30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

JAK NA TO: Takhle si představuji naše školství

Názorná výuka, nikoliv pouhé papouškování naučeného textu zpaměti. Divadelní představení v angličtině navštívili nedávno třeboňští studenti v divadle Oskara Nedbala v Táboře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Hraj 29.11.2022 10:37

Jak paní Bicková hodnotíte v ČR obvyklou metodu a výsledky výuky angličtiny na střední škole (popř. základce)?

T. Hraj 29.11.2022 10:32

Přesně tak. A to neznamená gramaticky správně (to je samozřejmost), ale formulovat myšlenky do vět (odstavců, kapitol, úvodu, závěru...).

...a pak totéž v té angličtině.

T. Hraj 29.11.2022 10:30

Ano, to je ideální situace. Ale, moje děti měly Aj myslím od 3. třídy. Naštěstí se ale anglicky tou dobou už 4 roky učily. Ve škole se pak nestačily divit, co je všechno možné vypustit z úst.

T. Hraj 29.11.2022 10:28

To je pravda, ale pak to znamená, že se nejspíš používá velmi zřídka a není tak nutné to znát zpaměti.

J. Hejna 29.11.2022 10:10

Jestli to nebylo tím, že byl známí.

J. Hejna 29.11.2022 10:07

Hlavně by se děti měly ve škole naučit česky; psát i mluvit.

M. Bicková 29.11.2022 10:06

Kdy jste byl, pane, naposledy ve škole? Vůbec asi netušíte, jak se učí. Takové objevy, ó, jak moderní je jít na představení v angličtině. Za svou letitou prací středoškolské učitelky je mi smutno číst takové hlouposti, copak si opravdu myslíte, že by vás ve třídě někdo bral vážně, kdyby škola vypadala jako to muzeum, za které ji máte?

V. Kuhaj 29.11.2022 9:59

No já ho tedy kritizuji dost často, ale až takhle radikální zase nejsem;-D

V. Kuhaj 29.11.2022 9:57

Jo, dobrý. Akcent na to, že každá škola může udělat dost pro kvalitu výuky, což je pravda pravdoucí. Tím ovšem není dotčen negativní význam diletantismu ministerstva školství, které pokračuje v otevírání dveří různým neziskovkám s jejich gender, eko atd. programy, které do studentů a žáků hustí pod tlakem. A poslední "aktivita", pana ministra, který ve spolupráci s ukrajinskými odborníky činí více kompatibilní naše a jejich školství :-/

P. Nemec 29.11.2022 9:55

ziegler je clickbait autor :-) i když se snažím, občas neodolám se přesvědčit, že zase napsal hroznou kravinu...ještě nikdy jsem se nezklamal

T. Hraj 29.11.2022 9:54

Pravda. A když už tam máte ty cizí, tak bych možná přidal 1215 nebo 1776.

P. Hák 29.11.2022 9:52

Faktická poznámka: v první třídě, kde se s Aj začíná, žádný psaný text mít před sebou ani nemohou. Neumějí totiž číst.

J. Černý 29.11.2022 9:51

A proč ne 1938 a 1939 ?

T. Hraj 29.11.2022 9:43

Amen! R^

T. Hraj 29.11.2022 9:42

R^;-D

Máte pravdu. V tom mají výhodu děti. Nemají problém říkat nesmysly (opravují je za chodu), nemají problém něco opakovat (často až do zblbnutí) a nemají problém kroutit pusu a vydávat ty směšné, nedospělé zvuky (správný přízvuk a výslovnost).

Dospělí se třeba tradičně nejsou schopni smířit s výslovností "th" ve slově "think". Slýchám "dz", "c", "t" a kdoví co ještě. Přitom tu hlásku umíme! Vždyť většina dětí si okolo 2-3 let takzvaně "slapalo na jazyk". Ale teď v dospělosti máme přeci svoji důstojnost, že.;-D

V. Kučer 29.11.2022 9:40

Známí Angličan se učil německy ale nechal toho protože na něj všude mluvili anglicky.

V. Kučer 29.11.2022 9:33

Rok 1620 by měl každý znát. Dále by žáci měli znát roky 476, 1278, 1415, 1434, 1789, 1918, 1945, 1989 a vědět k jaké události se pojí.

V. Mokrý 29.11.2022 9:31

ano

T. Hraj 29.11.2022 9:30

Divadlo je přeci jen nějak interaktivní a pozornost diváků bude asi vyšší. Ale v podstatě máte pravdu.

J. Černý 29.11.2022 9:25

A Anglii stojí školství za prd, protože tam děti nechodí na divadelní představení v cizím jazyce a ještě to je horší ve Francii.

