal jinak, nebo ani nemusel ptát.

M. Pivoda 29.11.2022 16:29

Odsuzujte.

Ale předtím se rozhlédněte kolem. na diskusní příspěvky k tématu.

M. Pivoda 29.11.2022 16:26

Já jsem o distančním podnikání nikde nehovořil.

M. Pivoda 29.11.2022 16:25

P. Hák odpověděl správně. Ano, potřebujeme obojí.

Jenže jak to zařídit současně? To je úkol pro Ministerstvo školství.

A. Nový 29.11.2022 16:22

Vyčerpal jsem povolený počet znaků ve stávající české demokratuře na blogu Zpátečníků Ondřeje Neffa.

Když je někdo blbej, tak si stěžuje na demokraturu, že agente Akáte.

J. Anděl 29.11.2022 15:35

No jo, je to tak.

P. Hák 29.11.2022 14:55

Jinak teda bez znalosti slovíček to fakt nejde.

P. Hák 29.11.2022 14:54

Aha. No, ve všech školách, o kterých mám detailní informace, se k výuce Aj používá britská metodika a buď britské učebnice, nebo učebnice britským velmi podobné.

https://www.google.com/search?q=u%C4%8Debnice+angli%C4%8Dtiny+z%C5%A1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjVytzfxNP7AhWeavEDHTxCDLAQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1131&bih=767&dpr=1.13

Ovšem gramatika je tam taky, to ano.

Pro malé děti např. Happy House, kde děti životem anglické rodiny provází myšky a kocour a dost stěžejní je poslech a písničky.

T. Hraj 29.11.2022 14:45

No, obvyklá výuka je ta samá, jako před 30 lety (a možná, že i před 100):

SLOVÍČKA (tj. naučte se české ekvivalenty těchto z kontextu vytržených výrazů), GRAMATIKA (tj. naučte se tuto sadu pravidel, tabulek a pouček o tom, jak rodilý mluvčí v daném jazyce "tvoří větu podmiňovací v minulosti" a podobné šílenosti), ČLÁNEK (toporná a nerealistická "situace ze života" ve které se slovní zásoba z konce lekce alespoň jednou využije ve větě - dnes je to možná trochu lepší)

K tomu si přidejme, že převážnou část hodiny vyučující hovoří česky (je přeci třeba některé věci řádně VYSVĚTLIT, že. A v cizím jazyce by tomu děti, ó hrůzo, NEROZUMĚLY). Velmi často ale učitel vůbec na plynulou konverzaci nemá sám dostatečnou úroveň.

Nic nepřeháním ani nenadsazuji, informace mám od dětí.

A. Mohela 29.11.2022 14:43

To jsou tři rány mimo terč taky :-)

A. Mohela 29.11.2022 14:42

I tak je to hanba.

J. Anděl 29.11.2022 13:57

No, technicky vzato je to pořád jedna a ta samá.

J. Anděl 29.11.2022 13:56

Naznačování souvislosti mezi limitem na znaky pro příspěvek s demokracií a pokrokovostí či zpátečnictvím serveru pana Neffa je odsouzeníhodná demagogie. Proto ji odsuzuji.

J. Anděl 29.11.2022 13:55

A chtěli by i distanční podnikání? To jde jen v některých oborech. I takový inovátor a experimentátor si na věci své profese občas potřebuje sáhnout, pokud jde tedy o věci ze sféry dotykatelných předmětů. Chápu, že vývoj AI to nevyžaduje, ale to není jediná sféra, ve které lze být tvořivý a inovativní.

P. Hák 29.11.2022 13:24

R^