P. Pospisil 29.11.2022 9:22

Možná kdyby dětem v hodině pustili epizodu třeba ze Stranger Things, mohli by s ní pracovat stejně a mělo by to pár pozitiv:

- bylo by to méně náročné na čas

- bylo by to levnější

- dítka by tomu věnovala pozornost.

Vánoční koleda je dobrá, ale jen když k ní člověk dospěje sám a ne jako povinná školní látka.

P. Pospisil 29.11.2022 9:15

Ne nutně. Já se vyjmenovaná slova nikdy nenaučil (kecám. Umím po "b", protože byla první a po "z", protože jich bylo málo), ale už v tom prvním stupni ZŠ jsem měl načteno dost na to, abych v nich chybu neudělal.

Nicméně rozumím sdělení: je potřeba mít nabiflovanou "kostru", aby se ostatní vědomosti měly na co nabalit a aby zapadly na správné místo. A naprosto s tím souhlasím.

M. Šejna 29.11.2022 9:15

Přesně tak,

a proto byste určitě zavedl už od první třídy ZŠ předmět "Podnikatelství a inovace" jako součást výuky doplňující základy češtiny (máma má maso, o my se máme ) a matematiky "1 + 1 = 2".

;-D

V. Kučer 29.11.2022 9:15

Souhlas, pouze menší oprava: O rovnosti nikdo nepochybuje, pouze nejsme všichni stejní.

T. Hraj 29.11.2022 9:12

Návštěva divadla hraného v angličtině je jistě chvályhodná, ale dopad na znalost jazyka je minimální. Protože: rodilí mluvčíR^R^R^, pasivní posloucháníRv, jednou za uherský rokRv.

K tomu, aby se děti ve škole jazyk opravdu naučily by ve skutečnosti stačilo dodržet několik jednoduchých pravidel. 1) ŽÁDNÁ ČEŠTINA - v hodině nesmí za žádných okolností zaznít žádné české slovo (pod trestem smrti), 2) OPAKOVÁNÍ- správnou větu (tj. opravu té špatné) ihned několikrát zopakovat. 3) 3 SLOVA - žákova odpověď musí obsahovat minimálně 3 slova ("yes" nebo "no" tedy není odpověď).

Obtížněji splnitelný požadavek (ale naprosto nutný) je, že učitel musí umět zcela plynně včetně přízvuku. V podstatě kdokoli horší než rodilý mluvčí napáchá nejspíš bohužel víc škody než užitku. Na druhou stranu učitel nemusí mít žádné pedagogické vzdělání. Osobně si myslím, že je dokonce na škodu.

A ještě: zejména v angličtině první 2-3 roky by žáci neměli mít před sebou ŽÁDNÝ PSANÝ TEXT (spolehlivě totiž zničí představu o správné výslovnosti), nepoužívat ŽÁDNÝ SLOVNÍK a neprobírat ŽÁDNOU GRAMATIKU (ta je obsažena ve větách, neexistuje důvod proč ji vykládat jako látku). Celá hodina by měla spočívat ve velmi rychlých výměnách krátkých vět učitel/žák v poměru cca 50/50.

R. Meišner 29.11.2022 9:11

autore anebo si žáci pustí jakykoliv film v anglickém jazyce, a výsledek stran vzdělávání je totožný, a ani nemusíte zvát soubor rodilých mluvčí do každé české školy.

P. Jánský 29.11.2022 8:45

autor upozorňuje na rozdílnost škol a učitelů

nemáme vypracovaný systém, který by dobré školy a učitele zvýhodňoval.. ve světovém hodnocení jsou české školy neviditelné..

nemáme kritéria pro hodnocení učitelů.. už léta se nerozlišuje dobrý špatný, prostě se přidává VŠEM.. jen jednou do roka je jakési hodnocení nejlepšího učitele (bez další návaznosti).. to je poněkud málo..

P. Kubáč 29.11.2022 8:39

Možná se situace s výukou jazyků už změnila, ale neznám nikoho kdo by prošel českým jazykovým školstvím a neodnesl si hrůzu promluvit kvůli strachu z gramatických chyb.

Zažil jsem dokonce absurdní situaci, kdy jsem s jistými Američany mluvil svojí "hotentot english" a Češi mě opravovali, a Američani okřikovali Čechy, že tomu rozumí, ať mě pořád nepřerušují.

V. Novak 29.11.2022 8:39

Nedělá... Proto nepochopil.

V. Heidlerová 29.11.2022 8:35

Já taky o koze: Obrovská potřeba asistentů do škol, tedy dvojučitelství, považuji za zrůdný systém a navyšování těch poloučitelů je obrovským rozmnožením byrokracie, zatížením rozpočtu školství a otravou učitelů, když v normální hodině tam šustí a šušká ještě další baba s nějakým nedoukem.Rrovnost mezi námi nikdy nebyla a nebude, to je věc přírody.